Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشد ۳۳ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به ماه گذشته و رشد ۲۸۲ درصدی حجم معاملات نسبت به سال گذشته بیانگر رونق بازار مسکن نسبت به نیمه سال ۱۴۰۰ است، این حجم از معاملات در حالی رخ داده است که میانگین قیمت مسکن نسبت به سال گذشته رشد ۲۱ درصدی و نسبت به ماه گذشته رشد ۱.۸ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که ایمنا کرمی، کارشناس اقتصادی در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: در این یادداشت اقدام به بررسی تحولات بازار مسکن تهران خواهیم کرد که نمونه خوبی برای تحلیل وضعیت کلی مسکن کشور است، به همین منظور نگاهی به گزارش آذرماه تحولات بازار مسکن تهران منتشر شده توسط بانک مرکزی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داده‌های این گزارش بر اساس اطلاعات خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور تهیه شده است.

به‌طور خلاصه این گزارش مطرح می‌کند که حجم معاملات نسبت به ماه گذشته رشد ۳۳.۸ درصد داشته و به ۹ هزار ۸۰۰ واحد مسکونی رسیده است و نسبت به سال گذشته ۲۸۲.۵ درصد افزایش داشته است، متوسط قیمت معاملات املاک بر اساس هر مترمربع که از طریق بنگاه‌های معاملات املاک معامله شده است برابر با ۳۲ میلیون ۵۹۰ هزار تومان بوده است که نسبت به ماه قبل خود رشد ۱.۸ درصد داشته است همچنین میانگین قیمت املاک نسبت به میانگین سال قبل رشد ۲۱ درصدی داشته است که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه آذر ماه سال ۱۳۹۹ که آهنگ رشد برابر با ۹۸ درصد بوده است شاهد کاهش چشمگیر سرعت رشد قیمت مسکن هستیم.

توزیع تعداد آپارتمان‌های مسکونی

تغیرات خرید آپارتمان (آذر ۱۴۰۰ نسبت به آذر ۱۳۹۹)

· خرید آپارتمان با عمر پنج سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ رشد ۲۲۴ درصدی داشته است.

· خرید آپارتمان با عمر ۶-۱۰ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ رشد ۲۸۵ درصدی داشته است.

· خرید آپارتمان با عمر ۱۱-۱۵ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ رشد ۳۳۹ درصدی داشته است.

· خرید آپارتمان با عمر ۱۶-۲۰ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ رشد ۳۰۱ درصدی داشته است.

· خرید آپارتمان با عمر بیش از ۲۰ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۴۶.۵ درصدی داشته است.

سهم آپارتمان‌ها (میزان توزیع خرید بر اساس عمر بنا، آذر ۱۴۰۰ و مقایسه با آذر ۱۳۹۹)

· سهم آپارتمان‌های تا پنج سال عمر بنا ساخت از ۳۹.۱ به ۳۳.۲ کاهش یافته است.

· سهم آپارتمان‌های ۶-۱۰ سال عمر بنا ساخت از ۲۰.۷ به ۲۰.۹ افزایش یافته است.

· سهم آپارتمان‌های ۱۱-۱۵ سال عمر بنا ساخت از ۱۲.۳ به ۱۴.۲ افزایش یافته است.

· سهم آپارتمان‌های تا ۱۶-۲۰ سال عمر بنا ساخت از ۱۵.۲ به ۱۸.۵ افزایش یافته است.

· سهم آپارتمان‌های بیش از ۲۰ سال عمر بنا ساخت از ۱۲.۶ به ۱۳.۲ افزایش یافته است.

نتیجه: نسبت به گزارش آبان ماه توزیع خرید واحدهای مسکونی به سمت آپارتمان‌هایی با عمر کمتر حرکت کرده است اما نسبت به سال گذشته توزیع خرید به سمت خرید آپارتمان‌هایی با سن سال ساخت بالاتر حرکت کرده است.

قیمت واحدهای مسکونی

· تغییر تعداد معاملات واحدهای مسکونی آذر ۱۴۰۰ نسبت به آذر ۱۳۹۹= رشد ۲۸۲.۵ درصد

· تغییر تعداد معاملات واحدهای مسکونی آذر ۱۴۰۰ نسبت به آبان ۱۴۰۰= رشد ۳۳.۸ درصد

· تغییر قیمت واحدهای مسکونی آذر ۱۴۰۰ نسبت به آذر ۱۳۹۹= ر شد ۲۱.۱ درصد

· تغییر قیمت آذر ۱۴۰۰ به آبان ۱۴۰۰= رشد ۱.۸ درصد

· میانگین قیمت در آذر ۱۴۰۰ برابر با ۳۲ میلیون ۵۹۰ هزار تومان

· میانگین قیمت در آذر ۱۳۹۹ برابر با ۲۶ میلیون ۹۰۰ هزار تومان

· میانگین قیمت در آبان ۱۴۰۰ برابر با ۳۲ میلیون تومان

· تعداد معاملات انجام شده در آذر ۱۴۰۰ برابر با ۹ هزار ۷۷۲

· تعداد معاملات انجام شده در آبان ۱۴۰۰ برابر با هفت هزار ۳۰۴

· تعداد معاملات انجام شده در آذر ۱۳۹۹ برابر با دو هزار ۵۵۵

نتیجه: قیمت مسکن بر اساس آمار بانک مرکزی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۳ درصدی داشته و حجم معاملات هم رشد ۲۸۲ درصدی داشته است، که نشان خروج از دوران رکود مسکن در سال گذشته هستیم، رشد ۲۸۲ درصدی حجم معاملات نسبت به سال گذشته کمی جای تعجب نیز برای ما دارد که چگونه با این میانگین قیمت ۳۲ میلیون تومانی رشد ۲۸۲ درصدی تعداد معاملات اتفاق افتاده است و آیا استانداردهای گزارش‌گیری و گزارش دهی در خصوص آمارهای بانک مرکزی رعایت شده است یا خیر.

میانگین قیمت مناطق تهران در آذر ۱۴۰۰

میانگین قیمت مناطق تهران در آذر ۱۴۰۰( جدول)

در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بیشترین میانگین قیمت هر متر خانه ۶۹ میلیون تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۵ میلیون و تومان در منطقه ۱۸ بوده است.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت (آذر ۱۴۰۰)

عمده معاملات مسکن در بازه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان بوده است که نسبت به ماه قبل یک ستون جلوتر آمده است، در ماه گذشته توزیع خرید واحدهای مسکونی بخش بزرگ‌تر در محدوده ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان بوده است.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنا (آذر ۱۴۰۰)

عمده معاملات انجام شد بر روی واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متری بوده است که نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است، ما زمانی می‌توانیم بگویم رفاه ایرانیان در بخش ملک بهبود پیدا کرده است که توزیع خرید آنها از متراژ ۵۰ تا ۶۰ به ستون‌های بعدی منتقل شود یعنی املاکی با متراژ بالاتر خرید کرده باشند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش بنا (آذر ۱۴۰۰)

در بین محدوده ۱ میلیارد تا ۱ میلیارد ۵۰۰ عمده ارزش معاملات با سهم ۱۹.۲۵ قرار می‌گیرد که در محدوده واحدهای مسکونی ۵۰ تا ۶۰ متر است.

روند اجاره‌بها آذر ۱۴۰۰

بررسی شاخص مسکن استیجاری در شهر تهران در آذر ۱۴۰۰ نشان‌دهنده رشد به ترتیب ۵۱.۲ درصد درصد به ماه مشابه سال قبل است، این تغییرات شدید قیمت در حالی اتفاق افتاده است که میانگین قیمت‌ها این مقدار رشد نکرده است و نشان دهنده وضعیت وخیم اجاره‌نشینان است که نسبت به سال گذشته به صورت میانگین باید ۵۰ درصد بیشتر اجاره بها پرداخت کنند که نتایجی مانند حاشیه نشینی، تغییر سبد مصرفی خانوار و استفاده از واحدهایی با متراژهایی پایین‌تر را به همراه خواهد داشت.

کد خبر 553686

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تاثیر نرخ ارز در قیمت مسکن قیمت مسکن ملی قیمت مسکن در سال 98 افزایش قیمت مسکن کاهش قیمت مسکن کاهش قیمت مسکن امروز آخرین قیمت مسکن اخبار افزایش قیمت مسکن افزایش قیمت مسکن امروز قیمت مسکن امروز در تهران ریزش قیمت مسکن نمودار قیمت مسکن پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ تاثیر مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن زنگ خطر افزایش قیمت مسکن ریزش قیمت مسکن در راه است برنامه دولت برای کاهش قیمت مسکن تحولات قیمت مسکن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق خرید آپارتمان با عمر نسبت به سال گذشته افزایش یافته سهم آپارتمان آذر ۱۴۰۰ نسبت درصدی داشته واحدهای مسکونی معاملات انجام تعداد معاملات ۱۴۰۰ برابر میانگین قیمت میلیون تومان تهران در آذر حجم معاملات آذر ۱۴۰۰ نسبت به ماه توزیع خرید معامله شده آبان ۱۴۰۰ ماه گذشته ۳۲ میلیون آذر ۱۳۹۹ بر اساس ۵ درصد ۸ درصد رشد ۳۳ ۲ درصد ۲۰ سال ۱ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۲۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به بازگشت قیمت طلا در بازارهای جهانی از مسیر صعود با شیب تند، از کاهش قیمت‌ سکه و طلا در بازار داخل خبر داد.

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت اونس جهانی طلا میانگین ۴۴ کاهش اونس جهانی طلا را داشتیم؛ البته میزان کاهش تا ٨٠ دلار هم رسید اما نوسانات طی دو روز اخیر، این میزان کاهش را کمتر کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: به‌تبع روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین باتوجه به آرامش در بازار ارز داخلی و نوسانات حداقلی نرخ ارز در داخل و همچنین نبود هیجان در اخبار سیاسی و اقتصادی جهان، بازار سکه و طلای داخلی نیز به‌دور از هرگونه التهاب، روند کاهشی قابل توجهی را تجربه کرده است.

١.١۵٠ میلیون تومان از بهای سکه و ١۵۵ هزار تومان از بهای طلا ریخت 

وی در رابطه با قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در آخرین معاملات پایانی هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ١۵٠ هزار تومان کاهش قیمت‌ نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۴٢ میلیون و ١۵٠ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با یک میلیون کاهش در پایان هفته ٣٩ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شد. نیم سکه در آخرین معاملات پایانی هفته ٢۴ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان و ربع سکه ١۴ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شدند که به ترتیب نیم سکه ٨٠٠ هزار تومان و ربع سکه ٧٠٠ هزار تومان ارزان‌تر از ابتدای هفته بوده است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته، شش میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

بذرافشان ادامه داد: هر مثقال طلای ١٧ عیار با ۶٧٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته به ١۵ میلیون و ٣٢٠ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ١۵۵ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، سه میلیون و ۵٣٩ هزار تومان مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: حباب سکه در یک هفته اخیر تغییر چندانی نداشت. نوسانات افزایشی یا کاهشی داشت اما در مجموع تغییر خاصی نداشت؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، هر قطعه‌ سکه هفت میلیون و ۵٠٠ هزار تومان دارای حباب بوده است. 

این مقام صنفی در پایان بر رکود حاکم بر بازار و نبود تقاضا تاکید و نسبت به ادامه‌ی این روند که از سال گذشته بر بازار حکمفرما شده و از ابتدای سال جاری نیز تشدید شده است، ابراز نگرانی کرد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت؛ تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • نبض قیمت مسکن شمال شهر
  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر