Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - سال‌ها پیش «جیمز متیس» وزیر دفاع اسبق آمریکا، امارات را به عنوان «اسپارت کوچک» توصیف کرد. استعاره‌ای از شهری باستانی در یونان که مردمی جنگ‌آور داشت که نمی‌گذاشتند به شهرشان حمله شود و درگیر جنگ‌های خارجی زیادی به امید تحمیل هژمونی و کنترل بیش از اندازه خود به دیگر اقوام بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش امارات لیکس به نظر می‌رسد که حاکمان امارات این اسطوره‌سازی را باور کرده و طوری رفتار کردند که گویی همیشه چنین خواهد ماند. خود را درگیر جنگ ها، درگیری‌ها و توطئه‌ها کردند و پنداشتند که کشورشان از عواقب آن مصون خواهد بود و برای درگیری و جنگ در دیگر کشور‌ها بهایی پرداخت نخواهد کرد. اما زمان گذشت و و «طوفان یمن» (سه مرحله عملیات موشکی نیرو‌های یمنی به امارات) این توهمات را درهم شکست و به همه یادآوری کرد امارات کوچک باقی خواهد ماند هر چند که «اسپارت» باشد.

حملات طوفان یمن به این معنی است که جنگ یمن در حال گسترش است و تنها یمن صحنه عملیات‌ها نیست، بلکه ابوظبی را نیز در بر می‌گیرد. حتی بار‌ها در طول سال‌های گذشته عربستان و ریاض نیز مورد هدف یمنی‌ها قرار گرفتند. ناظران بر این باورند که این یک تغییر کیفی و خطرناک نه تنها در رابطه با جنگ یمن، بلکه با توجه به تحولات درگیری و توازن قوا در منطقه است.

امارات تا اواسط ماه گذشته در امان بود و مطمئن بود که شرکت در جنگ یمن بدون بهای واقعی خواهد بود و عواقب داخلی نخواهد داشت و آتش یمن به خاکش نخواهد رسید. مقامات ابوظبی موضع خود را در یمن تغییر دادند و بخش قابل توجهی از مزدوران خود را که پیش از این دستور عقب نشینی به آن‌ها داده بود را برای بار دیگر به مواضع حساس فرستاده و نقش فعال‌تری در جنگ یمن بازی کرد.

آنچه خطرناک‌تر است این است که این حملات، قرار گرفتن در خطر امنیتی، نظامی و راهبردی امارات را در برابر یمنی‌ها و متحدان آن‌ها در منطقه آشکار می‌کند. بنابراین، این حملات یک شوک روحی و روانی برای حاکمان ابوظبی بود که به همپیمانان منطقه‌ای و بین المللی خود به ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا چشم داشتند.

خسارات امارات از حملات طوفان یمن به ابعاد روانی و امنیتی ختم نمی‌شود. طوفانی که یمنی‌ها به راه انداختند به شدت به امارات ضربه زد، چراکه که امارات در دهه‌های گذشته خود را کشوری امن در دل کویر برای جهانیان معرفی کرده بود.

همچنین تبعات و پیامد‌های «طوفان یمن» از ابعاد نظامی و امنیتی فراتر رفته و به ساختار اقتصادی، مالی، تجاری و گردشگری امارات می‌رسد. اقتصاد امارات علاوه بر نفت به تجارت و سرمایه گذاری خارجی که در سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده و همچنین به گردشگری خارجی که سالانه بیش از ۲۰ میلیون گردشگر است و حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند، وابسته است. جنگ و درگیری سرسخت‌ترین دشمنان سرمایه گذاری و گردشگری در جهان هستند.

گزارش‌های خبری از ترس در میان ساکنان خارجی در امارات از حملات مکرر خبر می‌دهد. هشدار‌های صریح آمریکا و انگلیس به شهروندان خود که از سفر به ابوظبی و دبی خودداری کنند برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد. این هشدار‌ها به وضوح نشان می‌دهد که اوضاع در امارات ناپایدار و نامطمئن است. بر اساس گزارش‌های متعدد نیز نیرو‌های امنیتی و دفاعی امارات و همچنین نیرو‌های بیگانه حاضر در این کشور مانند آمریکایی‌ها، فرانسوی و برخی دیگر از نظامیان خارجی در وضعیت آماده باش قرار دارند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحولات منطقه امارات متحده عربی جنگ یمن طوفان یمن جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۶۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرین دفع حملات خارجی در رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین

آمریکا و فیلیپین با شلیک موشک و توپخانه، به دفع حملات شبیه سازی شده مهاجمان خارجی در رزمایش نظامی سالانه خود پرداختند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ارتش های آمریکا و فیلیپین با شلیک موشک و توپخانه به خنثی کردن و دفع حملات شبیه سازی شده در آب های شمالی فیلیپین درمواجهه احتمالی با تایوان در رزمایش نظامی سالانه خود پرداختند.

هدف از این رزمایش با نام بالیکاتان 2024 یا شانه به شانه، نشان دادن قدرت نظامی دو کشور در منطقه و تقویت روابط نظامی فی مابین دربحبوحه تنش های فزاینده در منطقه، عنوان شده است.

براساس این گزارش، در این رزمایش حدود 200 سرباز به دفاع از سواحل شهر ساحلی لائوگ پرداخته و موشک های جاولین و توپ های جنگی هاویتزر را پرتاب و اقدام به شلیک مسلسل کردند تا تلاش دشمن برای حمله به سواحل را دفع کنند.   

همچنین نظامیان دو کشور در بخشی از این رزمایش، پنج فروند پانتون شناور بر روی آب را غرق کردند.

حدود 17 هزار نفر از نظامیان ارتش های آمریکا و فیلیپین رزمایش های نظامی سالانه خود را با نام «بالیکاتان 2024 یا شانه به شانه»، را از حدود 15 روز پیش در بحبوحه تنش ها در دریای چین جنوبی آغاز کردند.

این رزمایش از 22 آوریل تا 10 ماه مه در حالی در دریای چین جنوبی برگزار می شود که اخیرا مانیل و پکن منازعات و تنش هایی در این دریا داشته و حتی توپ های آبی نیز به سوی یکدیگر شلیک کردند.

در همین حال نظامیان فرانسه و استرالیا نیز که در مواجهه با رفتارهای تهاجمی چین در دریای چین جنوبی، روابط دفاعی خود را تقویت کرده اند، به دلیل آنکه این رزمایش در خارج از آب های منطقه ای فیلیپین، برگزار می شود، برای نخستین بار به این تمرین دریایی ملحق خواهند شد.نمایندگان 14 کشور آسیایی و اروپایی نیز به عنوان ناظر در این رزمایش حضور دارند. فیلیپین قصد دارد از ژاپن برای شرکت در این رزمایش در سال آینده میلادی دعوت به عمل آورد.

براساس این گزارش، پکن در مورد بیشتر بخش های دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارد. از مسیر ارتباطی سالانه بیش از 3 تریلیون دلار محموله های تجاری با کشتی از آنجا عبور می کنند. پکن همواره رزمایش های مشترک کشورهای این حوزه را مورد انتقاد قرار داده و اظهار می کند که این اقدامات باعث افزایش تنش ها و برهم خوردن صلح و ثبات در منطقه می شود.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه چین چند روز پیش اظهار کرد چین از فیلیپین می خواهد تا از تشدید تنش ها و تحرکات در دریای چین جنوبی خودداری کرده و از آمریکا نیز خواست تا حمایت از درگیری ها و تقابلات در منطقه را کنار بگذارد.

همچنین فردیناند مارکوس رئیس جمهور فیلیپین اظهار کرد کشورش به هیچ وجه هیچ نوع درگیری را تحمل نخواهد کرد و مانیل خواستار افزایش تنش ها در منطقه نیست. این رزمایش ها و تمرین های نظامی سالانه هشداری برای چین است.

علاوه بر این ژنرال مایکل سدرولم فرمانده نیروهای مشترک رزمایش بالیکاتان در جمع خبرنگاران اظهار کرد این بخش از رزمایش نظامی، ابزاری برای بهبود عملکرد نیروها در کنار یکدیگر است و به طورمستقیم علیه هیچ دشمن خاصی انجام نشده است.

بخش اصلی این رزمایش شامل حملات دریایی در روز چهارشنبه برگزار می شود که در آن، نیروهای مشترک فیلیپین و آمریکا، کشتی غیرتجاری نیروی دریایی مانیل را غرق خواهند کرد.  

این در حالی است که آمریکا و فیلیپین سال گذشته نیز رزمایش های مشترکی را در دریای چین جنوبی برگزار کردند.

تاکنون مقامات آمریکا از جمله جو بایدن بر تعهد تخطی ناپذیر واشنگتن در حمایت از فیلیپین در برابر هرگونه حملات مسلحانه تحت قرارداد دفاع دو جانبه سال 1951 تاکید کردند.

آغاز رزمایش نظامی آمریکا و فیلیپین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمرین دفع حملات خارجی در رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد