Web Analytics Made Easy - Statcounter

به جرات می‌توان گفت اگر توماس مولر نبود، روبرت لواندوفسکی شاید نمی‌توانست دو سال متوالی بهترین بازیکن سال فیفا شود

روبرت لواندوفسکی، مهاجم 33 ساله بایرن مونیخ پس از کسب جایزه مرد سال فوتبال فیفا برای دومین سال متوالی، گفت: «بسیار مفتخر و خوشحالم. احساس افتخار می‌کنم. از هم‌تیمی‌هایم متشکرم. ما همه برای کسب جام‌ها سخت تلاش می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جایزه متعلق به تمام اطرافیان من است»

طرفداری | بخش مهمی از این تشکر ویژه روبرت لواندوفسکی، متعلق به توماس مولر است. مولر کسی است که سال‌هاست زمینه گل‌زنی را برای لواندوفسکی فراهم می‌کند. مولر 32 ساله را می‌توان هم‌چون لواندوفسکی با «قالی کرمان» مقایسه کرد، هر چه بیش‌تر از عمرشان می‌گذرد، بهتر و جا افتاده‌تر می‌شوند. هر اندازه که از عمر هم‌کاری مولر و لواندوفسکی می‌گذرد، آن‌ها در زمین بازی هماهنگ‌تر می‌شوند. 

جایزه مرد سال 2021 فیفای لواندوفسکی، به لطف گلزنی‌های باورنکردنی او حاصل شد. او در این سال موفق شد دو رکوردی که در آلمان دست‌نیافتنی به نظر می‌رسیدند را بشکند. گلزن لهستانی توانست رکورد گلزنی گرد مولر در بوندسلیگا، اسطوره بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان که در آگوست 2021 درگذشت را بشکند. در فصل 21-2020، لواندوفسکی توانست 41 گل بوندسلیگایی به ثمر برساند و توانست از رکورد گلزنی گرد مولر در فصل 72-1971 بوندسلیگا عبور کند. کار لوا، این‌جا تمام نشد. این مهاجم 33 ساله لهستانی در تقویم سال 2021 توانست 43 گل بوندسلیگایی بزند و از رکورد تعداد گل‌های گرد مولر در بوندسلیگا سال 1972 که 42 گل بود، عبور کند.

حالا با همکاری توماس مولر، لواندوفسکی در تعقیب رکورد دست‌نیافتنی دیگری از گرد مولر است؛ لواندوفسکی حالا می‌خواهد رکورد 365 گل بوندسلیگایی گرد مولر که در 427 بازی به ثبت رسیده بود را بشکند. روبرت لواندوفسکی برای رسیدن به این رکورد، 65 گل دیگر باید در بوندسلیگا بزند. او با هت‌تریک مقابل کلن در ماه ژانویه، به رکورد 300 گل در بوندسلیگا رسید و هجدهمین هت‌تریکش در رقابت‌های بوندسلیگا را به ثبت رساند. قاتل لهستانی بایرن مونیخ در آگوست 2022، 34 ساله می‌شود و قراردادش در ژوئن 2023 با باواریایی‌ها به اتمام می‌رسد. لواندوفسکی اگر می‌خواهد تا آن زمان به رکورد گرد مولر برسد، باید نرخ گلزنی 1.31 گل در هر مسابقه که از فصل پیش تاکنون داشته را حفظ کند. این یعنی لواندوفسکی برای شکستن رکورد گرد مولر، به 49 بازی دیگر نیاز دارد. با توجه به 14 بازی باقی‌مانده تا پایان فصل جاری و 34 بازی فصل آینده، لواندوفسکی کار سختی دارد تا در پایان فصل آینده، رکورد مولر را بشکند.

بهترین گلزنان تاریخ بوندسلیگا

احتمال موفقیت لواندوفسکی برای رسیدن به این هدف بزرگ، به همکاری او با توماس مولر بستگی دارد. از زمان جمع آوری آمار اوپتا از فصل 05-2004، در میان بازیکنان بوندسلیگا و کسانی که برای هم‌تیمی خودشان در یک تیم خاص پاس گل داده‌اند، توماس مولر رکوردی کم‌نظیر ثبت کرده است. او بیش از هر کسی برای روبرت لواندوفسکی پاس گل ارسال کرده است (40) و در این زمینه، بی‌رقیب است. مهاجمی که در محوطه جریمه حریف بسیار خطرناک است و در آن منطقه از زمین بهترین بازدهی را دارد، به یک گل‌ساز خلاق نیاز دارد تا بتواند از پاس‌های او بهره ببرد. مولر این‌کار را به بهترین نحو برای لواندوفسکی انجام داده است. 

پاس‌های مولر برای لواندوفسکی در مناطق مختلف زمین

40 پاس گل توماس مولر برای لواندوفسکی، در 222 بازی بوندسلیگایی طی 8 سال رقم خورده است، یعنی زمانی که لواندوفسکی از دورتموند جدا شد و به بایرن مونیخ پیوست. تعداد پاس گل‌های مولر برای لواندوفسکی، 23 عدد بیش‌تر از دیگر همکاری‌های رویایی خط حمله بایرن مونیخ در سال‌های قبل است. طی فصول 10-2009 تا 19-2018، فرانک ریبری برای آرین روبن، 17 پاس گل ارسال کرده بود. یوسوا کیمیش نیز با روبرت لواندوفسکی همکاری فوق‌العاده‌ای دارد. او تا به امروز توانسته 16 بار به این ماشین گلزنی بایرن مونیخ، پاس گل بدهد و تنها یک پاس گل تا همکاری زوج «روبری» فاصله دارد.

بیش‌ترین پاس گل برای یک هم‌تیمی در بوندسلیگا
اختلاف فاحش توماس مولر با گل‌سازها نشان می‌دهد روبرت لواندوفسکی چه اندازه از همکاری با او سود می‌برد

هفته نوزدهم فصل 22-2021 بوندسلیگا برای زوج رویایی لواندوفسکی و مولر، به یاد ماندنی شد. نه تنها لواندوفسکی توانست در برد 4-0 مقابل کلن، هت‌تریک کند و سیصدمین گلش در بوندسلیگا را بزند، بلکه توماس مولر هم توانست صد و پنجاهمین پاس گلش در رقابت‌های بوندسلیگا را به ثبت برساند. از فصل 05-2004، توماس مولر بیش‌ترین تعداد پاس گل را در بوندسلیگا به ثبت رسانده و از آگوست 2008 یعنی زمان اولین بازی مولر برای بایرن مونیخ، فقط لیونل مسی با 181 پاس گل، آمار بهتری نسبت به او در میان پنج لیگ معتبر اروپا به ثبت رسانده است.

بیش‌ترین پاس گل در میان پنج لیگ معتبر اروپا از 28 آگوست 2008، زمان اولین بازی مولر برای بایرن مونیخ

مولر در زمینه گلزنی هم فعال است اما ویژگی‌های برجسته بازی او، توانایی فوق‌العاده در بازی‌خوانی، جای‌گیری و اطلاع از نحوه قرارگیری هم‌تیمی‌اش در موقعیت پیش از ارسال پاس آخر است. این هافبک تهاجمی 32 ساله، به خاطر این توانایی‌ها، لقب «Raumdeuter» به معنای «شکارچی فضا» را یدک می‌کشد. مولر می‌تواند به بهترین شکل فضاهای خالی در زمین را پیدا کند و در آن‌ها قرار گیرد. آمار به خوبی نشان می‌دهد غریزه بازی مولر طوری است که وقتی فضا ببیند، خود به خود در آن جای می‌گیرد و از آن استفاده می‌کند. 

10 بازیکن برتر پنج لیگ معتبر اروپا در زمینه ساخت موقعیت‌های اصلی و فرعی* در جریان بازی
توماس مولر مجموعا 96 موقعیت اصلی و فرعی خلق کرده است
*موقعیت‌ساز فرعی، بازیکنی است که توپ را به بازیکنی دیگر پاس می‌دهد تا او موقعیت اصلی را بسازد

توماس مولر در فصل 22-2021، در جریان بازی توانسته 65 موقعیت اصلی و 31 موقعیت فرعی خلق کند که این یعنی بیش از هر بازیکنی در میان پنج لیگ معتبر اروپا موقعیت ساخته است (96). اختلاف او با دیمیتری پایه، نفر دوم لیست، 25 موقعیت است. علاوه بر این، در میان بازیکنان پنج لیگ معتبر اروپا که حداقل 900 دقیقه بازی کرده‌اند، هیچ کس نتوانسته در زمینه xA یا همان پاس‌های گل مورد انتظار، میانگین بهتری نسبت به مولر ثبت کند. مولر به صورت میانگین در هر مسابقه 0.4 واحد xA ثبت می‌کند.

کیفیت پاس‌های مولر به قدری بالاست که او پس از 20 هفته بوندسلیگا توانسته 16 پاس گل ثبت کند. او تا این‌جای فصل فقط 5 پاس گل با بهترین رکوردش در فصل 20-2019 فاصله دارد. این هافبک آلمانی در آن فصل توانسته بود 21 پاس گل ارسال کند و حالا 14 هفته دیگر فرصت دارد تا رکورد پاس گل‌هایش در یک فصل را ارتقا دهد. احتمالش کم نیست که مولر بتواند رکورد فصل 20-2019 را بشکند چرا که او در مقایسه به سرمربیان قبلی‌اش، از همکاری با یولیان ناگلزمان خیلی بیشتر سود برده است. 

در همین راستا بخوانید: یولیان ناگلزمان چگونه بایرن مونیخ را به تکامل رسانده است؟ بیش‌ترین پاس گل در یک فصل بوندسلیگا؛ توماس مولر رکورددار است

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت بازی توماس مولر، همواره بازی کردن در سطحی بالاست. این حقیقت را از یاد نبرید که مولر به ندرت با مصدومیت‌های جدی روبرو شده است. غیر از فصل اول توماس مولر در فصل 09-2008 که او تنها چهار مرتبه به عنوان یار تعویضی به زمین آمد، کم‌ترین تعداد بازی مولر در بوندسلیگا، 28 بوده است. از فصل 10-2009، مولر از 428 بازی ممکن بایرن مونیخ در بوندسلیگا، 399 بار بازی کرده که این یعنی حضور در 93% مسابقات. در این برهه زمانی، هیچ بازیکنی نتوانسته درصد حضور بیش‌تری نسبت به مولر داشته باشد. 

هم‌کاری لواندوفسکی و مولر، کاملا یک طرفه نبوده است. از زمان پیوستن لواندوفسکی به بایرن مونیخ، توماس مولر توانسته 77 گل در بوندسلیگا بزند که 7 پاس گل توسط مهاجم لهستانی فراهم شده است. لواندوفسکی برای مولر بیش از هر هم‌تیمی دیگرش پاس گل داده است. از ابتدای فصل 15-2014، بایرن مونیخ 179 بار مولر و لواندوفسکی را از ابتدا در ترکیب اصلی‌اش داشته است. جای تعجبی ندارد که بایرن مونیخ با حضور این زوج  نسبت به زمانی که آن‌ها را در اختیار نداشته است. توانسته نرخ امتیاز، گل و برد بیش‌تری کسب کند.

مقایسه عملکرد بایرن مونیخ زمانی که زوج لواندوفسکی-مولر را در اختیار داشته و زمانی که آن‌ها را در اختیار نداشته است

فصل جاری، به خوبی درک متقابل فوق‌العاده این دو بازیکن از یکدیگر را بازتاب می‌دهد. لواندوفسکی بیش از هر کسی از مولر پاس دریافت کرده (78) و این مهاجم لهستانی هم بیش از هر کسی به مولر پاس داده است (53). همچنین جای تعجبی ندارد که مولر بیش از هر کسی برای لواندوفسکی توانسته موقعیت ایجاد کند (20). قرارداد این دو اسطوره بایرن مونیخ در فصل 23-2022 تمام می‌شود. با وجود افزایش سن این دو بازیکن، نشانه‌هایی از افت در آن‌ها دیده نمی‌شود. عاقلانه است اگر بایرن مونیخ همچنان روی بهره بردن از توانایی‌های آن‌ها تکیه کند و در کوتاه‌مدت به فکر جذب جانشینی برای آن‌ها نباشد.

به قلم تیم لوتس از وب سایت TheAnalyst

اخبار داغ 

این زن روی تتلو را کم کرد! / سارا سبات کیست؟ + عکس درگیری مجازی کنعانی زادگان و امیرحسین صادقی برخورد سرد علی کریمی با عزیز خادم در حاشیه دیدار سرخابی ها و ستارگان تیم ملی ارلینگ هالند: می شنوید؟ صدای بازگشت من است! پنالتی از دست رفته کریستیانو رونالدو مقابل میدلزبرو (منچستریونایتد 0-0 میدلزبرو)

منبع: طرفداری

کلیدواژه: روبرت لواندوفسکی برای لواندوفسکی بایرن مونیخ بیش از هر کسی توماس مولر بیش ترین گرد مولر هم تیمی پاس گل بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل سوم و تماشایی روبرت لواندوفسکی به والنسیا از روی ضربه آزاد (بارسلونا 4-2 والنسیا)

گل سوم و تماشایی روبرت لواندوفسکی به والنسیا از روی ضربه آزاد (بارسلونا 4-2 والنسیا)

دیگر خبرها

  • اولی هونس نه تنها به بایرن مونیخ، بلکه به خودش هم آسیب می‌زند / تحلیل بوندسلیگا با لوتار ماتئوس
  • خط و نشان لواندوفسکی: شاید آقای گل شدم
  • روبرت لواندوفسکی: رئال مادرید هرگز تسلیم نمی‌شود؛ هیچ‌وقت نباید آنها را دست کم گرفت
  • لواندوفسکی: آقای گلی؟ اگر همه بازیکنان عملکرد خوبی داشته باشند، گلزنی برای من هم راحت‌تر می‌شود
  • گل سوم و تماشایی روبرت لواندوفسکی به والنسیا از روی ضربه آزاد (بارسلونا 4-2 والنسیا)
  • گل دوم روبرت لواندوفسکی به والنسیا (بارسلونا 3-2 والنسیا)
  • گل روبرت لواندوفسکی به والنسیا (بارسلونا 2-2 والنسیا)
  • تعجب بایرن مونیخ از اولی هونس؛ چرا در این مقطع حساس آن حرف‌ها را به توخل زدی؟
  • رئال تهدید شد: جهنم سرخ منتظرتان است!‏
  • خلاصه بازی بایرن مونیخ 2-1 آینتراخت فرانکفورت (بوندسلیگا آلمان 2023/24)