Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:02:03 GMT

احیای رشته چرم‌دوزی در چناران

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۷۴۶۰

احیای رشته چرم‌دوزی در چناران

ایسنا/خراسان رضوی مسئول نمایندگی میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی چناران گفت: سه کارگاه چرم‌دوزی در شهرستان چناران با کمک تسهیلات اشتغال‌زایی احیا و در چرخه تولید قرار گرفت.

محمد طاهریان‌‎مقدم اظهار کرد: با کمک کارگروه اشتغال شهرستان تا کنون سه میلیارد ریال تسهیلات برای احیای رشته چرم‎دوزی پرداخت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر ۱۵ نفر در این سه کارگاه به‌صورت مستقیم فعالیت دارند و علاوه بر تولید محصولات چرمی ۲۰ هنرجو را نیز آموزش می‌دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که یکی از سیاست‌های میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی احیای هنرهای سنتی در این شهرستان است، با شناسایی و کمک هنرمندان کارآفرین شهرستان تاکنون رشته‌های زیورآلات، چرم‌دوزی، سرمه‌دوزی، نمدمالی و فرت‌بافی احیا شده است.

مسئول نمایندگی میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی چناران گفت: با احیای این هنر و ایجاد کارگاه محصولات تولیدی از جمله کیف‌های چرمی مردانه و زنانه، کمربند، جلد قرآن و دیگر محصولات چرمی فروخته و هم هنر چرم‌دوزی به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود. محصولات چرمی ماندگاری بالایی دارد و این هنرمندان با شروع فعالیت خود تولیدات خود را در شهرستان، استان و حتی استان‌های دیگر به فروش می‌رسانند.

اقامتگاه بوم‌گردی «یلدا» در روستای هدف گردشگری مزینان شهرستان داورزن افتتاح شد

محمدعبداالله‌ زاده‌ ثانی، مسئول نمایندگی میراث‌ فرهنگی، گرشگری و صنایع‌ دستی شهرستان داورزن، خاطرنشان کرد: اقامتگاه بوم‌گردی یلدا در روستای هدف گردشگری مزینان شهرستان داورزن در روستای هدف گردشگری مزینان هم‎زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور فرماندار و مسئولان ادارات و مردم افتتاح شد. این اقامتگاه‌ بوم‌گردی حدود ۷۰۰ مترمربع مساحت و ۳۰۰ مترمربع زیربنا و هفت اتاق برای پذیرش میهمان دارد.

مسئول نمایندگی میراث ‌فرهنگی، گرشگری و صنایع‌دستی داورزن ادامه داد: اقامتگاه بوم‌گردی یلدا در یکی از خانه‌های تاریخی مزینان راه‌اندازی شده که مراحل ثبت ملی این خانه تاریخی در دستور کار دفتر ثبت آثار تاریخی استان قرار دارد.

عبدالله زاده ثانی تصریح کرد: مرمت این خانه تاریخی توسط غلام‌رضا خایلی مزینانی از سال ۱۳۹۹ شروع شده و تاکنون مبلغ هفت میلیارد ریال توسط مالک هزینه شده است. مالک این بنای تاریخی تاکنون از تسهیلات بانکی استفاده نکرده است.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره ‎کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی وی با بیان این‎که اقامتگاه بوم‌گردی یلدا چهارمین اقامتگاه بوم‌گردی روستای هدف گردشگری مزیان است، یادآور شد: بافت روستای مزینان در سال ۱۳۸۲ به عنوان اولین بافت روستایی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تبدیل این خانه تاریخی به اقامتگاه بوم‌گردی در حفظ این اثر تاریخی و بافت روستایی نقش موثری خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چرم دوزی صنایع دستی چناران اقامتگاه بوم گردی مسئول نمایندگی میراث روستای هدف گردشگری اقامتگاه بوم گردی گردشگری و صنایع چرم دوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی، گفت: مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، محمود مرادی نراقی پیش از ظهر امروز در بازدید مشترک با اداره اوقاف شهرستان تفرش از اجرای عملیات مرمت بنای تاریخی امامزاده محمد فم(ع) در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امامزاده محمد تفرش از نسل حضرت سید سجاد امام زین العابدین (ع) و جد مقام معظم رهبری است، امامزاده محمد(ع) به عنوان قطب فرهنگی تفرش و یکی از زیبا‌ترین بناهای تاریخی مذهبی استان مرکزی به شمار می‌رود و به جهت اهمیت بنا باید مرمت و بازسازی آن مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: آرامگاه امام زاده محمد فم که به شماره 432 در تاریخ 5 اسفند 1341 به ثبت آثار ملی رسیده است، عملیات مرمتی امامزاده محمد فم در شهرستان تفرش که قبلا به صورت غیر اصولی انجام شده بود در چند مرحله با طرح مرمتی و با نظارت کارشناسی اداره کل میراث‌فرهنگی انجام شد و در این مرحله گنبد و بخشی از محوطه این بنای تاریخی دوره صفویه نیاز به مرمت دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه با اداره کل اوقاف و امور خیریه، هیئت امنا و شهرداری تفرش و با کمک ظرفیت خیرین این شهرستان مراحل پایانی مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

مرادی بیان کرد: این مکان مقدس دارای بقعه، ایوان، آستانه، حجره و حیاط است. در سردر ورودی امامزاده محمد هنرهای مختلفی به‌کار رفته است و دارای یک بنای مرکزی است که اصل بنا مربوط به اواخر قرن هشتم هجری و دوره ایلخانی است که بعد از آن تعمیر و بازسازی شده است. این بنای تاریخی توسط معماری زیبای یک اصفهانی انجام شده که از تزئینات، آجرکاری، کاشیکاری و نقاشی زیبایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در بازدید مشترک میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی و اداره اوقاف شهرستان تفرش، هیئت امنا و شهردار تفرش مقرر شد اجرای عملیات مرمت بنای تاریخی امامزاده محمد فم(ع) در شهرستان تفرش تسریع پیدا کند و در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر