Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:07:57 GMT

رسانه و توجه به حقوق مخاطب

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۶۴۸۶

رسانه و توجه به حقوق مخاطب

در ادامه یادداشت ۱۶ بهمن روزنامه جام‌جم با سید مهدی غمامی عضو شورای علمی همایش حقوق و رسانه می‌خوانیم: رسانه وظیفه رساندن پیام به مخاطب را دارد و نمی‌تواند صرفا یک بنگاه خبرپراکنی باشد که یکسویه اعلام موضع و تولید محتوا کند. شاید این مساله در رسانه‌های غیرتعاملی بیشتر نمود یافته است که مستقل از مخاطب و نیازها و علایق او عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که رسانه باید مخاطب عام و خاصش و مهم‌تر از آن حقوق او را بشناسد تا بر مدار آن سیاستگذاری کرده و منشور اخلاق حرفه‌ای و تعهد حقوقی خودبنیادش را تنظیم کند.

قانونگذار در هر نظام حقوقی سوگند یاد کرده از مصالح عمومی و حقوق مردم صیانت کند، بنابراین قانونگذار لازم است به حقوق مردم به‌ویژه در مقام مخاطبان رسانه، بر اساس یک شبکه مفهومی توجه منضم به تضمین تفصیلی حق کند. این حقوق نیز با توجه به انواع رسانه‌ها متفاوت است؛ حق نسبت به رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های رقومی (دیجیتال)، رسانه‌های دیداری و شنیداری و رسانه‌های مجازی.

البته برخی حقوق عام هستند و برخی اختصاصی. در نتیجه قانونگذار همان قدر که باید به رسانه به عنوان «اکسیژن دموکراسی» و یک «حق عامه» توجه کند باید به حقوق فردی و جمعی مخاطبان و کاربران رسانه نیز عنایت داشته باشد. وقتی به این نقطه برسیم که مخاطبان حقوق غیرقابل تسامحی دارند، باید آنها را فهرست کنیم تا هم قانونگذار و هم به صورت رقابتی رسانه‌ها در ترویج و تضمین آن بکوشند.

این حقوق به صورت خلاصه‌وار و مشترک بین عموم رسانه‌ها عبارتند از: حق بر خودتنظیم‌گری رسانه و انتشار مفاد آن، حق بر احترام به ارزش‌های عمومی جامعه، حق بر سواد رسانه‌ای، حق بر رعایت حیثیت و کرامت افراد، حق دستیابی به اطلاعات عمومی، مورد نیاز و قابل اعتماد، منع نشر اکاذیب، حق بر دریافت داده‌های بدون سانسور موجه، حق بر سانسور داده‌های خشن، نژادپرستانه، تروریستی و نفرت پراکن، حق بر رعایت آسایش عمومی، حق اعتراض به داده‌های نادرست، حق بر احترام به شعور و فهم مخاطب و عدم تعرض به احساسات او، حق بر رعایت سیاست‌های حریم خصوصی، حق پاسخ‌خواهی از بخش عمومی از طریق رسانه، حق بر رده‌بندی اطلاعات در دسترس کودکان و...

منبع: جام جم آنلاین برچسب‌ها رسانه ملی تارنماهای خبری رسانه سواد رسانه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رسانه ملی تارنماهای خبری رسانه رسانه ملی تارنماهای خبری رسانه سواد رسانه ای رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۶۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو مدیر سپاهان و پرسپولیس در کمیته انضباطی

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس و سپاهان در شرایطی بازی اخیرشان در هفته بیست و پنجم لیگ برتر را مقابل هم برگزار کردند و در ورزشگاه آزادی به تساوی بدون گل رسیدند که حواشی این بازی که بیشتر مرتبط به سکوهای دو تیم بود، همچنان ادامه دارد.

مصطفی لشگری، مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس و مسعود سعیدی، مدیر رسانه‌ای تیم فوتبال سپاهان شب گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهاراتی را علیه یکدیگر مطرح کردند و البته صحبت‌هایی هم درباره حمایت‌ها از دو باشگاه توسط فدراسیون و ... داشتند.

این اظهار نظرها توسط مدیران روابط عمومی و رسانه‌ای دو باشگاه با واکنش سریع کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال همراه شده و احتمالا جرایمی برای هر دو طرف در نظر گرفته شود.

در اطلاعیه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پیرامون این موضوع آمده است: «با توجه به حواشی رخ داده پس از مسابقه تیم های پرسپولیس و سپاهان اصفهان و پیرو اطلاعیه قبلی در این باره، ابلاغ می‌شود مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس و مدیر رسانه‌ای تیم سپاهان جهت ادای پاره ‌ای از توضیحات در کمیته انضباطی فدراسیون حاضر شوند.»

دیگر خبرها

  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • حفظ حقوق عمومی با سلام و صلوات نمی‌شود/ دادستان‌ها نباید در امور اجرایی مداخله کنند
  • احضار مدیر روابط عمومی پرسپولیس و مدیر رسانه سپاهان به کمیته انضباطی
  • احضار ۲ مدیر پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی
  • دو مدیر سپاهان و پرسپولیس در کمیته انضباطی
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • قرارگاه رسانه‌ای اربعین در مرکز پیگیری می‌شود
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش