Web Analytics Made Easy - Statcounter

دامنه دار شدن اعتراضات به نامزدی هوشیار زیباری که سوابق او با شبهات فراوانی روبرو است، سبب شد که قوه قضائیه عراق به این پرونده ورود کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، قوه قضائیه عراق، اتهام «هوشیار زیباری»، نامزد حزب دموکرات کردستان برای ریاست جمهوری عراق مبنی بر پرداخت غیرقانونی وجوه را بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سندی که توسط دستگاه قضایی عراق خطاب به دادگاه عالی فدرال نوشته شده، آمده است: «بنا به درخواست « ولید کاصد یاسر» و «دیلان غفور صالح» و «علی ترکی جسومی»، نمایندگان پارلمان کنونی تمایل داریم به اطلاع شما برسانیم که دادگاه تحقیقات منطقه الکرخ درخصوص اقدام «هوشیار زیباری»، وزیر امور خارجه وقت عراق در ضرر رساندن عمدی به اموال و منافع وزارت امور خارجه به هنگام مسئولیت خود و صرف مبالغ مالی به ارزش سه میلیارد و هفتصد و هفتاد یک میلیون و بیست هزار و هشتصد و چهل و چهار دینار به عنوان اجاره به شماری از کارمندان و نیروهای حفاظتی این وزارتخانه که به شکل غیرقانونی و علیرغم اعتراض نهادهای مدیریتی انجام شده در حال تحقیقات است همچنین در حق متهم بر اساس احکام ماده 340 قانون حکم احضار صادر شده و وی تاکنون در این دادگاه حاضر نشده است.

واکنش حزب بارزانی به توئیت مقتدی صدر

از سوی دیگر پس از اینکه « مقتدی صدر» رهبر جریان صدر روز جمعه از نمایندگان مجلس عراق خواست اگر«"هوشیار زیباری»، نامزد حزب دموکرات و یا هر نامزد دیگری شرایط لازم را برای تصدی ریاست جمهوری عراق ندارند، به آنها رأی ندهند؛ حزب بارزانی به این موضوع واکنش نشان داد.

«مسعود حیدر» مشاور رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در یک برنامه تلویزیونی گفت: مجلس عراق اسامی نامزدهای ریاست جمهوری عراق را طبق قوانین معمول مورد واکاوی قرار داده است.

وی افزود: معرفی هوشیاری زیباری پس از مرحله بررسی، رخ داده است. زیباری شرایط لازم را برای پست مذکور دارد. توئیت مقتدی صدر تاکید او بر احترام به نهادها و حمایت روند اصلاحات است.

همچنین «ریبین سلام »یک عضو ارشد حزب دموکرات کردستان تأکید کرد: جریانات سیاسی حاضر در اولین نشست مجلس عراق بر تلاش هایشان برای تضمین تحقق حد نصاب قانونی آسان برای برگزاری نشست رأی گیری برای انتخاب رئیس جمهور افزوده‌اند و تاکنون حضور 240 نماینده در نشست مذکور قطعی شده است و احتمال داد تعداد نمایندگان حاضر در جلسه از این عدد نیز فراتر برود.

به گزارش «السومریه نیوز»، وی در این باره گفت: تفسیر دادگاه عالی فدرال درباره مجموع نمایندگان حاضر در جلسه رأی گیری برای انتخاب رئیس جمهور، امری قانونی و قابل اجرا است و تصمیمات دادگاه عالی فدرال لازم الاجرا و غیرقابل اعتراض است.

ریبین سلام افزود: حزب دموکرات کردستان عراق قبل از تفسیر مذکور، تلاش‌هایش را در تعامل با شرکایش در میان نیروهای سیاسی حاضر در جلسه اول مجلس با هدف دستیابی به اکثریت سهل الوصول جهت رأی آوردن نامزد مورد نظر برای ریاست جمهوری به طور گسترده‌ای افزایش داده است.

عضو ارشد حزب دموکرات افزود: تعداد نمایندگانی که تا این لحظه انتظار می‌رود در جلسه روز دوشنبه برای انتخاب رئیس جمهور حضور یابند به 240 نماینده رسیده است و تلاش‌های ما برای افزایش این عدد در دو روز آتی با هدف جلوگیری از به تعویق افتادن یا تأخیر در برگزاری جلسه به هر دلیلی، همچنان ادامه دارد.

موضع گیری حزب عدالت کردستان عراق درباره زیباری

«آرام قادر» یک عضو ارشد حزب عدالت و دموکراسی در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد در صورتی که هوشیار زیباری به ریاست جمهوری برسد وی برای تجزیه عراق تلاش خواهد کرد.

به گزارش «المعلومه»  وی در این باره گفت: زیباری دارای سوابق خطرناکی است و وی پدرخوانده و حامی اصلی همه پرسی برای استقلال کردستان از عراق بوده است. در نتیجه وی هنوز هم چنین آرزوهایی را در سر می پروراند.

آرام قادر افزود: زیباری زمانی که وزیر امور خارجه عراق بود برای تضعیف موضع کشور در اتحادیه عرب، سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی و منطقه ای و در نتیجه تجزیه عراق تلاش می کرد.

یادآور می شود «هوشیار زیباری» عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان است که از سوی حزب مذکور به عنوان نامزد ریاست جمهوری عراق معرفی شده است. این در حالی است که برخی از جریانات شیعه عراقی، ضمن اعلام مخالفت با ریاست جمهوری نامبرده اعلام کرده‌اند وی در دوره مسئولیتش در وزارتخانه های دارایی و امور خارجه عراق مرتکب فساد گسترده شده است.

«هوشیار زیباری» زیر تیغ انتقادهانقش ائتلاف سه‌گانه «حلبوسی- بارزانی- صدر» در دوئل دوشنبه آینده «زیباری» و «صالح»26 نامزد ریاست جمهوری عراق زیر ذره بین؛ «صالح » یا «زیباری» کدام یک شانس بیشتری دارند؟

براساس عرف سیاسی حاکم بر عراق پس از سقوط صدام، ریاست جمهوری عراق به شخصیت های کُرد اختصاص می‌یابد و در تقسیم قدرت داخلی بین کردها نیز، ریاست جمهوری عراق سهم اتحادیه میهنی و ریاست اقلیم کردستان عراق سهم حزب دموکرات کردستان است؛ اما در دوره گذشته حزب دموکرات کردستان با نامزد کردن «فؤاد حسین» رئیس دفتر مسعود بارزانی به عنوان نامزد ریاست جمهوری، تلاش داشت این منصب را از اتحادیه میهنی کردستان، بازپس بگیرد؛ اما در این زمینه ناکام ماند. در دوره اخیر نیز با وجود اصرار اتحادیه میهنی بر تعلق این پست حاکمیت فدرال به آن حزب و معرفی مجدد برهم صالح به عنوان نامزد ریاست جمهوری، حزب دموکرات اقدام به معرفی هوشیار زیباری برای رقابت با هدف کسب پست مذکور کرده است.

به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام مهرماه گذشته، جریان صدر با کسب اکثریت نسبی کرسی‌های مجلس در صدر جریانات برنده قرار گرفته است. حزب دموکرات کردستان با تشکیل ائتلاف با جریان صدر و جریان تقدم به رهبری «محمد حلبوسی» در تلاش است راه را بر ریاست جمهوری مجدد برهم صالح سد کند؛ اما، متهم شدن زیباری به فساد و عدم حمایت صریح مقتدی صدر از وی، کار را برای نامزد مورد نظر بارزانی برای ریاست جمهوری دشوار خواهد کرد.

دلیل اصرار بارزانی بر معرفی زیباری

پایگاه خبری «العالم الجدید» درباره علت اصرار بارزانی بر معرفی زیباری آورده است: به نظر می‌آید که حزب دموکرات کردستان به مقام ریاست جمهوری عراق نه به چشم یک حق انتخاباتی که به چشم ابزاری برای تصفیه سیاسی برای حذف «نچیروان بارزانی» و بالا کشیدن «مسرور بارزانی» در چارچوب طولانی‌ترین و عجیب‌ترین نزاع خانوادگی در اقلیم کردستان نگاه می‌کند.

« مسرور بارزانی»، رئیس اقلیم، با حمایت پدرش مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات، سناریویی پیچیده را از سال 2018 برای کنار زدن «نچیروان» از صحنه سیاسی اقلیم آغاز کرده است.

به گفته منابع نزدیک به سران اقلیم کردستان عراق، این سناریو مراحل گوناگونی را طی کرده است، «طرح اول فرستادن نچیروان بارزانی (برادرزاده و داماد مسعود بارزانی) به بغداد در مقام ریاست جمهوری و کاهش نفوذ او در اقلیم بود، نچیروان از نامزدی برای این مقام استقبال کرد اما خیلی زود فهمید که ماجرا از چه قرار است و آن را رد کرد.

در این دوره، حزب دموکرات با نقض دوباره توافق خود با اتحادیه میهنی، هوشیار زیباری را که دایی مسعود بارزانی است برای ریاست جمهوری معرفی کرده است. اتحادیه میهنی هم بر نامزدی برهم صالح پافشاری می‌کند.

به گزارش العالم الجدید، یک منبع مطلع می‌گوید که علاقه شدید مسرور برای افزایش حضور در صحنه سیاسی معادلات در اقلیم کردستان به هم ریخته است. او تلاش بسیاری برای افزایش نفوذ خود و کاهش نفوذ جدی‌ترین رقیبش یعنی نچیروان انجام می‌دهد و هدف نهایی‌اش کنار گذاشتن کامل نچیروان از صحنه سیاسی و از ریاست اقلیم است.

چنین اتفاقی به معنای پایان نفوذ سیاسی نچیروان بارزانی است که محبوبیت بسیاری در بدنه حزب دموکرات و در میان نیروهای پیشمرگه دارد و به نظر می‌آید که مسرور در مسیر بلندپروازی سیاسی خود می‌خواهد نچیروان را قربانی کند.

بر اساس این گزارش، مسرور بارزانی قرار است در جلسه مجمع عمومی آینده حزب به عنوان نایب رئیس حزب، یعنی قائم‌مقام پدرش، تعیین شود چون توانست همه سران درجه اول حزب را که به نچیروان نزدیک بودند کنار بزند.

او در این راستا، «کریم سنجاری» وزیر داخله سابق اقلیم، «نوزاد هادی» استاندار سابق اربیل، «آشتی هورامی» وزیر منابع طبیعی سابق اقلیم و دیگر سران حزب را از صحنه خارج کرد و بدین ترتیب نچیروان نیروهای اصلی حامی خود را از دست داد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عراق اخبار عراق حزب دموکرات کردستان نامزد ریاست جمهوری ریاست جمهوری عراق برای ریاست جمهوری اتحادیه میهنی مسعود بارزانی اقلیم کردستان هوشیار زیباری کردستان عراق امور خارجه مقتدی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۶۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم


به گزارش تابناک؛ رویترز نوشت: جو بایدن در یک مناظره تلویزیونی گفت: من هستم، نمی دانم چه زمانی اما خوشحال می‌شوم که با او مناظره کنم.

این اظهارات واضح ترین اظهارات بایدن در مورد چشم انداز مناظره ریاست جمهوری بود. بایدن قبلاً متعهد به مناظره با ترامپ نبود و ماه گذشته گفته بود که این موضوع به رفتار رئیس جمهور سابق بستگی دارد. ترامپ که پیش از پیروزی در رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان در ماه گذشته از مناظره با رقبای خود امتناع کرد، در هفته‌های اخیر بایدن را به چالش می‌کشد تا با او درگیر شود و به او پیشنهاد داده است که «در هر زمان و در هر مکان» با او مناظره کند.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس در اوایل ماه جاری، بایدن در میان رای دهندگان ثبت نام شده ۴۱ به ۳۷ درصد نسبت به ترامپ برتری دارد.

گفتنی است بایدن و ترامپ در دو مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ با یکدیگر روبرو شدند.

 

شفقنا

دیگر خبرها

  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام