Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس – کرمان؛ استان کرمان به دلیل جغرافیای محیطی دارای معادن بسیار و زمین‌های زراعی حاصلخیز فروانی است، در دوران رژیم پهلوی غارت معادن این استان توسط آمریکایی‌ها و اهانت آن‌ها به کارگران ایرانی زمینه‌های نارضایتی کارگران را فراهم کرده بود.

در کتاب «انقلاب اسلامی در کرمان» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره وضعیت کارگران در رژیم پهلوی و اعتصابات آن‌ها آمده است: سوم مهر ماه 57، 700 نفر از کارگران برق منطقه‌ای کرمان اعلام کردند در صورتی ‌که به ‌مدت 10 روز به درخواست‌های آنان پاسخ داده نشود، دست به اعتصاب خواهند زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز نهم مهر ماه کارگران و کارکنان شرکت مخابرات استان کرمان به عنوان همبستگی با اقشار مردم و اعتراض به اقدامات سرکوب‌گرانه دولت دست به اعتصاب زدند.

روز 15 مهر ماه 250 تن از کارکنان، مهندسان و کارگران کارخانه ذغالشویی ذوب آهن زرند و کارگران، مهندسان و کارمندان مجتمع مس سرچشمه کرمان دست به اعتصاب زدند. در این اعتصابات دیگر خبری از اعتراض کارگران به مسائل مالی نبود آن‌ها در راهپیمایی‌های خود در حمایت از امام خمینی شعار می‌دادند و بیشتر اعتصابات رنگ و بوی سیاسی داشت.

 

کارکنان و کارگران سازمان تعاون روستایی استان کرمان و شهرهای تابعه از روز 16 مهرماه با اعلام درخواست 13 ماده دست از کار کشیدند در روز 17 مهر ماه کارگران ذوب آهن زرند به جمع اعتصاب‌کنندگان پیوستند و در روز 18 مهر ماه 700 تن از کارگران و کارمندان و مهندسان آب و برق منطقه‌ای کرمان دست از کار کشیدند.

تعطیلی بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاهی شهر را هم باید بر این اعتصابات، افزود، سرانجام این روند اعتصابات با حادثه آتش‌سوزی مسجد جامع اوج گرفت؛ به گونه‌ای که از اواسط آبان ماه تمامی نهادها و سازمان‌ها و ادارات دولتی استان تعطیل شد.

اعتصاباتی که اقتصاد رژیم پهلوی را فلج کرد

یکی از اقدامات کارگران کرمانی همراهی آن‌ها با سایر اقشار جامعه بود و آن‌ها در هر شرایطی از مبارزین انقلابی حمایت می‌کردند و در اعتصابات حضور گسترده‌ای داشتند به طوری که در  روز پنجشنبه چهاردهم دی ماه کارمندان بهداری و بهزیستی کرمان در محل اداره آموزش و پرورش حضور یافته و با فرهنگیان متحصن اعلام همبستگی کردند. با حمایت گسترده کارگران روبه‌رو شدند در همین روز کارکنان و کارگران معادن مس سرچشمه همه دست از کار کشیده و همبستگی خود را با فرهنگیان اعلام کردند.

همچنین کارگران معادنِ زغالسنگ کرمان دست از کار کشیده و اقدام به اعتصاب کردند و این اعتصابات اقتصاد رژیم پهلوی را دچار اختلال شدید کرد. از نکات قابل اهمیت در این روز، حضور عده‌ای از کارمندان و کارگران معادن مس سرچشمه در شهر کرمان بود که با سی دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به این شهر آمده و با حضور در راهپیمایی، همبستگی خود را با قیام عمومی مردم ابراز داشتند.

 

رفتار تحقیرآمیز مستشاران آمریکایی در معدن مس رفسنجان

معدن مس سرچشمه یکی از کانون‌های محلی رفسنجان است که مردم این شهر را با استعمار، فرهنگ غربی و رفتارهای خلاف مذهب و سنت روبه‌رو ساخته بود. حضور آمریکایی‌ها و سایر خارجیان مشغول به کار در معدن، مردم مذهبی رفسنجان را به عمق برنامه‌های پهلوی آگاه ساخته بود.

در این زمان بیشتر مهندس‌های ایرانی توسط رژیم پهلوی برکنار شدند و به جای آنها از مستشاران آمریکایی در این زمینه استفاده کردند که آنها با رفتارهای تحکم‌آمیز مردم را تحقیر می‌کردند و هیچ ارزشی برای مردم قائل نبودند و این موضوع در خاطرات کارکنان صنعت مس کرمان کاملا مشهود است.

در کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجان که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره این رفتار تحقیرآمیز مستشاران آمریکایی با مردم رفسنجان آمده است: اصغر میرزا علیان که به مدت 18 سال استاد کار معدن مس بوده که حدود 5 سال از آن در دوره پهلوی بوده، از وضع فرهنگی حاکم بر معدن و رفتار آمریکایی‌ها چنین می‌گوید:

«از سال 1352 به سرچشمه رفتم و مشغول کار شدم. تمام کارهای سرچشمه زیر نظر کارشناسان آمریکایی بود. زمانی که جهت بازدید از بنای خانه‌های مهندسین و کارشناسان می‌رفتم، خجالت‌آور بود. دستشویی‌ها رو به قبله بود. سگ مخصوص آمریکایی‌ها از خانه‌ها حفاظت می‌کردند. خوردن مشروبات الکلی و جشن‌های مفتضح و مبتذل در حد گفتن نیست. سالن آمفی‌تئاتر پر از مشروبات و آلات لهو و لعب بود...

امنیت شغلی در بین کارگران در زمان شاه بسیار کم بود به محض حرف زدن و اعتراض بلافاصله بیرون می‌کردند کسی جرأت اعتراض نداشت حتی در صورت مریض شدن سگ آمریکایی آمبولانس مخصوص با راننده به کرمان جهت مداوا فرستاده می‌شد ولی اگر کارگری مریض می‌شد به زور به درمانگاه برده می‌شد. رفتار آمریکاییان با کارگران ایرانی در صورت تمکین و نوکری آن‌ها بسیار خوب بود و به آن‌ها می‌رسیدند ولی اگر احساس می‌کردند طرف مذهبی است یا گوش به حرف آن‌ها نمی‌کند بسیار بدرفتاری می‌کردند. البته مهندسین ایرانی بسیار متخصص در سرچشمه بود ولی به آن‌ها دور نمی‌دادند.»

متخصصین ایرانی اجازه دخالت در کارها را نداشتند

رمضان جمالی پاقلعه که مدتی به عنوان مترجم مجتمع مس سرچشمه مشغول کار بوده و به دلیل مسئولیت‌اش ارتباط نزدیکی با خارجیان داشت و یکبار نیز به خاطر دفاع از حقوق یک کارگر با رئیس حفاظت سرچشمه درگیر شد و تا آستانه اخراج پیش رفت، وضع فرهنگی و سیاسی حاکم بر این مجتمع را چنین توصیف می‌کند:

« اگر خیلی‌ها معنی سلطه را از دیگران شنیده بودند و دین‌زدایی را تا حدی احساس می‌‌کردند ما خود در متن سلطه قرار داشتیم و آمریکایی‌ها در سرچشمه همه کاره بودند و روحانیت اجازه ورود به سرچشمه را نداشتند. وضعیت کارگران در سرچشمه بسیار بد و اسفناک بود و آنچه بیش از هر چیز آن‌ها را رنج می‌داد سلطه کامل کارفرمایان آمریکایی بر آن‌ها بود... اگر آمریکایی از کارگری خوشش نمی آمد او را اخراج می‌کردند هیچ مقامی نمی‌توانست از او دفاع کند.

در مجتمع مس سرچشمه خفقان و سلطه بیش از حد آمریکایی‌ها کارگران به صف تظاهرات و مبارزه کشید. رفتار آمریکایی‌ها با کارکنان مثل رفتار ارباب با رعیت خود بود با این تفاوت که ارباب با رعیت از یک ملیت و فرهنگ هستند حال آن‌که دردآور است با ملیت و فرهنگ بیگانه چنین رفتاری داشتند. متخصصین و تحصیل‌کرده‌ترین افراد ایرانی اجازه دخالت در کارها را نداشته تا چه برسد به کارگران. گرچه ایرانیان با درایت و زیرکی رموز کار را تا حدی دریافتند.»

 

چیزی به نام حق وجود نداشت. همه چیز باید طبق میل و نظر آمریکایی‌ها باشد

ایشان در قسمتی دیگر از خاطراتش درباره جایگاه ایرانیان در ساختار این مجتمع می‌گوید: «مسئولین کلیه بخش‌ها تا رده‌های چهارم و پنجم خود آمریکایی‌‌ها بودند و ایرانی‌ها با هر مدرک تحصیلی می‌بایست مطیع اوامر آن‌ها باشند وگرنه به سهولت اخراج می‌شدند و هیچ‌کس هم حامی آن‌ها نبود. برای نمونه آقای مهندس صالحی که خود تحصیل‌کرده آمریکا بود و به حق هم آدم باسوادی بود به علت بلند صحبت کردن با رئیس آمریکایی اخراج گردید.

آمریکایی‌ها وقتی از کارگران، کارمندان و مهندسین ایرانی خوششان نمی‌آمد می‌نوشتند: در این قسمت نباید کار کند یا در هیچ جای شرکت نمی‌تواند کار کند. ارزشیابی کارکنان طبق تشخیص سرپرستان آمریکایی بود. تعیین و اضافه کردن حقوق فقط با میل آمریکایی‌ها انجام می‌شد.

چیزی به نام حق وجود نداشت. همه چیز باید طبق میل و نظر آمریکایی‌ها باشد. حتی ساخت شهری شهرک مس و سوپرها و فروشگاه‌ها به سبک شهرهای آمریکایی اداره می شدند. دین و فرهنگ ایرانی به کلی لحاظ نشده بود. مثلاً در نصب توالت‌ها جهت قبله به کلی رعایت نشده بود که بعد از انقلاب اصلاحات لازم به عمل آمد.

رنج‌آورتر از همه این‌ها این بود که در این شهرک در یک کشور اسلامی اثری از مسجد نبود و پیش‌بینی هم نشده بود. در رفسنجان خیابان پهلوی سابق (امام فعلی) ساختمان سفیدی به نام مهمانسرای آمریکایی‌ها وجود داشت که از سر شب تا صبح مشروب‌خوری و رقص و غیره ادامه داشت.»

انتهای پیام/3388/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: انقلاب اسلامی در کرمان انقلاب اسلامی آمریکایی ها رژیم پهلوی دست از کار مس سرچشمه مهر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۶۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است

ایسنا/کرمان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و تکنولوژی است و باید این ذهنیت را در مسئولان ایجاد کنیم.

سیدمهدی طبیب زاده امروز ۱۶ اردیبهشت ماه در نشست خبری دومین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان(کرمان آیدکس ۲۰۲۴) اظهار کرد: برگزاری همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ فرصت مغتنمی است.

وی بیان کرد: برخی سهم جنوب استان را در شاخص‌های توسعه پایدار موثر می‌دانند در حالی که در شمال و مرکز استان کرمان نیز این شاخص‌ها پایین است و بایستی رویکرد استان به سمت ارتقاء شاخص‌های توسعه پایدار و زندگی مردم پیش برود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه موضوعی که نگران آن هستیم، آینده استان است، گفت: به دلیل اینکه اقتصاد استان کاملاً مبتنی بر منابع است و منابع، تجدیدپذیر(معدن و آب) نیستند و زمانی این منابع پایان می‌یابد و باید از همین حالا برنامه‌ریزان فکر کنند روزی که معادن نبود، باید چه کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد درآمد مالیاتی استان کرمان از ۱۰ شرکت صنعتی معدنی است، تصریح کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند از محل منابع، توسعه یابد مگر منابع را صرف تکنولوژی و صنایع جدید بکند و باید سرمایه‌گذاری‌ها را به این سمت سوق بدهیم و رویداد کرمان آیدکس می‌گوید به سمت چه صنایع، خدمات و گردشگری پیش برویم که آینده نسل‌ها تامین شود.

طبیب زاده با بیان اینکه باید زنجیره ارزش نوآورانه و فناورانه در فولاد و مس داشته باشیم، افزود: رویداد کرمان آیدکس باب گفت و گو را باز می‌کند و می‌خواهد تحولی در نگرش‌ها ایجاد کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و تکنولوژی است و باید این ذهنیت را در مسئولان ایجاد کنیم و افکار عمومی این مطالبه را از مسئولانی که منابع سرشار کشور و استان در اختیارشان است، چگونه می‌خواهند با این منابع آینده استان را بسازند؟

وی اظهار کرد: وقتی کارها مبتنی بر دانش باشد، تکنولوژی، خلق ثروت و اشتغال فارغ التحصیلان به دنبال آن خواهد بود. ضمن اینکه پتانسیل استان کرمان در نیروی متخصص فراوان است و بسیاری از افراد موفق کشور و دنیا از این استان هستند.

طبیب زاده تصریح کرد: باید محیطی فراهم کنیم که پیش برنده کسب و کار باشد و نگرش را تغییر بدهد. بایستی برای عملکرد مسئولان معیار بگذاریم تا بدانیم مصرف منابع چه میزان منفعت برای استان داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهمیت کارگر و اثر کار و تولید در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست
  • ساختمان سازی، بیشترین حوادث کار را در لرستان دارد
  • پیشتازی ترامپ در مقابل بایدن در مهمترین موضوع برای آمریکایی‌ها
  • مزه دورکاری در اقتصاد آمریکا
  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر
  • خانه‌دار شدن کارگران واجد شرایط استان یزد با تسهیلات ارزان قیمت
  • تجلیل از کارگرانی که چرخ تولید را به حرکت درآوردند
  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است
  • پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است
  • کارگران نقش ویژه‌ای در اعتلای اقتصاد و تولید کشور دارند