Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@04:26:20 GMT

انقلاب اسلامی تحولی عظیم در جایگاه بانوان

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۵۷۱۶

انقلاب اسلامی تحولی عظیم در جایگاه بانوان

خبرگزاری فارس _ خراسان جنوبی؛ انقلاب اسلامی ایران، یکی از رخدادهای بزرگ جهان معاصر است، پدیده‌ای که صاحبان اندیشۀ غربی، به دلیل تأثیرگذاری در معادلات جهانی و دستاوردهای آن، نمی‌توانستند از آن چشم بپوشند.

یکی از دستاورد‌های انقلاب، هویت‌یابی زنان است؛ همان زنانی که قبل از انقلاب، غربی‌ها با شعارهایی همچون زن‌گرایی‌ (فمینیسم) هویت آنان را زیر سؤال بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رژیم پهلوی نیز به عنوان عروسک‌گردان این سناریو نقش ایفا می‌کرد؛ در حالی که انقلاب اسلامی جایگاه و نقشی مهم برای زنان در نظر گرفت و زنان در جمهوری اسلامی توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف اجتماع به اثبات می‌رسانند.

« دکتر لاری» معاون امور بانوان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن گرامیداشت میلاد پرفروغ حقیقت عصمت، معمای ناگشوده معرفت، نقطه اعتدال خلقت و اوج عطوفت و رحمت به تمام افرادی که مشتاقانه انتظار طلوع خورشید تابناک حکمت و عدالت را لحظه شماری می‌کنند، اظهارداشت: فاطمه زهرا(س) در عرصه همسرداری و وفاداری و در جایگاه مادری شایستگی و فعالیت در میدان سیاست و اجتماعی توانمندی و در محراب عبادت دلدادی را برای همه انسان‌های خود شناخته و آزاده درهمیشه زمان معرفی کردند.

وی ادامه داد: زهرای اطهر سرچشمه همه پاکی‌ها و مادر همه خوبی‌ها و برجسته‌ترین مخلوق مکتب قرآن و عالی‌ترین الگوی تربیتی اسلام و سند محکمی از توانمندی مکتب انسان‌ساز و حجت روشنی بر ظرفیت بالای انسان برای رسیدن به سلوک مانند تکامل هستند.

وی اظهار امیدواری کرد در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج) عمل به سیره نبوی و پیروی از مکتب علوی و بهره‌مندی از زلال حیات بخش کوثر قرآنی نصیب همه شود.
بازشناسی شخصیت حضرت زهرا
کارشناس حوزه بانوان تأکید کرد: امروز بازشناسی شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) از این جهت اهمیت دارد که ادعا می‌کنیم جبران تحقیر تاریخی زن و نمایش توانمندی زن و ارزشمندی وی در سلوک مردانه او نیست.

لاری با بیان این که باید اوج اقتدار زن را در بازبینی هویت زنانه او جستجو کرد، اضافه کرد: سخن و عمل حضرت زهرا به همراه کتب و سنت سرمایه‌گران سنگی بوده که بر اساس آن با نگاه یکپارچه از وحی با ملاحظه ظرفیت‌های اجتماعی و تاریخی الگوی جامعی از زن مسلمان را تدوین می‌کنند.

وی ادامه داد: مسئله زن در تاریخ ایران در برهه‌های مختلف ابعاد و زوایای گوناگونی داشته که در دل تاریخ ایران می‌توان ردپای قرائت‌های گوناگون پیرامون آن را پیدا کنیم.

معاون امور بانوان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی ادامه داد: در تهدید کلان و کلی آن چه مشهود بوده وجود دو رویکرد قالب در ارتباط با مسئله زن در لایحه‌های هویتی و نقش‌آفرینی آن است، رویکردی متأثر از سنت و نگاه سنتی به زن و به اصلاح رویکرد شرقی که بیشتر زن را در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی معرفی می‌کند و رویکردی متأثر نگاه مدرن و غربی که در این رویکرد
جنسیت زن بر انسانیت می‌چرخد و ابزار جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید معرفی می‌شود.

لاری تأکید کرد: اما نکته بسیار مهم و اساسی میزان ارتباط و نسبت میان این دو رویکرد با ویژگی‌های مختصات زیستی ،اجتماعی و فرهنگی زن مسلمان ایرانی است.

هویت‌یابی بانوان   
این فعال حوزه بانوان در خصوص نقش انقلاب اسلامی در هویت‌یابی و ارتقای جایگاه زنان نیز گفت: انقلاب اسلامی با تکیه بر بنیان‌های فکری شیعی توانست تفکر و تعقل اجتماعی را در لایه‌های عموم مردم فعال کند و فهم جدیدی را از مدیریت اجتماعی عرضه کند رویکردی که مسئولیت افراد را در غالب جهانی و تاریخی ارائه می‌کند.

لاری ادامه داد: انقلاب اسلامی مدعی بوده که در موضوع زن بیشترین غرابت را با مختصات زن ایرانی و اسلامی دارد.

وی با اشاره به این که وقوع انقلاب اسلامی به خلق هویتی نوین از این زن در دوران انقلاب و بعد از آن هم در دوران دفاع مقدس منجر شد، افزود: در دوران امام خمینی و بعد از آن مقام معظم رهبری به عنوان نظریه‌پردازان انقلاب و خلق کنندگان هویت نوین زن محسوب می‌شوند.

معاون امور بانوان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی یادآور شد: انقلاب اسلامی با دگرگونی‌های فرهنگی و اجتماعی خود شرایط تازه‌ای را برای حضور زنان در جامعه ایرانی پدید آورد که جلوه‌های تازه آن را می‌توان در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی اقتصاد مقاومتی اجتماعی و سیاسی و غیره نظاره‌گر باشیم.
لاری با اشاره به این که الگوی سوم زن مسلمان در منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای می‌تواند زمینه رشد زن را در همه بخش‌های فردی و خانوادگی همراه با حضور اجتماعی مسئولانه را فراهم کند، اضافه کرد: بنابراین حضور زن در اجتماع مانع ایفای نقش همسری او نمی‌شود.

وی ادامه داد: آیت‌الله خامنه‌ای به مفهوم  نقش ترکیبی زنان که مشتمل بر نقش خانوادگی و اجتماعی بوده تأکید دارند.
جایگاه رفیع زنان
وی با بیان اینکه ترفیع جایگاه زنان در همه شئونات زندگی فردی و اجتماعی مبین وظیفه زن در ساخت و حفاظت از نظم سیاسی مبتنی بر اسلام است، گفت: امام خمینی(ره) نقش زنان را در پیشبرد انقلاب اسلامی را به دلیل نقش‌آفرینی خود آن‌ها و همچنین تشویق مردان منحصر به فرد بیان کردند و نقش زن را در جامعه بالاتر از مرد دانستند.
معاون امور بانوان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی ادامه داد: زن ایرانی در عرصه جهانی پیام‌آور قیام عاشورا و حامی زینب‌گونه ارزش‌های اسلامی و پیام‌رسان نام محمدی و پایه‌گذار ارزش‌ها و باورهای اسلامی در جهان و نمونه کامل یک انسان انسان‌ساز است.
لاری تصریح کرد: زنان از بازیگران کلیدی اجتماع و از مهم‌ترین عوامل توسعه محسوب می‌شوند و اگر از لحاظ تجربه سلامت، مهارت و تخصص به روز باشند می‌توانند به همه امور جامعه سامان دهند، توسعه پایدار منوط به توسعه منابع انسانی حول محور نقش زنان پایه‌ریزی شده و مادر یا زن در کانون آن قرار دارد.
وی افزود: زنان به عنوان عوامل شرکت‌کننده در توسعه اقتصادی و افراد ذینفع در منافع حاصل از توسعه اقتصادی به شمار می‌آیند تمام افرادی که چهره‌های درخشان ایران زمین بوده‌اند در دامن پاک مادران این سرزمین پرورش پیدا کرده‌اند.
معاون امور بانوان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی اظهار امیدواری کرد: در شرایط فعلی که با تهاجم فرهنگی بیگانگان روبرو هستیم زنان ایران آگاه‌تر از گذشته با سلاح ایمان، تقوا، پایداری و مسئولیت‌پذیری در جهت ریشه‌کن کردن ریشه‌های فساد و تباهی در جامعه و جهان گام‌های اساسی بردارند و پرچم خودباوری و اندیشه را در جهان به اهتزاز درآورند تا ثابت کنند که خواستن توانستن است.
لاری ادامه داد: سلاح همت بردارند و به جنگ جهد و تن پروری بروند و خورشید سعادت و صیانت از پس کوه‌های فرتوت یاس درآورند و گل‌های ایمان و سازندگی را در چمنزار سبز زندگی بارور کنند.
وی تأکید کرد: باید به فردای بهتر امید داشت به فرداهایی که آزادی وجود حیات بخش  زنان تنها در مربعه چشم‌های اغیار شدن نباشد که ابهت خدادادی زن در پوشش، حجب و حیا مصون بماند و زمینه برای رسیدن به مرتبه که شایسته او است فراهم نشود باید که این طور نباشد.

انتهای پیام /۶۹۰۷۳

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان جنوبی بانوان فردای بهتر خانم لاری جایگاه زن انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۵۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار


به گزارش تابناک به نقل از مهر، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه کار و تولید در هفته کار و کارگر انجام شد. زنان نخستین تربیت کننده جامعه به شمار می‌روند و در دولت سیزدهم برای اولین بار کمیته زنان و خانواده ستاد هفته کار و کارگر تشکیل شده که امسال سومین سال فعالیت این کمیته محسوب می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: فعالیت کارآفرینان که به حوزه اشتغال اهتمام ویژه دارند جای بسی خرسندی دارد. کار، تولید اساساً عزت و اقتدار انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند.

وی افزود: حضور گسترده بانوان در مجموعه کارگری از دیگر موفق‌های دیگری است. دنیا می‌داند در فرهنگ و تمدن اسلامی، زنان از جایگاه والایی برخوردارند. بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. خداوند می‌فرماید، ما انسان‌ها را از جنس مرد و زن خلق کردیم و برای شناخت. اما گرامی‌ترین انسان با تقواترین است و یکی از جلوه‌های تقوا، کوشش و تلاش و توسعه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف بوده که بر اساس آمار از ۱۶ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی در بخش کارگری، بیش از ۳ میلیون نفر بانوان کارگر هستند. همچنین سرآمدترین اساتید دانشگاه، پرستار و معلم از جامعه زنان بوده که جای تقدیر دارد.

مرتضوی با اشاره به شعار سال ادامه داد: جهش تولید با مشارکت و همراهی مردم مساله امسال است. اساساً در حوزه اقتصاد اسلامی و بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ اقتصاد ایران به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اقتصاد مدیون دست‌های توانمند نیروی انسانی است. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باید دست بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: جهش تولید یعنی حرکت خارق‌العاده که نیاز به کوشش دارد. ما به عنوان کارگزار نظام باید تلاش کنیم برای فعالیت بخش خصوصی بسترسازی کنیم و موانع تولید رفع شود. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری جامه عمل بپوشد باید از دولت شروع شود و ما آمادگی داریم دستان کارگران و کارفرمایان را به گرمی فشاریم.

وزیر کار در پایان عنوان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم است اگر تولید با همراهی مردم باشد بسیاری از مفاسد پاک می‌شود زیرا سرمایه برای بخش خصوصی بوده که افراد با انگیزه بیشتر فعالیت خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند