Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@12:27:42 GMT

اُمیکرون می‌تواند به اندازه سویه اصلی خطرناک باشد

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۰۱۸۶

اُمیکرون می‌تواند به اندازه سویه اصلی خطرناک باشد

آفتاب‌‌نیوز :

این روز‌ها شدت گرفتن شیوع سویه اومیکرون باعث افزایش تعداد مبتلایان شده؛ به گونه‌ای که بسیاری افراد به خصوص در ادارات و فضا‌های عمومی به سویه اومیکرون مبتلا شده‌اند.

متاسفانه بسیاری افراد گمان می‌کنند از آنجایی که شدت بیماری در این سویه چندان زیاد نیست، خود را موظف به اجرای پروتکل‌ها و راه‌های پیشگیری ازبیماری نمی‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که شیوع زیاد یک سویه، علاوه بر اینکه شدت بیماری را افزایش می‌دهد؛ مانع از قطع زنجیره انتقال بیماری نیز خواهد شد. درصورتی که جدی گرفتن هر سویه، کمک زیادی در مقابله و ضعیف شدن آن سویه خواهد داشت. همچنین این بیماری در هر شخص با توجه سن، جنس و قوای جسمانی و سیستم ایمنی او به گونه‌ای نمود خواهد یافت؛ بنابراین همه سویه‌ها باید جدی گرفته شوند.

این روز‌ها شدت گرفتن شیوع سویه اومیکرون باعث افزایش تعداد مبتلایان شده؛ به گونه‌ای که بسیاری افراد به خصوص در ادارات و فضا‌های عمومی به سویه اومیکرون مبتلا شده‌اند.

متاسفانه بسیاری افراد گمان می‌کنند از آنجایی‌که شدت بیماری در این سویه چندان زیاد نیست، خود را موظف به اجرای پروتکل‌ها و راه‌های پیشگیری ازبیماری نمی‌دانند. در صورتی که شیوع زیاد یک سویه، علاوه بر اینکه شدت بیماری را افزایش می‌دهد؛ مانع از قطع زنجیره انتقال بیماری نیز خواهد شد. درصورتی که جدی گرفتن هرسویه، کمک زیادی در مقابله و ضعیف شدن آن سویه خواهد داشت. همچنین این بیماری در هر شخص با توجه سن، جنس و قوای جسمانی و سیستم ایمنی او به گونه‌ای نمود خواهد یافت؛ بنابراین همه سویه‌ها باید جدی گرفته شوند.

سازمان جهانی بهداشت در ماه نوامبر سویه B.۱.۱.۵۲۹ را که ابتدا در آفریقای جنوبی شناسایی شد «اومیکرون» نامگذاری و اعلام کرد این سویه جهش‌های زیادی دارد که می‌تواند نگران‌کننده باشد. چون جهش‌های مختلف این گونه باعث افزایش قدرت انتقال‌پذیری آن شده است. این سویه خیلی زود در همه کشور‌های دیگر از جمله ایران هم شناسایی و شایع شد و هر روز نیز افراد بیشتری را مبتلا می‌کند.

اُمیکرون می‌تواند خطرناک باشد
محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد اومیکرون می‌گوید: «اومیکرون یک واریانت جدید از ویروس کروناست؛ یعنی می‌تواند مثل واریانت اصلی خطرناک باشد.

البته درست است که این واریانت نسبت به واریانت دلتا خطر کمتری دارد؛ ولی این گونه نیست که ما را دچار مشکلی نکند. بررسی آمار کشور‌های دیگر مانند آمریکا، اروپا و کشور همسایه یعنی ترکیه نشان می‌دهد اومیکرون می‌تواند بیمارستان‌ها را درگیر کند؛ یعنی هم موجب افزایش بستری‌ها شود و هم آمار موارد فوتی را بالا ببرد. البته میزان بستری و فوتی‌ها در میکرون کمتر است. اما چنین نیست که اصلا افراد بستری نشوند یا فوت نکنند.»

به گفته هاشمیان، همچنان باید پروتکل‌ها را جدی گرفت و مانند قبل رعایت کرد. ضمن آنکه باید نسبت به تزریق دوز سوم هم اقدام کرد. توجه داشته باشیم چیزی که در سطح جامعه از بعضی افراد مبنی بر اینکه اومیکرون خطر ندارد شنیده می‌شود؛ به هیچ وجه علمی و منطقی نیست. پس باید تدابیر مهمی بیندیشیم تا بیش از این درگیر اومیکرون نشویم.

تزریق سه دوز واکسن مانع از ابتلا نمی‌شود
فوق‌تخصص آی‌سی‌یو می‌گوید میزان بستری و فوتی‌های اومیکرون نیز بیشتر از میان افرادی است که یا واکسن نزده‌اند یا بیماری‌های زمینه‌ای و سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

البته موارد بستری در افرادی هم که سه دوز واکسن زده‌اند مشاهده می‌شود. ولی تعداد آن‌ها بسیار اندک است؛ بنابراین تزریق سه دوز واکسن دلیلی نمی‌شود که موارد پیشگیری از بیماری را رعایت نکنیم. چون همچنان احتمال بستری با درصد کمتر، ولی احتمال ناقل بودن و مبتلا کردن دیگران وجود دارد.

پس همه افراد ملزم به رعایت همه پروتکل‌ها و زدن ماسک هستند، حتما باید فاصله اجتماعی را رعایت و از اجتماعات شلوغ دوری کنند.

مطمئناً میزان بستری در افراد با سنین بالا و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیشتر از گروه‌های سنی دیگر است. ولی این به معنای ایمن بودن گروه‌های دیگر در برابر بیماری نخواهد بود.

درگیری کودکان به اومیکرون
هاشمیان می‌گوید این واریانت، کودکان را نیز درگیر می‌کند؛ کودکانی که هنوز واکسن نزده‌اند در معرض این بیماری قرار دارند. وقتی آمار استان‌هایی مثل قم را نگاه می‌کنیم به وضوح مشاهده می‌کنیم کودکان نیز بیمار و تعدادی از آن‌ها نیز بستری شده‌اند.

همان گونه که آمار آفریقای جنوبی نشان می‌داد حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از مبتلایان و بستری‌ها، پیکی را که مربوط به اومیکرون بود تشکیل می‌دادند؛ بنابراین اگر از کودکان در مقابل اومیکرون مراقبت نکنیم دچار همان مشکل آفریقای جنوبی خواهیم شد.

به عقیده این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بهترین راهکار آن است که کودکان زیر ۱۲ سال‌ها هم واکسینه شوند. ضمن آنکه همه افراد هم بیش از پیش باید پروتکل‌های مقابله با اومیکرون را رعایت بکنند و آن‌ها را جدی بگیرند.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: آفتاب

کلیدواژه: امیکرون ویروس کرونا سویه اومیکرون شدت بیماری بسیاری افراد گونه ای پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۰۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: رفتارهای نادرست در شیوه زندگی به طور جدی باعث تهدید سلامتی انسان با بیماری‌های مختلفی شده است.

محسن محمدنیا در گفت و گو با ایسنا ورزش را یکی از عوامل سلامتی انسان و محیط‌زیست دانست و افزود: امروزه به علل متعددی مانند زندگی ماشینی، توسعه آپارتمان‌نشینی، تماشای بیشتر تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای، تحرک افراد کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علل فوق موجب شده تا بسیاری از انسان‌های امروزه به کالری کمتری نسبت به انسان‌های گذشته نیاز داشته باشند ولی با گرایش افراد به غذاهای پرکالری، آماده، با چربی، قند و نمک بالاتر از میزان نیاز بدن و کاهش مصرف لبنیات، رسیدن ریزمغذی‌ها به بدن دچار اختلال شده و شیوع اضافه وزن و چاقی رو به افزایش است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین مطالعه STEPS حدود ۶۳ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند که نتیجه این وضعیت افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت و فشارخون بالا بوده است.

وی بیان کرد: رفتارهای نادرست در شیوه زندگی به طور جدی باعث تهدید سلامتی انسان با بیماری‌های مختلفی شده است که اتفاقاً بخش زیادی از آنها قابل پیشگیری است. یکی از راه‌های پیشگیری، ورزش منظم است.

محمدنیا تصریح کرد: از ورزش‌های در دسترس می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های کششی و قدرتی اشاره کرد که می‌تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود.

وی افزود: هر فرد برحسب شرایط زندگی و سلامتی می‌تواند پیاده به محل کار برود، پیاده به خرید برود، به جای آسانسور از پله استفاده کند، در منزل به گل کاری بپردازد، یا در پارک‌ها و جاده‌های سلامتی به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بپردازد.

این کارشناس ورزش برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در طول زندگی برای ورزش را بسیار مهم دانست و گفت: این ورزش‌ها فواید بسیار زیادی برای انسان و محیط‌زیست دارد به طوری که یادگیری، خلاقیت و بازدهی انسان را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: ورزش در سالمندان می‌تواند با افزایش خون‌رسانی به مغز، احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد، همچنین با کنترل قند، چربی و فشارخون، باعث کاهش بیماری‌ها می‌شود.

محمدنیا عنوان کرد: ورزش در کنار دیگران مزایای زیادی دارد؛ چراکه سرمایه‌های اجتماعی (دوست، مربی، همراه و هم صحبت) را افزایش داده و باعث کاهش بیماری‌های روحی روانی نیز می‌شود. ورزش با حفظ توده عضلانی و مصرف انرژی پایه، پدیده سالمندی را به تأخیر انداخته و عمر انسان را طولانی‌تر می‌کند.

وی در همین خصوص از همه شهروندان خواست حتماً در زندگی پرمشغله امروزی وقتی برای ورزش بگذارند تا سالم‌تر پیر شده و دوران سالمندی مستقل‌تری داشته باشند. افراد مبتلا به بیماری که تاکنون ورزش با شدت متوسط و بالاتر نداشته‌اند، قبل از شروع ورزش باید با پزشک خود مشورت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود