Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه؛ با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، عمرانی و ...پیشرف‌های چشم گیری داشته،و در حوزه محرومیت زدایی نیز گام‌های بسیاری برداشته شده است.

نهاد پیشرفت و آبادانی شهرستان چالدران یکی از 40 منطقه هدف بنیاد علوی (بنیاد مستضعفان) برای فعالیت های محرومیت زدایی و ایجاد پیشرفت پایدار منطقه ای می‌باشد که در آخرین رتبه بندی انجام شده توسط سیستم های نظارت و ارزیابی بنیاد علوی، نهاد چالدران رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم جوان و متخصص نهاد چالدران در چهار محور فرهنگی، اشتغال، عمران و سلامت فعالیت می کند وبه دستآوردهای ارزشمندی دست یافته است.

تشکیل هسته‌های مردمی تخصصی و عمومی و حمایت و پایدارسازی آنها در حوزه فرهنگی؛تشکیل رسته‌های 9 گانه شغل به انضمام BDS های‌مربوطه به همراه حمایت‌های فنی و مالی در حوزه اشتغال از قبیل ایجاد رسته دام سبک که ثمره آن افزایش نرخ بهره وری دام از 70 درصد به 125 درصد در سطح شهرستان بوده؛ ایجاد زیرساختهای عمرانی از قبیل احداث چندین سد و آب بند برای تثبیت بسترو تبدیل کردن بسیاری از مزارع پایین دست به زمین‌های آبی ، آسفالت 30 کیلومتری راه روستایی، احداث-تعمیر و تجهیز خانه های محروم ، تعمیر و تجهیز مساجد و مدارس در حوزه
عمران و در نهایت ایجاد زیرساخت های بهداشت و درمان در منطقه از قبیل ساخت مجموعه درمان بستر، تجهیز بیمارستان شهرستان به اکسیژن ساز 600 لیتری، حمایت های درمانی و تجهیزاتی مساله محور از بیماران کم تر برخوردار و دور از مرکز ،بخشی از فعالیت های این مجموعه می باشد .

این مجموعه در بسیاری از موارد توانسته با تکیه بر مدیریت و تلاش جهادی بسیاری از ناممکن‌ها را ممکن سازد و نشان دهد که همیشه راه هست و حرکت نیز هست.

برای اطلاع از جزئیات فعالیت های این مجموعه با دبیر کانون پیشرفت‌و آبادانی چالدران به گفت‌وگو نشستیم:

فارس: لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.

دبیر نهاد: با نام و یاد خدا بنده سید محمد پیام، به عنوان دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی شهرستان چالدران مشغول فعالیت هستم.

فارس: چند سال است که به این فعالیت مشغول هستید؟

دبیر نهاد: از سال 1386 در قالب گروه های جهادی دانشجویی فعالیت مان را شروع کردیم و تا به امروز هسته مرکزی تیم ثابت مانده و در حال گسترش آن هستیم. در مجموع حدود 14 سال است که مشغول فعالیت های پیشرفت محور هستیم و تا کنون در حوادث و بحران های پیش آمده در بسیاری از استان های کشور حضور موثر داشتیم و بحمد الله دانش فنی بسیار بالا و تجربه کافی در این حوزه را کسب کردیم.

فارس: شما دقیقا به چه کاری مشغول هستید؟

دبیر نهاد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری (دام ظله) و تاکیدات ایشان مبنی بر محرومیت زدایی و توانمند سازی تهیدستان این گروه شکل گرفته وبا تمام توان و تجربه اندوخته بالا در حال ارایه خدمات در چهار حوزه فرهنگی، اشتغال، سلامت و عمرانی هستیم. اساس کار ما آموزش و توانمند سازی مستضعفان در میدان  مشترک بوده و در کنار ارایه خدمات بحث توانمند سازی نیز اتفاق می افتد.

رفتاری که نهاد پیشرفت و آبادانی انجام می‌دهد تفاوت ژرف با سایر کنشگران ملی و بین الملل در حوزه پیشرفت دارد؛ چرا که برخلاف نمونه های دیگر، مدلی که نهاد بر اساس آن رفتار میکند مردم پایه طراحی شده است. اعتقاد نهاد پیشرفت مردم پایه این است که ان الله لایغیر مابقوم حتی یغیرو ما بانفسهم  بنابراین هر تغییرو حرکت رو به جلو  اگر با مردم و توسط مردم اتفاق نیافتد محکوم به شکست است.

تصمیمات و اقدامات در یک فضای ایزوله گرفته و انجام نمیگیرد ؛ بلکه خود مردم در تصمیم گیری‌ها و انجام همان تصمیمات دخالت جدی دارند. این همان چیزی است که برخی از نظریه پردازان مدیریت در تلاش برای رسیدن به آن هستند؛  یعنی ایجاد مشار کت مردمی.

شاید عجیب به نظر بیاید ولی ما امروز شاهد پیش برد تخصصی ترین کارها توسط خود مردم هستیم. از باب مثال ما امسال 11 دکل برای صدا وسیما احداث کردیم که همه اش توسط گروه جهادی متخصص بومی چالدران انجام شد که در نوبه خودش مسبوق به سابقه نبود. مضافا اینکه پیشرفت فیزیکی همین پروژه  110 درصد بود؛ یعنی برآورد حداقل که برای احداث ۱۰ دکل انجام شده بود، با صرفه جویی صورت گرفته و بدون افت کیفیت ، این امکان را برای مجریان فراهم آورد تا دکل یازدهم را هم تاسیس نمایند .

 

فارس: این تیم چند نفره و متشکل از چه تخصص هایی است؟

دبیر نهاد: تیم متشکل از 25 نفر از افراد جهادی و با سابقه استان بوده که همگی در چهار حوزه صدر الاشاره مشغول به فعالیت می باشند.

فارس:در کدام نقطه از استان فعالیت میکنید و بر اساس چه اولویت سنجی ای آن منطقه را انتخاب کردید؟

دبیر نهاد: تیم ما در تمام پهنه کشور بر اساس ضرورت ها و اولویت ها خدمات ارایه داده و در حال حاضر در سطح استان آذربایجان غربی به مرکزیت شهرستان چالدران در حال ارائه خدمات هستیم.

در همین راستا ما اقدام به تشکیل کانون‌های منطقه ای در هر روستا کردیم. اعضاء کانون ها متشکل از ریش سفیدان و جوانان و متخصصان هر روستا می باشد که به فکر آینده روستایشان هستند و با دور هم جمع شدن و بهره مندی از خرد جمعی برای چند سال آینده روستا برنامه ریزی کرده و توان نهادها و مجموعه های حاکمیتی و مردمی را با هم افزایی ایجاد شده، پای کار می آورند. جمع مذکور با استخراج نظام مسایل و تدوین برنامه برای حل به نگارش در می آورند که در نوع خود بسیار قابل توجه  است، و نهادهای حاکمیتی موظف اند پس از تصویب اسناد، آنها را مبنای مصوبات و اجرای پروژه ها قرار دهند.

 

فارس: جایگاه شما در کنار نهادهای اجرایی چطور تعریف شده و آیا خودتان در تعریف و یا بازتعریف آن نقش داشته اید؟

دبیر نهاد:به عنایت به سه ضلع مردم، دولت و نهاد، نهاد پیشرفت با حفظ استقلال بعنوان حلقه میانی به کمک نهاد های اجرایی امده  و در قالب برنامه های توسعه و پیشرفت اقدام مینماید.

نقش نهاد پیشرفت در کنار حمایت مالی، مشاوره های تخصصی در میدان است.

فارس: برنامه ریزی شما ایا بر اساس بانک داده و اطلاعات شکل گرفته یا اینکه حسب ابتلای به مشکلات و به اقتضای منطقه برنامه ریزی صورت گرفته است؟

دبیر نهاد: با عنایت به حجم بالای پروژه ها و همچنین تخصصی بودن آنها نیازمند داده های رسمی ومورد تایید می‌باشیم، لذا قسمتی از داده ها از مراجع ذیصلاح اخذ شده و باقی موارد از طریق کانون های پیشرفت و سایر ارگان ها جمع‌آوری میکنیم.

باید این نکته مهم را هم اضافه کنیم که مورد اطمینان ترین داده ها که هم بروز بوده و هم صحیح حاصل مطالعه میدان توسط کانون هاست.

فارس: در چه حوزه هایی برنامه ریزی و عملیات انجام می‌دهید؟ گزارشی از فعالیت ها هم ارائه بفرمایید.

دبیر نهاد: در 4 حوزه اصلی عمران و زیرساخت، اشتغال و معیشت، فرهنگی، اجتماعی و سلامت فعالیت میکنیم.

اساس فعالیت در این 4 محور ناظر به پیامدها و اسنادبالادستی بوده و هیچ پروژه های در این نهاد طراحی و اجرا نمیشود مگر اینکه در رسیدن به اهداف نهایی موثر باشد. در همین راستا با تلاش و همت تاکنون بیش از 150 میلیارد تومان کمک بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه در 186 سرفصل هزینه شده است.

فارس: در هر کدام از این حوزه ها به چه دستاوردهایی دست پیدا کرده اید؟

دبیر نهاد: با عنایت به ابلاغ 12 پیامد و اهداف نهایی منطبق بر اسناد بالادستی تمام طراحی ها ناظر به تحقق اسناد بوده و در 4 حوزه به دستاوردهای قابل دفاعی رسیده ایم.به عنوان مثال در حوزه عمران سرانه آموزشی و ورزشی شهرستان از میانگین کشوری و استانی پایین تر بوده و الان در وضعیت خوبی قرار دارد.در حوزه فرهنگی و اشتغال هم به توفیفات خوبی رسیده ایم.

فارس: در این مسیر چه موانعی سر راه  گروه بود؟

دبیر نهاد: بزرگترین موانع، قوانین دست و پاگیر جاری کشور بوده به طوری که در اجرای بسیاری از پروژه ها با سرعتگیرها و گاها موانع بزرگی روبرو بوده و هستیم و عملا توان زیادی از مجموعه و دوستان را صرف این موضوع میکنیم.

در پایان ما نیز همانند مقام معظم رهبری (دام ظله) معتقدیم یکی از اساسی ترین نیازهای کشور وجود حلقه‌های میانی قدرتمند می باشد. مدل فعالیت نهاد در منطقه ما را به این مهم رسانده است؛ چرا که در بهترین وضعیت ممکن این حلقه ها در حال شکل گیری اند که عبارت است از رشد در دل کار واقع و فعالیت تخصصی. امیدواریم سال های آینده ثمره این فعالیت تبدیل شودبه تیم های قدرتمند چالدرانی که با تجربه زیسته خود نیاز سایر مناطق را نیز مرتفع نموده و حرکت هماهنگی به سمت تمدن نوین اسلامی ر ا شکل دهد. ان شاء الله

 

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز بنیادعلوی دهه فجر پیشرفت و آبادانی محرومیت زدایی نهاد پیشرفت برنامه ریزی دبیر نهاد فعالیت ها پروژه ها کانون ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۹۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، احمد باقری پور در جلسه زمانبندی افتتاح این طرح‌ها که با ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیرعامل و معاونین آب و فاضلاب کشور و همچنین جانشین قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد، گفت: پروژه‌های محرومیت زدایی برای تامین آب ۵۸ روستای استان یزد در قالب طرح جهاد آبرسانی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجرا است که در این جلسه در مورد برنامه زمانبندی بهره برداری این پروژه‌ها در ۳۱ روستا تا پایان امسال برنامه ریزی شد.   او با بیان اینکه طرح‌های آماده بهره برداری در شهرستان‌های خاتم، اردکان و ابرکوه قرار دارند افزود: با بهره برداری از این طرح‌های محرومیت زدایی پنج هزار ۷۶۳ خانوار روستایی با جمعیت ۱۹ هزار و ۷۷۰ نفر از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره مند می‌شوند.   معاون توسعه و بهره برداری آبفای استان یزد ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها در ۳۱ روستای استان بالغ بر هزار میلیارد ریال از محل طرح ملی محرومیت زدایی از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) هزینه شده است.   باقری پور بر ارتقای کیفیت زندگی و افزایش امیدآفرینی بین روستائیان تاکید کرد و اظهار داشت: عملیات آبرسانی به این روستا‌ها شامل ۱۵ روستا در مجتمع آبرسانی بخش بهمن ابرکوه، ۹ روستا در مجتمع آبرسانی عقدای اردکان و هفت روستا در مجتمع آبرسانی بختیاری و شهریاری خاتم است که تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

دیگر خبرها

  • امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده
  • باید با روحیه جهادی، پیوسته دغدغه رفع مشکلات مردم را داشته باشیم
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • بسیج سازندگی پای کار مسکن محرومین
  • افتتاح ۶۰ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی
  • بهره برداری از طرح های محرومیت زدایی در دهدلی شهرستان اردل
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • سال گذشته بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کردیم
  • سردار زهرایی: بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کرده‌ایم
  • اجرای ۸۱۹ کیلومتر خط انتقال و شبکه آب در طرح جهاد آبرسانی خوزستان