Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، با عنایت به موضوع زمینه گسترش حفظ عمومی قرآن کریم، این امر باید با توجه به نیاز، توان و ذائقه مخاطبان برنامه ریزی شود و الا با توجه به دشواری حفظ و تثبیت آن برای عموم مردم، گسترش این مهارت، عقیم و بی نتیجه خواهد بود.

گسترش حفظ قرآن کریم در سطح عمومی، عقیم خواهد بود، اگر در کنار سبک زندگی اسلامی و بر اساس نیاز مخاطب ارائه نشود و این مهم در عرصه و گستره عمومی حتماً نیازمند پیوست پژوهشی و برنامه ریزی درسی و آموزشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که از بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری در دیدار جامعه قرآنی کشور با معظم‌له در 1390 درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن مطرح شده است را یک بار دیگر با دقت بخوانیم: «یکی از چیزهایی که می تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داریم. من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند - حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم - اما حالا چون دوستان الحمدللَّه یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهائی را مشغول شده‌اند و دارند برنامه‌هائی را فراهم می‌کنند برای اینکه حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می گوئیم ان‌شاءاللَّه باید 10 میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم.»

برای دستیابی به این چشم‌انداز بزرگ نیاز به برنامه‌ریزی و اقدام اصولی است که خوشبختانه با رویکرد علمی همراه با عمل که از سوی مؤسسات قرآنی بیت‌الاحزان صورت گرفته است، خوشبختانه شاهد موفقیت‌های بسیار در زمینه پرورش حفاظ قرآن کریم در نقاط مختلف هستیم.

یکی از مراکز فعال در زمینه تربیت حافظان قرآن مجید، مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان در بخش بنارویه لارستان است.

برای آشنایی با فعالیت‌های مرکز قرآنی بیت‌الاحزان در بخش بنارویه، خبرنگار فارس در لارستان گفت‌وگویی را با دادخدا زینلی مسئول این مرکز انجام داده است که در ادامه می‌آید:

لطفا در خصوص نحوه آغاز فعالیت شعبه بیت‌الاحزان در بنارویه لارستان توضیح دهید؟

فعالیت بیت‌الاحزان از مهر ماه ۱۳۸۵ در شهر بنارویه با در اختیار گذاشتن یک باب خانه توسط یکی از خیرین، به نام مرتضی بابایی شروع  شد که در ادامه این فعالیت های چشم‌گیر و اثرگذار نیک‌اندیش نوراله ابراهیمی، بنای اولین وقف قرآنی را در منطقه و شهر بنارویه رقم زد.

بعد از گذشت ۱۵ سال فعالیت مستمر به ۶ ساختمان که در واقع پنج ساختمان مؤسسه وقف شده و یکی دیگر از آن، توسط قدرت آسایش به صورت موقت و رایگان در اختیار مؤسسه قرار داده‌اند.

برای توسعه خدمات شعبه بیت‌الاحزان بنارویه علاوه بر خیرین ذکر شده، قنبر اسماعیلی، مرحوم کاکاجان کریمی لارستان، مرحوم علمدار مرتضایی در زمینه وقف امور قرآنی و فرهنگی شهر بنارویه تلاش و همکاری کرده‌اند.

محل استقرار شعبه اصلی بیت‌الاحزان بنارویه کجاست؟ این مؤسسه قرآنی در بنارویه چند شعبه دارد؟

بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) بنارویه در حال حاضر دارای ۶ شعبه در سطح شهر است که از آن جمله می‌توان به شعبه حفظ تخصصی روزانه خواهران اشاره کرد که این مرکز ویژه خواهرانی است که در قالب طرح 2 ساله روزانه از شنبه تا پنجشنبه موفق به حفظ کل قرآن کریم می شوند.

همچنین شعبه امام رضا (علیه السلام)، شعبه صاحب الزمان (عج الله فرجه الشریف)، در این شعب همه کلاس های عمومی قرآن از قبیل روخوانی و روان خوانی، تجوید، ترجمه و مفاهیم، تفسیر،تدبر و حفظ عمومی قرآن برگزار می‌شود، شعبه فاطمیه(س)، شعبه یاس نبی(ص) که شامل 2 ساختمان همراه با مدیریت مجزا مهد و پیش دبستانی و مدرسه قرآنی دخترانه و پسرانه است.

محل تأمین هزینه‌های مربوط به شعبه بیت‌الاحزان بنارویه از کجاست؟

مؤسسه بیت‌الاحزان افتخار دارد که تا به حال به هیچ ارگان دولتی وابسته نبوده و به عنوان یک نمونه موفق مردمی توانسته به موفقیت و پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کند و تأمین هزینه‌های جاری آن از دریافت شهریه های آموزشی، خیرین و غیره است.

از ابتدای فعالیت شعبه بیت‌الاحزان چند حافظ کل قرآن، چند حافظ 20 جزء قرآن و چند حافظ 10 جزء قرآن تربیت شده است؟

ثمره این فعالیت ها تشکیل یک هزار کلاس آموزشی با جذب نزدیک به 7 هزار قرآن آموز و همچنین تربیت یک هزار و 500 نفر حافظ اجزاء یک الی ۱۵ جزء و همچنین با افتخار تمام تربیت ۸۶ نفر حافظ کل قرآن کریم بوده که در این زمینه بنارویه، بالاترین میزان خروجی را در سطح شهرستان لارستان به خود اختصاص داده است.

افتخارات کسب شده توسط بیت‌الاحزان بنارویه را برشمارید؟

خوشبختانه بیت الاحزان بنارویه جزء شعبات همیشه برتر و موفق در سطح کشور بوده که کسب عنوان شعبه برتر در چند سال اخیر و طی امسال که به عنوان شعبه برتر از نظر تربیت حافظ  با تربیت ۱۰ حافظ کلّ انتخاب شدیم، گواه این مدعا است.

از دیگر افتخارات این مؤسسه می توان به اشتغال‌زایی برای قریب به ۴۰ نفر از حفاظ بومی به عنوان پرسنل اداری و آموزشی و همچنین قبولی خانم حلیمه حق‌بین در آزمون حفظ کل سازمان دارالقرآن الکریم و در ادامه  موفق به اخذ مدرک کارشناسی علوم، قرآن و حدیث از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری طی یک سال توسط وی برای اولین بار در منطقه لارستان است.

مهمترین مشکلات پیش‌روی مرکز بیت‌الاحزان بنارویه چیست؟

نبود زیر ساخت‌های قانونی و در بعضی موارد اجرای ناقص مثل بیمه فعالان قرآنی و همچنین نبود اراده کافی در مسئولین مرتبط جهت آموزش مباحث قرآنی، متأسفانه باعث رکود فعالیت های قرآنی شده که اثرات نامناسبی بر روند اهداف و برنامه ها دارد.

چه توصیه‌های به والدین برای ترغیب فرزندان برای شرکت در دوره‌های حفظ قرآن بیت‌الاحزان در بنارویه دارید؟

طبق سفارش اهل بیت (علیهم السلام) از سه حقی که فرزند به عهده پدر دارد یکی آن است که به او قرآن بیاموزد. یعنی یا خود تعلیم دهد یا برای فرزندش معلم قرآن بگیرد که در این رابطه عده‌ای غافل بوده و والدین به این حق عمل نمی کنند.

اما امام حسین (علیه السلام) که خود قرآن ناطق است برای تعلیم قرآن به فرزندش حضرت علی اکبر، معلم استخدام کرد و وقتی معلم سوره حمد را به او تعلیم داد و حضرت علی اکبر آن را برای پدرش تلاوت کرد، سالار شهیدان آنقدر خوشحال شد که دستور داد دهان معلم را پر از جواهر کردند و چند دست لباس فاخر به او هدیه دادند.

چند نفر از اصحاب اعتراض کردند که این جوایز و دستمزد در مقابل کار کوچک معلم زیاد است! امام فرمود: این مادیات از بین می رود ولی کاری که معلم کرده معنوی است و باقی می ماند.

در تفسیر منهج الصادقین، ذیل آیه اول حمد  روایتی است که اگر معلمی به کودکی بسم الله الرحمن الرحیم یاد دهد خداوند آن کودک و آن معلم و پدر و مادر کودک را از دوزخ نجات می دهد. پس اسلام تاکید زیادی بر تعلیم قرآن به کودکان دارد و در حدیثی فرموده اند: علم در کودکی همانند نقش بر سنگ است و در بزرگی همچون نقش بر روی آب.

پس با توجه به مطالب بالا یکی از وظایف اصلی والدین، یاد دادن قرآن به فرزندانشان است.

بیت‌الاحزان  بنارویه علاوه بر حفظ قرآن کریم، در چه حوزه‌ها یا رشته‌های دیگر فعالیت می‌کند؟

مؤسسه بیت‌الاحزان علاوه بر کار و هدف تخصصی خود یعنی فعالیت قرآنی در زمینه فرهنگی و برگزاری مراسم ملی و مذهبی در کل ایام سال، فعال و اثرگذار بوده به طوری که با استقبال زیادی از طرف خواهران مواجه هستیم.

همچنین در زمینه مهد و پیش دبستانی و مدارس قرآن محور ابتدایی دخترانه و پسرانه یاس نبی زیرمجموعه مؤسسه قریب به ۱۳ سال است که فعالیت می کند که شاهد موفقیت های بسیاری در زمینه‌های قرآنی و درسی دانش نونهالان و دانش آموزان بوده ایم.

صحبت شما با مسئولان؟

طبق گفته خداوند متعال شفای همه دردها و مشکلات را باید از خود قرآن جست پس تا زمانی که نگاه و زاویه دید مسولین منطبق بر قرآن و اهل بیت نباشد، قطعاً هم مشکلات و موانع برطرف نخواهد شد و اگر هم برطرف شود مقطعی و بی اثر خواهد بود.

حداقل توقعی که می توان از مسولین مرتبط در هر پست و مقامی که دارند، داشته باشیم این هست که به مؤسسات قرآنی نگاه ویژه تری داشته باشند و این موسسات را از حداقل حمایت های کلامی و حضوری خود بی بهره نکنند.

شکی نکنید که قرآن حلال مشکلات مادی و معنوی، دنیوی و اخروی و همچنین به عنوان یکی از شفاعت کنندگان در روز محشر خواهد بود.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: حافظ قرآن بیت الاحزان قرآن کریم لارستان بنارویه شعبه بیت الاحزان بیت الاحزان قرآن کریم حافظ قرآن حفظ قرآن نفر حافظ کل قرآن حافظ کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۲۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی نگارخانه ترانه باران، این روزها فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» است که تا پایان اردیبهشت آثار بیش از ۱۷۰ هنرمند هنرهای قرآنی را بر روی دیوار برده است.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در بازدید از این نمایشگاه درباره فعالیت بخش خصوصی در عرصه هنرهای ایرانی و اسلامی، گفت: از نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی که نمایشگاه «روایت باران» به همت آن برگزار شده تشکر می‌کنم و لازم می‌دانم که به این نکته اشاره کنم که خانم کاظمی دولابی همت خود را در این نمایشگاه برای احیا و عرضه آثار هنر اسلامی و هنرهای قرآنی گذاشته و این موضوع بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: ماجرای هنر اسلامی ما این است که حتی عنوان آن را هم ایرانی‌ها نام‌گذاری نکردند، قبل از ما غربی‌ها متوجه این گنجینه و این معدن ارزشمند شدند و این قابلیت کم نظیری که ما در هنرمان داشتیم و داریم اتفاقی است که متاسفانه این روزها کمتر در فضای هنری نگارخانه‌ها و نمایشگاه‌های هنری دیده می ‌شود و اینکه به نام قرآن کریم و با پرچم هنرهای قرآنی چنین آثار فاخری به نمایش درآمده، قابل توجه است. از این استقبال چشمگیری که هنرمندان داشتند لذت بردم و خدا را شکر می‌کنم که در شرایطی که بسیاری فکر می‌کنند ماجرای توجه به قرآن در کشور ما کمرنگ شده، اینچنین هنرمندان با جان و دل، با نوآوری و خلاقیت و با تمام وجود خلق اثر می‌کنند.

مدیرکل هنرهای تجسمی تصریح کرد: اینکه بخش خصوصی بدون رویکردهایی که گاهی ممکن است در فضاهای حاکمیتی یا دستگاه‌های عمومی وجود داشته باشد، این‌چنین از درون می‌جوشد و به صورت خودجوش کار می‌کند، افتخار دیگری است و امیدوارم چنین مجموعه‌هایی و چنین تشکل‌هایی توسعه پیدا کنند و فعالیت‌شان در داخل ایران و فراتر از مرزهای ایران هر روز پررنگ‌تر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که قطعاً حمایت‌های بخش دولتی می‌تواند در کنار فعالیت‌های بخش خصوصی حامی هنرمندان عرصه قرآنی باشد، توضیح داد: دقیقا همین طور است. طبیعی است که وظیفه حاکمیت است که در این عرصه ورود پیدا کند و اگر ظرفیتی وجود دارد در این حوزه قرار گیرد، مجموعه فرهنگسرای نیاوران نیز برای برگزاری نمایشگاه «روایت باران» زیرساخت را در اختیار گذاشت که این امر می تواند بخشی از این حمایت ها باشد. هر ظرفیت دیگری که در فرهنگسراها، موزه‌ها و نگارخانه‌های وابسته به دستگاه حاکمیتی وجود دارد، حتما باید در فضای کاری خودشان این اولویت را مدنظر قرار دهند و اگر توان و ظرفیتی دارند در این عرصه دریغ نکنند. چرا که وقتی دشمن ما محکم ایستاده تا قرآن را کمرنگ کند یا به قرآن اهانت کند، یا فضایی ایجاد کند که کم‌کم قرآن فراموش شود، حتما ابزار هنر و فضای هنر بهترین مسیر برای یادآوری و نمایش دوباره و احیای قرآن خواهد بود.

خراسانی زاده درباره این مهم که بخشی از حمایت‌های دولت می‌تواند در بخش اقتصاد هنر به ویژه در بخش هنرهای ایرانی و اسلامی باشد، گفت: یکی از اتفاقات خوبی که رقم خورد کمک به ادامه مسیر برگزاری «حراج باران» بود که چند سال قبل شروع شده بود اما چند سالی دچار وقفه شد. در این راستا چند جلسه داشتیم و گفت‌وگو کردیم و مانعی که در این زمینه وجود داشت، برطرف شد و ما در حال حاضر قول تایید اولیه مجوز برگزاری حراج را داده‌ایم و منتظر هستیم که آثار فراهم و این حراج برگزار شود و بسیار علاقمندیم که چنین حراج‌هایی در کل کشور برگزار شود، چراکه واقعاً هر کدام از کلانشهرهای ما که پیشینه و دیرینه ارزشمندی در حوزه هنرهای اسلامی دارند می‌توانند برای خودشان چنین بازارهایی را چه در عرصه حراج و چه در عرصه هنربازارها اعم از اکسپو و آرت فر داشته باشند که حتماً استقبال می‌کنیم.

کد خبر 6091833

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • معلمان سکانداران تربیت علمی و اخلاقی جامعه‌اند
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی