Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که در حال حاضر برنج کشاورزان که متعلق به خود آنان است در شالیکوبی ها به اندازه کافی برای عرضه وجود دارد و در صورت وجود مشتری عمده حتی پایین تر از قیمت های اعلامی به فروش می رسد .

بازار فروش برنج در شالیکوبی ها هم وضعیت نیمه راکد دارد و بندرت روزانه مشتری برای خرید عمده پیدا و یا کشاورز حاضر به فروش محصولش می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

علاوه بر این ، قیمت برنج مازندران در فروشگاه های شهرهای مختلف هم تفاوت چندانی با شالیکوبی ها ندارد . البته قیمت آن بخش از برنج های شمال که با نام شرکت های مختلف در فروشگاه ها توزیع می شود ، کمی متفاوت و بالاتر است و علت آن هم عمدتا اعمال هزینه بسته بندی در وزن های مختلف ، تبلیغات و ادعای کم بودن میزان شکستگی است.

قیمت گیری امروز خبرنگار ایرنا از شالیکوبی ها نشان می دهد که اگر چه اندکی به قیمت انواع برنج استان اضافه شده است ، اما بر خلاف شایعه فضای مجازی هر کیلو گرم برنج طارم محلی و هاشمی کشت اول و دونوچ بسته به درصد شکستگی یا همان داشتن نیم دانه بین ۶۳ هزار تا ۶۵ هزار تومان خرید و فروش می شود. البته تا ۱۰ روز پیش همین ارقام برنج با همین کیفیت تا سقف ۶۰  هزار تومان خرید و فروش می شد.

قیمت برنج فجر و شیرودی به عنوان دو رقم کیفی پرمحصول که البته موجودی آن در شالیکوبی های مازندران نسبت به ارقام طارم محلی و هاشمی بسیار کمتر است ، رقم فجر که نزدیک به برنج کیفی طارم است در هر کیلو گرم ۵۴ هزار تومان و شیرودی نیز تا ۴۷ هزار تومان خرید و فروش می شود.  مشاهدات خبرنگار ایرنا را مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی داران مازندران هم تایید می کند و می گوید : اولا بر خلاف ادعاهای مطرح شده برنج به اندازه کافی متعلق به کشاورزان در شالیکوبی های استان موجود است و ثانیا طی یک هفته اخیر قیمت انواع برنج در هر کیلو گرم  سه تا ۶ هزار تومان افزایش یافته است و هم اکنون بسته به میزان شکستگی ۶۳ تا ۶۶ هزار تومان قیمت گذاری می شود. 

دلالی در کار نیست

جلیل جهان فر افزود:  اکنون قیمت دو رقم اصلی برنح تولیدی استان یعنی طارم محلی و طارم هاشمی بر خلاف شایعات فضای مجازی و نقل و قول های شفاهی اکنون بسته به درصد شکستگی که به معنای وجود خرده برنج در آن است نسبت به ۱۰ روز پیش حداکثر ۶ هزار تومان افزایش داشته است که قابل توجه نیست.

وی با تکذیب ادعای وجود برنج داخلی در اختیار دلالان و واسطه ها ، توضیح داد : طبق اعلام رسمی روز جای رییس اتحادیه شالیکوبی داران محمود آباد ۲ هزار تن برنج در شالیکوبی های آن شهرستان موجود است و مسوول اتحادیه شالیکوبی داران آمل هم به ما اعلام کرد  ۲۰ هزار تن موجودی برنج دارند که همه متعلق به کشاورزان است. مطمئنا موجودی برنج در شهرستان بابل که بیشترین سطح زیر کشت مازندران را دارد بیشتر از این شهرستان ها است و در سایر مناطق مازندران هم که برنج کشت می شود ، شالیکوبی ها برنج کشاورزان را در اختیار دارند تا بفروشند.

مدیر عامل اتحادیه شالیکوبی داران مازندران با اظهار این که در شالیکوبی شخصی خودش بیش از ۵۰ تن برنج طارم محلی و هاشمی وجود داد ، گفت : همه این برنج ها متعلق به کشاورزان است و این آمادگی نیز وجود دارد تا مشخصات کشاورزان دارای برنج آماده فروش در این واحد شالیکوبی را اعلام کنم.

وی افزود : این که هنوز ۴۳ روز مانده به پایان سال شاید بیش از یک سوم از برنج های تولیدی مازندران آماده فروش در اختیار کشاورزان باشد ، یک امری طبیعی است ؛ چرا که نگهداری و فروش این میزان از محصول تولیدی توسط کشاورزان روال معمول هر ساله است و حتی امسال با توجه به افزایش قیمت قابل توجه و رضایتمندی کشاورزان این که بیشتر از سال های قبل برنج در اختیار داشته باشند ،محتمل تر است.

جهان فر قیمت کنونی برنج های طارم محلی و هاشمی را برای کشاورزان شیرین توصیف کرد و گفت : با توجه به این که تقاضا وجود دارد ولی هنوز تا پایایان سال زمان زیادی باقی مانده است ، برخی از کشاورزان از عرضه محصولشان به امید بالاتر رفتن قیمت خودداری می کنند و به همین دلیل هم  خرید و فروش رونق نداشته و بندرت انجام می شود.

وی با اظهار این که کشاورزان برنجکار مازندرانی یک بار برای همیشه با دلالان خداحافظی کرده اند ، افزود : البته برنج های کیفی مازندران مشتریان خاص خودش را دارد و در صورت رضایت کشاورز برای فروش در انبار نمی ماند و کشاورز هم حاضر به دادن محصولش به دلال نیست چون در جریان قیمت روز برنج قرار دارد و بازار مناطق مختلف کشور را با کمک فرزندانش رصد می کند و به همین دلیل شایعه  افزایش قیمت برنج آنها را متقاعد می کند که محصولشان را بیشتر نگه دارند.

ذائقه ایرانی پسند 

جهان فر توضیح داد : اکنون دغدغه افزایش قیمت برنج تولیدی داخلی به صورت جدی برای کسانی مطرح است که ذائقه مصرفشان برنج داخلی است و نمی توانند برنج خارجی مصرف کنند و از طرفی هم توان خرید برنج داخلی را ندارند در حالی که این افراد زمانی که فاصله قیمتی برنج داخلی و خارجی متوازن بود ، ترجیح می دادند برنج داخلی مصرف کنند   .

وی اختلاف قیمت برنج های تنظیم بازاری هندی و تایلندی را با برنج های کیفی طارم هاشمی ، فجر و شیرودی بالا و برای مصرف بصرفه دانست و گفت : اگرچه می توان برنج های خارجی تنظیم بازاری را که اکنون در بازار مازندران به اندازه کافی در فروشگاه های زنجیره ای با نظارت عرضه می شود خریداری کرد ، ولی مشکل اینجاست که ذائقه مردم استان به مصرف برنج های خارجی چندان عادت ندارد  و با وجود پایین بودن قیمت این برنج ها و بالا بودن قیمت برنج های داخلی باز هم به دنبال برنج داخلی می روند.

طبق اعلام رسمی روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی دولت برای تنظیم بازار برنج  سازمان مرکزی تعاون روستایی را موظف کرده است که تا پایان سال ۲۰۰هزار تن برنج خارجی تنظیم بازاری را در کشور توزیع کند. بر اساس اظهارت رسمی مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران توزیع ۲ هزار و ۲۰۰ تن برنج خارجی تنظیم بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای متخب استان شروع شده است و متقاضیان طبق دستورالعمل هر یک از سرپرستان خانوار با ارائه کد ملی و شمار تلفن همراه می‌توانند فقط یک کیسه برنج ۱۰ کیلویی خریداری کنند.

 رقم های برنج های خارجی تنظم بازاری  تایلندی و هندی است که برنج تایلندی هر کیلوگرم ۱۲۵ هزار ریال و برنج هندی هم ۱۸۵ هزار ریال به خریداران عرضه می شود.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد مردمان این استان است. مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵ هزار هکتار زمین شالیزاری استان به کشت اول برنج اختصاص یافت که  ۱۵۲ هزار و ۲۹۸ هکتار ارقام محلی و ۶۲ هزار و ۷۰۲ هکتار ارقام اصلاح شده کشت شد. همچنین امسال ۴۰ هزار و ۸۱۰ هکتار مزارع شالیزاری استان بعد از کشت اول برنج به کشت مجدد برنج و ۵۱ هزار و ۷۵۷ هکتار به پرورش رتون اختصاص یافت.

در حال حاضر برخی از کشاورزان  شخم و شیار زمستانه  و آماده سازی زمین های شالیکاری برای کشت کار سال آینده را شروع کردند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ایرنا ریاست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مازندران برنج قیمت کالا صمت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ایرنا وزارت جهاد کشاورزی ایرنا مازندران برنج قیمت کالا صمت شالیکوبی ها فروشگاه ها تنظیم بازاری جهاد کشاورزی تنظیم بازار خرید و فروش هزار تومان برنج داخلی قیمت برنج برنج ها تن برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

ایسنا/کرمان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با اشاره به فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی و واریز مبلغ به حساب آن دستگاه‌ها، از ادارات خواست املاک مشخص شده را از طریق فروش و یا تهاتر، تعیین تکلیف کنند. 

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی هشتم اردیبهشت ماه با اشاره به قانون مولدسازی و ظرفیت آن اظهار کرد: اداره کل اقتصاد و دارایی به عنوان متولی امر، در صورت عدم همکاری ادارات دولتی در اجرای مولدسازی، اقدامات لازم را انجام دهد. 

وی با اشاره به تصمیم گیری درباره املاک مازاد آموزش و پرورش، برق منطقه‌ای، علوم پزشکی رفسنجان و منابع طبیعی استان کرمان در روزهای اخیر بیان کرد: ۷۰ میلیارد تومان اعتبار حاصل از فروش املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان به حساب آن دستگاه‌ها وارزی شده است.

معاون استاندار کرمان مهلت مولدسازی را محدود اعلام کرد و از ادارات خواست املاک مشخص شده را از طریق فروش و یا تهاتر تعیین تکلیف کنند. 

وی اظهار کرد: تاکنون ۱۶ مصوبه به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد تومان از مرکز برای تهاتر پروژه‌های نیمه تمام استان کرمان مانند تکمیل سد نساء بم، ساختمان آموزش و پرورش و احداث بیمارستان جایگزین شفا مجوز گرفته شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش باشگاه پرسپولیس به یک شایعه
  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره یک شایعه
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • نبض قیمت مسکن شمال شهر
  • فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان