Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان سنندج - سعدی نقشبندی گفت: در راستای برنامه‌های اجرایی شعار سال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، به نام طرح "۳ در ۱۴" در ۱۴۰۰، در سال جاری ۱۵ هزار هکتار به ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی جنگلی استان اضافه و تعداد ذخیره‌گاه‌های جنگلی به ۵۶ منطقه افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه در یکی از عناوین برنامه‌های اجرایی شعار سال سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، به نام طرح "سه در چهار" در ۱۴۰۰ در قسمت شعار تولید امور مربوط به جنگل در نظر گرفته شده است،گفت: گونه‌های بنه، تنگرس، گلابی جنگلی، نارون، سماق، شیرخت و بلوط از مهمترین گونه‌های موجود در ذخیره گاه‌های ژنتیکی در بخش جنگلی استان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او: وضعیت زادآوری طبیعی در سطح این ذخیره‌گاه‌ها در حد مطلوب است و امیدوار هستیم تا با تداوم روند کنونی شاهد ایجاد میزان قابل توجهی ذخیره در گونه‌های کمیاب استان باشیم.

نقشبندی گفت: حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از وقوع سیلاب و مهار سیل و حفظ گونه‌های مهم ژنتیکی در بخش جنگل از مهمترین مزایای این طرح است و در صورت توجه و توسعه این طرح‌ها و نیاز به این ذخیره گاه‌های ژنتیکی می‌توان درآمد خوبی عاید استان و منطقه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: کردستان در منطقه رویش گاهی زاگرس شمالی واقع شده و در این راستا مناطقی از رویشگاه‌های طبیعی که مشمول ماده یک قانون حفاظت و حمایت بوده، شناسایی و اقدامات حفاظتی و حمایتی از جمله محصور کردن رویشگاه و به کارگیری قرق‌بان و غنی سازی با بذر در آن انجام شده است.

ذخیره‌گاه به منطقه یا مناطقی از عرصه خشکی و یا در دریا اطلاق می‌شود که از اکوسیستم‌ها یا گونه‌های نمونه یا استثنایی برخوردار هستند، ذخیره گاه‌های جنگلی الگو‌های کوچک شده ذخیره گاه‌های بیوسفر هستند که در آن گونه‌های منحصر بفرد و کمیاب و یا گونه‌های رو به انقراض به صورت طبیعی رویده اند.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی جنگل ذخیره گاه ذخیره گاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۱۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم ذخیره آب مخازن سد‌های کردستان به ۷۲ درصد رسید

آرش آریانژاد از سرریز ۸ سد در استان کردستان خبر داد و گفت: حجم آب ذخیره پشت سد‌های کردستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری ۴۲۰ میلیمتر، متوسط بارندگی استان بوده، خاطرنشان کرد: شهرستان مریوان با حدود هزار میلی متر و بانه با ۸۰۰ میلیمتر بیشترین میزان دریافت نزولات آسمانی را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: با توجه به رواناب‌های خوبی که در سال آبی جاری به مخازن سد‌های استان جاری گردیده، این امر منجر به سرریز ۸ سد در کردستان گردید.

آریانژاد با اشاره به اینکه سامانه جدید بارشی در راه استان است، توصیه کرد: نظر به اعلام هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی استان کردستان برای روز‌های دوشنبه ۱۷ و سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری، با توجه به پیش‌بینی حجم بارش‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها توصیه می‌گردد شهروندان از توقف و اتراق در حاشیه رودخانه و مخازن سد‌های استان اکیداً خودداری نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • راننده تاکسی، زنان را بعد از تجاوز می‌کشت
  • دهه «رکود، عبرت، تجربه»/خسارت ۱دهه توقف ذخیره‌سازی گاز ایران
  • چرا شهرداری تهران درختان پارک جنگلی سرخه حصار را قطع کرد؟
  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • حجم ذخیره آب مخازن سد‌های کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد