Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:18:44 GMT

قم در سالروز شهادت امام هادی (ع) به سوگ نشست

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۶۲۲۹

قم در سالروز شهادت امام هادی (ع) به سوگ نشست

حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سالروز شهادت امام علی النقی(ع) سراسر سیاه‌پوش شده و دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) شب گذشته و امروز با حضور در کنار مضجع شریف کریمه اهل بیت (ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عزاداری می‌کنند و این روز غم‌بار  را به ساحت بانوی کرامت تسلیت می‌گویند.

زائران و مجاوران حضرت معصومه(س) همچنین با قرائت زیارت‌نامه امام هادی (ع)‌در سوگ شهادت آن امام همام  اشک ماتم می‌ریزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد جمکران، بقعه‌های متبرک امامزادگان(ع)، سر در مسجدها، حسینیه‌ها، تکیه‌ها، بیوت مراجع، اماکن و مغازه‌های قم سیاهپوش شده و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)  با نصب پارچه‌نوشته‌هایی در خیابان‌ها و معابر سالروز شهادت امام هادی النقی را تسلیت گفته‌اند.

آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز از شب گذشته برنامه‌های مختلف سوگواری را در این مکان مقدس آغاز کرده و علاوه بر مداحی و سینه‌زنی، سخنرانان نیز گوشه‌ای از زندگانی گهربار و سیره اخلاقی آن امام همام را برای زائران و مجاوران تبیین می‌نمایند.

مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برپایی آیین‌های سوگواری و عزاداری به ساحت مقدس امام هادی (ع) ادای احترام می‌کنند   

امام علی بن محمد الهادی(ع) در نیمه ذی‌الحجه سال ۲۱۲ هجری قمری در شهر مدینه چشم به دنیا گشودند. کنیه آن حضرت ابوالحسن و لقب های ایشان نجیب، مرتضی، هادی، نقی،بود. همچنین امامان جواد، هادی و حسن عسکری(ع) به دلیل شهرت جهانی امام رضا(ع)، هر سه به «ابن الرضا» مشهورند چراکه مامون با هدف حصر و محدود ساختن هشتمین پیشوای شیعیان، وی را به مشهد فراخواند اما امام(ع) به واسطه مناظره‌هایی که با تمام مذاهب اسلامی، ادیان الهی و غیرالهی داشت در تمام جهان علمی آن زمان شهرت یافت.
امام هادی(ع) ۱۰ سال پایانی عمر خویش را در سامرا پایتخت و پایگاه نظامی بنی عباس در حصر زندگی می‌کردند. در این هنگامه مکتب‌ها و فرقه های گوناگونی که از نظر علمی اختلاف‌های فراوانی با یکدیگر داشتند در جامعه به وجود آمدند و اوج گرفتند که طرفداران آنان همگی منتظر پاسخ های امام بودند.
دهمین پیشوای شیعیان با وجود آن که در حصر بود با شیوه‌های متفاوت به این مسایل پاسخ می‌دادند. ایشان بر زبان‌های گوناگون به خوبی تسلط داشتند و برای آن که عوامل عباسی متوجه ارتباط و تعامل با پیروان نشوند مشکلات اندیشه‌ای، قومیت‌ها مختلف را با زبان خودشان پاسخگو بودند و معارف و آموزه‌های حقیقی اسلام را به آنها انتقال می‌دادند.
یکی از اقدام مهم امام هادی(ع) این بود که بحث رهبری شیعه را به دست مرجعیت علمی سپردند و با انتخاب وکیلان و نمایندگانی در سراسر جهان اسلام، هنگامی که پیروان با مشکلی روبرو می‌شدند به آنها ارجاع می‌دادند. امام(ع) این نمایندگان را از افرادی برمی‌گزیدند که از نظر شاخصه‌های علمی چون تسلط بر مبانی قرآنی و روایت‌ها بسیار برجسته و در حقیقت فقیه جامع الشرایط بودند و با این شیوه شیعیان را برای دوران غیبت امام زمان(عج) آماده کردند.
سرانجام امام هادی(ع) در سوم رجب سال ۲۵۴ هجری قمری به شهادت رسیدند و در سامرا به خاک سپرده شدند.

برچسب‌ها قم امام هادی (ع) سوگواری ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم امام هادی ع سوگواری ها قم امام هادی ع سوگواری ها امام هادی هادی ع امام ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۶۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، از تعطیلی اماکن تاریخی - فرهنگی استان در ۱۵ اردیبهشت‌ماه سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۱۳ اردیبهشت گفت: به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اماکن تاریخی_ فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه تعطیل خواهد بود.

وی افزود: روز ۱۵ اردیبهشت، مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت‌تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل در شیراز تعطیل است.

ثابت اقلیدی ادامه داد: همچنین میراث‌های جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، بیشاپور، تنگ چوگان، موزه بیشاپور، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مردم‌شناسی کازرون، نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهد بود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ۲۵ شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع) در قشم اعلام شد
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • شنبه تمامی میادین و بازار های میوه و تره‌بار تعطیل است
  • شنبه تمامی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار تعطیل است
  • اعلام ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع )در حرم مطهرحضرت شاهچراغ(ع)
  • آغاز دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب