Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- قطع برق در بخش‌هایی از جنوب قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان، نیاز فوری به ارتقای شبکه در حال فروپاشی دوران شوروی را که این کشورهای آسیای مرکزی برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها به آن متکی هستند، مورد توجه قرار داده است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اینترنتی نیکی آسیا، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان بدنبال راه‌حل‌هایی برای مقابله با قطع برق از جمله استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرقیزستان آخرین کشوری بود که در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که بدنبال ساخت یک نیروگاه هسته‌ای با کمک روسیه است.

چند روز بعد از این اعلام، اتصالی کوچک در نیروگاه حرارتی سیردریا در ازبکستان منجر به قطعی گسترده برق در این کشور شد. بنا بر اعلام شرکت بهره‌برداری شبکه برق قزاقستان، این اتصال برق که در تاریخ ۲۵ ژانویه رخ داد، باعث شد تا ۶ واحد از واحدهای نیروگاه حرارتی سیردریا از کار بیفتد.

این اتصال باعث شد تا میزان برق تولیدی در ازبکستان کاهش یافته و بار آن بر دوش خط انتقال برق بین قزاقستان و قرقیزستان بیفتد و در نهایت این موضوع به خاموشی‌های گسترده در این سه کشور انجامید.

خط انتقال برق مشترک که به عنوان سیستم برق آسیای مرکزی (CAPS) شناخته می‌شود در دوران شوروی و به منظور اطمینان از اینکه برق پایداری در این منطقه و در فصول مختلف تولید و توزیع می‌شود، ساخته شد. در فصل زمستان، ترمینال برق قزاقستان و ازبکستان، برق مورد نیاز قرقیزستان را تامین می‌کند و در فصل تابستان، قرقیزستان از طریق تولید برق‌آبی با استفاده از منابع آب تحت اختیارش، همان مقدار برق را به ازبکستان و قزاقستان انتقال می‌داد. از سوی دیگر این خط انتقال برق، شمال قزاقستان را به خط انتقال برق روسیه پیوند می‌دهد و باعث تقویت عرضه برق می‌شود.

اما همزمان با افزایش مصرف برق به ویژه در ماه‌های سرد زمستان، این سیستم فرسوده محدودیت‌های خود را نمایان می‌کند. براساس آمارهای شرکت بهره‌برداری برق قزاقستان، میزان مصرف برق در این کشور تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۶ درصد رشد کرده است. با وجود اینکه قزاقستان یکی از تولیدکنندگان عمده نفت و گاز است اما فرسودگی نیروگاه‌ها و شبکه انتقال باعث بروز خاموشی های گسترده در این کشور می‌شود.

بخشی از این تقاضای برق مربوط به استخراج‌کنندگان رمز ارزی می‌شود که به دلیل ممنوعیت این اقدام در چین از ماه مه گذشته، به قزاقستان مهاجرت کرده‌اند. براساس آمار مرکز جایگزین مالی دانشگاه کمبریج در ماه اوت، یک پنجم برق مصرف شده در جهان برای استخراج رمزارزها در قزاقستان مصرف شده است. شرکت بهره‌برداری برق قزاقستان در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی با وجود وعده‌های اولیه، اما به دلیل کمبود برق و افزایش مصرف اقدام به قطع برق استخراج کنندگان قانونی رمزارزها در این کشورها کرد. یک روز قبل از شروع خاموشی‌های گسترده در این سه جمهوری، شرکت بهره‌برداری برق قزاقستان اعلام کرد که برق استخراج‌کنندگان رمزارز را به مدت یک هفته قطع خواهد کرد.

آلن دورجیوف رییس انجمن صنعت و بلاک‌چین قزاقستان به خبرگزاری رسمی این کشور گفته است که مشکل کمبود برق استخراج‌کنندگان و دستگاه‌های ماینر نیست بلکه کل سیستم تولید و توزیع برق در لبه پرتگاه قرار دارد.

دولت قزاقستان یارانه بالایی را به مصرف برق اختصاص می‌دهد و از این جهت صنعت برق تلاشی برای افزایش تولید نمی‌کند اما دست دولت در این کشور برای افزایش قیمت‌ها بسته است زیرا نگران است تا اعتراضاتی مشابه اعتراضات اخیر در خصوص افزایش قیمت سوخت رخ دهد. در جریان اعتراضات ماه نخست از سال جاری میلادی که بدنبال افزایش قیمت گاز مایع رخ داد، بیش از ۲۲۷ نفر جان خود را از دست داده و هزاران نفر دیگر نیز بازداشت شدند.

براساس این گزارش، پروژه بازار برق منطقه‌ای آسیای مرکزی که به رهبری USAID در حال اجراست، بدنبال ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه کمک به روند بازسازی شبکه برق است اما همچنان در این مسیر مشکلات قابل توجهی وجود دارد.

اولگ ریاسکوف یک کارشناس در این زمینه گفته است که نه تنها بهای تولید برق در ازبکستان بالاست بلکه باید کل سیستم تولید و انتقال برق در این کشور نیز بازسازی و به روز رسانی شود.

وزیر انرژی ازبکستان پیش‌بینی کرده است که میزان تقاضا برای برق در این کشور تا یک دهه آینده دو برابر شده و به حدود ۱۱۷ میلیارد کیلووات ساعت خواهد رسید. براین اساس و برای پاسخ به نیاز روزافزون برق در پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی، دولت ازبکستان بدنبال آن است تا اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور را تا سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی کند. اولین فاز این نیروگاه در سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری خواهد رسید هرچند که این نیروگاه تنها ۲۰ درصد از برق مصرفی این کشور را تامین خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته در گزارش خود درباره ازبکستان اعلام کرد که این کشور پیشرفتی اساسی در توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای خود داشته و همزمان از این کشور خواست تا به کنوانسیون ایمنی هسته‌ای که هنوز به عضویت آن در نیامده، پایبند باشد. آژانس در گزارش خود در این خصوص نوشت: «دولت ازبکستان باید با تحکیم و تقویت قوانین، چارچوب قانونی ملی سازگار و کاملی را برای ایمنی هسته‌ای و امنیت هسته‌ای تضمین کند».

در ماه ژانویه امسال نیز نمایندگان شرکت دولتی روس اتم روسیه و مقامات قرقیزستان برنامه خود را برای همکاری در ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک اعلام کردند.

ژنرال الکسی لیخاچوف مدیرکل روس اتم در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: ساخت این نیروگاه مقیاس کوچک نه تنها باعث پیشرفت قرقیزستان در زمینه استقلال در تولید برق خواهد شد بلکه باعث مشارکت دیگر کشورها در زمینه تحقیق و توسعه فناوری‌های مرتبط با این کشور می‌شود.

قزاقستان که دارنده بزرگترین منابع اورانیوم خام در دنیاست نیز بدنبال گزینه‌هایی برای اطمینان از آینده تولید انرژی برق مورد نیاز خود است. مگزوم میرزاگالی‌اف وزیر سابق انرژی قزاقستان در این خصوص گفت: ما به طور شفاف می‌بینیم که برای پاسخ به نیاز روزافزون جمعیت و اقتصاد خود به برق، نیازمند ساخت یک نیروگاه هسته‌ای هستیم.

در کنار حرکت به سمت انرژی هسته‌ای، آسیای مرکزی دارای منابع عظیم و دست نخورده‌ای از انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی آبی، خورشیدی و بادی است. اما اتصال انرژی‌های تجدیدپذیر به شبکه، مجموعه دیگری از مشکلات را به همراه دارد. طبیعتاً انرژی تولید شده توسط انرژی‌های تجدیدپذیر به شرایط آب و هوایی پایداری وابسته است و برای اطمینان از جریان ثابت نیاز به نظارت دائمی دارد.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو جشنواره فجر بورس قیمت ازبکستان قزاقستان آسیای مرکزی برق قزاقستان نیروگاه های هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی انرژی هسته ای خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت شرکت بهره برداری استخراج کنندگان برق در این کشور خط انتقال برق برق قزاقستان آسیای مرکزی تولید برق هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۰۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، دوشنبه۱۰ اردیبهشت‌ماه در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. 

فریدالدین نصریف، سفیر کشور ازبکستان ضمن خوشامدگویی و تشکر از هیئت‌های ایرانی در این همایش، گفت: سال گذشته رویداد دیدار علمی رئیس جمهور ایران از تاشکند انجام شد. 

 نصریف درباره دیدار ها و فعالیت های بازرگانی و علمی دو کشور توضیح داد: تبادلات کالا بین دو کشور  ایران و ازبکستان، در سال گذشته به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده است. 

وی ادامه داد: برای سال آینده به دنبال افزایش این مبلغ به میران ۱ میلیارد دلار هستیم.

سفیر کشور ازبکستان یادآوردشد: برای رسیدن به چنین هدف بزرگی  در فضای اقتصادی و بازار فناورانه دو کشور، همکاری تمام کشورهای دخیل بسیار مهم است. 

نصریف با اشاره به بازدید وزیر صمت وقت ایران از جمهوری تاشکند در سال گذشته، گفت: در بازدید وزیر صمت از  کشور ازبکستان، هیئتی از شرکت‌های دانش‌بنیان ازبک در این رویداد حاضر شدند و سرمایه گذاری و صادرات بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. 

وی ادامه داد: در جریان بازدیدهای دو‌کشور ایران و ازبکستان از دستاوردهای فناورانه یکدیگر، بیش از ۵۰ کشور دانش بنیان ازبکستانی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور پیدا کردند. 

نصریف به نماینده‌های کشور ازبکستان که در نمایشگاه ایران اکسپو۲۰۲۴، حضور یافتند، استره کرد و گفت: معاون وزیر سازمان انرژی اتمی ازبکستان، معاون اتاق بازرگانی این کشور در ایران اکسپوی امسال حضور دارند.

سفیر کشور ازبکستان در ادامه به حضور نمایندگان ایرانی در رویدادهای علمی ازبکستان اشاره کرد و‌گفت: در جریان نشست تاشکند، سید رسول  موسوی، نماینده وزارت خارجه ایران به‌عنوان نماینده ایران حضور خواهد داشت.

سفیر کشور ازبکستان در ‌پایان، از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی درخواست حضور و شرکت در رویداد علمی و اقتصادی پیش‌روی کشور ازبکستان را اعلام کرد و ادامه داد: در‌منطقه خوارزم ازبکستان، فضایی مناسب  برای حضور شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی تدارک دیده شده است تا بتوانند پروژه‌های خود را در این منطقه شروع و به مرحله تجاری‌سازی برسانند. 

اتاق‌های مشترک بازرگانی برای توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر

در ‌قسمت‌ بعدی این رویداد بین‌المللی، موسی آقایی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در باره مهم‌ترین وظایف اتاق های مشترک بازرگانی ایران با کشورهای دیگر گفت: بسترسازی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در بازارهای جهانی، از جمله مهم‌ترین کارکردهای اتاق‌های بازرگانی مشترک است. 
وی افزود: در‌همین جهت به دنبال ایجاد این فرصت  مناسب در آسیای میانه با همکاری کشور ازبکستان و دانشگاه تربیت مدرس بوده‌ایم.

آقایی، به دستاوردهای تجاری میان دو کشور ایران و ازبکستان، اشاره کرد و گفت:  تاکنون ۸۵میلیارد دلار دستاورد روابط تجاری کارساز با ازبکستان شده است. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محورهای تخصصی که در جلسات B2B همایش بین‌المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان، قطعات صنعتی، تولید لبنیات، مواد شیمیایی و پتروشیمی، نفت ‌و گاز، دارویی، بهداشتی و الکترونیک ، از جمله حوزه‌های مورد بحث در این جلسات بودند. 

همچنین، نمایندگانی از شرکت‌های دانش‌بنیان ازبکستانی از‌جمله مناطق بخارا، تاشکند و خوارزم در این همایش بین‌المللی حضور پیدا کردند. 
علاوه‌براین، براساس اعلام کارگزران پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت‌مدرس، تاکنون حدود ۳۵۰ میلیون دلار صادرات از ایران به کشور ازبکستان، داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • ایران در سید اول جام جهانی فوتسال