Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@16:07:27 GMT

بازار نفت تشنه ورود ایران/ نفت ۱۰۰ دلاری نزدیک است؟

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۴۸۱۶

بازار نفت تشنه ورود ایران/ نفت ۱۰۰ دلاری نزدیک است؟

آفتاب‌‌نیوز :

محمد خطیبی با بیان اینکه بی شک بازار به نفت ایران نیاز دارد و برای این مهم نیز دو دلیل وجود دارد، اظهار کرد: اول اینکه افزایش قیمت ها نشان می دهد که وضعیت عرضه و تقاضا در بازار به گونه ای است که تقاضا بیشتر از عرضه بوده و به همین دلیل قیمت ها روبه افزایش است. دوم اینکه برخی از مصرف کنندگان از ذخیرسازی های خود استفاده می کنند و این نشان می دهد که عرضه کافی نیست و کشورها ناچار به استفاده از ذخایر خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این دو دلیل نشان می دهد که در بازار، تقاضا قوی تر از عرضه است و عرضه پاسخگو تقاضا نیست، تاکید کرد: باتوجه به این شرایط می توان نتیجه گرفت که بازار نیازمند عرضه بیشتر است و این عرضه می تواند نفت ایران باشد و همه کشورها نیز می دانند که چنین ظرفیتی در ایران وجود دارد.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی به جای اینکه مصرف کنندگان به سراغ استفاده از ذخایر بروند، بهتر است نفت ایران وارد بازار شود، تصریح کرد: بحران گازی که اکنون در اروپا ایجاد شده، جدی است و گزارش هایی وجود دارد که تولید کشورهایی مانند انگلیس به شدت افت کرده است.

نقش ایران در حل بحران گاز اروپا چقدر است؟

به گفته خطیبی، این بحران بسیار جدی است و باید توجه داشت که برای انتقال گاز ایران به اروپا باید قرادادهای وجود داشته باشد و زیرساخت ها آماده باشند، لذا باتوجه به اینکه فراهم شدن زیرساخت ها زمانبر است، در کوتاه مدت نمی توان به این مساله امیدوار بود؛ یکی از دلایلی که اکنون با افزایش قیمت های نفت مواجه هستم ایجاد محدودیت در گاز است.

وی تاکید کرد: با لغو تحریم ها در زمانی کوتاه عرضه نفت ایران به پیش از تحریم ها بازمی گردد و مقداری می تواند موجب آرامش بازار شود اما در مورد گاز بحث جدی تر است و بحران گاز در زمانی کوتاه برطرف نخواهد شد.

نفت ۱۰۰ دلاری ممکن است؟

نماینده سابق ایران در اوپک درباره افزایش قیمت های نفت و احتمال رسیدن به نفت ۱۰۰ دلاری گفت: اگر عرضه به شکل کنونی وجود داشته باشد، باتوجه به اینکه بازار نیاز به عرضه اضافه دارد و هر سال نیز تقاضا افزایش می یابد، اگر تامین صورت نگیرد، قیمت ها عکس العمل نشان خواهند داد و افزایش پیدا می کند، البته تقاضای فصلی نیز موثر است، در اوج سرما مصرف بالاست و طبیعتا زمانی که وارد فصل بهار شویم، مقداری تقاضای فصلی تعدیل می شود.

خطیبی افزود: به صورت کلی تقاضا قوی است چراکه همه فعالیت ها به حالت قبل از کرونا در حال بازگشت است و هرچند اومیکرون مانورهایی را می دهد اما دنیا آن را خیلی جدی نگرفته است و تمام فعالیت های اقتصادی آماده می شوند که به حالت قبل از کرونا باز گردند، همین مساله موجب افزایش تقاضا می شود در کنار آن تقاضای فصلی نیز وجود دارد که با ورود به فصل بهار کمتر می شود.

وی با بیان اینکه رسیدن به نفت ۱۰۰ دلاری بستگی به شرایط دارد، گفت: تصور بازار این است که عربستان و امارات کشورهایی هستند که می توانند در این شرایط کمک کنند و ظرفیت مازاد دارند، ممکن است ظرفیت مازاد داشته باشند اما اکنون در معرض آتش یمنی ها قرار گرفتند و هرچند روز یکبار تاسیسات آن ها مورد حمله قرار می گیرد، همین مساله موجب شده این مساله در بازار جدی گرفته شود که این کشورها وضعیت با ثباتی ندارند.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: کشورهایی که بازار فکر می کرد می تواند روی آن ها حساب باز کند اکنون شرایطشان تغییر کرده و برای بازار نگرانی هایی وجود دارد، این عوامل و عوامل قوی بودن تقاضا و ضعف عرضه باعث شده که قیمت ها افزایش یابد، علاوه بر این سرمایه گذاری نیز صورت نگرفته و اگر سرمایه گذاری صورت می گرفت، عرضه های جدید وارد بازار می شد، در مجموع اکنون ورود ایران می توان کمک رسان بازار باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بازار نفت نفت ایران نفت ۱۰۰ دلاری نفت ایران قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۴۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند

پس از گذشت بیش از یک سال از نوسانات بی سابقه قیمت در بازار گاز طبیعی اروپا، معامله‌گران دوباره مضطرب شده اند.

به گزارش ایسنا، در حالی که تقاضا همچنان ملایم مانده و اروپا با بالاترین ذخایر ثبت شده از فصل گرمایش خارج شده است، بازیگران صنعت که هفته جاری در کنفرانس «فلیم» (Flame) در آمستردام گرد هم آمدند، شاهد ریسکهای رو به صعود هستند و قیمتها هم واکنش نشان می‌دهند.

نگرانیها شامل ابهامات نسبت به جریان باقی مانده صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین و افزایش تقاضا برای گاز در آسیا است. پس از سپری شدن دو زمستان ملایم متوالی، احتمال دارد زمستان آینده سردتر از حد معمول باشد که باعث افزایش مصرف خانگی می‌شود.

کارا مک دونالد، مدیر تامین و منشا ال‌ان‌جی و سوختهای پاک در شرکت RWE AG در این باره گفت: آیا از بحران خارج شده ایم؟ فکر می‌کنم خیلی زود است که بگوییم. اگر زمستان سردی داشته باشیم، امسال، سال آینده، انعطاف پذیری در بخش تقاضا، کاهش خواهد یافت.

نگرانیها در بازار معاملات آتی خود را نشان می‌دهند. قراردادهای زمستان آینده، گرانترین قراردادها در منحنی هستند.

پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، اروپا تا حد زیادی واردات گاز طبیعی مایع از منابع دیگر از جمله آمریکا، خاورمیانه و آفریقا را جایگزین واردات گاز روسیه از طریق خط لوله کرد اما کشورهایی مانند اتریش و اسلواکی هنوز بیشتر سوخت خود را از طریق مسیر قدیمی از روسیه، تامین می‌کنند.

این وضعیت ممکن است به زودی تغییر کند. یکی از مدیران شرکت «گاز تی اس او» اوکراین در اظهاراتی در کنفرانس «فلیم»، هرگونه توافقی را که اجازه می‌دهد گاز روسیه پس از اتمام مدت قرارداد فعلی در پایان سال ۲۰۲۴، ترانزیت شود را منتفی اعلام کرد. آندری پروکوفیف گفت: هیچ ظرفیتی در مرز مزایده نخواهد شد.

مارکو سالفرانک، رئیس قاره ای تجارت کالا اروپا در شرکت اکسپو هولدینگ گفت: در حالی که به نظر نمی رسد معامله‌گران به طور کامل برخی جریان ها را منتفی بدانند، چنین اظهارنظرهایی یک علامت سوال بزرگ ایجاد می‌کند.

ریسکهای نوسان پس از این که قیمتها از رکورد مشاهده شده در اوج بحران انرژی نیمه دوم سال ۲۰۲۲، کاهش پیدا کردند، دوباره افزایش یافته اند.

پاتریک دوگاس، مدیر تجارت ال‌ان‌جی در شرکت توتال انرژی در کنفرانس «فلیم» گفت: رقابت میان اروپا و آسیا برای ال‌ان‌جی، به قوت خود باقی می‌ماند.

واردات ال‌ان‌جی چین در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۱ درصد افزایش یافته است و همزمان، نشانه هایی از افزایش تقاضا از سوی بازارهایی در تایلند و مصر هم وجود دارد. مانند اروپا، بیشتر خرید ال‌ان‌جی در آسیا، در فصل گرمایش نیمکره شمالی انجام می‌شود.

 سالفرانک اظهار کرد: اگر ما به بازار برای زمستان آینده نگاه کنیم، یک نرخ اضافی ریسک وجود دارد.

سایر مسائلی که توسط معامله‌گران در این کنفرانس ذکر شد، شامل اختلالات احتمالی در آمریکا در طول فصل توفان در سال جاری و مشکلات در تاسیسات تولید بود. مختل شدن فعالیت تاسیسات فری پورت در گلف کاست آمریکا یا نروژ که اکنون بزرگترین تامین کننده گاز اروپا است، قیمتهای اروپایی را در دو سال گذشته افزایش داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گرگور پِت، تحلیلگر ارشد در شرکت یونیپر در این باره گفت: مسئله آنچه که واقعا اتفاق می افتد، نیست بلکه آن چیزی است که افراد انتظار دارند اتفاق بیافتد. این مسئله، به نوبه خود باعث افزایش قیمت می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • «قرارداد سلف ارزی» چگونه به ثبات بازار ارز کمک می‌کند؟
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند