Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مروری بر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نهمین ماه سال جاری نشان می‌دهد که از ۲۵ کالای صنعتی ۷ کالا و از ۱۱ کالای معدنی ۶ کالا نسبت به مدت مشابه پارسال روند نزولی را تجربه کرده و ۱۸ کالای صنعتی و ۵ کالای معدنی نیز افزایش تولید داشته‌اند.

بر این اساس تولید کامیون، کامیونت و کشنده، در صدر رشد تولیدات صنعتی و معدنی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۰ با ۷۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصد رشد قرار گرفته و پس از آن نام صنایعی همچون روغن نباتی با ۳۸.۷ درصد، چرم با ۳۳.۳ درصد، ماشین لباسشویی با ۲۶.۱ درصد، شمش آلومینیوم با ۲۴.۷ درصد، اتوبوس، مینی‌بوس و ون با ۲۱.۷ درصد، دوده با ۱۹.۸ درصد، شیشه با ۱۹.۱ درصد، کمباین با ۱۶.۴ درصد، نخ فیلامنت پلی استر با ۱۶ درصد، ظروف چینی با ۱۱ درصد، یخچال و فریزر با ۱۰.۳ درصد، نئوپان با ۷ درصد، کاتد مس با ۶.۵ درصد، روغن صنعتی و موتور با ۵.۷ درصد، تراکتور با ۵.۶ درصد، الیاف پلی استر با ۴.۴ درصد، کولر آبی با ۳.۲ درصد، پتروشیمی با ۲.۳ درصد، کارتن ۱.۵ درصد، انواع پاپوش و کفش با ۱.۴، انواع سواری ۲.۱ درصد و ظروف شیشه‌ای ۰.۳ درصد به چشم می‌خورد.

کاهش قابل توجه تولید مواد اولیه صنایع

اما در طرف دیگر ترازو، فولاد خام با ۲.۲ درصد، محصولات فولادی با ۵.۸ درصد، لاستیک خودرو با ۳.۷ درصد، آلومینا با ۰.۱ درصد، نخ سیستم پنبه‌ای با ۱۵.۸ درصد، کنسانتره ذغالسنگ ۱۱.۷ درصد، سیمان با ۹.۱ درصد، وانت با ۵.۴ درصد، پودر شوینده با ۱۵.۱ درصد، فیبر با ۷.۹ درصد، الکتروموتور با ۱۶.۶ درصد، چینی بهداشتی با ۱۶.۴ درصد و الیاف اکریلیک با ۶۹.۳ درصد قرار دارند که با کاهش تولید مواجه شده‌اند.

از سویی دیگر مقایسه آمارهای وزارت صمت برای دو ماه آبان و آذر نشان می‌دهد که این وزارتخانه برای ماه آذر آمار چند محصول شامل تلویزیون، کاغذ و سموم دفع آفات را اعلام نکرده است.

دولت مواد اولیه را دریابد

نکته قابل توجه آنکه مشابه آبان ماه کاهش تولید بیشتر در مواد اولیه برخی صنایع رخ داده آن هم در شرایطی است که اغلب تولیدکنندگان محصول نهایی از قیمت بالای مواد اولیه گلایه دارند؛ به عنوان نمونه در حوزه‌هایی همچون سیمان، فولاد، الیاف و فیبر که مواد اولیه صنایع دیگر محسوب می‌شوند تولید کاهش یافته که همین امر می‌تواند توازن بازار و قیمت کالاها را بر هم بزند و در حوزه ارزآوری نیز دولت را با مشکل مواجه کند.

بنابراین لازم است که دولت سیزدهم با سیاست گذاری دقیقی، ضمن آسیب شناسی شرایط، سطح تولیداتی که به شدت منفی شده است را سرپا نگاه دارد و به وضعیت آنها رسیدگی کند.

کد خبر 5417024 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت تولید صنعتی صنایع معدنی وزارت جهاد کشاورزی قیمت نفت قیمت برنج بانک مرکزی ایران صادرات محصولات کشاورزی قیمت سکه بهار آزادی کنتور هوشمند درج قیمت تولیدکننده روی کالا وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت طلا سهام عدالت قیمت دلار صادرات غیرنفتی مواد اولیه ۳ درصد ۴ درصد ۱ درصد ۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۶۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۲۹ درصد از پیله ابریشم کشور در گیلان

اسدالله عباسی، در بازدید از طرح توسعه نهالستان توت در مزرعه ابریشم پرند فومن از کاهش واردات جعبه تخم نوغان خبر داد و گفت: در سال گذشته ۴۵ هزار جعبه تخم نوغان به کشور وارد شد که این آمار امسال به ۳۶ هزار جعبه کاهش پیدا کرده و مابقی در داخل تهیه می‌شود.

او با تأکید بر لزوم توجه به تقویت تولید پیله ابریشم در گیلان افزود: ۵۱۰ تن معادل حدود ۲۹ درصد از تولید پیله‌ تر ابریشم کشور در این استان انجام می‌شود.

استاندار پیله ابریشم مورد نیاز کشور را ۳ هزار و ۳۰۰ تن دانست و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های گیلان باید سعی کنیم که بخش اعظمی از نیاز کشور به پیله‌ تر در این استان تولید شود.

گیلان یک سوم پیله‌ تر ابریشم کشور را تولید می‌کند و استان‌های مازندران، گلستان و خراسان‌های رضوی و شمالی در رتبه‌های بعدی تولید پیله ابریشم قرار دارند.

توزیع تخم نوغان با قیمت هر جعبه ۲۸ هزار تومان در ۱۱ مرکز توسعه نوغانداری و ۸ اداره جهاد کشاورزی استان گیلان از روز شنبه ۸ اردیبهشت آغاز شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین استان‌های بوشهر و قزوین منعقد شد
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • سمنان|وقتی تحریم‌ باعث کاهش هزینه مواد اولیه یک شرکت می‌شود
  • تولید ۲۹ درصد از پیله ابریشم کشور در گیلان
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد