Web Analytics Made Easy - Statcounter

مبارزه، تسلیم ناپذیری و به هم ریختن اعصاب و روان حریف؛ این ذهنیتی است که کارلوس کی روش به مصر تزریق کرده و حالا عقاب‌ها بار دیگر در آستانه ایستادن در بام آفریقا قرار گرفته‌اند

تیم ملی مصر، بیش از هر تیم دیگری در جام ملت‌های آفریقای 2021 از مصدومیت‌ها ضربه خورده است. با وجود ضرر مصری‌ها از مصدومیت، سرمربی پرتغالی آن‌ها طوری ذهن بازیکنانش را آماده کرد تا مقابل همه بایستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرفداری | چشم نمی‌تواند چیزی که ذهن نمی‌داند را ببیند. این را کارلوس کی روش بهتر از هر کسی می‌داند. کارلوس کی روش، سرمربی 68 ساله تیم ملی مصر در پاسخ به پرسش نحوه روبرو شدن با مصدومیت‌ها، پیش از شروع مسابقات جام ملت‌های آفریقا گفته بود:

چیزی درباره تورنمنت‌ها هست که باید بگویم. بابت تند بودن زبانم متاسفم اما اتفاقات لعنتی همیشه رخ می‌دهد و نمی‌توان جلویش را گرفت. اگر گله و شکایت کنیم، چیزی درست نمی‌شود پس باید به نقطه‌ای برسیم که اگر بازیکنی کلیدی را از دست دهیم، باید با همان تیمی که در دسترس است به مبارزه ادامه دهیم. مسئله مهم این است تمام سناریوهای ممکن را باید در ذهن داشته باشیم تا در مواقع اضطراری از آن‌ها استفاده کنیم. ما به کامرون می‌رویم تا هفت بازی انجام دهیم. برای رسیدن به این هدف، ما یک تیم داریم. تیم ما گرچه از نسل‌های مختلفی است اما شبیه به یک خانواده است. برخی از این بازیکنان در ابتدای دوران فوتبالشان هستند و برخی نیز از زمان جوانی‌شان با یکدیگر همراه بوده‌اند. 

 کی‌روش بدون اطلاع این حرف را نزده بود و اشاره او، به محمد صلاح و محمد الننی بود. این دو بازیکن پیش از المپیک 2012 لندن، با یک‌دیگر در المقاولون مصر و تیم ملی امید مصر هم‌تیمی بودند. در همان تابستان، محمد صلاح به بازل پیوست و یک سال بعد نوبت به الننی رسید تا با او هم‌تیمی شود. از آن موقع تاکنون، صلاح و الننی همیشه از ارکان اصلی تیم ملی مصر بوده‌اند و پیوند محکم میان این دو بازیکن، همان خانواده‌ای است که کی روش از آن سخن می‌گوید. 

تاثیر کی روش

غیر از صلاح و الننی، مصر امروز هنوز بازیکنانی از تیم المپیک 2012 در خود می‌بیند. احمد حجازی و محمود علا، از جمله بازیکنانی هستند که در المپیک لندن به میدان رفتند. برای کشوری که افتخارش ساختن باشگاه‌ها و تیم‌های ملی قهرمان از طریق سیستم پرورش جوانان است، حضور بازیکنانی از 10 سال پیش در تیم ملی می‌تواند کاملا شگفت‌انگیز باشد. 

مربی سابق منچستریونایتد، معمولا به اعتقادات تاکتیکی‌اش وفادار است و آن‌ها را تغییر نمی‌دهد. اگر او شکست بخورد، می‌توانید از او انتظار عذرخواهی در مجامع عمومی را داشته باشید. عمرو فهمی، کارشناس بین اسپورت در خصوص انتخاب نفرات تیم ملی مصر برای جام ملت‌های آفریقا گفته بود:

وقتی کی روش لیست تیم ملی برای جام ملت‌های آفریقا را اعلام کرد، چند نام بودند که تعجب همه را برانگیختند. همه می‌پرسیدند چرا این‌ها باید در لیست باشند؟

خوب می‌دانیم این نخستین باری نبوده که کارلوس کی روش در دوران مربیگری‌اش، انتخاب‌هایی جنجالی داشته است. محمد عبدالمعنم، مدافع 22 ساله تیم ملی مصر که توسط کی روش آمده، بازیکن تیم نه چندان مطرح فیوچر اف سی مصر است که برای اولین بار در تاریخ به لیگ مصر آمده است. عمر کمال، دیگر بازیکن ناشناخته‌ از همین تیم است که می‌گفتند پستش وینگر راست و چپ است اما او طی هفته‌های اخیر به عنوان مدافع راست، درخشش قابل توجهی داشته است. قبل از حضور کی روش در تیم ملی مصر، هیچ کس این دو بازیکن را نمی‌شناخت. این قضیه برای عمر مرموش، مهاجم باشگاه اشتوتگارت هم صادق است. قبل از حضور کی روش، او هرگز برای تیم ملی مصر بازی نکرده بود. هر سه بازیکنی که نام‌شان ذکر شد، در جام ملت‌های آفریقا خیلی خوب بوده‌اند و باعث افزایش حمایت هواداران شده‌اند.

البته در مرحله گروهی، شرایط کاملا برعکس بود. وب سایت مشهور کوره پس از پیروزی مصر مقابل گینه بیسائو در بازی دوم مرحله گروهی، یک نظرسنجی درباره آینده کی روش برگزار کرد که 66% هواداران مصر خواهان اخراج این سرمربی باتجربه پرتغالی بودند. ایمن عاطف، خبرنگار ساکن قاهره در این خصوص گفته است:

تا قبل از آن بازی، کی روش تیمش را هنوز خوب نشناخته بود. به یاد داشته باشید او در ماه دسامبر، تیمی کاملا متفاوت از تیم کنونی را به جام عرب برد که در آن‌جا چهارم شدیم.

 دو بازی بعد، فراعنه در مرحله یک هشتم نهایی، ساحل عاج قدرتمند را در ضربات پنالتی شکست دادند. عملکرد مصر در آن دیدار بسیار منسجم بود که نظر افکار عمومی را تغییر داد. وقتی مصر در بازی بعد مقابل مراکش کامبک زد و بازی 1-0 باخته را 1-2 برد، همه جنجال‌ها تمام شد و در عوض این باور به وجود آمد که مصر برای اولین بار پس از سال 2010 می‌تواند قهرمان آفریقا شود. 

ذهنیت مبارزه با تمام دنیا

کی روش برای به ثبات رساندن روند پیوسته پیشرفت مصر، باید ذهنیت «تیم ما علیه همه جهان» را شکل می‌داد. برای این کار، کی روش نمی‌توانست فرهنگ فوتبالی بهتری نسبت به مصر برای تطبیق با این باور را پیدا کند. نبیل فکری، یکی دیگر از روزنامه‌نگاران مصری روی این استدلال تاکید کرد: 

چهار قهرمانی از هفت قهرمانی مصر در آفریقا، خارج از کشور به دست آمد. ما بیش از هر کشور دیگری توانسته‌ایم خارج از خانه قهرمان آفریقا شویم. تیم‌های باشگاهی مصر، موفق‌ترین تیم‌های آفریقا هستند چون ما توانسته‌ایم به هنر پیشروی در قلمروی دشمن، مسلط شویم.

 کی روش پیش از حضور در مصر، این ذهنیت را کاملا می‌دانست چرا که دو شغل قبلی او در دو کشور پرشور کلمبیا و ایران بود و به همین خاطر توانسته بود با استفاده از شور و اشتیاق، تیمی برای رقابت کردن بسازد. مرد پرتغالی در این زمینه، از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. 

 

روز چهارشنبه در آخرین جلسه تمرین قبل از بازی مقابل کامرون، کی روش تصمیم گرفت تمرین را به حالت تعلیق در بیاورد. دلیل این امر، ظاهر شدن یک  پهپاد در زمین بود. منابع بسیاری می‌گویند این یک پهپاد امنیتی استادیوم بوده اما کی روش دستور به توقف تمرینات تاکتیکی داد و روتین‌های تصادفی را در پیش گرفت. این حاشیه‌ها پیرامون مصر، قابل درک به نظر می‌رسد چرا که ساموئل اتوئو پس از قطعی شدن جایگاه کامرون در نیمه نهایی گفته بود: «آماده شوید چون باید به جنگ مصر برویم». کی روش بلافاصله پاسخ اسطوره کامرون را داد و گفت: «اتوئو با این بی‌احترامی نشان داد با وجود سپری کردن سال‌های زیاد در سطح اول فوتبال، هیچ چیزی یاد نگرفته است.»

علاوه بر این موضوعات داوری هم مطرح شد. بعد از این که گفته شد باکاری گاساما، داور 42 ساله اهل گامبیا بازی مصر و کامرون را قضاوت می‌کند، مصر بلافاصله اعتراضی رسمی را به کنفدراسیون فوتبال آفریقا تقدیم کرد و خواستار تغییر این داور شد. فدراسیون فوتبال مصر، دلیل رسمی نداشت اما تیم‌های باشگاهی مصر در رقابت‌های قاره‌ای با قضاوت گاساما، به شکلی جنجالی شکست خوردند و مصری‌ها از این داور متنفرند. با وجود  پیروزی 2-1 مصر مقابل جمهوری دموکراتیک کنگو و قطعی شدن صعود فراعنه به جام جهانی در قضاوت این داور، آن‌ها بازهم خواستار تغییر او بودند. البته کنفدراسیون فوتبال آفریقا اقدامی نکرد و نتیجه این کار این بود که بازیکنان و اعضای کادر فنی مصر تصمیم گرفتند روی اعصاب داور بروند و جنگ روانی ایجاد کنند. مصر با کی روش، چند روزی است که جنگ‌های روانی ایجاد می‌کند.

در ابتدا، کادرفنی و بازیکنان مصر در کنفرانس خبری پیش از بازی با مراکش شرکت نکردند و دلیل آن‌ها گیر کردن در ترافیک بود. برای تیمی با این تجربه بالا، این بهانه عجیب به نظر می‌رسید. کنفدراسیون فوتبال آفریقا تصمیم گرفت فراعنه را 100 هزار دلار جریمه کند چرا که تحقیقات نشان داد در مسیر حرکتی تیم ملی مصر، هیچ ترافیکی نبوده است و آن‌ها صرفا نمی‌خواستند در کنفرانس حاضر شوند. 

در بازی با مراکش، نیمکت تیم ملی مصر، پرتره‌ای از شور، هیجان و دیوانگی بود. کی روش و دستیارانش بابت هر صحنه 50-50 اعتراض می‌کردند، بر سر داوران مسابقه داد می‌زدند و از محوطه تعیین شده، فراتر می‌رفتند. همه این‌ها باعث شد در نهایت وائل جمعه، دستیار کی روش کارت زرد بگیرد. این اولین باری نبود که مراکشی‌ها مقابل تیم کی روش چنین وضعیتی را تجربه می‌کردند؛ آن‌ها جام جهانی 2018 که کی روش، سرمربی تیم ملی ایران توانست اروه رنار را در جنگ روانی مغلوب کند را به خوبی به یاد داشتند.

نبیل فکری در این خصوص می‌گوید:

همه این کارها عمدی است. باید درک کنید این‌ها مسائل روانی است. در نهایت همه این‌ها برای مصر است. برای پیروزی، به اندازه آمادگی بدنی باید از نظر روانی و ذهنی هم آماده باشید. 

 با همه این‌ها تمام پیروزی‌های مصر از طریق جنگ روانی دیگر گذشته و آن‌ها مقابل سنگالی قرار می‌گیرند که مصل خودشان به صورت مستمر در حال پیشرفت است. این یعنی یک فینال جذاب را خواهیم دید.

درس گرفتن از بازی کامرون

چگونگی پیروزی مصر مقابل تیم میزبان در نیمه نهایی، احتمالا صد بار از آنالیزورهای سنگال پرسیده شده است. به زبان ساده، مصر از نقاط قوتش بهره برد اما کامرونِ منسجم نتوانست هنگام نیاز، سرعت خود در بازی را حفظ کند. شیرهای رام نشدنی برای پیروزی مقابل تیم شمال آفریقا، به قدرت بدنی‌شان تکیه کرده بودند اما پس از گذشت 20 دقیقه، مصر از طریق انجام کارهای کثیف، به آن‌ها رکب زد. محمد ابوجبل، دروازه‌بان مصر ملقب به «گابالسکی»، بارها خودش را به زمین می‌انداخت، نیمکت تیم سر و صدا می‌کرد و بازیکنان هم پس از هر حرکت به سوی داور می‌رفتند. مصر به معنای واقعی کلمه هر کاری می‌کرد تا بتواند در جریان بازی اختلال ایجاد کند. 

البته یک نکته را در نظر داشته باشید؛ همه بازی‌های مصر در دور حذفی به وقت اضافه رفته است که دو بازی، به پنالتی کشیده شد. اگر مصر به کامرون اجازه می‌داد سوار بازی شود، بازی می‌توانست در دقیقه 60 تمام شود زیرا مصری‌ها مشخصا انرژی کم‌تری نسبت به کامرونی‌ها داشتند. سنگال، تیمی است که به خوبی استراحت کرده است. آن‌ها یک روز قبل از مصر بازی کردند و همه بازی‌هایشان در دور حذفی، در نود دقیقه تمام شد. این موضوعی است که ممکن است روی تیم کی روش تاثیر گذار باشد.

فراتر از ذهنیت، مصر یک تیم شایسته است

با وجود تمام تاثیرهایی که کی روش روی ذهنیت مصر داشته، نباید از این نکته غافل شد که او تیمی پر مهره در اختیار دارد. در دروازه، مصر همچنان مثل همیشه دروازه‌بانانی عالی در اختیار دارد که در این تورنمنت هم دیدیم. محمد الشناوی که چهار بازی درون دروازه عقاب‌ها ایستاد، مانع ورود 3.3 گل به دروازه‌اش شد (3.3 واحد xG به سوی دروازه‌اش را مهار کرد). این بهترین آمار مهار موقعیت‌ها میان تمام دروازه‌بانان آفریقا بوده است. گابالسکی، جانشین الشناوی هم که قهرمان مصری‌ها در دو ضربات پنالتی اخیر بود، 1.5 واحد xGOT در جریان بازی را مهار کرده است.

عملکرد محمد الشناوی در جام ملت‌های آفریقاعملکرد گابالسکی در جام ملت‌های آفریقا

سنگال در زمینه به گردش در آوردن توپ، سرعت پایینی دارد و این می‌تواند به تسلط مصری‌ها به بازی کمک کند. مصر بیش از هر تیمی در این تورنمنت، 94 دنباله یا سکانس پرس ساخته است که این نشان می‌دهد مصری‌ها چه قدر در پرس بالا از زمین حریف، موفق ظاهر شده‌اند. 

سنگال با سخت‌ترین حریف ممکن روبرو می‌شود

قبل از رویارویی با کامرون، کی روش گفته بود استراتژی تیمش برای کسب پیروزی ساده است: «دویدن، دویدن، دویدن، بازی، بازی، بازی و با این استراتژی می‌توانیم برنده شویم». اگر مصر نتواند معجزه کند، ممکن است این تاکتیک برابر شیرهای ترانگا جواب ندهد و انتظار می‌رود عقاب‌ها عقب بنشینند و دفاع کنند. نگرانی اصلی، در دسترس نبودن احمد حجازی است که این مسابقات را به دلیل مصدومیت از دست داد. حضور محمد الشناوی درون دروازه نیز هنوز مشخص نیست. با این حال، کی روش بابت غیبت مهره‌های کلیدی‌اش شکایتی ندارد.

در بازی اول مصر که به شکست مقابل نیجریه منجر شد، اکرم توفیق، مدافع راست آن‌ها مصدوم شد. کی روش شکایتی نکرد. مقابل گینه بیسائو، احمد فتوح و محمود حمدی دچار مشکلات عضلانی شدند و کی روش شکایتی نکرد. حمدی فتحی و محمد الشناوی مقابل ساحل عاج دچار مشکلات همسترینگ شدند، بازهم کی روش شکایتی نکرد. مقابل مراکش، احمد حجازی مصدوم شد و محمد ابوجبل هم از ناحیه کشاله ران آسیب دید. این در حالی است که تیم‌هایی چون الجزایر و سایر تیم‌ها درباره وضعیت بد زمین در کامرون اعتراض داشتند اما کی روش تصمیم گرفت درباره مصدومیت‌ها هیچ حرفی نزند. کی روش با تمام مشکلات، به کارش ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود او بابت غیبتش در بازی فینال به دلیل اخراج در بازی با کامرون، اعتراضی نداشته باشد. سنگال برای قهرمانی در آفریقا، کار خیلی سختی دارد. مصر تمامی شیطنت‌های قانونی را از بر است و از آن‌ها استفاده خواهد کرد. سنگال باید خیلی مراقب مصرِ کی روش باشد.

به قلم گری ال اسمیت از وب سایت TheAnalyst، با اندکی دخل و تصرف

اخبار داغ 

این زن روی تتلو را کم کرد! / سارا سبات کیست؟ + عکس درگیری مجازی کنعانی زادگان و امیرحسین صادقی برخورد سرد علی کریمی با عزیز خادم در حاشیه دیدار سرخابی ها و ستارگان تیم ملی ارلینگ هالند: می شنوید؟ صدای بازگشت من است! پنالتی از دست رفته کریستیانو رونالدو مقابل میدلزبرو (منچستریونایتد 0-0 میدلزبرو)

منبع: طرفداری

کلیدواژه: جام ملت های آفریقا کارلوس کی روش محمد الشناوی تیم ملی مصر تصمیم گرفت دو بازی مصری ها تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس از گذشت 13 سال؛ ریو فردیناند همچنان از جان تری کینه به دل دارد

اسطوره چلسی می‌گوید با وجود عذرخواهی از فردیناند و برادش اما آنها دیگر روی خوشی به او نشان ندادند.

طرفداری | ریو فردیناند در سال 2011 و در کتاب زندگی‌نامه خود جان تری را "احمق‌ترین" بازیکن دنیا معرفی کرده بود.

به گزارش سایت گل، ریو فردیناند هنوز از دست جان تری برای توهین نژادپرستانه او به برادرش آنتون ناراحت است و از او کینه به دل دارد. تقابل دیرینه جان تری و ریو فردیناند، دو اسطوره فوتبال انگلیس، بار دیگر سر زبان‌ها افتاده است. این بار اما ماجرا فراتر از رقابت‌های باشگاهی یا ملی می‌رود و به اتهامات نژادپرستی و کینه‌ای ۱۳ ساله مربوط می‌شود.

ریشه کینه ریو فردیناند از جان تری

همه چیز به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد، زمانی که جان تری، کاپیتان وقت چلسی، در جریان بازی مقابل کوئینز پارک رنجرز، به نظر می‌رسد توهینی نژادپرستانه به آنتون فردیناند، برادر ریو، روا می‌دارد. این اتفاق جنجال بزرگی به پا می‌کند و به دنبال آن، تری در دادگاه تبرئه می‌شود، اما فدراسیون فوتبال انگلیس او را به دلیل تخلف انضباطی به محرومیت از چهار بازی و جریمه نقدی ۲۲۰ هزار پوندی محکوم کرد.

کینه فردیناند از تری همچنان ادامه دارد

با وجود تبرئه شدن تری در دادگاه، ریو و آنتون فردیناند از صحبت با او خودداری کردند و کینه آنها همچنان پابرجاست. تری مدعی است که تلاش کرده تا با آنها صحبت کند و از آنها دلجویی کند، اما آنها روی خوش به او نشان نداده‌اند. فردیناند در مصاحبه‌های متعدد، از ناامیدی و خشم خود نسبت به رفتار تری و همچنین ناکافی بودن مجازات او صحبت کرده است. او معتقد است که تری هرگز به طور کامل از نژادپرستی خود پشیمان نشده و عذرخواهی او صوری بوده است.

بیشتر بخوانید: ریو فردیناند: تری احمق‌ترین بازیکنی است که دیده‌ام؛ هیچوقت او را نمی بخشم

جان تری در مصاحبه با سایمون جردن در برنامه "رودرو با سایمون جردن" در مورد تلاش خود برای صحبت با ریو فردیناند پس از حادثه‌ای که در آن تری به نژادپرستی علیه برادر ریو، آنتون، متهم شده بود، صحبت کرده است.

از آن زمان تا به الان سعی کرده‌ام با ریو صحبت کنم، اما او به هیچ وجه نمی‌خواهد با من حرف بزند. من او را در ساحل دبی دیدم و او از صحبت با من خودداری کرد. فکر می‌کنم اگر صادق باشم، می‌شد این موضوع را خیلی بهتر حل و فصل کرد.

تری در این مصاحبه همچنین فاش کرد که 13 سال پیش سعی کرده بود با آنتون در مورد این اتفاق صحبت کند.

همان شب بعد از بازی سعی کردم با آنتون تماس بگیرم، اما در واقع به طور کامل از سوی همه آنها طرد شدم. من آنتون را می‌شناختم، ما با هم دوست بودیم، همدیگر را می‌شناختیم و همیشه رابطه خوبی داشتیم. واضح است که من با ریو هم رابطه خوبی داشتم. ما می‌توانستیم کاری بسیار بهتر از آنچه در نهایت اتفاق افتاد انجام دهیم و من به این خاطر کاملا ناامید شدم.

واضح است که در استادیوم‌ها و همه جا این [نژادپرستی] چیزی است که باید مطمئناً از آن دوری کنیم. ما می‌توانستیم به عنوان یک گروه از بازیکنان، نه فقط ما، بلکه فکر می‌کنم همه در آن زمان، کار بسیار بهتری انجام دهیم و شرایط را مدیریت کنیم.

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • نادال: با آلکاراس می‌توانیم در المپیک بازی کنیم
  • پس از گذشت 13 سال؛ ریو فردیناند همچنان از جان تری کینه به دل دارد
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • روایت مقام سابق موساد از «زیرساخت باور نکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران»
  • رهبر انقلاب: به ما می‌گویند چرا شما از فلسطین حمایت می‌کنید؛ امروز تمام دنیا از فلسطین حمایت می‌کنند (فیلم)
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • گلایه ستاره سابق استقلال از علی دایی و کارلوس کی‌روش!
  • وعده صادق هژمونی آمریکا را در هم شکست
  • با انجام عملیات وعده صادق همه دنیا به قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی پی برد