Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:34:40 GMT

مراکز تحقیق؛ راه میانبر افزایش درآمد غیرشهریه‌ای

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۶۴۸۱

مراکز تحقیق؛ راه میانبر افزایش درآمد غیرشهریه‌ای

در ادامه گزارش ۱۶ بهمن روزنامه فرهیختگان آمده است: ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می‌تواند تاثیری تعیین‌کننده در رشد اقتصادی آن کشور داشته باشد. این درحالی است که امروز فاصله قابل‌توجهی بین پتانسیل‌های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود، با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان نمی‌توان از نقش مراکز تحقیقاتی در پرکردن این خلأ غافل شد، زیرا این مراکز تکمیل‌کننده حلقه اتصال صنعت و دانشگاه هستند. مراکز تحقیقاتی علاوه‌بر پرکردن شکاف بین صنعت و دانشگاه بستر لازم را برای انجام تحقیقات کاربردی برای رفع نیازهای فناورانه کشور انجام می‌دهند.  دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون مراکز تحقیقاتی زیادی را راه‌اندازی کرده و امسال نیز ۸مرکز تحقیقاتی جدید راه‌اندازی کرد؛ مراکزی که درکنار سایر مراکز تحقیقاتی این دانشگاه تکمیل‌کننده زنجیره اتصال دانشگاه با صنعت خواهند بود.

مرکز تحقیقاتی غرب‌شناسی واحد تهران‌مرکزی، مرکز تحقیقات هوشمندسازی شبکه‌های توزیع برق واحد مشهد، مرکز تحقیقات علوم‌وفنون دریایی واحد علوم‌وتحقیقات، مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین در شیمی و علوم وابسته واحد یادگار امام، مرکز تحقیقات فناوری‌های هوشمند در صنعت برق واحد گناباد، مرکز تحقیقات نخیلات واحد بندرعباس، مرکز تحقیقات علوم محیط‌زیست دریایی واحد بندرعباس و مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی ۸مرکزی هستند که امسال راه‌اندازی شده‌اند. در این گزارش در گفت‌وگو با رئیس سه مرکز تحقیقاتی جدید که سال اول فعالیت خود را می‌گذرانند به گفت‌وگو نشسته‌ایم و در جریان روند فعالیت‌های آنان قرار گرفته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به ثمر رسیدن مزرعه حاجی‌آباد، واحد بندرعباس را از درآمد شهریه‌ای بی‌نیاز می‌کند

در مرکز تحقیقات گروهی از اساتید واحدهای همجوار را تشکیل داده و توانستیم ارتباطی بین مرکز تحقیقات، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و دیگر مزارع و باغات شهرستان حاجی‌آباد برقرار کنیم تا با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد، اقدامات مثمر ثمری انجام شود.

یکی دیگر از مراکز تحقیقاتی که به‌تازگی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و درحال حاضر سال اول فعالیت خود را طی می‌کند، مرکز تحقیقات نخیلات واحد بندرعباس است. ناصر شهسواری، رئیس مرکز تحقیقات نخیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس درخصوص اهداف راه‌اندازی این مرکز تحقیقات اظهار کرد: «استان هرمزگان با تولید ۱۵۰هزار تن خرما در سال رتبه چهارم و از لحاظ سطح زیرکشت خرما رتبه سوم را در ایران دارد. حدود ۶۰نوع خرما ذخیره تولید در استان هرمزگان وجود دارد و از این حیث، استان تنوع بالایی را در تولید این محصول کشاورزی داراست. نوع «تیارم» خرما که مرغوب‌ترین نوع این محصول در دنیا بوده و به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود، در شهرستان حاجی‌آباد تولید می‌شود. با این حال حدود ۸۰درصد این محصول، توسط تولیدکننده ایرانی صادر نمی‌شود و هر آنچه از خرمای تیارم به خارج از کشور صادر می‌شود، توسط خریداران هندی و پاکستانی است.»

او اضافه کرد: «این خریداران محصول را از تولیدکننده خریداری کرده و خودشان صادرات را انجام می‌دهند. به‌خاطر این عوامل ضرورت داشت روی مدیریت تولید، فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت، اجرای طرح‌های تحقیقاتی نگهداری و بسته‌بندی، خصوصیات کمی و کیفی، پیشگیری و کنترل ضایعات و ارتقای ارزش‌افزوده فعالیت خود را آغاز کنیم.»

 مراکز تحقیقاتی نخیلات در واحدهای استان گسترش می‌یابد

او درخصوص ظرفیت استان در حوزه خرما ادامه داد: «با توجه به ظرفیت بالای استان در تولید خرما که پس از پسته دومین محصول صادراتی و ارزآور کشور محسوب می‌شود، درصدد هستیم در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی به غیر از واحد بندرعباس که به‌تازگی شروع به فعالیت کرده، مراکز تحقیقاتی دیگری در این حوزه راه‌اندازی کنیم؛ به‌طور مثال واحد حاجی‌آباد حدود ۲هزار نفر نخل خرمای تیارم را زیرکشت دارد؛ واحد میناب نیز در مساحت ۴هکتاری ۲۲۰نفر نخل کشت دارد که این دو مرکز توانسته‌اند مرکز تحقیقات خودشان را راه‌اندازی کنند و درحال حاضر فاز دوم تحقیقات را انجام می‌دهند. پس از آن واحد بندرلنگه نیز بر آن شد تا یک مرکز تحقیقات در این حوزه نخیلات راه‌اندازی کند.»

شهسواری عنوان کرد: «در حاجی‌آباد ۳۰هکتار زمین و آب وجود دارد و ظرفیت این منطقه روی نخیلات و گیاهان دارویی است، اما حتی یک هکتار قسمت ایزوله وجود ندارد که بتوانیم از صفر تا صد تولید را روی محصولات کار کنیم یا محصول قسمت ایزوله و قسمت‌های دیگر را مقایسه کنیم و با باغات دیگر کارشناسی و مشاوره انجام دهیم. همچنین در زمینه صنایع تبدیلی در مزرعه حاجی‌آباد، ۶۰هزار تن خرمای تیارم صادراتی تولید می‌شود؛ اما یک پکیج بسته‌بندی در آنجا وجود ندارد.»

 

ظرفیت صنایع تبدیلی در حوزه خرما مغفول مانده است

او در ادامه افزود: «معتقدم در مزرعه حاجی‌آباد می‌توانیم مجموعه‌ای را تشکیل دهیم که برای مثال ۱۰نوع برتر خرما را در ۱۰۰نخل (از هر نوع ۱۰نمونه) تشکیل و به‌نوعی یک بانک از انواع خرما تشکیل و درنهایت بررسی‌ها و مقایسه‌های لازم را روی آن مجموعه و دیگر باغات منطقه انجام دهیم. همچنین درخصوص صنایع تبدیلی می‌توان از ضایعات هسته خرما «روغن بیودیزل» نیز تولید کرد. معتقدم در این حوزه کارهای زیادی می‌توان انجام داد و از محصول خرما استفاده‌های اقتصادی کرد که این ظرفیت درحال حاضر به‌نوعی مغفول مانده است.»

رئیس مرکز تحقیقات نخیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس درخصوص اقدامات انجام‌شده در این حوزه ادامه داد: «در مرکز تحقیقات گروهی از اساتید واحدهای همجوار را تشکیل داده و توانستیم ارتباطی بین مرکز تحقیقات، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و دیگر مزارع و باغات شهرستان حاجی‌آباد برقرار کنیم تا با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد، اقدامات مثمر ثمری انجام شود.»

او در ادامه افزود: «در زمان افتتاح مزرعه حاجی‌آباد با توجه به تعداد ۲هزار نفر نخل تیارم پیش‌بینی کردیم که اگر این تعداد نخل به ثمر بنشیند واحد بندرعباس درآمد میلیاردی به‌دست می‌آورد و دیگر نیازی به شهریه ندارد و حتی می‌تواند استان را نیز حمایت کند.»

 پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مرکز تحقیقات نخیلات

رئیس مرکز تحقیقات نخیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس درخصوص برنامه‌های پیش‌روی این مرکز گفت: «این مرکز به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و یک گروه ۱۵نفره از اساتید و افراد باتجربه در این حوزه تشکیل داده‌ایم. در قدم نخست تصمیم داریم مرکز تحقیقات نخیلات خود را به تمام دانشگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه مانند جهاد کشاورزی و دیگر مراکز تحقیقات معرفی کنیم. همچنین برای تحصیلات تکمیلی هر دانشجویی که بخواهد در این حوزه پژوهش داشته باشد، پذیرا هستیم. درصددیم با انعقاد قراردادهای مختلف از تولید خرما و پاجوش‌های مزرعه کسب درآمد کنیم.» شهسواری درخصوص میزان درآمد به‌دست‌آمده از این مرکز تحقیقات اظهار کرد: «مرکز تحقیقات نخیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس نوپاست و چون در تولید محصولات کشاورزی و تولید از درخت و رسیدن به محصول زمان‌بر است، این حوزه نیاز به صبوری دارد و هنوز به درآمد نرسیده‌ایم. بعد از مدت زمانی با فعالیت در حوزه مشاوره و کارشناسی نیز می‌توانیم کسب درآمد کنیم.» او درخصوص برنامه‌های آینده و هدف‌های پیش‌روی مرکز تحقیقات نخیلات واحد بندرعباس عنوان کرد: «دو گروه پژوهشی فعال در مرکز داریم که اولی به‌نام فناوری تولید، وظیفه رسیدگی به مرحله داشت کشاورزی را دارد.

درواقع وظیفه این گروه تهیه و تنظیم یا اجرای طرح‌های تحقیقاتی ازجمله مدیریت آبیاری، تغذیه، گیاه‌پزشکی و مکانیزاسیون درجهت توسعه تولید است. گروه دیگر مرکز تحقیقات، فیزیولوژی و بسته‌بندی پس از برداشت نام دارد که وظیفه این گروه، انجام طرح‌های تحقیقاتی روی نگهداری، بسته‌بندی و فرآوری محصول است. به بیان دیگر، تلاش داریم روی طرح‌های تحقیقات برون‌دانشگاهی و هر آنچه ازسوی استان اولویت معرفی شود، تمرکز کرده و پس از آن کشت نخیلات برای دیگر مزارع و باغات که به‌صورت اشتراکی انجام می‌شود، می‌توانیم از این روش به‌صورت درصدی، درآمدزایی داشته باشیم. همچنین در آینده تصمیم داریم در حوزه آموزش، فروش پاجوش و گرده گیاه نیز فعالیت کرده که البته همه اینها مشمول زمان است.»

او در ادامه افزود: «هدف نهایی کار روی فعالیت‌های تحقیقاتی است؛ زمانی که نتیجه تحقیقات به تولید رسید و توجیه اقتصادی داشت، شرکت را ثبت کرده و آنها را زیرنظر شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور بگذاریم و دوباره روی موارد دیگر به تحقیقات ادامه دهیم.» رئیس مرکز تحقیقات نخیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس درخصوص امکانات این مرکز تحقیقات گفت: «در مرکز تحقیقات نخیلات یک‌سری آزمایشگاه در رابطه با مکانیک خاک، شیمی وگیاه‌شناسی وجود دارد. همچنین دو مزرعه تحقیقاتی یکی ۳۰هکتار زمین در حاجی‌آباد با ۲۰۰۰نفر نخل و دیگری یک مزرعه تحقیقاتی در میناب که ۸هکتار زمین برای تحقیقات روی گیاهان گرمسیری است که ۴هکتار آن را به خرما اختصاص داده‌ایم.»

منبع: روزنامه فرهیختگان برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی شهریه توسعه ایران دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی شهریه توسعه ایران دانشگاه آزاد اسلامی شهریه توسعه ایران دانشگاه طرح های تحقیقات مزرعه حاجی آباد مرکز تحقیقات مراکز تحقیقاتی مراکز تحقیقات فعالیت خود راه اندازی بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۶۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که فقر بر رشد مغز کودکان تأثیر می‌گذارد.

به نقل از ارث، آیا می‌دانستید که جایگاه شما بر روی نردبان اقتصادی، می‌تواند به شدت بر آنچه درون ذهن شما می‌گذرد تأثیر بگذارد؟

نتایج تحقیق جدید این واقعیت نگران‌کننده را نشان می‌دهد که فقر عمیقاً بر مغز تأثیر می‌گذارد، با اثراتی که می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند.

قبل از این تحقیق، دانشمندان نکاتی در مورد چگونگی تأثیر فقر بر مغز و نتایج زندگی می‌دانستند و نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان فقیر در مدرسه با مشکلات بیشتری مواجه هستند.

تحقیقات بیشتر ارتباط بین فقر و مشکلات سلامت جسمانی را نشان دادند. این مطالعه تمام آن شواهد پراکنده را در بر می‌گیرد و آنها را در کنار هم قرار می‌دهد و تصویری واضح ایجاد می‌کند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که فقر، افراد را در معرض عوامل منفی مانند استرس، تغذیه نامناسب و سموم محیطی قرار می‌دهد. این عوامل ساختار فیزیکی و عملکرد مغز را تغییر می‌دهند، به خصوص زمانی که در دوران رشد کودک اتفاق می‌افتد.

زندگی در فقر به معنای نگرانی دائمی است. وقتی کودکی همیشه در حالت «جنگ یا گریز» است، مغزش غرق از هورمون‌های استرس مانند کورتیزول می‌شود. با گذشت زمان، کورتیزول به‌طور فیزیکی به مناطقی از مغز که مسئول حافظه، یادگیری و تنظیم هیجانی هستند آسیب می‌رساند. به این فکر کنید که مغز به آرامی تحت تأثیر استرس مداوم فرسوده می‌شود.

جوامع کم درآمد اغلب به کارخانه‌ها، بزرگراه‌ها یا دیگر منابع آلودگی هوا و آب نزدیک‌تر هستند. کودکان در این مناطق تنفس می‌کنند و مواد شیمیایی مضر را می‌بلعند.

بدترین بخش این است که این تأثیرات معامله یکباره نیستند. آسیب مغزی وارد شده در دوران کودکی می‌تواند عواقب مادام‌العمر داشته باشد. به‌عنوان مثال، کودک پر استرس که برای یادگیری در مدرسه تلاش می‌کند، احتمال بیشتری دارد که ترک تحصیل کند و چرخه فقر را در نسل بعدی تداوم بخشد.

نتایج این تحقیق در مجله Reviews in the Neurosciences منتشر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۷ رقم برنج در کشور معرفی شده است
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره
  • برداشت ۳ تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره
  • پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران