Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رحمت صادقی پیش از ظهر امروز در دیدار دانشگاهیان با نمایندە ولی فقیە اظهار کرد: تاثیر دانشگاەها در رسیدن و دست‌یابی بە آرمان‌های انقلاب اسلامی بر کسی پوشیدە نیست و مقام معظم رهبری نیز در بیانیە مشروع گام دوم انقلاب در گام اول بر پژوهش علمی تاکید کردەاند.

صادقی دانایی را توانایی و اقتدار خواند و افزود: در دنیایی کە کشورها از جهات مختلف باهم رقابت می‌کنند اگر بخواهیم آرمان‌های مقدس خود را در سطح دنیا بە پیش ببریم بدون سلاح علم بە هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص وضعیت علمی در استان کردستان قبل از انقلاب اسلامی ایران، عنوان کرد: هرآنچە کە در استان کردستان داریم در طول این ٤۳ سال بە دست آمدە است.

صادقی بیان کرد: استان کردستان در یکی دو دهە اخیر بە صورت جدی وارد عرصه علمی شد و آموزش عالی گسترش پیدا کرد، لذا هنوز بە جایگاە خود در سطح و حدمیانی کشوری نرسیدەایم.

وی اضافە کرد: ۳٥ مرکز دانشگاهی در استان کردستان وجود دارد کە قریب بە ٤۷ هزار نفر دانشجو در این مراکز مشغول بە تحصیل و بیش از هزار و ۱۰۰ نفر نیز عضو هیئت علمی‌ دانشگاە‌ها هستند.

صادقی خاطرنشان کرد: هزار نفر از دانشجویان ما در استان کردستان، دانشجویان خارجی و از اقلیم کردستان هستند و یکی از ظرفیت‌هایی کە در استان کردستان در بحث دیپلماسی علمی وجود دارد، موضوعی است کە در دنیا حائز اهمیت است و از این موضوع برای پیشبرد اهداف خود در همە زمینەها بهرە‌ ‌می‌برند.

وی اضافە کرد: یکی از راەهایی کە می‌توان نفوذ سیاسی خود را در سطح دنیا گسترش داد دیپلماسی علمی و بحث علم است.

صادقی یادآور شد: ظرفیت خوبی در استان کردستان وجود دارد کە امیدواریم هماهنگی و انسجام بیشتری داشتە باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کردستان در حال حاضر از میانگین کشوری در استان کردستان هنوز فاصلە دارد و سهم استان کردستان هم بە لحاظ تعداد دانشجو و بودجە بە نسبت دو درصد جمعیت کشور بسیار پایین است.

صادقی اظهار کرد: این نشان می‌دهد کە ما در بحث آموزش عالی در استان کردستان، هنوز یک استان کمتر توسعە یافتە هستیم و پیشرفت‌هایی هم کە حاصل شدە است مربوط بە یک دهە اخیر است.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک یکی از ملزومات توسعە پایدار هر منطقە، توسعە آموزش عالی دانشگاەها است.

روشن خوشنوازی معاون فرهنگی دانشگاە کردستان هم در این دیدار ضمن تبریک فرارسیدن دهە فجر، در خصوص دستاوردهای علمی و فناوری بعد از انقلاب اظهار کرد: تا قبل از انقلاب چهل سال از تاسیس دانشگاە در ایران می‌گذشت اما در زمینە علم و فناوری بسیار ضعیف و در صنعت مونتاژ کار و در علم فقط هنر ترجمە را داشتیم.

وی عنوان کرد: در سال ٥۷ کمتر از یک دهم درصد رویداد علمی متعلق بە کشور ایران بود کە بعد از انقلاب اسلامی ایران این آمار تغییر چشمگیری پیدا کرد.

خوشنوازی افزود: اواسط دهە ۷۰ دانشگاە‌ها در راستای آموزش و تکامل قدم برداشتند و بعد از انقلاب جزوەهای درسی جای خود را بە کتاب‌های درسی علمی داد کە این خود انقلاب مهمی در حوزە علم و آموزش بود.

وی ادامە داد: بعد از انقلاب فناوری‌های نوینی بە دست جوانان ایران ایجاد شد کە امروزە برای جهانیان نیز حیرت‌آور است.

خوشنوازی یکی از دلایل تحریم‌ها را پیشرفت‌های علمی دانست و اضافە کرد: نرخ پیشرفت یازدە برابری جامعە جهانی یکی از پیشرفت‌های کلی ایران از سال‌های بعد از انقلاب تا بە امروز است، همچنین سهم ایران در رویدا علمی در سال ۹٨ از  ۷ درصد بە ۲ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیدە است بە این معنی کە بە نسبت جمعیت دو برابر تولیدات علمی صورت گرفتە است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹٦ ما ٨٥۰ مورد سند علمی و در رتبە ٥٤ جهانی قرار داشتیم، کە در سال ۲۰۲۰ هفتاد و پنج سند علمی و رتبە ۱٦ جهان را کسب کردیم.

خوشنوازی بیان کرد: همچنین در سال ۲۰۰۷، تنها ٥٦ مقالە از تمامی مقالات برتر جهان متعلق بە ایران بود کە در سال ۲۰۱۹ این تعداد بە ٤۷۳ مقالە رسید.

وی اظهار کرد: رتبە ایران از ۳٨ جهانی در کیفیت مقالات بە ۱۷ در سال ۲۰۱۹ رسیدە است، کە این نشاند دهندە کیفیت بالای مقالات علمی ایران است.

خوشنوازی عنوان کرد: قبل از انقلاب فقط چند مورد صنایع دستی  در ایران مطرح و فاقد هرگونە فناوری بومی در ایران بودیم کە بعد از انقلاب خوشبختانە پیشرفت‌های بسیاری حاصل شد کە نشان دهندە آن است کە ظرفیت‌های داخلی و مدیریت مناسب می‌تواند ما را بە قلەهای علم و فناوری برساند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال ۲۰۲۰ در رشتە داروسازی از رتبە ٤٨ جهانی بە ٨ جهانی رسیدیم.

خوشنوازی شناختە شدن دانشگاەهای جمهوری اسلامی بە عنوان دانشگاە‌های برتر جهانی را مایە افتخار دانست و یادآور شد: چهل و هفت دانشگاە ایران در سال ۲۰۲۱ در لیست دانشگاە‌های برتر دنیا قرار گرفتند.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: کردستان ظرفیت های علمی صادقی پیروزی انقلاب رشد علمی استان کردستان بعد از انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۵۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از رشد ۳۵ درصدی آموزش مهارت‌افزایی و ۴۰ درصدی سنجش مهارت و صلاحیت‌های حرفه‌ای در کشور خبر داد و گفت: امسال هدف‌گذاری شده که ظرفیت مراکز جوار کارگاهی در کشور ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، مهرداد عظیمی بیش‌ازظهر امروز در مراسم جهانی روز کارگر که در مجتمع فجر این شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه سراسر استان کردستان ظرفیت و سرمایه است، اظهار داشت: کردستان صفحات زرینی از تاریخ پرافتخار کشور را به نام خود ثبت کرده و نقش ممتاز و برجسته مردمان این دیار در طول تاریخ غیر قابل انکار است.

وی وجود نیروی انسانی را یکی از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های کردستان عنوان کرد و گفت: معرفی درست پتانسیل‌های این استان وظیفه و رسالت اصحاب رسانه است، استانی که بیش از 5400 شهید تقدیم انقلاب کرده آنچنان که باید و شاید حق واقعی این دیار ادا نشده است.

معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به آیین‌های جذاب و چشم‌نواز طبیعی در استان تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های کردستان برجسته و از تمام ظرفیت‌ها که ریشه در فرهنگ استان دارد، استفاده می‌شود. 

وی با تبریک هفه کار و کارگر افزود: در شرایطی که دشمن تمام تلاش و تمرکز خود را بر تضعیف حوزه اقتصادی و تعطیلی واحدها به‌کار گرفته است، کارگران به عنوان مجاهدان عرصه اقتصادی مجاهدانه و شجاعانه پای کار هستند.

عظیمی بیان کرد: هر چقدر از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم و زمینه مشارکت اقشار مختلف مردم‌ به ویژه کارگران در عرصه‌های مختلف فراهم شود، موفق‌تر خواهیم بود.

وی از رشد 35 درصدی در حوزه آموزش مهارت‌ها و 40 درصد در بخش سنجش مهارت و صلاحیت‌های حرفه‌ای این سازمان خبر داد و اظهار کرد: رشد 1040 درصدی در امر آموزش یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند به عنوان الگوی موفق معرفی شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطر نشان کرد: امسال هدف‌گذاری شده که ظرفیت مراکز جوار کارگاهی در کشور 50 درصد افزایش پیدا کند.

وی درباره مشکلات کارگران اظهار کرد: بیش از چند دهه اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای مصوب و یکی از بندهای قابل توجه، دولت مکلف شده که بخشی از اعتبارات عمرانی‌ تحت تملک دارایی که در سال توزیع می‌شود، را صرف آموزش مهارت کارگران کنند.

عظیمی تاکید کرد: انتظار می‌رود استاندار کردستان نیز دستور داده که این قانون در استان اجرا و به خدمات بیمه‌ای پیوست دهند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • دیپلماسی مهارت یکی از راهبردهای کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود