Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس روابط بین الملل گفت: پرس تی وی باید از رسانه های قدرتمند دیگر که در سطح جهانی هستند و عملکرد خوبی دارند، الگوبرداری کند؛ به طور مثال شبکه های امریکایی مثل سی ان ان و فاکس نیوز در لفافه سیاست خارجی امریکا را مطرح می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن جلیلوند کارشناس روابط بین الملل با تاکید بر اینکه پرس تی وی باید سعی کند خودش را با نیازهای روز منطبق کند، اذعان کرد:  هماهنگی با دستگاه سیاست خارجه و سیستم هایی که در این حوزه تاثیرگذار هستند، می تواند به ارتقای برنامه های این شبکه کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته یک مشکل اساسی سیاست خارجی ما این است که از سردرگمی رنج می برد و اگر رسانه بخواهد کمکش کند دقیقا نمی داند که کجا، چگونه و چرا باید کمک کند. من معتقدم که سیاست خارجی ما بیش از اینکه سیاست خارجی باشد، روابط خارجی است و چون روابط خارجی است نگرش استراتژیک در آن نیست و بیشتر یک حالت تاکتیکی دارد.
وی ادامه داد: پرس تی وی باید از رسانه های قدرتمند دیگر که در سطح جهانی هستند و عملکرد خوبی دارند، الگوبرداری کند؛ به طور مثال شبکه های امریکایی مثل سی ان ان و فاکس نیوز در لفافه سیاست خارجی امریکا را مطرح می کنند. با رصد و بومی سازی این ترفندها می توان شاهد اتفاقات خوبی برای پرس تی وی بود.

محسن جلیلوند کارشناس روابط بین الملل ضمن تعریف دیپلماسی عمومی و نسبت دادن این مفهوم به کلید واژه تاثیر گذاری، عنوان کرد: در راستای این کلید واژه تاثیرگذار، به جای کانون های قدرت باید خود جامعه را کانون اصلی قدرت حساب کنیم. رسانه ها و به طور خاص پرس تی وی می تواند با توجه به گفتمانی که دارد بر دیپلماسی عمومی تاثیر بگذارد؛ با این شرط که این گفتمان جدید باشد. به عبارتی دیگر، نمی توان با نگرش های خاص گذشته به موضوع نگاه کنیم. به هر صورت این شبکه ابزاری است که افکار عمومی را تغذیه می کند و ظرافت کار زمانی رعایت می شود که سلایق و علایق این مخاطبان در نظر گرفته شود.


وی در همین راستا گفت: رسانه های تصویری برای جذب مخاطب کار دشواری دارند، چراکه ذائقه هر جامعه با جامعه دیگر متفاوت است. نمی توان آن چه برای ایالات متحده پخش می شود، برای اروپا هم پخش شود چراکه ذائقه این دو با هم کاملا متفاوت است. اگرهم بخواهیم یک نگاه یگانه داشته باشیم و آنچه را که خودمان می پسندیم بیان می کنیم، محتوا پس زده می شود و توفیقی حاصل نخواهد شد. باید به درون این جوامع رفت و شیوه معیشت و نگرش آنها به جهان کشف شود و مطابق آن محتوا تولید کنیم.


 جلیلوند با اشاره به حضور تیمی از کارکنان حرفه ای در پرس تی وی، به شیوه هایی برای ارتقای برنامه های این شبکه پرداخت و گفت: مهم ترین مسئله برای ارتقا این شبکه این است که یک طرفه به مسائل پرداخته نشود؛ به طور مثال در مسئله هسته ای و مذاکرات، اگر گفتمان و نظریات دیگری هم که حتی خودمان با آن مخالف هستیم، منعکس شود به جذابیت برنامه های این شبکه افزوده خواهد شد.


این کارشناس حوزه بین الملل با توجه به جایگاه ایران در منطقه خاورمیانه، به نقش رسانه های برون مرزی  اشاره کرد و گفت: اصولا رسانه ابزاری برای مطرح کردن دیدگاه ها است. مدیریت افکار توسط رسانه اگر منطبق با شرایط روز حرکت کند، طبیعی است که می تواند نقش تاثیرگذاری در سیاست خارجه داشته باشد.


وی ادامه داد: امروزه رسانه های تعاملی که حول محور فضای مجازی هستند، رسانه های یک سویه را کاملا تحت الشعاع قرار داده اند، رسانه های یک سویه برای اینکه موفق باشند باید نگرش جدیدی داشته باشند یعنی سوای مسائل مختلف مالی و مدیریتی و... باید نوع نگرششان را هم تغییر دهند.  

این کارشناس بین الملل عرصه رقابت کنونی پرس تی وی را با  رسانه های تعاملی دانست و گفت: در گذشته میدان رقابت پرس تی وی با رسانه های یک سویه بود، اما اکنون با رسانه های تعاملی قد علم کردند. امروزه بسیاری از رسانه های مکتوب دیگر چاپ نمی شوند و به حوزه دیجیتال ورود کرده اند و به نوعی در مقابل رسانه های تعاملی عقب نشینی  کرده اند. از این رو توازن قوا بین این رسانه ها به هم خورده و در حال حاضر رسانه های تعاملی دست بالا را دارند.

انتهای پیام/


 

منبع: دانا

کلیدواژه: رسانه های تعاملی پرس تی سیاست خارجی پرس تی بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۰۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد

یک رسانه عبری زبان ادعا کرد، پیشرفت ملموسی در روند سازش بین ریاض و تل‌آویو به ثبت رسیده، این در حالی است که یک رسانه دیگر تاکید کرد، اکنون توپ در زمین عربستان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، شبکه 12 در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشارهایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه 12 اعلام کرد نیازمند تضمین‌‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود:

امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم.امروز ما نیازمند تضمین‌‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرزهای 1967 تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است.ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم.ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه 12 تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از 7 اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات 7 اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه،  عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزهمخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیاندیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزهجزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • درخواست مخاطبان برای تولید نون‌ خ ۶
  • وضعیت سنجش رسانه‌های خدمت عمومی در ایران
  • حرف‌های سلمان نون خ با مردم در ساختمان صدا و سیما |‌ ویدئو
  • جنبه طنزپردازی را بالا ببریم
  • بازیگران «نون خ 5» با مخاطبان گفتگو کردند
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • چه کسی ناظر بر ابتذال جاری در آپارات است؟
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • پیام لیبرمن به سیاستمداران اسرائیلی: ساکت باشید