فارابی حمایتهای نهادهای اقتصادی را مانند دولت قبل صرف فیلمهای ضعیف نکند
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۷۵۵۳
رویکرد اقتصادی سازمان سینمایی دولت جدی است زیرا هیأت مدیره فارابی نیز ترکیبی اقتصادی دارد، اما فیلمهای ضعیفی از فارابی دولت قبل با هزینههای سنگین تولید شد که مخاطب در جشنواره فیلم فجر آنها را پس زده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دیروز حجتاله عبدالملکی وزیر کار، در حاشیه تماشای فیلم «بدون قرار قبلی» در فارابی، در دیدار خود با مهدی جوادی مدیر این بنیاد، قول مساعدههای مالی از سوی وزارتخانه تحت امر خود برای حمایت از صنایع فرهنگی از جمله سینما داد و گفت: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صدد راهاندازی صندوق حمایت از فعالیتها و صنایع فرهنگی هستیم که این امر را در حوزه سینما با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی محقق خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این چندمین وزیر و مسئول رده بالای کشوری است که در دیدار با مسئولین سینمایی کشور وعده مالی و همکاری میدهد. قبل از این وزیر اقتصاد در دیدار با محمد خزاعی نیز از تشکیل میز مشترک سینما و اقتصاد و تخصیص تسهیلات ارزانقیمت بانکی برای گسترش زیرساختهای سینمایی خبر داده بود.
همچنین قبل از این رئیس سازمان سینمایی در جلسات متعددی با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از همکاری و تعاملات سازمان سینمایی و مجلس برای دریافت اعتبارات جهت گسترش زیرساختهای سینمایی و تولیدات سینما، خبر داد.
وزیر ورزش نیز در روز اول جشنواره فیلم فجر 40 بعد از تماشای فیلم «بیرو» قول همکاری برای ساخت فیلم دیگری را با موضوع ورزشی داده است.
با این حساب قولها و وعدههای زیادی از سوی مسئولین اقتصادی برای حمایت از سینمای کشور داده شده است. رویکرد اقتصادی بخش سینمایی دولت آیت الله رئیسی به قدری جدی است که هیأت مدیره بنیاد سینمایی فارابی نیز ترکیبی اقتصادی دارد. این اخبار همگی حاکی از آن است که دولت تلاش دارد تا پیام و محتواهای زیادی را در قالب و مدیوم سینما نشان دهد. اما باید خاطرنشان ساخت که صرف بودجه مالی سنگین و برنامهریزی برای تولیدات ارزشمند و ماندگار کافی نیست. در همین جشنواره شاهد فیلمهای ارگانی هستیم که با هزینههای فراوان ساخته شدهاند اما نتوانستند نظر مخاطبان و منتقدین را جلب کنند. برخی دیگر مانند "لایههای دروغ" که به حدی فاقد ارزش هنری و سینمایی بودند که منجر به حیرت همگان شد که چگونه یک ارگان دولتی حاضر شده است این فیلم را تولید کند؟
فارابی و هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر دلایل خود را برای تولید و انتخاب "لایههای دروغ" شرح دهنددر هر حال، اقدام دولت برای فراهم کردن اعتبارات مالی و پذیرش افزایش مشارکت و حمایت از سوی سایر نهادها و ارگانها، برای تولید سینمایی و گسترش آن قابل تحسین است، اما باید این زنگ خطر را زد که به خروجی حرفهای و ارزشمند حتی با بودجه کم بیشتر توجه کند تا افزایش بودجه مالی. همکاری و مشاوره گرفتن از کارگردانهایی که کارنامه درجه یکی در تولیدات دفاع مقدس، اجتماعی و تاریخی دارند و همچنین فیلمنامههایی که صاحبنظران و منتقدین آن را تأیید کنند میتواند ملاکهایی برای انتخاب و تأیید فیلمهای مورد حمایت باشد.
فرنو: در سینمای عالم مدرنیته خدایگان بشر به تزلزل رسیدهاندجشنواره فیلم فجر | توضیح منیره قیدی درباره پایانبندی "دسته دختران" با سقوط خرمشهر / فرشته حسینی: خودم را ایرانی میدانمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فارابی سازمان سینمایی جشنواره فیلم فجر سازمان سینمایی جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۷۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»