Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@23:01:30 GMT

راویان خاموش شهر؛شاهد همه قیام ها

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۶۰۴۳

راویان خاموش شهر؛شاهد همه قیام ها

همشهری آنلاین - حافظه تاریخی :میدان بهارستان؛خشت خشت و جای جای این میدان و محله آمیخته با رویدادها و سازه‌هایی است که با تاریخ معاصر ایران پیوند دارند.میدانی تا پایان سلطنت رضاشاه پهلوی به نگارستان شهرت داشت.

همان نگارستانی که کاخ تابستانی فتحعلی شاه قاجار بود. پس از آنکه نخستین مجلس شورای ملی در روزگار مظفرالدین‌شاه قاجار آغاز به کار کرد و سازه‌ای از این محله ساختمان مجلس شد، بیشتر نام میدان بهارستان بر سر زبان ها افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از میان رویدادهای ریزودرشتی که در میدان بهارستان و ساختمان مجلس روی داد، کافی است تنها به چند مورد آن اشاره کنیم تا پیوستگی این محله با تاریخ معاصر ایران بیشتر روشن شود؛ یکی از این رویدادها روز دوم تیرماه 1287 خورشیدی به دستور محمدعلی‌شاه قاجار تاریخ ساز شد که در این حادثه تاریخی، بریگارد قزاق از همان ساعت‌های آغاز روز به مجلس شورای ملی (نخستین دوره‌ی مجلس مشروطیت) یورش برد و آن را به توپ بست.

در بهارستان و روبه‌روی ساختمان مجلس، دو ترور سیاسی نخست‌وزیران ایران نیز رخ داد. یکی کشته شدن میرزا علی‌اصغر خان اتابک اعظم، صدراعظم محمدعلی شاه قاجار، در روز 8 شهریور 1286 که بازتاب گسترده‌ای در ایران داشت و دیگری کشته شدن حسنعلی منصور، نخست‌وزیر وقت، در روز نخست بهمن‌ماه 1343 روبه‌روی سر در مجلس شورای ملی بود.

این میدان روز 24 اسفند سال 1329 پس از تصویب طرح ملی شدن نفت و غرق در بوسه شدن نمایندگان مجلس از سوی مردم را نیز خوب به یاد دارد.

همچنین 30 تیر 1331 را، که مردم در حمایت از نخست وزیری دکتر مصدق در میدان و خیابان فردوسی، سعدی و شاه‌آباد جمع شدند و اوضاع متشنج شد. برگزاری اولین جشن ملی در نخستین سالگرد مشروطیت با حضور جمع کثیری از مردم تهران در میدان بهارستان نیز از وقایعی بود که در این میدان شکل گرفت.

نزدیک به یک سده از شکل‌گیری محله‌ بهارستان می‌گذرد و پیش از آن بهارستان کنونی گستره‌ای بیرون از محدوده‌ پایتخت بود. پس از رونق گرفتن محله، سازه‌های اداری و مسکونی بهارستان یکی پس از دیگری ساخته شدند. برای مثال در سال 1337 خورشیدی دو بانک ایرانشهر و اصناف ایران در شمال میدان ساخته شد. هر دو بانک تا زمان انقلاب به کار خود ادامه می‌دادند. در همان سال در این محله سینما حافظ ساخته شد.

 در دهه‌ 30 خورشیدی نیز یکی از مشهورترین شیرینی‌فروشی‌های تهران نزدیک میدان بهارستان گشایش یافت و به سرعت آوازه گرفت. آن شیرینی فروشی «کافه قنادی یاس» نام داشت و خواهندگان شیرینی‌های تر و تازه‌اش فراوان بودند.

محله‌ بهارستان کنونی هنوز هم اهمیت بسیاری در چشم تهرانی‌ها دارد و از بخش‌های تاریخی و زیبای پایتخت به‌شمار می‌رود. بهارستان شلوغ و پررفت‌وآمد کنونی، با گذر پرشمار خودروها و آمدوشد رهگذران، همان جایی است که 150 سال پیش عروسی ناصرالدین‌شاه قاجار با نخستین همسرش را به مدت 7 شبانه‌روز جشن گرفت. در آن زمان این منطقه تا چشم کار می کرد پر بود از باغ و دار و درخت اما اکنون آن همه زیبایی های طبیعی جای خود را به ساختمان ها و سازه های اداری و تجاری داده است. اهمیت این میدان تا جایی که در سال 95 و همزمان با روز ملی مشروطه (14 مرداد) در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

کد خبر 655355 برچسب‌ها انقلاب‌ اسلامی‌ ایران تاریخ عمومی ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران تاریخ عمومی ایران میدان بهارستان شاه قاجار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۶۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) بیماری‌های خاموش، اما کشنده!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) بیماری‌های خاموش، اما کشنده!
  • بیماری‌های خاموش اما کشنده! (فیلم)
  • ۳۰۷ کالای راهبردی نفتی شناسایی‌ شد/ ۷ پروژه در محله نهایی سازی
  • ۵ کتاب شهدای شهرستان بهارستان رونمایی شد
  • چالش‌های معماری و شهرسازی ایران
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان | گزارش مهم یک پایگاه تحلیلی نظامی
  • یادی از اولین خطوط اتوبوسرانی | از بلیت فلزی تا بلیت کاغذی و باجه بلیت‌فروشی
  • آجرلو: قطعا از مجلس خودرویی دریافت نمی‌کنم / خط قرمزمان دخالت در عزل و نصب دولتی است + فیلم
  • (ویدئو) نماینده مجلس: تلویزیون میدان فرهنگ و هنر را تقریبا واگذار کرده است
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین