Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی مدعی شد که یک نشست امنیتی بلند پایه بین مسئولان ایران و آمریکا انجام شده تا راه را برای گام‌های بیشتر در مسأله برجام هموار کند.

طبق ادعای الاخبار، در حالی که همه بر این نشست امنیتی و مکان آن سرپوش می‌گذارند، منابع آگاه گفته اند که این نشست در آلمان و در جریان سفر پنهانی ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به برلین، پایتخت این کشور برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش ادعا شده است: بررسی آنچه در وین جریان دارد، دشوار است، اما خوش بینی طرف ایرانی در هفته‌های اخیر منعکس کننده پیشرفتی بزرگ در مذاکرات است. در همین رابطه همه طرف‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا هفته‌های سرنوشت سازی را پیش رو داریم. در غرب، در مورد دوره‌های مذاکره، به خصوص در ماه اخیر صحبت می‌شود و در ایران بعید نمی‌دانند که تا قبل از عید نوروز توافقی حاصل شود. اما نکته جدید موافقت اولیه آمریکا در چارچوب توافقی که روسیه به اتفاق ایران ارائه کرده، مربوط است. در این میان، اشاره‌هایی هم به تغییر واضح موضع اروپا شده که پیشتر انعطاف کمی از خود نشان می‌داد، وجود دارد.

الاخبار همچنین مدعی شد: نمی‌توان با قاطعیت درباره نوع مذاکراتی که قبل از توقف ناگهانی آن صورت گرفت، سخن گفت؛ اما آنچه در نتیجه نشست‌های غیر علنی اتفاق افتاد، مسیر را برای دستیابی به تفاهمی هموار کرده که به روند مذاکرات سرعت داد.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که در مورد نتایج تماس امنیتی میان واشنگتن و تهران سکوت شده، تغییر ناگهانی در ترکیب هیأت مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات وین، پس از سفر برنز و استعفای دو عضو این هیأت یعنی «ریچارد نفیو»، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران وآرین طباطبایی، مشاور ارشد در امور کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا جالب توجه بود. به نظر می‌رسد این دو استعفا به اختلافات داخلی هیأت آمریکایی در مورد ساز و کار تعامل با طرف ایرانی انجام شده، چرا که دو این دو مقام کاملا با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران جبهه داشتند.

اما مساله مهمتر، تحول در موضع آمریکا در مذاکرات است هیئت ایرانی از همراهی آمریکا برای تسهیل توافق بر سر یک سوم نکات مورد بحث متعجب شده و همین امر باعث شده هیئت ایرانی سریعا به تهران بازگشته و به پوششی برای دست یابی به گفتگوهای نهایی دست یابد.

الاخبار در ادامه به نقل از این منابع نوشت: جلسات آخر بین هیأت ها، شاهد گفتگویی در مورد طرح ایران-روسیه در مورد رفع تحریم‌ها و بازگشت به بندهای توافق هسته‌ای بود که آمریکا با اغلب بندهای این طرح ایران-روسیه موافقت کرده و احتمال توافق جدید بین ایران و دیگر دولت‌های حاضر، در هفته‌های آینده زیاد است.

به موازات این بحث، تحلیلگران می‌گویند که مشکل تنها بندهای مذاکرات فعلی نیست، بلکه مساله به مرحله پس از توافق مربوط می‌شود چرا که ایران تمایلی برای بازگشت سریع به توافق ۲۰۱۵ بدون این ضمانت‌ها ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است: از سوی دیگر تماس‌هایی بین ایران و تعدادی از پایتخت‌های اروپایی ذینفع انجام شده تا چارچوب شراکت‌ها در مرحله پس از توافق توسعه یابد. به نظر می‌رسد ایران بوضوح از اروپا شنیده که اماده توافق‌های طولانی مدت، به شرط اجرای توافق با آمریکایی هاست، اما معتقد است که شرط اروپا نشان دهنده نقطه ضعف است.

همچنین طرف ایرانی به طرف‌های اروپایی تاکید کرده اند که هیچ یک از پرونده‌های مربوط به حوادث خاورمیانه نه در مرحله فعلی و نه در مراحل بعدی، جزئی از بندهای مورد مذاکره نخواهد بود.

این نشریه همچنین نوشت: در همین زمینه به نظر می‌رسد برخی دولت‌ها تلاش می‌کنند تا از نقش میزبانی به نقش میانجی فعال برسند، همانطور که قطر پیشنهاد داده است تا واسطه مذاکره بین ایران و امریکا در مورد پرداختن به پرونده روابط دو جانبه بین دو طرف باشد. دوحه برای این منظور به روابط استثنایی خود با دولت آمریکا و روابط مستحکم با تهران در دوره‌های گذشته، استناد می‌کند. ظاهرا قطری‌ها تلاش می‌کنند از تجربه واسطه گری بین آمریکا و طالبان که منجر به توافق برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شد، استفاده کنند.

کد خبر 655165 برچسب‌ها هسته‌ای - برجام ایران و آمریکا خبر ویژه مذاکرات وین هسته‌ای - مذاکرات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هسته ای برجام ایران و آمریکا خبر ویژه مذاکرات وین هسته ای مذاکرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۰۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی در نخستین نشست اعضای ستاد اربعین حسینی استان گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی استان معین ایلام است و جمعی از زائران از استان مرکزی به مقصد کربلا عبور می کنند، باید تمهیدات لازم برای اعزام و میزبانی از زائران را در مسیر رفت و برگشت داشته باشیم.

نظری افزود: دستگاه‌ها در این نشست نسبت به وظایف خود آگاهی بهتری پیدا کردند و مکلف شدند موکب‌ها را در مسیر تردد زائران در استان و نیز در مرز مهران براساس نیازسنجی و جانمایی ستاد اربعین و ستاد عتبات عالیات استان سامان دهند. همچنین محلی برای رعایت ملاحظات امنیتی و ترافیکی در یک ساختار برنامه ریزی شده انجام شود تا زائران بتوانند از ظرفیت موکب‌ها بهتر استفاده کنند.

غلامی رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان هم گفت: این ستاد با سازماندهی موکب‌ها خدمات دهی به زائران در استان از شهرستان زرندیه تا شهر توره را بر عهده دارد و در شهرستان‌های مختلف در این مسیر حدود ۳۰ موکب و از مرز مهران تا مسیر سامرا، کاظمین، نجف تا کربلای معلی ۵۲ موکب به زائران خدمت رسانی می‌کنند.

پارسال بیش از ۶۳ هزار زائر از استان مرکزی به سفر معنوی اربعین اعزام شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • استقلال سرنوشت قهرمانی و سقوط را مشخص می‌کند!
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • زمان برگزاری نشست مشارکت در بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • اجرای بیش از ۵۰ ویژه برنامه هفته عقیدتی سیاسی در آستارا
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد