Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از سه راکتور آیزوماکس پالایشگاه شازند نخستین بار در کشور، در یک شرکت ایرانی تعمیر و در مدار تولید قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ واقعا نمی توانست خبری بدتر از این باشد؛ یکی از رآکتورهای پالایشگاه شازند ترک ‌خورده که علاوه بر خطرات ناشی از انفجار و به بار آوردن خسارت های جبران ناپذیر جانی و مالی، بر روند تولید هم تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایزوماکس واحدی در پالایشگاه شازند که زیر بیشترین فشار و دمایی تا ۴۲۰ درجه سانتی گراد قرار دارد.

همین چند وقت پیش بود که راکتور این واحد استراتژیک با توجه به اینکه کارکرد بسیار مهم و حیاتی برای تولید در پالایشگاه دارد در معرض آسیب جدی قرار گرفت و عملاً امکان سرویس ‌دهی آن وجود نداشت و این یعنی وقوع فاجعه ای که خیلی دور از تصور نیست.

تشخیص کارشناسان مبنی بر توقف فعالیت این بخش بود، اما این موضوع برای صنعت کشور گران تمام می شد و ضایعه بزرگی به شمار می رفت.

ریسک پذیری بالای تعمیر پیچیده رآکتور...

بازگرداندن آن هم منوط به تعمیر مجدد بود که تاکنون در کشور انجام نشده است، اکنون تنها راهی که پیش پای صنعتگران و متخصصان شرکت ملی نفت ایران است تعمیر اساسی این رآکتور عظیم و پیچیده است، کار بزرگی که تا کنون نظیر آن در کشور رقم نخورده و در صورت خطا ممکن است زیان‌های جبران ‌ناپذیر جانی و مالی به همراه داشته باشد.

ادامه فعالیت راکتور مساوی است با انفجار عظیم و وقوع فاجعه بزرگ؛ آن هم در شرایطی که خوراک این راکتور هیدروکربن های سنگین بی ارزش حاصل از واحد تقطیر نفت خام است.

سه رآکتور پالایشگاه امام خمینی شازند در حقیقت قلب تپنده این پالایشگاه برای تولید انواع محصولات است. گازوئیل، نفت سفید و ال‌پی‌جی مهمترین فرآورده های تولیدی واحد آیزوماکس پالایشگاه امام خمینی شازند است که از نظر ارزش افزوده محصول، واحدی بسیار مهم و سودآور است.

کارستان صنعتگران جوان ایرانی...

با توجه به اینکه ژاپن صاحب فناوری و سازنده این رآکتورهاست و همه روش‌های ساخت و تعمیر هم تنها در انحصار خود دارد، مسئولان نفتی کشور رایزنی با شرکت ژاپنی را آغاز کردند، اما مبلغ پیشنهادی برای تعمیر اساسی رآکتور از سوی طرف خارجی ارزبری بسیاری به همراه داشت، ضمن اینکه که چشم بادامی ها اعلام کرده بودند امکان تعمیراساسی در محل پالایشگاه وجود ندارد و حتماً باید رآکتور به خارج از پالایشگاه منتقل شود.

این موضوع کار را خیلی سخت می کرد و در شرایطی که چنین قطعه پیچیده و عظیمی تاکنون در کشور تعمیر اساسی تخصصی نشده بر حساسیت موضوع می افزود.

این در حالی است که در دنیا هم فناوری چنین دستگاه‌هایی تنها در اختیار یکی دو کشور است.

خودباوری، رمز پیروزی...

ایمان به داشته ها و خودباوری جوانان متعهد ایران اسلامی افتخاری دیگر آفرید و برگ زرینی در تقویم افتخارات کشور رقم زد.

پیشتر هم گفته شد که تعمیر اساسی این نوع راکتورها در انحصار تعداد معدودی از کشورهای جهان بود اما در این میان شرکت ماشین سازی اراک متعهد شد تعمیر این راکتور را انجام دهد و اتفاقا در این موفق هم بود.

مدیر عامل شرکت ماشین‌سازی اراک می گوید: این راکتور به دلیل شکسته شدن یکی از پخش‌کننده‌های گاز سرد هیدروژن و ایجاد ۴ ترک در بخش حساس نازل ورودی، از سرویس خارج شده بود که توسط مهندسان و تکنسین‌های شرکت ماشین سازی اراک تعمیر شد.

این موفقیت بی نظیر برای نخستین بار در کشور و با توکل بر خدا و اتکا به علم و تکنیک اجرایی شد تا کاری کرده باشند کارستان. کار بزرگی همچون تعمیر اساسی و تخصصی رآکتور پالایشگاه امام خمینی شازند که پیش از آغاز عملیات مورد تردید قرار گرفته بود اکنون به دست توانمند متخصصان متعهد ایرانی با موفقیت به پایان رسید و برگ زرینی در افتخار صنعت کشور ثبت شد.

همچنین عملیات ذوب ریزی و ساخت قطعه هایی از این پروژه مثل فلنج و تست بلوک‌های راکتور با آلیاژ و الزامات خاص، نخستین بار در ایران در شرکت ماشین سازی اراک انجام شد.

آغاز تبلور ایمان و اراده...

در این عملیات وسیع ابتدا قطعه ها و تجهیزات مورد نیاز در کارگاه های کارخانه ساخته شد و همزمان نیز تعمیرات اساسی رآکتور آسیب ‌دیده در محل پالایشگاه در دستور کار قرار گرفت.

کارشناسان شرکت ماشین سازی اراک در ادامه کار به این نتیجه رسیدند که نیاز نیست رآکتور از مدار خارج شود و همزمان که دو راکتور دیگر محصول تولید می کنند ترک های رآکتور آسیب دیده طبق استانداردهای بین‌المللی ترمیم شد و رآکتور سوم هم پس از تست‌های نهایی و تایید کارشناسان فنی به مدار تولید بازگشت.

هزینه بسیار ناچیز؛ ارزآوری بالا...

این تعمیر اساسی تنها با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار انجام شد که در صورت برون سپاری به شرکت های خارجی باید چندین برابر این مبلغ هزینه می‌شد و این موفقیت بی نظیر برای پالایشگاهی که تولید آن برای کشور ارزشمند است از عزم جدی صنعتگران کشور برای رسیدن به اوج قله توسعه و بالندگی حکایت دارد.

صنعتگران پرتلاش ایرانی با شکستن انحصار تعمیرات تخصصی تجهیزات پالایشگاهی در جهان با تقدیم این موفقیت بی نظیر به ملت همیشه سرافراز ایران اسلامی بیش از گذشته آماده اند تا قدم‌های بعدی را استوارتر از قبل بردارند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: شرکت ماشین سازی اراک تعمیر اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۶۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارس قهرمان رقابت‌های راگبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، سرمربی شیرازی تیم ملی راگبی جوان کشور گفت: مرحله نهایی رقابت‌های راگبی جوانان کشور انتخابی تیم ملی با شرکت ۵ تیم در شیراز برگزار شد که در پایان تیم فارس قهرمان شد و تیم‌های تهران و قم دوم و سوم شدند.
معین سرکاری افزود: این مرحله از رقابت‌ها به دلیل آمادگی بالای تیم‌ها در سطح بالایی برگزار شد و نفرات برتر به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند.
تیم ملی راگبی جوانان خود را برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی آسیا که مهرماه در مالزی برگزار می‌شود آماده می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به‌دلیل زیان‌ده‌بودن، رایگان واگذار شود، سال پیش به سوددهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی رسید
  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی
  • واحد سیار فرآورشی آزادگان جنوبی تعمیر شد
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی 
  • قیمت تعمیر انواع مبل
  • بسکتبالیست های کردستانی در جایگاه سوم لیگ جوانان کشور ایستادند
  • شرکت ۱۲ هزار نفر در آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم
  • فارس قهرمان رقابت‌های راگبی
  • ◄ رفع انحصار ریلی با ایجاد یک نهاد رگولاتوری