Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:47:48 GMT

پنج میلیون راس دام در استان مرکزی ایمن سازی شدند

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۵۰۱۰

پنج میلیون راس دام در استان مرکزی ایمن سازی شدند

 دکتر محسن شانقی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف دامی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۷ درصد افزایش یافته‌ است.

وی ادامه داد: کانون‌های بیماری دامی در استان مرکزی با کنترل و پیشگیری‌های انجام شده امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۰ درصد کاهش یافته‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد جمعیت دامی استان امسال در راستای مقابله با شیوع احتمالی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک علیه این بیماری ایمن سازی شدند.

شانقی گفت: بازدید و مراقبت فعال در مراکز صنعتی طیور روستاها، زیستگاه و کشتارگاه طیور در راستای پیشگیری، رصد و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ۳۹ درصد افزایش یافته‌ است.

وی افزود: با اقدامات انجام شده توسط اداره کل دامپزشکی و اداره کل محیط زیست با محوریت مدیریت بحران استانداری و سایر دستگاه‌های فعال در این حوزه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک مدیریت، کنترل و مختومه شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: سه میلیون و ۴۵۵ هزار قطعه طیور حساس امسال در راستای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان علیه این بیماری ایمن سازی شدند.

شانقی گفت: کشتار دام و استحصال گوشت قرمز نیز در کشتارگاه‌های استان مرکزی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۴۴ و ۶۲ درصد افزایش یافته‌ است.

وی با یادآوری نظارت بهداشتی بر تولید، استحصال و عرضه ۵۳ هزار تن گوشت قرمز و سفید در استان مرکزی خبرداد و افزود: ۸۳۶ لاشه دام و ۳۰۵ هزار قطعه  طیور در کشتارگاه‌های دام و طیور استان ضبط و ۵۰ تن فرآورده خام دامی در مراکز عرضه از چرخه مصرف استانی خارج شد.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: صادرات فرآورده‌های خام دامی از جمله عسل، خوراک، مکمل دام و آبزیان در این استان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌ است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی سازمان دامپزشکی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی سازمان دامپزشکی کشور اراک استان مرکزی سازمان دامپزشکی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۵۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو

علی لطفعلی پور گفت: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است،  ویروس بیماری توسط گزش کنه آلوده و یا از طریق تماس با خون و لاشه دام آلوده، به انسان منتقل می‌شود.

 وی افزود: این بیماری شیوع بالایی در بین دامداران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها، کشاورزان و اشخاصی که با دام سر و کار دارند مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.

رئیس دامپزشکی زرند بیان کرد: این بیماری با رعایت نکات بهداشتی و راهکار‌هایی از جمله استفاده از دستکش و ماسک در هنگام تماس، ذبح دام و خرد کردن گوشت، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام،رعایت ‏اصول ایمنی کار به منظور جلوگیری از بروز خراش پوستی و تماس آن با ترشحات دامی، انجام سم‌پاشی‌های ادواری دام و جایگاه، کشتار دام در کشتارگاه‌های مجاز، تهیه ‏گوشت از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی، خودداری از خرید و مصرف گوشت بازرسی نشده و فاقد مهر و برچسب دامپزشکی، خودداری از کشتار دام به صورت غیر مجاز و خارج از کشتارگاه، و نگهداری گوشت تازه در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد یخچال به مدت ۲۴ و جگر به‌مدت ۴۸ ساعت قابل پیشگیری است. 

وی گفت:با توجه به این که ویروس در برابر حرارت حساس است به افراد توصیه می‌شود از مصرف جگر خام و نیم پخته خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند
  • مجازات ۸۴۰ میلیون ریالی برای عرضه دارو‌های دامی تقلبی در اشنویه
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • کمبود دارو و واکسن دامی در لرستان نداریم
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره
  • تسهیل تأمین دارو و واکسن مورد نیاز دامداران و مرغداران لرستانی
  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو