Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-آستان قدس رضوی با افزایش خدمت‌رسانی در شهرستان سرخس، اقدامات مهمی را برای محرومیت‌زدایی از این منطقه برداشته است تا ساکنان یکی از مناطق دارای بیشترین موقوفات امام رضا(ع)، از شرایط بهتری برخوردار باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس به نقل از آستان‌نیوز، با تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی برای توسعه خدمات و حمایت‌های این آستان از مناطق دارای موقوفه، تمامی بنیادها، معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی اقدامات خود در این زمینه را افزایش داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان سرخس در خراسان رضوی که یکی از مناطق دارای بیشترین موقوفات حضرت رضا(ع) است نیز از جمله شهرهایی است که مورد توجه ویژه تولیت آستان قدس رضوی قرار داشته و در همین راستا تلاش‌های گسترده‌ای برای رفع محرومیت از آن صورت گرفته است.

ایجاد فضای کسب و کار برای جوانان شهرستان سرخس 

در این راستا اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی با نظر مساعد تولیت این آستان،بخشی از اراضی موقوفه این شهرستان را برای اجرای طرح‌های حمایتی اختصاص داده است. از جمله این طرح‌ها تبدیل انبارهای در اختیار آستان قدس رضوی به فضای کسب و کار جوانان ساکن سرخس بوده است. موضوع ایجاد اشتغال و کمک به جوانان و کارآفرینان شهرستان سرخس طی چند سال گذشته توسط آستان قدس رضوی با جدیت بیشتری پیگیری و به روش‌های مختلف دنبال شده است.

در تازه‌ترین اقدام 4 هکتار از اراضی و املاک آستان قدس رضوی که پیش از این با کاربری انبار مورد استفاده قرار می‌گرفت، به واحدهای کوچک‌ تفکیک شده و به عنوان فضای مناسب برای اشتغال‌زایی مردم، به ویژه جوانان سرخس تبدیل شده است. در گذشته، مجموعه‌ای از انبارها و محوطه تجاری در شهرستان سرخس در اختیار آستان قدس رضوی بود که با توجه به رویکرد جدید مبنی بر عدم تصدی‌گری در حوزه کشاورزی، این انبارها به مجموعه‌های بلااستفاده تبدیل شده بود، ضمن آنکه علاوه‌بر نداشتن ارزش‌افزوده و بهره‌وری، جلوه نامناسب شهری را ایجاد کرده بود.

کل اراضی این پروژه حدود 40 هزار مترمربع است که آستان قدس رضوی به‌منظور تأمین شرایط مناسب کاری، توسعه شهرستان و توانمندسازی مردم تصمیم گرفت بجای فروش این اراضی، با هدف حمایت از کسب‌وکارهای خرد، آن‌ را با قیمت مناسب به جوانان جویای کار اجاره دهد.

اختصاص 10 غرفه به کمیته امداد

در فاز دوم این طرح، با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) تعداد 10 غرفه برای ایجاد اشتغال به افراد سرپرست خانوار و جوانان شهرستان به‌منظور انجام فعالیت‌های تولیدی از قبیل راه‌اندازی کارگاه‌های خیاطی، تولید بلوک‌های سیمانی و... اختصاص یافته و در حال حاضر نیز تمام قطعه‌های مذکور فعال است. همچنین در فاز سوم و باتوجه به موفقیت فازهای قبلی، تعداد 25 غرفه 150 متری دیگر نیز برای ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای شهرستان در نظر گرفته شد که تعداد 12 قطعه از این غرفه‌ها درحال حاضر فعال شده و کسب‌وکارهایی همچون تولید قطعات کشاورزی، کارگاه تولید و تست تجهیزات CNG، تولید مصنوعات چوبی، تولید دستمال کاغذی و ملزومات بهداشتی و...، از جمله کسب‌وکارهای راه‌اندازی شده در فاز سوم است.

مساعدت 45 میلیارد ریالی برای خانه‌دارشدن محرومان 

یکی دیگر از طرح‌های حمایتی آستان قدس رضوی در شهرستان سرخس، کمک به خانه‌دار شدن محرومان و نیازمندان این شهرستان است که در این راستا 15 قطعه زمین به ارزش 45 میلیارد ریال به صورت رایگان در اختیار نهادهای حمایتی قرار داده شده تا با ساخت مجتمع‌های 3 تا 4 واحدی، سرپناه تعدادی از این خانواده‌ها تأمین شود.  بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط اداره، املاک و اراضی سرخس از این 15 قطعه، 10 قطعه به کمیته امداد امام خمینی(ره) و پنج قطعه به سازمان بهزیستی تحویل خواهد شد تا برای ساخت مسکن افراد تحت پوشش خود استفاده کنند.

تقویت منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای توسعه متوازن و عادلانه

آستان قدس رضوی در حوزه حمایت اقتصادی از شهرستان سرخس نیز با سرمایه‌گذاری گسترده در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان‌ها، گام‌های بلندی را برای تقویت این منطقه برداشته است. توسعه متوازن و عادلانه اقتصادی، همواره یکی از محورهای مورد تأکید تولیت آستان قدس رضوی و جزو سیاست‌های ابلاغی آستان بوده و با همین رویکرد این آستان،  اقدام به سرمایه‌گذاری در مناطق آباد و برخوردار نکرده است.

برهمین اساس طبق سیاست‌های ابلاغی آستان قدس کمک به مناطق کمتر توسعه یافته جزو اولویت‌های اصلی سرمایه گذاری است. با سرمایه گذاری چند هزار میلیارد تومانی آستان قدس رضوی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، هم اکنون انجام هرگونه فعالیت لجستیکی به‌صورت ریلی، هوایی و جاده‌ای در داخل منطقه فراهم شده است.

تولیت آستان قدس رضوی: مسئولان فرصت‎ خدمت به مردم را برای رفع مشکلات مغتنم بدانندتولیت آستان قدس رضوی: توجه بازاریان اطراف حرم به نماز اول وقت زمینه‌ساز اثرگذاری فرهنگی آنها در کشور استتولیت آستان قدس رضوی: امروز روحانیون رسالتی حیاتی در مقابله با انحرافات دینی برعهده دارند

همچنین 150 واحد سرمایه‌گذاری از کشورهای ایران، ترکیه، ترکمنستان، گرجستان، پاکستان و افغانستان داخل منطقه ویژه اقتصادی سرخس جذب شده که از پروانه بهره‌برداری تعدادی از آن‌ها صادر شده و سایر واحدها نیز در فرایند ساخت، تکمیل و دریافت مجوزها هستند. در همین راستا یکی از برنامه‌های در حال پیگیری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، راه‌اندازی ظرفیت انتقال کالا به کانتینر و ادامه مسیر آن از کشورهای CIS به سمت بندرعباس است که با تحقق آن، این منطقه به هاب کانتینری شمال شرق کشور تبدیل خواهد شد.

تقدیر امام جمعه سرخس از خدمات آستان قدس رضوی

خدمات آستان قدس رضوی در شهرستان سرخس محدود به موارد ذکر شده نبوده و در حوزه‌های دیگر از جمله بهداشت و درمان، اشتغالزایی برای خانواده‌های محروم، طرح‌های فرهنگی و ... نیز ارائه شده و سبب شده علاوه بر جلب رضایت عمومی، مسئولان این شهرستان نیز قدردان این خدمت‌رسانی باشند. حجت‌الاسلام محمد بختیاری  یکی از اقدامات بزرگ و موثر آستان قدس رضوی را فراهم کردن زیرساخت‌های منطقه ویژه خواند و گفت: به نظر می‌رسد این منطقه تحول بزرگی را در اقتصاد استان و حتی کشور ایجاد خواهد کرد و تاثیرات مثبتی از جمله کاهش نرخ بیکاری را به همراه خواهد داشت.
 
توسعه زیرساخت‌های منطقه

وی افزود: البته علاوه بر منطقه ویژه، ایجاد زیرساخت‌های پل مرزی سرخس و ترکمنستان و فرودگاه‌ بین‌المللی این منطقه، توسط آستان قدس رضوی انجام شده که شاید بتوان این خدمت را منحصر به فرد خواند چرا که در کمتر منطقه‌ای از کشور چنین زیرساخت‌هایی دیده می‌شود.
 
نقش مهم منطقه ویژه اقتصادی
حجت‌الاسلام محمد بختیاری افزود: منطقه ویژه اقتصادی سرخس که زیرساخت‌های آن توسط آستان قدس ایجاد شده است نیز تاثیر به سزایی در رشد اقتصادی استان و کشور خواهد داشت.
 
اهدای زمین به روستاییان برای ایجاد اشتغال

امام جمعه سرخس ادامه داد: از دیگر اقداماتی که از قبل وجود داشته و استمرار پیدا کرده، تعامل سازنده با روستاییان در راستای رونق منطقه و کاهش بیکاری با در اختیار قرار دادن زمین به آنهاست که در برخی از مناطق این اتفاق افتاده و در مواردی هم در دست اقدام است و زمین‎های اطراف روستاها که مناسب کشاورزی است به صورت تعاونی در اختیار جوانان بیکار قرار داده می‌شود.
 
تجهیز بیمارستان شهرستان با حمایت آستان قدس

وی افزود: احداث چند سالن ورزشی در برخی از روستاها، کمک به حوزه علمیه با احداث استادسرا و حمایت حدود سه میلیارد تومانی برای خرید دستگاه و راه‌اندازی بخش سی‌تی اسکن بیمارستان شهرستان سرخس از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی در این شهرستان است.

محمدرضا رجبی‌مقدم فرماندار شهرستان سرخس نیز با تقدیر از خدمات و سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی، این اقدامات را در توسعه شهرستان تأثیرگذار و مهم ارزیابی کرد و گفت: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در این شهرستان آغاز و خدمت‌رسانی به اهالی این منطقه دارای موقوفه گسترش یافته است.

وی افزود: از جمله این اقدامات ارزشمند، توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس و تلاش برای تبدیل شدن آن به منطقه آزاد بوده که در این زمینه فعالیت‌هایی مانند راه‌اندازی مجدد فرودگاه الماس سرخس، امکان حمل و نقل ترکیبی با ساخت ایستگاه‌های تخلیه و بارگیری در منطقه ویژه و فراهم سازی امکان ترانزیت جاده‌ای در شهرستان انجام شده است. 

پروژه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی برای استفاده اهالی 

فرماندار سرخس خاطرنشان کرد: در داخل شهرستان و روستاهای اطراف هم اقدامات خوبی مانند ساخت سالن‌های ورزشی، استادسرا، مجتمع آموزشی و کمک به ساخت بخش سی‌تی‌اسکن بیمارستان سرخس انجام شده است.

ارائه تسهیلات به کشاورزان منطقه

رجبی مقدم همچنین ارائه تسهیلات بیشتر برای حمایت از کشاورزان را یکی دیگر از خدمات آستان قدس در سرخس برشمرد و گفت: آستان قدس رضوی طی سال‌های اخیر عملکرد خوبی در این حوزه داشته است و در دو سال گذشته با امریه تولیت این آستان مقدس و تلاش مدیران مستقر در منطقه، تسهیل در خصوص کار کشاورزان، قراردادها، تغییر کاربری و توافقات انجام شده، اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در این مدت، با برگزاری جلسات متعدد بین دولت و آستان قدس رضوی، برخی اختلافات موجود نیز حل و سرمایه‌گذاری در هر نقطه از شهرستان امکان‌پذیر شده است.

شایان ذکر است به زودی با حضور تولیت آستان قدس رضوی تعدادی دیگر از طرح‌ها و خدمات آستان قدس رضوی برای محرومیت‌زدایی از شهرستان سرخس به بهره‌برداری خواهد رسد.

انتهای پیام/281/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: منطقه ویژه اقتصادی سرخس تولیت آستان قدس رضوی آستان قدس رضوی خدمات آستان قدس شهرستان سرخس منطقه ویژه سرمایه گذاری راه اندازی انجام شده طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۹۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

حجت الاسلام مهدی شجاع سرپرست مدیریت حج و زیارت خراسان رضوی گفت: از این تعداد ۳۲ کاروان به ظرفیت چهار هزار و ۴۴۰ زائر در کاروان‌های "مدینه بعد" و ۳۵ کاروان به ظرفیت چهار هزار و ۹۲۵ زائر در کاروان‌های "مدینه قبل" ثبت نام شده اند.

او افزود: از مجموع زائران حج تمتع امسال خراسان رضوی پنج هزار و ۳۹۰ زائر در قالب ۳۷ کاروان مربوط به شهرستان مشهد و سه هزار و ۹۷۵ زائر در قالب ۳۰ کاروان مربوط به سایر شهرستان‌های خراسان رضوی هستند که به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

سرپرست مدیریت حج و زیارت خراسان رضوی ادامه داد: در عملیات حج تمتع امسال نیز زائران استان خراسان شمالی مانند سال‌های گذشته به همراه زائران استان خراسان رضوی از اواخر اردیبهشت ماه از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • پیش بینی کاهش دما در خراسان رضوی/آسمان ابری خواهد بود
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد