Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، تقریبا یک‌ماه قبل خبری در فضای مجازی و برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر ترک در چند نقطه جاده هراز شکل گرفته که ممکن است تردد را برای مسافران این جاده دچار مشکل کند.

ترکی که حتی وزارت راه نیز پس از درج فیلم و نقطه‌گذاری بر منطقه آب اسک و پایین‌تر از این نقطه مورد تایید واقع داد و این موجب ترس و وحشت نه تنها مسافران و رانندگان ماشین‌های سبک و سنگین بلکه ساکنان ۸۳ ییلاق‌نشین بخش لاریجان شهرستان آمل نیز شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاده هرازی که در سال ۷۷ تجربه رانش بزرگی را دقیقا در همین حوالی ذکر شده و در نقطه معروف بنام امام‌زاده‌علی، اتفاق افتاده و بخشی از جاده تخریب و باعث ایجاد دریاچه‌ای کوچک شده بود.

 

پس از درج این خبر به درخواست وزارت راه قرار شد تا از سوی زمین‌شناسان بررسی لازم در مورد این ترک انجام شود و اینکه قابل تردد وسایل نقلیه بر روی مهمترین، کوتاه‌ترین و زیباترین جاده استراتژیکی شمال کشور هست یا نه؟ که پس از نظریه اولیه عنوان شد این ترک خطری مبنی بر تخریب جاده و تهدید جان مسافران را تهدید نمی‌کند اما لازم به ایجاد و تسریع لاین دوم جاده این منطقه هست تا بار تردد بر روی این لاین کمتر شود.

پروژه‌ای که سال‌هاست دستور کار عملیات اجرایی چهاربانده کردن قرار گرفته و اکنون به دلیل کمبود اعتبارات مالی خیلی کند انجام می‌شود و طبق قول‌های داده شده بر اتمام پروژه و برطرف‌کردن بار ترافیکی در سه نقطه مهم این جاده، همچنان در ایام تعطیلات با حجم بسیار ترافیکی مواجه هست به طوری که موجب کلافگی مسافران، گردشگران و بیشتر ساکنان بومی بخش لاریجان در پایان هفته دو فصل بهار و تابستان می‌شود.

در این راستا و به منظور رسیدگی بر ترک‌های مطرح شده چند نقطه هراز در فضای مجازی و رسانه‌ها سرپرست فرمانداری ویژه آمل جلسه‌ای مبنی بر رسیدگی به این موضوع با حضور مدیریت بحران استانداری مازندران، سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هراز، کارشناسان زمین شناسی و منابع طبیعی، مسئول اجرایی پروژه‌ملی جاده هراز، بخشدار لاریجان به عمل آورد.

 

* ازیاد رانش در راه‌های روستایی لاریجان آمل 

بخشدار لاریجان در این جلسه با بیان اینکه برخی گزارش‌ها از سوی رسانه‌ها کذب بوده و با آن انتشار بدون بررسی و کارشناسی موجب نگرانی مردم شهرستان و مسافران جاده‌هراز شده بود، عنوان کرد: البته چندین نقطه از راه‌های روستایی بخش لاریجان مشکل رانش و همینطور جاده هراز ریزش سنگ وجود دارد که باید منتظر رانش و اجرای لغو راه از سوی راهداری باشیم.

یونس حیدری افزود: هم اکنون مناطق حاجی‌دلا، نشل، اندوار، پلمون به رینه، پلور به رینه، نمارستاق، رانش وجود دارد که نیاز به رسیدگی این راه‌هاست.

 وی با بیان اینکه با توجه به ترک نقطه هراز و در صورت وقوع رانش تنها راه دسترسی پلور به رینه است که این مسیر نیز در نقطه رانش قرار دارد، گفت: تاکنون کارشناسی این راه‌ها انجام و به اداره راهداری ارسال شده تا با بررسی و رسیدگی بیشتر به راه حل مطلوب برسیم.

 

*ترک هراز با بیش از ۴۰۰ سال قدمت

عضو هیأت علمی علوم کشاورزی و منابع‌طبیعی نیز در این جلسه با توضیحاتی در زمینه چگونگی جو محیطی و تغییر و تحولات زمین شناسی و جغرافیایی البرز در خصوص ترک جاده‌هراز بیان کرد: طبق بررسی‌های چندین ساله در مورد چالش البرز و فرا رسیدن دوره تخلیه انرژی از تیکه کره زمین و تغییر آب‌وهوایی در دنیا، وقوع بلایای طبیعی چند برابر شده است و ایران در شرایط ویژه به لحاظ زمین شناسی و جغرافیای قرار می‌گیرد. 

سیدرمضان موسوی با تاکید براینکه از آنجایی که فقط ۲۵ درصد بودجه کشور صرف بدهی خسارات طبیعی می‌شود این رقم ناچیز است زیرا بلایا بیشتر می‌شود، گفت: دلایل افزایش این بلایا به این خاطر است که رانش مولد زلزله است و در ایران کل مناطق آن به دلیل فشار در هر طرفی از موقعیت جغرافیایی تحت فشار این رانش قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طی بازدیدی که در سال ۷۷ از منطقه آب اسک تا پلور رینه انجام شد پل توده‌های آن منطقه آهکی است که در دریاهای چند سال قبل در زمین شناسی تشکیل شده است، گفت: یکی از مهمترین سازنده بشر آهک است، چشمه‌های آب گرم باعث شد سنگ‌های آهکی به وجود بیاید که بسیار سفت و حساس هستند.

موسوی ادامه داد: در همان سال ۷۷ بازدیدی که دریاچه آن منطقه شد گل آلود بود و سه ماه قبل از وجود رانش عنوان شده بود که ماکسیموم این منطقه از بین می‌رود و آخرین رانش بزرگ چند مرحله مازندران و ایران در آن منطقه رخ داد.

عضو هیأت علمی علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اعلام اینکه اکنون این توده کیپ است و رانشی که در سایت نوشته تهدیدی نیست، عنوان کرد: در زمین شناسی نمی‌توان حکم قطعی داد و این ترک برای ۴۰۰ سال پیش رخ داده است؛ رانش در آن منطقه الان فیکس و ثابت شده است ولی در مجموع بازدید میدانی خطر جزئی است و خطر خاصی مبنی بر تخریب یا خوردن ۲ هزار متری جاده احساس نشده است با این حال لازم به بررسی نسبت به سفره‌های آن منطقه است.

موسوی خاطرنشان کرد: برای رفع این معضل چهار راهکار مبنی بر ایجاد یک کمیته تخصصی بلایای طبیعی، مطالعه صفر تا صد یک یا دو قطعه از یک یا دو کیلومتری، بررسی رانش ها به صورت پایلوت و اجرای نسخه‌های مطالعاتی و ادامه فازهای دیگر داده می‌شود.

 

*تامین مالی بر سرعت بخشی پروژه چهاربانده کردن هراز 

سرپرست راهداری، حمل و نقل جاده‌ای هراز با اشاره به آخرین اقدام رهاسازی ریزش سنگ در محور هراز گفت: طی هفته جاری با بستن جاده هراز رهاسازی در منطقه نشل انجام و تا حدی ایمن‌سازی انجام شده است و از بار ریزش سنگ کاسته شد.

سیدعلی حسینی‌کریمی با بیان اینکه ممکنه این منطقه مورد بحث شاید خطرناک‌تر از سایر مناطق ترک یا رانش وجود داشته باشد که عملیات اجرایی چهار بانده کردن منطقه خطر رانش کمتر شود، افزود: طبق گزارش از سال ۹۵، ۹۶ با جابجایی دو محدوده بایجان و تونل یک طبق پایش امدادگران جمعیت هلال‌احمر آمار تصادفی رانندگی کاهش یافته و این یعنی چهاربانده کردن تاثیرگذار بوده و در این منطقه نیز با اجرای آن مشکل حل می‌شود.

وی مهمترین مبنی بر اجرای این عملیات را تامین منابع مالی عنوان و مطرح کرد: لغزش‌گیری مناطق احتمال ریزش کوه نیاز به زمان است ‌و نیاز به به‌کارگیری توان همه هست اما مهم‌تر برای سرعت بخشیدن کار نیاز به تامین مالی است.

حسینی‌کریمی گفت: در مورد این ترک‌ها نیز از ۶ سال قبل این ترک‌ها کنترل می‌شد و تغییری در این رانش‌ها مشاهده نشده، همینطور طی ۲۰ سال از آن رانش تا به امروز رانش جدیدی دیده نشده است.

 مسؤول اجرایی پروژه‌ملی چهاربانده کردن جاده هراز نیز با اعلام اینکه در اجرای این پروژه با ۱۹۲ کیلومتر تاکنون ۷۲ کیلومتر آن چهاربانده شده است، اظهار کرد: در اجرای لاین منطقه آب اسک بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار است تا عملیات اجرایی آن به عمل آید.

حسینی‌کریمی افزود: برای تسریع در اجرای این پروژه می‌توان مدیریت بحران با تامین اعتبار اختصاصی به این بخش اقدامات مناسبی را انجام دهد.

وی ادامه داد: با توجه به منطقه رانشی و خط گسل نصب مانیتورینگ و ایستگاه زلزله‌نگار بهترین راهکار آن منطقه است تا از نقاط حادثه‌خیز منطقه آگاهی بیشتری دست یابیم.

 

*ستاد مدیریت‌بحران آماده هر گونه همکاری در اجرای رفع موانع جاده هراز

 مدیریت بحران استانداری مازندران در ادامه این جلسه با ابراز گنگ بودن و پیچیدگی در موضوع جلسه با توجه به دو درخواست راهداری کشور مبنی بر بستن محور هراز و دستوری بر تعطیلی پرورش ماهی‌ها و رستوران‌های آن منطقه عنوان کرد: با توضیحات کارشناسان زمین شناسی آیا نگرانی این ترک در منطقه وجود دارد یا خیر؟ و ستاد مدیریت بحران چه برنامه اجرایی را لحاظ قرار دهد.

احمدی با تاکید بر اینکه بستن راه و تعطیلی آن صنوف مطمئنا تبعات اجتماعی را برای استان و شهرستان به دنبال دارد، اظهار کرد: جاده هراز از جمله پروژه‌های ملی است که در دفترچه ردیف بودجه کدمالی بهره‌مند بوده و سالانه ردیف بودجه‌ای برای آن تعریف می‌شود. 

وی افزود: با توجه به گفته‌های کارشناسان رانشی که ممکن است دو سال دیگر اتفاق بیافتد پیشنهاد می‌شود اعتبار آن صرف نقطه مهمتر دیگر این جاده شود که مسافران و مردم منطقه را تهدید می‌کند.

احمدی با تاکید براینکه هزینه اعتباری مدیریت بحران نیز تلاش برای رفع این مشکل می‌شود منتهی باید اول بررسی شود که چه کار باید کرد تا آن کار صورت گیرد، گفت: در اجرای عملیات چهاربانده بهتر است آن لاین پدافندی احداث و از آن لاین فعلی نیز حفظ شود، سازمان راهداری نیر طبق مصوبه دولت آن را انجام داده و توضیحات لازم برای مدیریت بحران کشور باز شود تا تأمین مالی صورت گیرد.

*نیاز و تامین ۶۵۰ میلیارد تومانی برای لاین جدید آب اسک لاریجان 

سرپرست فرمانداری ویژه آمل در پایان این جلسه مشارکت فرهیختگان را در اجرای پروژه‌های عمرانی از برنامه‌های فرمانداری شهرستان مطرح کرد و گفت: اکنون با حضور کارشناسان زمین شناسی خطر رانش چند نقطه هراز مطرح و تایید کردند.

سیدعباس حسینی با بیان اینکه در بحث دیگر شکل گرفتن کار غیرحرفه‌ای برخی رسانه‌ها و ایجاد ترس بین مردم و به منظور رفع این تشویش موجب تشکیل این جلسه شد، افزود: مطمئنا محور هراز به همین سادگی مسدود نمی‌شود همان گونه در شرایط سخت کرونایی بسته نشده بود و به گفته کارشناسان این خطر هم تهدید جدی نیست.

وی برای کمک به این موضوع پیشرو از چند سناریو مدنظر فرمانداری آمل بیان و عنوان کرد: ابتدا شکل گیری مطالعات اولیه، تسریع در اجرای پروژه با تزریق مالی و بهره‌گیری از اعتبار ملی از سوی ستاد مدیریت بحران است.

حسینی با بیان اینکه نیاز به تامین بودجه ۶۵۰ میلیارد تومانی برای اجرای لاین جدید منطقه آب اسک است، تصریح کرد: با پیگیری‌های لازم از سوی استانداری تصویب بودجه صورت گیرد با توجه به اینکه مسؤولیت محور هراز بسیار حائز اهمیت است و بستن راه امکانپذیر نیست.

 سرپرست فرمانداری ویژه آمل با اعلام اینکه مطالعه اساسی در مناطق پیچ پنجم، ابتهاج، مناطق آب اسک، نمارستاق صورت گیرد چرا که آن مناطق نقطه بحرانی هستند، افزود: به لحاظ مالی سالانه نگاهی ویژه صورت گیرد و خیلی سریع به لحاظ عملیاتی دستور کار قرار گیرد، مهمتر مدیریت بحران یک تیم عالی را برای شروع به کار پروژه تشکیل دهد.

انتهای پیام/۸۶۰۵۹/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: رانش جاده هراز محور هراز ترک محور هراز مسدودی محور هراز چهاربانده کردن مدیریت بحران منطقه آب اسک زمین شناسی محور هراز صورت گیرد جاده هراز آن منطقه راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۱۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ مرگ در جاده ترانزیتی پل فیلهان ممسنی پل رستم جولان می دهد

تین نیوز

استان فارس با قرار گرفتن در کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور یکی از پرترددترین جاده های کشور به شمار می آید؛ یکی از محورهای پرتردد این استان جاده پل فهلیان ممسنی تا پل بریم رستم است که به جاده مرگ لقب گرفته است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در محور پل فهلیان ممسنی تا پل بریم رستم میزان تصادفات بسیار بالاست و  گفته می شود در این مسیر شوتی ها تردد بسیاری دارند. تمام این عوامل، این محور را تبدیل به یکی از محورهای خطرناک و حادثه خیز کرده است.

درخواست مردم شهرستان های ممسنی و رستم  برای دو بانده کردن جاده پل فهلیان تا پل بریم (جاده مرگ) در حالی مطرح است که عملیات تعریض این محور از اردیبهشت ماه سال 96 کلنگ زنی شده و علیرغم گذشت زمان عملیات اجرایی آن به کندی پیش می رود و همچنان بلاتکلیف است.

مردم این منطقه بر این باورند که سهم آنها از این جاده ارتباطی فقط مرگ عزیزان است، در صورتی که جاده یکی از شاخصه های مهم توسعه است و منتظر اقدام عملی جدی فارغ از شعارهای فرسایشی و سیاسی هستند.

در مطالبه مردم شهرستان ممسنی و رستم خطاب به مسئولان استانی و کشوری از جمله وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس آمده است: محور ترانزیتی شرق-غرب شهرستان رستم که از پل فهلیان شروع و تا پل بریم امتداد دارد، به جاده مرگ شهرت یافته است. علی رغم پیگیری های فراوان رسانه صدای ایل، همچنان بسیاری از مردم شهرستان رستم و شهرستان های همجوار قربانی وضعیت نامساعد این محور ترانزیتی شده اند. این در حالی است که محور مذکور پیوند دهنده چهار استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان در جنوب کشور است و قریب به اتفاق کالاهای تجاری نیز ناگزیر از عبور از این محور هستند.

با توجه به اهمیت راهبردی این جاده از منظر اقتصادی و عبور و مرور تعداد عظیمی از خودروها که عمدتاً به دلیل شرایط نامطلوب که منجر به تصادف و فوت شهروندان از جمله هنرمندان این دیار شده است، خواستار تعریض و دو بانده شدن این مسیر برای جلوگیری از به خطر افتادن جان شهروندان هستیم. امید است با رایزنی و تعامل با نهادهای خدمت رسان در کشور زنجیره مرگ سریالی در به پل بریم را پایان یابد.

گفتنی است بیش از ۳۳ دستگاه در کشور وجود دارد که در حوزه ایمنی و حمل ونقل نقش و سهم بالایی را به خود اختصاص داده اند؛ اما از میان این ۳۳ دستگاه وزارت راه، شهرداری ها، پلیس راه، اورژانس، هلال احمر، صداوسیما و مراکز درمانی راهداری از مهم ترین دستگاه های ناظر بر ایمنی حمل ونقل بوده که باید برای اجرائی شدن همه موارد ایمنی حمل ونقل، همه دستگاه های مسئول به بهترین شکل ممکن به وظایف خود عمل کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آخرین خبرها از جاده‌های مازندران در پایان هفته
  • اعمال محدودیت ترافیکی در راه های مازندران
  • ساخت باند دوم محور ‌قیدار_ زواجر شهرستان خدابنده در دست اقدام است
  • ریزش سنگ بر اثر بارش باران در محور کرج_کندوان (فیلم)
  • دست‌فروشان در محور مواصلاتی بوشهر به کنگان ساماندهی شوند
  • ◄ مرگ در جاده ترانزیتی پل فیلهان ممسنی پل رستم جولان می دهد
  • ۸۴۹ هزار تردد در تعطیلات نیمه اول اردیبهشت در جاده‌های مازندران
  • ثبت ۸۴۹ هزار تردد در مازندران در تعطیلات اردیبهشت
  • سه مصدوم در تصادف زنجیره‌ای محور شوش - اهواز
  • هشدار درباره تردد غیر ضروری در محور‌های خوزستان