Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

تروئیکای اروپا در بیانیه ای مشترک از اقدام اخیر دولت آمریکا برای بازگرداندن معافیت های تحریمی برنامه صلح آمیز هسته ای ایران که در دوران ریاست جمهوری ترامپ لغو شده بود، استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه آمده است که سه کشور اروپایی عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان از معافیت‌های اعمال‌شده استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشورها در ادامه خاطرنشان کردند که این امر باید باعث تسهیل بحث‌های فنی لازم برای حمایت از مذاکرات وین درباره بازگشت به برجام شود.

آنها همچنین در بیانیه خود تلاش کردند توپ را به زمین ایران بیندازند و افزودند: ما از ایران می خواهیم تا از این فرصت به وجود آمده به سرعت استفاده کند زیرا زمانبندی معافیت بر دیدگاه مشترک ما با آمریکا مبنی بر این تاکید می کند که زمان اندکی برای به نتیجه رسیدن موفقیت‌آمیز مذاکرات برجامی باقی مانده است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه برخی از معافیت‌های تحریمی ایران را که در زمان ریاست جمهووی دونالد ترامپ لغو شده بود، بازگرداند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که این اقدام برای تسهیل در روند مذاکرات وین است.

به همین منظور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه چندین معافیت از تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرد.

همچمین خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از وزارت خارجه آمریکا گزارش داد، معافیت‌های جدید به کشورها و شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد تا در پروژه‌های غیرنظامی نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران، آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در مه ۲۰۲۰ به این معافیت‌ها به‌عنوان بخشی از برنامه «فشار حداکثری» خود علیه ایران پایان داده بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان نیز در واکنش به بازگشت این معافیت ها گفت که این اقدام خوبی است اما کافی نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تروئیکای اروپا تحریم های آمریکا علیه ایران برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۴۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران

یک روزنامه کویتی مدعی شد:«آمریکا در یک جلسه غیرمستقیم از ایران خواسته است از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع بین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.»

روزنامه الجریده کویت در ادامه آورده است: «طرف آمریکایی همچنین از ایران خواسته است به توافق سابق هسته ای بازگردد به گونه ای که براساس آن، تهران غنی سازی اورانیوم را در محدوده ۳.۶۷ درصد نگه دارد و آمریکا نیز تحریم های ایران را لغو کند.»

براساس ادعای این روزنامه، «طرف آمریکایی از تهران خواسته است بر متحدانش در منطقه به منظور توقف حملات در دریای سرخ فشار بیاورد، از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع ین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.»

به نقل از شفقنا در ادامه مطلب این روزنامه آمده است: «طرف آمریکایی به صورت غیرمستقیم از ایران خواسته است قبل از هرگونه توافقی بین طرفین، به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای اش اجازه دهد.»

بنابر نوشته الجریده، «ایران نیز به طرف آمریکایی رسانده است که کاهش هرگونه تنش در منطقه مستلزم توقف حمایت های نامحدود آمریکا از اسرائیل و اتخاذ اقداماتی برای مهار تل آویو است.»

الجریده همچنین نوشت: «ایرانی ها از توافق برای توقف جنگ در غزه و هرگونه توافقی که مورد موافقت فلسطینی ها باشد، حمایت می کند و در مورد جنوب لبنان هم به همین شکل است. ایران به آمریکا هشدار داده است که اگر اسرائیل بخواهد به جنوب لبنان حمله کند، ایران بیکار نخواهد نشست و برای شکست حمله اسرائیل هرکاری خواهد کرد. در مورد بازرسی از تاسیسات هسته ای نیز ایران به طرف آمریکایی رسانده است که گزارش های دقیقی به آژانس در خصوص تاسیسات هسته ای ارائه کرده است.»

دیگر خبرها

  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • لاوروف: هر دو حزب آمریکا، روسیه و چین را دشمن می‌دانند
  • واکنش سازمان نظام وظیفه درباره این نوع معافیت از سربازی
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس
  • واکنش کاردار ایران در لندن به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران
  • واکنش کاردار ایران به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • وزیر دفاع انگلیس به تحریم ایران واکنش نشان داد