Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@13:52:24 GMT

بشر حس بویایی‌ را از دست می‌ دهد!

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۱۲۷۳

‍‍‍‍‍‍

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، گیرنده‌های بویایی مواد شیمیایی موجود در هوا را شناسایی می‌کنند که در بینی ما نفوذ می‌کنند، اما گیرنده‌های بویایی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. پیش از این، یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که هر دو نفر به طور متوسط در بیش از ۳۰ درصد از ژن‌های گیرنده بوی بد خود، تفاوت‌های عملکردی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یافته توضیح می‌داد که چرا برخی از افراد ممکن است بوی تند یا دلپذیری را درک کنند که شخص بعدی حتی نمی‌تواند آن را تشخیص دهد.

حالا یک مطالعه جدید که توسط Bingjie Li از موسسه تغذیه و سلامت شانگ‌های رهبری شد، از ۱۰۰۰ چینی و ۳۶۴ نفر از مردم نیویورک خواستند تا بویی از ۱۰ رایحه، از جمله دو بو را که مردم اغلب آن‌ها را متفاوت درک می‌کنند یا اصلاً درک نمی‌کنند، یعنی یک نوع مشک مصنوعی به نام Galaxolide و یک مولکول کلیدی مرتبط با بوی بدن زیر بغل انسان، را ببویند. آنچه آن‌ها پیدا کردند، از یک فرضیه قدیمی حمایت می‌کند که حس بویایی انسان ممکن است در طول زمان به دلیل تغییرات در ژن‌هایی که گیرنده‌های بویایی ما را رمزگذاری می‌کنند، تحلیل رفته باشد.

محققان شدت و خوشایندی بو‌ها را در مقیاس ۱۰۰ درجه‌ای ارزیابی کردند و تنوع ژنتیکی در ژن‌های بویایی شرکت کنندگان را بررسی کردند، به این امید که تغییرات مرتبط با نحوه درک مردم از رایحه‌ها را پیدا کنند. لی و همکارانش می‌نویسند: «مقایسه این تنوع ادراکی با تنوع ژنتیکی به ما امکان می‌دهد تا نقش گیرنده‌های بویایی را شناسایی کنیم.» بر همین اساس، تیم تحقیق دو گیرنده بوی جدید را شناسایی کردند؛ یکی که گالاکسولید یا بویی تمیز، شیرین و پودری که در بسیاری از عطر‌ها استفاده می‌شود را حس می‌کند و دیگری که ماده شیمیایی به نام 3M2H را تشخیص می‌دهد؛ یکی از حدود ۱۲۰ ترکیبی که بوی بدن انسان را تشکیل می‌دهد.

جهش در ژن‌های کدکننده‌ی این گیرنده‌ها که بر اساس آن افراد رایحه‌ها را قوی‌تر یا با شدت کمتر درک کنند، تأثیر می‌گذارد، اما ژنتیک تنها بخش کوچکی از تفاوت را توضیح می‌دهد. لی و همکارانش، این دو تغییر ژنتیکی جدید و ۲۷ جهش شناخته شده مرتبط با بو را بررسی کردند و سن تکاملی زمانی که هر جهش وارد ژنوم ما شد و اینکه آیا این تغییرات باعث می‌شود گیرنده‌های بوی انسان نسبت به بو‌ها کمتر یا بیشتر حساس شوند را مقایسه کردند. آن‌ها می‌نویسند: «با خلاصه کردن تمام تغییرات ژنتیکی منتشر شده که با ادراک بو مرتبط است، دریافتیم افرادی که از لحاظ ژنتیکی، گیرنده‌های بویایی مشابهی با اجداد خود دارند، بو‌ها را شدیدتر درک می‌کنند». در واقع اجداد این افراد به نسبت دارای گیرنده های بویایی بیشتری از افراد مورد مطالعه هستند. این محققان می‌افزایند: «اگرچه هدف پژوهش این مسئله نیست، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که مجموعه ژن بویایی پستانداران و مشخصاً انسان ها، در طول زمان تحلیل رفته است».

البته این ایده جدیدی نیست، زیرا یک فرضه قدیمی وجود دارد که نشان می‌دهد با تبدیل شدن بینایی به حس غالب ما، انسان‌ها به مرور درحال از دست دادن حس بویایی خود هستند. تقویت کننده این نظریه این واقعیت است که انسان‌ها و برخی پستانداران دیگر، صد‌ها ژن بویایی کمتر از دیگر هم نوعان خود مثل موش‌ها دارند و این نشان می‌دهد حدود نیمی از ژن‌های بویایی که ما در اختیار داریم، دیگر عمل نمی‌کنند.

با این حال، این پیشنهاد که حس بویایی انسان در طول زمان به آرامی محو می‌شود، به شدت مورد مناقشه قرار گرفته است. محققان دیگر قبلاً این موضوع را مطرح کرده اند که حس بویایی ما آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنیم بد نیست و به مطالعات تست بویایی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد حتی با وجود ژن‌های بویایی کمتر نسبت به حیوانات دیگر، توانایی تشخیص بوی انسان حتی از برخی حیوانات دیگر بهتر است. جان مک گان، عصب شناس دانشگاه راتگرز، در سال ۲۰۱۷ نوشت: «مانند سایر پستانداران، انسان‌ها می‌توانند تعداد بی نظیری از بو‌ها را تشخیص دهند و حتی می‌توانند مسیر‌های بویایی در فضای باز را دنبال کنند.» وی افزود؛ آنچه مهم است، تعداد ژن‌های رمزکننده گیرنده‌های بو یا حتی تعداد نورون‌های انسان نیست، بلکه این است که چگونه برای حس بویایی ما کار می‌کنند.

آسیفه مجید روانشناس دانشگاه رادبود نیز در سال ۲۰۱۷ گفت: «مطالعه معمولی [بویایی]بر شرکت کنندگان غربی متمرکز است، که در فرهنگی زندگی می‌کنند که بویایی در آن به طور خاص توضیح داده نشده است. در حالی که مردمان دیگر نقاط جهان به علت فرهنگی که دارند، در تشخیص بو و نامگذاری آن بهتر عمل می‌کنند.» روی هم رفته هنوز میان دانشمندان اتفاق نظر جامعی در خصوص نظریه مشهور از دست رفتن تدریجی حس بویایی بشر وجود ندارد، اما بینگ جی لی و همکارانش باور دارند که دانش ژنتیک این فرضیه را تا حدود زیادی تأیید می‌کند. نتیجه این مطالعه در نشریه PLOS Genetics به چاپ رسیده است.

منبع: فرارو این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد ایران خودرو قیمت محصولات خود را افزایش داد + جزییات بویایی حس بویایی حواس پنچگانه گیرنده های بویایی بوها بو کردن بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط برای بازگشت حس بویایی از دست رفته چه کنیم؟ درباره هیپوسمیا و کاهش قدرت بویایی تاثیر عجیب چاقی بر حس بویایی ۹ دلیل برای از بین رفتن حس بویایی علامت تازه شناخته شده کرونا چیست؟ کاهش حس بویایی بر اثر کرونا با ژنتیک بیمار مرتبط است ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها بشر حس بویایی‌ را از دست می‌ دهد! علامت تازه شناخته شده کرونا چیست؟ گران قیمت ترین یخچال اسنوا چند؟ (جدول) بررسی تیم‌های صعودکننده به جام جهانی ۲۰۲۲ / قرعه احتمالی تیم ملی و جنگ جهانی سوم! تشکیل کارگروه «حقوق بشر» اسکودا شفافیت آرای نمایندگان مجلس ۶۶ رای است شکست تحقیرآمیز استراماچونی با عزت اللهی و دیاباته مقابل السد ۱۰ نفره! در جلسه مدیرعامل پرسپولیس با رییس سازمان خصوصی سازی چه گذشت؟ یک گام تا توافق / مذاکره مستقیم به تحقق می‌پیوندد؟ تور گوا هند چند؟ (جدول) دو واکسن ایمن برای کودکان زیر ۱۲ سال راه اندازی سفر دریایی از بندرعباس به امارات مگر ما مقصر غیر اقتصادی بودن القایی ها هستیم؟ هاردفورگ جدید اتریوم برای کاهش کارمزدها نحوه پرداخت سود سهام عدالت غیرمستقیم تغییر کرد + عکس ایران خودرو قیمت محصولات خود را افزایش داد + جزییات جدید ترین مدل های ماشین ظرفشویی + قیمت مالیات عجیب هندی ها از خودروهای خارجی پیش بینی وزش باد شدید در تهران و البرز با احیای برجام قیمت کدام خودروها نصف می شود؟ فوری: هزینه مواد غذایی سبد معیشت کارگران اعلام شد ساز ناکوک قیمت کالاهای اساسی! تحلیل بورس امروز ۱۶ بهمن / بورس در حال درجا زدن است؟ تداوم کاهش قیمت طلا و سکه؛ رفتار متفاوت سکه یک گرمی! طارمی، آزمون و رویای صعود از مرحله گروهی جام جهانی تورم در کشورهای مختلف دنیا یک آبگرمکن مناسب چند؟ + جدول علت مشخص نشدن سرنوشت واگذاری تراکتورسازی تبریز از زبان نماینده ورزقان گروه ساماندهی آموزش در حوزه بورس تشکیل شد + فیلم پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۷ بهمن؛ تداوم روند نزولی؟ واکنش حسن یزدانی به خداحافظی از کشتی صدور روادید جهانگردی همانند روال گذشته انجام می‌شود ۷۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شدند اقدامات ایران پس از احیای توافق هسته‌ای توضیحات تکمیلی مدیر عامل بانک ملت درباره تسهیلات بدون ضامن شرط ایران برای ادامه مذاکره با عربستان از زبان رییسی خبرنگار آمریکایی حین پخش زنده تصادف کرد + فیلم ۲ میلیون کارتخوان به سامانه مالیاتی متصل شدند آجورلو: استقلال برای قهرمانی به حردانی نیاز داشت مصوبه جدید تغییر در دریافتی کارکنان دولت دیدار مسعود بادین مدیرعامل بیمه آسیا و علی زینی وند استاندار استان کرمان با ۲ میلیون تومان چه موبایلی بخریم ؟ (جدول) امشب پایه حقوق کارگران در سال آینده اعلام می شود احتمال ایجاد لخته خون با تزریق آسترازنکا چقدر است؟ برف و باران در جاده‌های ۱۶ استان خبر خوش برای صادرکنندگانی که کارتن‌ خواب لقب گرفتند! نفت عربستان گران شد چطور پس از وقوع تصادف، خسارت بیمه بدنه خودرو را دریافت کنیم؟ نشست سران قوا برگزار شد لاماری ایما، محصول جدید آرین موتور در راه بازار DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بویایی حس بویایی گیرنده های بویایی بوها بو کردن گیرنده های بویایی گیرنده های بوی گیرنده های بو نشان می دهد گیرنده ها حس بویایی انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۱۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدئویی از پشت‌صحنه «نون خ» در سرما و شرایط سخت!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # سریال ، سریال تلویزیونی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • قیمت قورمه سبزی نجومی شد
  • ویدئویی از پشت‌صحنه «نون خ» در سرما و شرایط سخت!
  • قیمت عجیب و نجومی سنگ قبر دوباره سوژه کاربران شد + عکس
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو جانبازی؛ 12 میلیارد ناقابل!
  • مورد عجیب فروش کارت سوخت با ۳۰ میلیون تومان
  • (ویدئو) مقایسه‌های دردآور مهران مدیری از قیمت‌های امروز با ۲۰ سال گذشته / مسئولین با دیدن این ویدئو بایدآب شوند!
  • قیمت پژو پارس امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت قرمز، امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت مرغ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • (عکس) قیمت نجومی اجاره‌بها برای بالاشهر نشینی در تهران