Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@15:17:36 GMT

تنها راه توافق با ایران است

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۶۹۵۹

‍‍‍‍‍‍

اقتصادآنلاین: هیات تحریریه این روزنامه در مقاله‌ای نوشته‌اند: طرح جامع اقدام مشترک که عموماً از آن با عنوان توافق هسته‌ای ایران یاد می‌شود و در اواسط ژوئیه ۲۰۱۵ اعلام شد، نه به عنوان راه‌حلی دائمی برای حرکت جمهوری اسلامی ایران به سمت سلاح اتمی بلکه به عنوان اقدامی در جهت فرصت ایجاد کردن برای یافتن راه حل (قطعی)، معقول به نظر می‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت اوباما با همکاری فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه موافقت کرد که ایران غنی سازی اورانیومش را تا ۲۰۳۱ محدود کند و در ازای آن از کاهش تحریم های اقتصادی با عایدات دهها میلیارد دلار برای اقتصادش که بدان نیاز داشت، بهره‌مند شود. با توجه به اتفاقی که در نبود این راهکار ممکن بود بیفتد -یعنی حمله پیشدستانه اسرائیل به ایران و به تبع آن جنگی گسترده‌تر- این معامله همانطور که در آن زمان اشاره شد، "پیچیده و پرهزینه" بود اما "با توجه به گزینه احتمالی دیگر ارجحیت" داشت. 

امروز جو بایدن، رئیس‎جمهوری سرگرم مذاکره درباره احیای توافق با ایران است که بی تردید تحلیل هزینه-سود مشابه و سختی را می‌طلبد. ارزیابی با اذعان به این نکته آغاز می‌شود که دولت بایدن خود را در همان موقعیت می‌بیند زیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری قبل از او در ۲۰۱۸ یک جانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و آن را "توافق یک جانبه وحشتناک" توصیف کرد که "هرگز نباید اصلاً شکل می گرفت."

هرچند ایران ابتدا با خویشتنداری واکنش نشان داد، پس از مدتی غنی سازی اورانیوم خود را به حدی افزایش داد که اکنون می‎تواند ظرف چند هفته -نه یکسال، زمان گریز هسته‌ای که از طریق برجام فراهم شده بود- ماده رده تسلیحاتی کافی برای یک یا چند بمب را داشته باشد. در همین حال رویکرد ترامپ، تحریم‌ها را شدت بخشید، اقتصاد ایران را ویران کرد اما نتوانست توسعه هسته‌ای رژیم یا حمایت آن را از نایبان ترویستی در سراسر خاورمیانه متوقف کند.   

در آغاز بعید به نظر می‌رسید وعده بایدن برای احیای برجام با توجه به موضع ایران به ثمر برسد؛ موضعی که رفتار ترامپ به آن اعتبار بخشیده بود؛ اینکه با کشوری که به توافقات پایبند نیست، نمی‌شود وارد گفتگو شد. با این حال تازه‌ترین گزارش‌ها از وین، جایی که مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی از طریق واسطه ها با هم مذاکره می‌کنند، نشان می‎دهد تهران ممکن است هنوز با توقف تعدیل شده برنامه‌اش در ازای برداشتن تحریم‎های ترامپ موافقت کند. این توافق همچون برجام، در ۲۰۳۱ خاتمه می‌یابد اما ایران احتمالاً نسبت به شرایطی که در آن آمریکا از توافق خارج نشده و تبعیت نکردن ایران را موجب نشده بود، به آستانه گریز هسته ای بسیار نزدیکتر خواهد بود. 

به عبارت دیگر، اگر توافقی با ایران حاصل شود، آمریکا نسبت به ۲۰۱۵، به فرصت کمتر با دادن هزینه بیشتر دست می یابد. همسایگان ایران، نه تنها اسرائیل بلکه عربستان سعودی، همچنان عصبی می‎مانند. این توافق "طولانی تر و قوی تری" که شامل توسعه موشکی ایران هم باشد -که تیم بایدن زمانی خواستار آن بود- نخواهد بود. با این حال پذیرفتنی بودن یا نبودن این توافق به جزئیات آن بستگی دارد خصوصاً اینکه ایران تا چه حد آزادی عمل بازرسان بین‌المللی را تضمین می کند، از جمله با توجه به فعالیت هسته‌ای گذشته این کشور که هنوز به شکلی رضایت بخش درباره آن به آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیح نداده است. و همچنین به اقدامات بعدی دولت بایدن از نظر مهار و مجازات زیاده خواهی ایران در سراسر منطقه بستگی دارد. 

آمریکا همچون ۲۰۱۵ نباید اجازه دهد میل به داشتن توافقی بی نقص، دستیابی آن را به طور کلی محال کند.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد ایران خودرو قیمت محصولات خود را افزایش داد + جزییات ایران جمهوری اسلامی ایران آمریکا برجام توافق هسته ای سلاح اتمی دولت بایدن بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط هوک: ایران نباید تعهدات هسته‌ای خود را نقض کند! بولتون: همه گزینه‌ها علیه ایران روی میز است عراقچی: برجام ممکن است که هر لحظه به پایان برسد تلاش آمریکا برای نابودی برجام به حفظ آن می‌انجامد سناتور آمریکایی: ترامپ درصدد پاره کردن برجام است پامپئو: تلاشم متمرکز بر اصلاح برجام خواهد بود ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها همسان سازی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی انجام می شود؟ محدودیت در تراکنش برداشت از حساب سپرده سیب زمینی چاق می‌ کند؟ تنها راه توافق با ایران است پرداخت لحظه‌ ای حساب به حساب با پل در بانک صادرات ایران تکلیف یارانه ۸۰۰ هزار تومانی چه شد؟ تحلیل بورس امروز ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ / حمایت ‌هایی که دردی را دوا نکرد دریافتی مقامات را کاهش دهید اگر دچار سرماخوردگی شویم کرونا نمی گیریم؟! شاخص قیمت تولید کننده محصولات گاوداری ۳۲ درصد کاهش یافت ای نماد پای وزیر صمت را به مجلس باز می کند؟ تقدیر از روسای برتر شعب موفق موسسه ملل زمان پرداخت وام ودیعه مسکن اعلام شد این فلزات خطر تصلب شرایین را تشدید می کنند ذخیره ۱۷۰۰۰ تن مرغ منجمد در پایتخت حجم سرمایه گذاری بخش کشاورزی در سال آینده افزایش می یابد برترین تصاویر خبری ۲۴ ساعت گذشته چطور گردن درد را درمان کنیم؟ اگر این مشکل را دارید ویتامین A مصرف کنید! ارزان قیمت ترین یخچال چند؟ (جدول) دستیار اجرایی مدیرعامل بیمه سرمد منصوب شد هشدار زرد هواشناسی برای تهران پرداخت تسهیلات خرد در بانک دی سرعت گرفت قدرت انتقال اومیکرون ۲۵ برابر دیگر سویه‌ها است کشف صدها سرنگ واکسن که در جوی آب بود گل‌محمدی: از شروط بازگشتم فقط زمین را گرفته‌ اند / مجبورم از روی فیلم بازیکن بگیرم! قانون چک کماکان مشکل ساز است نکونام: برابر پرسپولیس باید از کوچک‌ ترین فرصت استفاده کنیم برای درمان لکه های بارداری چه کار کنیم؟ کدام استان ها سردتر می شوند؟ علت این که مدام احساس سرما می‌ کنید، چیست؟ خبر خوب درباره وام بازنشستگی عضویت اسراییل در اتحادیه آفریقا تعلیق شد تحرکات روزانه صندوق‌ های قابل معامله / ثبت ارزش معاملات ۴۱۵ میلیارد تومانی برای پالایش و دارا یکم رهاسازی سواحل به بندرعباس رسید ساخت ۴ هزار مسکن برای خانواده معلولان دوز چهارم واکسن کرونا برای چه افرادی لازم است؟ کشمکش صندوق بین الملی پول و السالوادور بر سر بیت کوین بازی دلاری طلا؛ حباب نیم سکه افزایش یافت اولین واکنش ایران به ادعای توافق ۲ ساله در برجام رییسی ابلاغیه جدید صادر کرد جنجال سیگار کشیدن خانم نماینده + عکس ایران تا پایان سال ۲۰۲۴ عضو ناظر شانگهای باقی خواهد ماند صنعت هتل‌ داری، رکن اصلی توسعه‌ گردشگری است بستری ۲۹۵۰ بیمار کرونایی در تهران ایلان ماسک به دنبال یک تکنولوژی ترسناک + جزییات دستگاه تست قند خون را چند بخریم؟ + (جدول) بعد از خوردن نوشابه چه اتفاقی برایتان می افتد! تاکید رییسی بر حمایت دولت از بنگاه های زودبازده عراق دومین مقصد صادرات و نهمین مبدا تامین کالاهای ایرانی DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران جمهوری اسلامی ایران آمریکا برجام توافق هسته ای سلاح اتمی دولت بایدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۶۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است

بهزاد شیری مدیر عامل بانک با بیان اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم، شعار پست بانک ایران را «سرمایه انسانی هسته اصلی توسعه بانک است» اعلام کرد وگفت: باید تمامی واحد‌ها در همه ابعاد اعم از تسهیل امور، کاربری کمتر در واحد‌های عملیاتی، توجه به معیشت و آموزش سرمایه انسانی به عنوان برنامه محوری در بانک توجه کنند تا تحول بنیادین و امیدآفرین در بانک شکل بگیرد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، شیری در جلسه ارزیابی عملکرد فروردین ماه برنامه پایش و پویش بانک که عصر روز دوشنبه سوم اردیبهشت سال جاری در سالن ساختمان آموزش بانک برگزار شد، با بیان اینکه صورت‌های مالی پست بانک ایران جز اولین بانک‌هایی بود که پیش نویس آن برای بررسی به حسابرس ارائه و در کدال بارگذاری شده است، تصریح کرد: مجامع عادی و فوق العاده را در پیش داریم و سعی می‌شود در ماه آتی برگزار شود.

مدیرعامل بانک با بیان اینکه اعداد و رقم در بانک بسیار مهم است، ولی از آن مهم‌تر تجزیه و تحلیل اعداد و تبدیل آن به دانش است، ادامه داد: باید اطلاعات را با کمترین اعداد تجزیه و تحلیل کنیم تا بدانیم مشکلات در کجاست و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

شیری با بیان اینکه اگر همه استان‌ها از ابتدای سال به صورت متوازن با یک رقم ثابت رشد منابع داشته باشند تا پایان سال ۱۰۰ درصد هدف برنامه پایش و پویش خود را محقق می‌کنند، گفت: در این صورت ۵۵٫۵ درصد از وزن کل کارنامه استان خود را بدست آورده است و در پس زمینه آن، توجه بیشتر به معیشت همکاران قرار دارد تا پرداختی بیشتری به آنان داشته باشیم.

وی با تاکید بر حوزه مصارف بانک افزود: مقایسه فروردین امسال طی سه سال گذشته نشان می‌دهد، نسبت مطالبات بانک به بالاترین رقم متناظر خود رسیده است و باید بر اساس برنامه این نسبت مدیریت و به روال منطقی و بهینه قبلی بر گردد.

شیری روند صدور ضمانتنامه‌ها در بانک را طی دو سال گذشته افرایشی توصیف کرد و گفت: دو سال گذشته بستر زمان خوبی برای بانک بود که کار را جلو ببریم و برخی موضوعات را تسهیل کردیم و این امر به فرهنگ سازمانی و بانکی تبدیل شده و در حمایت مالی واحد‌های تولید بسیار موثر بوده است.

مدیرعامل بانک بخش ارزی را یک واحد بدون رقابت با سایر بانک‌های هم تراز دانست و تصریح کرد: وقتی یکی از شعب بانک به اندازه تمام یک بانک کشور خدمات ارزی ارائه کرده است این مسئله قابل تقدیر است. اما حوزه توزیع متوازن در استان‌ها و شعب مورد انتظار است و باید آن را مدیریت کنیم.

دیگر خبرها

  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!