تورج الوند: ۵ برای در تست بازیگری ۵ فیلم رد شدم | ضعف فیلم نگهبان شب از نظر رضا کارگردانش | چرا میرکریمی فیلم صریح سیاسی نمی سازد؟
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۸۲۱۷
به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، نشست رسانهای فیلم نگهبان شب ظهر امروز (یکشنبه، ۱۷ بهمن) با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه در خانه جشنواره برگزار شد.
رضا میرکریمی (کارگردان و تهیه کننده)، زهرا صمدی (طراح لباس)، محسن کیایی، علی اکبر اوصانلو، صفورا خوش طینت، لاله مرزبان، تورج الوند، فهیمه هرمزی (بازیگر)، سعید حسن لو (طراح صحنه) و محمد داوودی (نویسنده) از حاضران در این نشست بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
میرکریمی، کارگردان اثر، در پاسخ به این سوال که چرا چاشنی سیاست در فیلم بسیار کم بود، گفت: جهان فیلم جهانی است که روایت آن منطبق بر نگاه شخصیت اصلی فیلم و تجربه ای که او در مسیر درک می کند، است. همه ماجراهای جانبی فیلم فضایی هستند که کاراکتر از آنها عبور می کند و نمیخواستم آنها را حذف کنم. هدف اصلی فیلم سیاسی نیست، هدف خود آدم های فیلم و مخصوصا شخصیت اصلی هستند.
میرکریمی در ادامه درباره این که چرا یک فیلم صریح سیاسی نمیسازد، خاطرنشان کرد: هر کسی طبیعت خاص خودش را دارد. من به شخصه فکر می کنم بیان دغدغههای سیاسی در فضای یک درام اجتماعی درست تر و ماندگارتر است. من معمولا در زندگی عادی هم آدم صریحی نیستم، در فیلم هایم هم همینطور هستم.
وی افزود: کار ماندگار باید طوری طراحی شود که مخاطب بتواند نقش و اشتراکی در تولید معنای اثر داشته باشد نه این که در داخل فیلم از همه چیز برایش پرده برداری شود.
این فیلمساز مطرح درباره وجود نوعی پالت رنگ در آثارش گفت: بخشی از این مساله به تجربه دانشگاهی من در حوزه گرافیک برمی گردد. فضای بصری فیلم و کنترل فاکتورهای بصری فیلم برای من مهم است و در طراحی میزانسنها به آن دقت می کنم.
کارگردان فیلم نگهبان شب در جواب آن که چه مقدار از این فیلم واقعی است، توضیح داد: واقعی به این معنا که نعل به نعل چیزی را نقل کنیم نیست اما شخصا فکر می کنم قصه ای که خلق می شود به شدت واقعی است. مشکل من با بعضی فیلم ها این است که فیلمسازان شخصیت هایی را که در فیلم هایشان آورده اند قبول ندارند و به عنوان یک شخصیت مستقل به رسمیت نمی شناسند. من اینطور نیستم.
میرکریمی درباره فرآیند انتخاب تورج الوند به عنوان نقش اصلی کار گفت: برای انتخاب بازیگران با توجه به شرایط کرونا سایتی طراحی کردیم و فراخوان دادیم تا علاقه مندان ثبت نام کنند. طی دو روز ۱۳ هزار نفر ثبت نام کردند. در چند روز همه آنها را بررسی کردیم و از ۵۰۰ نفر تست حضوری گرفتیم. در نهایت به انتخاب های ۱۰ نفره و ۵ نفره برای هر نقش رسیدیم و تورج الوند انتخاب شد.
وی درباره ریتم فیلم نیز اظهار داشت: جهان هر اثری تناسبات خودش را باز تولید می کند که ریتم یکی از آنهاست. ریتم فیلم من در یک جاهایی تند میشود و این خوب نیست.
میرکریمی در پاسخ به این سوال که آیا نگهبان شب یک نقد رسمی به فضای سیاسی اجتماعی جامعه است، خاطرنشان کرد: نقد واژه سنگینی است این فیلم یک شرح حال است.
ادعایی برای دریافت سیمرغ ندارملاله مرزبان، از بازیگران فیلم نگهبان شب، که پس از تجربه کار تئاتر برای اولین بار در یک فیلم سینمایی بازی کرد و خوش درخشید، گفت: هیچ احتمالی نمیدهم که جزء نامزدهای سیمرغ باشم. کار کردن با آقای میرکریمی برای من آرزو بود و همین جا بودن برایم کافیست. همکاری با آقای میرکریمی برای هر بازیگری می تواند یک تجربه فوق العاده باشد.
چالش بازی کردن در کنار بازیگران بکرمحسن کیایی که بعد از سه سال به خانه جشنواره برگشته است، درباره تجربه کار در فیلم نگهبان شب گفت: در کارنامه هر بازیگری کار کردن با کسی مثل آقای میرکریمی باعث افتخار است. خیلی چیزها از ایشان یاد گرفتم. هدایت بازیگری و دانش بسیار خوبی دارند و رفیق خوبی برای بازیگران هستند. بزرگترین ترسم از این بود که در کنار بازیگران بکر به خوبی از پس بازی برآمده باشم.
کیایی افزود: بازی کردن در این نقش خاکستری پر از چالش بود. کاراکتر چند لایه ای بود و بازی آن برای من کمی سخت بود اما سعی کردم همه لایه های آن را در آورم.
فهیمه هرمزی، از دیگر بازیگران فیلم نگهبان شب درباره جذابیتهای نقشش در فیلم گفت: سادگی و بی آلایشی که شخصیت داشت برای من خیلی جذاب بود و یاد گرفتن لهجه کرمانی نیز از دیگر جذابیتهای آن بود.
تورج الوند، بازیگر نقش اول فیلم، نیز در بخشی از این نشست خبری اظهار داشت: نگهبان شب تجربه اول من در نقش اول بود. این فیلم پنجمین فیلمی بود که برای آن تست بازیگری می دادم و هربار با وجود رد شدن از این که بهترین خودم را ارائه داده بودم راضی برمیگشتم. تا این که در نهایت برای این فیلم انتخاب شدم و به آقای میرکریمی گفتم انقدر در این فیلم خوب بازی خواهم کرد که مخاطب فرق بین من و یکی از بومیان کرمان را تشخیص ندهد.
کد خبر 655434 برچسبها خبر مهم جشنواره فيلم فجر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: خبر مهم جشنواره فيلم فجر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران فیلم نگهبان شب آقای میرکریمی برای من
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۸۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟
عصر ایران؛ رضا صائمی- نمیتوان دلبستۀ هنر و ادبیات ایرانزمین بود و به تماشای فیلم «مست عشق» وسوسه نشد. قصۀ رابطۀ شمس و مولانا آنقدر حیرتانگیز و پر رمز و راز و پرکشش است که تماشای «مست عشق» به قصد رمزگشایی آن میتواند هر علاقهمند به عرفان را به سالنهای سینما بکشاند.
با این حال وقتی به تماشای فیلم به سینمای آزادی رفته بودم، از پچپچ و واکنشهای برخی از تماشاگران اطرافم دریافتم گویی برخی بیشتر برای تماشای بازیگران ترکیهای به تماشای فیلم آمده بودند و با دیدن آنان بر پرده سینما یا کنار بازیگران ایرانی فیلم به وجد آمده و درباره حضور آنها در فلان سریال ترکی حرف میزدند.
البته یکی از عناصر و عوامل مهم جذب مخاطب و رونق گیشه و فروش هر فیلم، حضور ستارگان سینمایی و بازیگران محبوب در آن اثر است. چنانکه برای بسیاری از مخاطبان حضور شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در این فیلم و همبازی شدن آنها یکی از انگیزههای مهم تماشای فیلم است و این فیالذات چیز بدی نیست و البته حضور یک ستاره سینمایی خارجی هم میتواند به همین اندازه جاذبه داشته باشد اما اینکه برخی از تماشاگران ایرانی تنها به حضور بازیگران ترکیهای در فیلم بیش از قصه آن توجه کنند عجیب است. آن هم قصۀ دو تن از مفاخر و مشاهیر ایرانی که حیرتانگیزترین شخصیتها در تاریخ و ادبیات کهن فارسیاند.
به گمانم آنچه در فیلم «مست عشق» بیش از بازیگران آن چه ترکیهای و چه ایرانی مهم است خود شخصیتهای اصلی قصهاند یعنی شمش و مولانا. شخصیتهایی که دراماتیک و سینمایی نیستند بلکه واقعیاند. شخصیتهایی که باید قدر ببینند و بر صدر نشینند.
اساسا فیلمی از جنس «مست عشق» ساخته شد تا دو تن از مهمترین شخصیتهای تاریخ ادبیات ما به مردم معرفی شود. شخصیتی که آوازهشان جهانی شده و در وطن خودمان کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. اینکه حضور بازیگران ترکیهای و حتی ایرانی تنها انگیزه تماشای «مست عشق» باشد ضد فیلم است.
فیلمی که از زبان شمس و مولانا بر خودشناسی تاکید میورزد تا بتوان از ظواهر دنیوی عبور کرد و به درک باطن جهان و جان خویش رسید. البته فیلم این ظرفیت ذائقهپذیری را در خود دارد و تماشای بابصیرت آن میتواند به تماشاگر کمک کند تا از ظاهر پرستی عبور کند.
با این همه چنان که اشاره شد این واقعیت غیر قابل انکار است که کثیری از تماشاگران ایرانی به شوق تماشای بازیگران ترکیهای به دیدن «مست عشق» میروند و این در حالی است که «بنسو سورال» یکی از بازیگران ترکیهای این فیلم گفته است حضور در این فیلم و حسن فتحی او را متحول کرده و بعد از این در هر نقشی بازی نمیکند.
ضمن اینکه از حیث بازیگری، بازیگران ما در سطح بالاتری قرار دارند و تماشاییترند. گرچه مهمترین مولفه و عنصر جذابیت و تماشایی بودن «مست عشق» نه بازیگران آن که دو شخصیت اصلی و واقعی آن یعنی شمس و مولاناست.
هیچ مایه و سرمایه ای برای تبلیغ«مست عشق» به اندازه خود این شخصیت نیست و کاش هر فیلمی را به تناسب جایگاه سوژهاش به تماشا بنشینیم نه چیدمان و ترکیب بازیگرانش. نمایش تصویری قصه شمس و مولانا کافی است تا از تماشای «مست عشق» سرمست شویم.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست