Web Analytics Made Easy - Statcounter

در میزگرد تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف بر رشد ۸ پله‌ای ایران در اقتصاد نسبت به زمان پهلوی و ممنوعیت کاوش در خصوص اورانیوم اشاره شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، میزگرد تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف با حضور حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، محمد رضا خاتمی، نویسنده کتاب چهل سال صعود و سعید تشکری، نویسنده و پژوهشکر انقلاب اسلامی به دلیل شیوع گسترده اومیکرون در مشهد به صورت مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین خصوص حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، اظهار کرد: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی در درجه اول، ایجاد خودباوری در ملت ایران بود که سالیان سال توسط رژیم پهلوی و مستشاران آمریکایی در کشور ما تبلیغ می شد که مردم ایران قادر به ساخت هیچ تکنولوژی نیستند و حتی همان زمان اعلام می کردند که بزرگترین دستاورد مردم ایران ساخت آفتابه است.

القاء شعار «ما نمی توانیم» در رژیم پهلوی

وی فزود: علاوه بر تحقیر مردم ایران، آن هایی که در راستای ایجاد علم و پیشرفت جامعه قدم بر می داشتند را سرکوب می کردند، در همین مشهد در دبیرستان اسدالله علم که در خیابان کوهستگی مشهد واقع شده بود، جوانی هلیکوپتری ساخته بود که می توانست چند متری از زمین فاصله بگیرد، فردا آن روز ساواکی ها این جوان را دستگیر کردند و جنازه او را به داخل کال زرکش مشهد انداخته بودند.

ترقی یادآور شد: این سرکوب استعدادهای جوانان باعث شده بود تا هر طرح و ایده ای که جوانان ایرانی می خواستند به آن بپردازند یا از آن ها گرفته می شد یا به دست مستشاران خارجی سپرده می شد. بنابراین می توان بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی را ایجاد خودباوری در مردم ایران دانست که این خودباروری پس از انقلاب اسلامی باعث رشد و پیشرفت کشور در تمام زمینه ها به ویژه در عرصه های نانو، بهداشت، دفاعی و صنعت شده است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: امروز خلاقیت های ملت ایران به برکت این خودباوری که دستاورد انقلاب اسلامی است شکوفا شده. هم اکنون در عرصه بهداشت و درمان وضعیت کشور نسبت به زمان پهلوی بسیار بهبود داشته است بدین صورت که بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بین 80 تا 94 درصد جامعه به داروهای ضروری دسترسی کامل دارند در حالی که در زمان پهلوی ما در کشور تنها 7 دانشکده پزشکی به همراه 700 دانشجوی پزشکی داشتیم و عمده پزشکان از کشورهای دیگر مانند هند و بنگلادش در داخل کشور مشغول به طبابت بودند اما هم اکنون سالیانه 3 هزار پزشک به کشورهای دیگر صادر می شوند.

رشد 8 پله ای جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد نسبت به زمان پهلوی

وی خاطر نشان شد: در حوزه اقتصاد آمارهای بانک جهانی کاملا این موضوع را نشان می دهد که اقتصاد ایران با 8 رتبه ارتقا از جایگاه 26 جهانی در سال 57 به رتبه 18 صعود کرده است و جزء 20 قدرت برتر اقتصادی جهان علی رغم مشکلاتی که در جامعه با آن رو به رو هستیم به حساب می آید.

ترقی تاکید کرد: در حوزه امنیت و دفاعی نیز کشور پیشرفت های قابل تعملی داشته است بدین صورت که طی چهار دهه گذشته کشور با سنگینترین تهاجمات نظامی، تروریستی، سیاسی و اقتصادی مواجه بوده است و توانسته ایم با صلابت کامل تمام این موانع را در هم بشکنیم و امروز قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در منطقه در رتبه اول قرار دارد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: در حوزه آموزش عالی و تحقیقات و فناوری ما نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالیمان 24 برابر اول انقلاب است و این موارد نشان می دهد که اگر در اول انقلاب حدود 175 هزار دانشجو داشتیم امروز 4 میلیون و 800 هزار نفر دانشجو در کشور داریم و توانسته ایم رتبه 21 جهان را در تولید مقالات علمی، کیفی و پر استناد جهان به دست آوریم علاوه بر این تعداد انجمن های علمیمان نسبت به پیش از انقلاب 5 برابر شده اند.

وی اظهار کرد: در حوزه رفاه و ارتقاء سطح زندگی، صد در صد جمعیت شهرنشین و 91 درصد جمعیت روستا نشین با 500 برابر شدن راه های مواصلاتی و جاده ها دسترسی کامل دارند علاوه بر آن امروز شاهد آن هستیم که نه تنها تهران بلکه اکثر مراکز استان ها از مترو بهره می برند و اکثر مردم به حمل و نقل عمومی دسترسی آسان و سریعی دارند.

85 درصد روستاها از نعمت آب آشامیدنی سالم برخرودار هستند

ترقی عنوان کرد: ایجاد شبکه گشترده آب آشامیدنی سالم در شهرها و روستاها موضوعاتی است که حتی زیرساخت های آن ها در رژیم گذشته پدید نیامده بود و در ابتدای انقلاب اسلامی اکثر روستاهای ما فاقد دسترسی به آب آشامیدنی سالم بودند اما امروز بیش از 85 درصد روستاهای ما از نعمت آب آشامیدنی سالم برخرودار هستند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر 80 میلیون ایرانی از خدمات دفترچه بیمه درمانی و بهداشتی بهره می برند. در بحث صنعت نیز همینگونه است، تولید ناخالص ملی ما از 16 درصد در اول انقلاب به 40 درصد افزایش پیدا کرد و یک جهت صنعتی در کشور ما رخ داده است.

افزایش 57 برابری صادرات غیرنفتی 

وی یادآور شد: صادرات غیرنفتی کشور از 54 میلیون دلار در اول انقلاب به 31 میلیارد دلار یعنی 57 برابر افزایش یافته است علاوه بر آن صادرات کشور از تک محصولی نفت خارج شده است و امروز صادرات کشور از محصولات مختلفی مانند محصولات پتروشیمی، کشاورزی، فولاد و ... انجام می شود.

ترقی خاطر نشان شد: دستاوردهای انقلاب اسلامی محدود به موارد ذکر شده نیست و ما در عرصه های دیگر مانند عرصه ورزش، فرهنگ، کشاورزی و غیره نیز به جایگاه مطلوبی دست یافته ایم که تنها با نگاهی به این آمارها در میابیم که کشور طی این 40 سال چه پیشرفت هایی داشته است.

در ادامه سعید تشکری، نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی را باید در موضوعات مختلف دسته بندی کنیم سپس در هر قسمت مقایسه کنیم که این موضوعات پیش از انقلاب چه جایگاهی داشته اند.

اگر انقلاب پیروز نمی‌شد اسرائیل آرمان تشکیل اسرائیل بزرگ را محقق کرده بود

وی افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی را می توان در بخش دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، صنعت، هوا و فضا، علمی و دانشگاهی و ... تقسیم بندی کرد. در بخش دستاوردهای سیاسی بر هیچ فردی پوشیده نیست که اگر انقلاب اسلامی پیروز نمی شد هم اکنون منطقه وضعیت دیگری داشت به عنوان مثال اگر انقلاب اسلامی پیروز نشده بود قطعا اسرائیل آرمان تشکیل اسرائیل بزرگ را محقق کرده بود چرا که پیش از انقلاب اسلامی اکثر کشورهای عربی نسبت به زیاده خواهی های اسرائیل تسلیم شدند و حتی جبهه آزادی بخش فلسطین به سمت سازش حرکت کرده بودند.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی یادآور شد: اگر انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید امروز شاهد تحقق آرمان اسرائیل بزرگ که همان شعار از نیل تا فرات آن ها است محقق شده بود و حتی مستنداتی وجود دارد که آن ها بر روی ایران و مصر نیز ادعا دارند و می گویند این دو کشور نیز زمانی جزء سرزمین برزگ یهودیان بوده اند علاوه بر این اسرائیلی ها و آمریکایی ها محمد رضا شاه را یک مزاحمی می دانستند که هر زمان که بخواهند می توانند آن را برکنار کنند و ایران را جزئی از سرزمین یهودیان قرار دهند.

تشکری در خصوص ابعاد دیگر دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب اسلامی شاهد یک دیکتاتوری محض بودیم و مردم در تعیین آینده و سرنوشت کشور خود هیچ نقشی نداشتند و با پیروزی انقلاب اسلامی مردم در تعیین سرنوشت خود و کشورشان نقش اساسی پیدا کردند. استقلال در سیاست خارجی یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می آید که پیش از انقلاب این استقلال در رژیم پهلوی به هیچ عنوان دیده نمی شد.

وی خاطرنشان شد: پیش از انقلاب ادعا می شد که ارتش شاهنشاهی پنجمین ارتش قدرتمند جهان است اما این ارتش به اعتراف پهلوی ژاندارم آمریکا در منطقه بوده و تمام تجهیزات و امکانات آن وابسته به غرب بود بدین صورت که در زمان شاه یک همافر حتی حق این را نداشت که به یک پیچ، هواپیما یا هلیکوپتر دست بزند و در آن زمان مستشاران آمریکایی با حقوق های نجومی به تعداد زیاد تمام امور زیربیایی کشور مخصوصا موضوعات نظامی را در اختیار داشتند.

پژوهشگر انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز به لطف خداوند شاهد آن هستیم که کشور در عرصه نظامی پیشرفت های قابل ملاحضه ای داشته است که می توان به ساخت موشک های قاره پیما، ساخت پهبادها، ساخت تانک و صدها دستاورد دیگر اشاره کرد که در صورتی که انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید یقینا ایران به این مراحل دست نمی یافت و همچنان یک کشور کاملا وابسته باقی می ماندیم.

تشکری در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در بحث انرژی هسته ای گفت: پیش از انقلاب غربی ها درصدد ایجاد سه نیروگاه هسته ای مانند نیروگاه بوشهر بودند اما این نکته را نباید فراموش کنیم که قرار بود سوخت این نیروگاه ها برای همیشه از غرب خریداری شود یعنی قرار بود با ساخت این نیروگاه ها، ایران صادرکننده ارژی تبدیل شود به ایران وارد کننده انرژی شود.

هرگونه تحقیق و کاوش در خصوص کشف اورانیوم ممنوع بود

وی عنوان کرد: غربی ها ادعا داشتند که اصلا در ایران اورانیوم وجود ندارد و هرگونه تحقیق و کاوش را در خصوص کشف اورانیوم ممنوع کرده بودند اما با پیروزی انقلاب اسلامی و با لطف خداوند امروز در بعد هسته ای به دستاوردها و تکنولوژی هایی دست یافته ایم و غربی ها نیز به این موضوع اشراف کامل دارند و بدان اذعان دارند.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی گفت: در بعد علمی نیز انقلاب اسلامی به دستاوردهای چشمگیری رسیده است و امروز ایران در بحث نانو تکنولوژی، سلول های بنیادین، هوا و فضا رتبه های بسیار افتخارآمیزی رسیده است که پیش از انقلاب یقینا این روند وجود نداشته است.

تشکری در پایان تاکید کرد: یکی از روش های خوب، مقایسه ایران امروز با همپیمانان آمریکا در منطقه که یکی از این همپیمانان مصر بود و با نگاهی به وضعیت کنونی مصر حقایق زیادی روشن می شود. علاوه بر آن آیا کشورهای دیگری مانند عربستان سعودی و ترکیه که جزو همپیمانان قدیمی آمریکا به حساب می آیند، جایگاه و دستاوردهایی که جمهوری اسلامی ایران به دست آورده است را دارند که یقینا اینچنین نیست.

 

در ادامه محمد رضا خاتمی، پژوهشگر انقلاب اسلامی و نویسنده کتاب صعود چهل ساله، اظهار کرد: متاسفانه عده ای که به دنبال تطهیر پهلوی هستند با مطرح کردن شبهاتی در بین نسل جوان می خواهد وضعیت دوران پیش از انقلاب را به وارونه بیان کنند.

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه های رتبه بندی کشورها در بحث تولید علم، مقالات منتشر شده به عنوان مقالات ISI است، گفت: در طول تاریخ سهم ایران از جمعیت کل جهان چیزی حدود یک درصد بوده است که اگر به تاریخ ISI نگاهی بیندازید در زمان پهلوی سهم ایران از مقالات ISI چیزی حدود یک دهد درصد بوده است که این میزان پس از دوران دفاع مقدس و ایجاد جنبش نرم افزاری با تاکیدات مقام معظم رهبری در سال 2009 به حدود یک درصد می رسد.

 خاتمی ادامه داد: این روند تولید علم در جمهوری اسلامی ایران همچنان روند عودی دارد به صورتی که سهم ایران در سال 2019 به بیش از 2 درصد رسید و از نظر کیفی سهم جمهوری اسلامی ایران از مقالات پر استناد و معتبر جهان به یک درصد رسید و سهم ما از مقالات تاپ ISI 5 درصد رسیده است بدین معنی که ما 5 برابر سهم جمعیتی مان داریم مقاله علمی باکیفیت تولید می کنیم.

16.5 برابر شدن سهم ایران از تولید مقالات ISI

پژوهشگر انقلاب اسلامی از 16.5 برابر شدن سهم ایران از تولید مقالات ISI خبر داد و تصریح کرد: سهم ایران از تولید مقالات داغ دنیا در برخی رشته ها بسیار زیاد است بدین صورت که به عنوان مثال در رشته هوش مصنوعی سهم ایران از مقالات تاپ و داغ این رشته بیش از 14 درصد در سال 2021 بوده است.

وی یادآور شد: در دوران پهلوی و به اذعان محمد رضا شاه در کتاب پاسخ به تاریخ آمده که او بیان کرده می خواهم پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا پس از ژاپن شود که این ادعا باعث خنده کارشناسان آمریکایی شده بود زیرا پهلوی برخلاف تمام کشورهای صنعتی دنیا به جای اینکه در ابتدا بر روی علم و فناوری سرمایه گذاری کند و پس از آن وارد صنایع زیرساختی و در نهایت بر روی صنایع تولید نهایی ورود کند، این روند را وارونه انجام داد بدین معنی که به دلیل درآمدهای بالای نفتی آن دوران و رویای صنعتی شدن پهلوی ابتدا صنایع را وارد کرد و بر حسب نیاز صنایع مجبور شد نیازمندی های آن ها را نیز وارد کند.

خاتمی تصریح کرد: به نظر کارشناسان تا زمانی که کشور دارای صنایع مادر و تولیدی مثل فولاد و ماشین سازی نباشد نمی تواند ادعا کند که صنعتی است از این رو پس از ورود صنایع قند شاه به فکر وارد کردن صنایع فولاد از شوروی و ماشین سازی از چکسلواکی افتاد و بازهم این صنایع به دلیل نداشتن نیرو کار متخصص نمی توانست درآمد زایی که از آن انتظار می رفت داشته باشند و ماشین سازی تبریز تنها با 10 درصد ظرفیت خود کار می کرد.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی عنوان کرد: اینجا بود که تازه متوجه شدند باید ابتدا روی نیروکار متخصص سرمایه گذاری می کردند و در سال 53 تازه دانشگاه صنعتی شریف و مازندران تاسیس می شوند و محمد رضا پهلوی در صفحه 266 کتاب پاسخی به تاریخ نوشته است، «به کمبود تجهیزات و مواد خام و وسایل ارتباطی، کبود تکنیسین نیز اضافه شد، ما بیش از یک میلیون خارجی را به خدمت گرفتیم، قبلا به بی توجه به پرورش مهندسان، سرپرستان و مجریان و کارگران ماهر اشاره کردم که تعداد آن ها بازهم کفایت نمی کرد و سرانجام واردات به رغم همه چیز بیش از اندازه زیاد شد و سیر تورمی موجب گردید که می خواستم به هر قیمتی شده است آن را مهار کنم».

روند صنعتی شدن در دوران پهلوی باعث شد تا هرروز کشور به بیگانگان وابسته‌تر شود

وی با تاکید بر اینکه روند صنعتی شدن در دوران پهلوی باعث شد تا هرروز کشور به بیگانگان وابسته تر شود، خاطر نشان شد: قرار بود صنعتی شدن کشور را از واردات بی نیاز کند اما اجرای این روند وارونه صنعتی شدن توسط پهلوی باعث شد تا علاوه بر ایجاد تورم باعث بالارفتن روند واردات در کشور شد زیرا دانه دانه به اقلام وارداتی ما هر روز اضافه می شد بدین صورت که زمانی که یک صنعت مانند ماشین سازی به کشور وارد شد مواد اولیه را باید وارد می کردیم، قطعات و تکنیسین را نیز باید وارد می کردیم لذا این صنعت و تولیدات حاصل از آن علاوه بر اینکه کفاف نیاز داخلی را نمی داد، باعث شد تا اقلام بیشتری را از خارج وارد کنیم.

خاتمی یادآور شد: زمانی که انقلاب اسلامی پیروز می شود مواجه می شود با یک صنعت وابسته ای که به شدت واردات را افزایش داده است به عنوان مثال زمانی که شرکت روغن قو در کشور احداث شد، همراه با تجهیزاتش، تکنیسین ها و نیروی انسانی آن نیز همراه با آن از رومانی وارد کشور شدند که با پیروزی انقلاب این نیروی انسانی کشور از کشور خارج شد و عملا این کارخانه نیز تعطیل شد لذا اینگونه صنعتی شدن علاوه بر اینکه باعث رشد کشور نشد بلکه کشور را عقب انداخت.

وابسته شدن کشور به واردات با تزریق دلارهای نفتی توسط پهلوی

این پژوهشگر انقلاب اسلامی تصریح کرد: در زمان پهلوی به دلیل تزریق دلارهای نفتی به کشور زمان طولانی به صورت فرمایشی قیمت دلار ثابت نگه داشته شد که این امر باعث بیماری به اصطلاح هلندی در اقتصاد کشور شد و این امر باعث شده تا واردات ارزان شود و تولیدکننده دیگر توان رقابت با کالاهای وارداتی نداشته باشد از این رو تولد رفته رفته جای خود را به واردات داد علاوه بر آن بسیاری از مشکلاتی که امروز در عرصه ارزی کشور با آن مواجه است به دلیل همان سیاست های اشتباه اقتصادی است که پهلوی با تزریق دلارهای نفتی و اقتصادی فرمایشی ایجاد کرده بود.

ساخت ECU خودرو طی 3 ماه/ خودکفایی در تولید بنزین

وی گفت: از دو دهه گذشته سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی هایی در خصوص صنعتی سازی و در بحث دانش در کشور انجام شد و امروز هر پیشرفت و دستاوردی که در حوزه های مختلف شاهد آن هستیم به خاطر همان دو دهه تلاش دانشمندان و صنعتگران کشور است به عنوان مثال در سال 97 کشور با تحریم کامل صنعت خودرویی مواجه شد اما به همت همین جوانان، قطعه ECU خودرو که پیچیده ترین قطعه خودرو به حساب می آید در عرض 3 ماه ساخته شد علاوه بر آن به دلیل سرمایه گذاری هایی که در بحث علم داشتیم باعث شد تا پیش از تحریم بنزین توسط آمریکا ما به خودکفایی در بحث تولید بنزین برسیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی پژوهشگر انقلاب اسلامی دستاوردهای انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی آب آشامیدنی سالم پیش از انقلاب عنوان مثال تولید مقالات سرمایه گذاری بدین صورت سهم ایران دوران پهلوی علاوه بر آن مردم ایران اول انقلاب زمان پهلوی ماشین سازی اگر انقلاب باعث شد یادآور شد صنعتی شدن بودند اما مقالات ISI محمد رضا نشان شد 5 برابر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۵۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، مهدی عسگری با اشاره به موضوع مردمی سازی اقتصاد، گفت: نام‌گذاری ۱۶سال، به عناوین اقتصادی، نشانه‌ی آن است که باوجود تثبیت انقلاب سیاسی، تاکنون انقلاب اقتصادی به ثمر نرسیده است.   نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انقلاب اسلامی، بر پایه نقش مردم در اداره امور استوار شد، اما به دلیل تداوم سیاست‌های اقتصاد_سرمایه‌داری و نسخه‌های معیوب و ناقص وارداتی، نقش مردم در اقتصاد، حداقلی بوده و همچنان شاهد شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی در توزیع منابع عمومی هستیم.   وی افزود: در اقتصاد مردمی تمرکز ثروت نباید در اختیار عده‌ای خاص باشد تا اقلیت اشراف بتوانند با استثمار نیروی کار و ایجاد انحصار و رانت و به قیمت غارت سفره‌ی مردم، به سود‌های سرشار برسند.   عسگری تصریح کرد: مردمی‌سازی واقعی اقتصاد، یعنی در اختیار قراردادن ابزار‌های تولید، بصورت عادلانه به مردم، یعنی حذف نابرابری، تبعیض و رانت‌خواری، یعنی توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات کشور برای تولید و تجارت.

دیگر خبرها

  • پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست