Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@03:17:29 GMT

منیر قیدی را چه به ساختن فیلم دفاع مقدسی؟!

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۸۴۵۹

منیر قیدی را چه به ساختن فیلم دفاع مقدسی؟!

«دسته دختران» اگر چه از منظر اجرا، هیچ ردی از کم‌کاری کارگردان و بقیه عوامل ندارد، اما در محتوا، به شدت ضعیف و شکننده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - آخر منیر قیدی را چه به ساختن فیلم دفاع مقدسی؟ این همه دقت در جزئیات و اجرای خوب صحنه‌های جنگی که در طول فیلم جریان دارد، آبروی بسیاری از کارگردانان مردی را که دست به ساخت فیلم‌های جنگی زده‌اند، زیر سئوال برده است!

افتادن نخل‌ها بر اثر انفجار، نمایش مردی لُخت در حال دفاع از شهر (بدل از سید صالح موسوی و عکس مشهورش)، فضاسازی بی‌نظیرِ قبرستان جنت‌آباد و حال هوای این محل در کتاب دا، نمایش پادگان دژ و گمرک خرمشهر با نسبت بالایی از تناسب و همانندی از جمله ویژگی‌های بصریِ جدیدترین ساخته این کارگردان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیدی در صحنه‌های جنگی هم به خوبی از عهده کار برآمده است. بی شک نمی توان از نقش مهم طراح صحنه و دستیاران کارگردان در این اثر، به سادگی گذشت. حجم زیاد هنروران در صحنه‌های پر آتش و انفجار، فیلم قیدی را به اثری مهم در نشان دادن جزئیات درگیری‌ها در خرمشهر تبدیل کرده است.

دسته دختران اگر چه از منظر اجرا، هیچ ردی از کم‌کاری کارگردان و بقیه عوامل ندارد، اما در محتوا، به شدت ضعیف و شکننده است؛ و سئوال اصلی این که بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره (حوزه هنری) فقط و فقط بر اساس نام کارگردان و محتوای دفاع‌مقدسی آن را حمایت کرده‌اند یا احیانا فرصتی برای بررسی فیلم‌نامه هم داشته‌اند؟

تمام زنان دسته دختران، از خانواده‌هایشان بریده‌اند و در میان آن‌ها فقط وجیهه (شهناز) در انتها به شوهر قمارباز و مشروب‌خوارش می‌پیوندد؛ احتمالا همین بریدگی از خانه و خانواده است که دسته زنان را به دسته دختران تبدیل کرده!

یگانه کمایی ( با بازی نیکی کریمی) اگر چه دو فرزندش را در بمب‌گذاری جدایی‌طلبان خلق عرب از دست داده اما با همسرش برای خروج از شهر همراهی نمی‌کند. سیمین هم به سینه پدرش دست رد می‌زند و در دسته دختران باقی می‌ماند.

در روزهای اول جنگ تحمیلی (که در فیلم، ۱۰ مهرماه ۱۳۵۹ است) اگر چه ساختار خانه‌ها زیر آتش دشمن از هم گسست اما ساختار خانواده‌ها قوی‌تر شد و در متن‌های موجود از خاطرات شفاهی آن روزها (که کارگردان مدعی‌است همه این متن‌ها را خوانده و به خلق شخصیت‌هایش رسیده) هیچ ردی از گسستگی خانوادگی و نافرمانی دختران و زنان دیده نمی‌شود.

بازیگران این فیلم هم جز پانته‌آ پناهی‌ها (که همواره در اجرای نقش‌هایش موفق است) پاشنه‌آشیل این فیلمند. حضور کم‌جان نیکی کریمی و حضور بی‌دلیل فرشته‌ حسینی در دسته دختران، نشان می‌دهد قیدی در انتخاب بازیگر هم نسبت به فیلم قبلی‌اش، عقبگرد محسوسی داشته و احتمالا حاشیه روابطش با بازیگرها در انتخاب این ترکیب،‌ بی‌تأثیر نبوده.

*میثم رشیدی مهرآبادی

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو جشنواره فجر بورس قیمت مشرق خرمشهر جشنواره فجر جشنواره فیلم فجر خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت دسته دختران اگر چه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۸۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون

مدت‌هاست که رضا عطاران در تلویزیون سریال جدیدی ندارد، درحالی‌که برخی در فضای‌ مجازی شایعاتی از حضور او را در این سریال مطرح می‌کنند، اما کارگردان سریال به یک واقعیت اشاره کرد.

به گزارش تسنیم، یکی از نکات جالب در قصه این سریال، نام خانواده «عطاران» و یکی از شخصیت‌های محوری داستان است که به او «رضا عطاران» گفته می‌شود. همین نکته باعث شد برخی در فضای‌مجازی از این تیتر استفاده کنند: «حضور رضا عطاران در سریال جدید تلویزیون». خبر در نوع خودش جالب، اما این صفحات مجازی برای دیده شدنِ خودشان از این عناوین خبری استفاده می‌کنند وگرنه حقیقت چیز دیگری است.

علی مشهدی به عنوان کارگردان سریال گفت: ماجرا از این قرار است که قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال ۱۴۰۲ رقم می‌خورد و به یک خانواده‌ای برمی‌گردد که نسل اندر نسل عطارند. به همین خاطر نام فامیلی‌اش «عطاران» شده، همچون کسی که به او آهنگر می‌گویند فامیلی‌اش «ی» نسبتی می‌گیرد و او را «آهنگری» می‌خوانند.

وی در خصوص اینکه چرا نام پسر خانواده رضا عطاران گذاشته شده و آیا پایِ استفاده ابزاری از نام رضا عطارانِ بازیگر شناخته شده در میان است، تأکید کرد: شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی می‌کند، پریسا مقتدی همسرش و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران بازی می‌کند. اصلاً هیچ استفاده ابزاری نشده حتی با وجود رفاقت و قرابت تنگاتنگ با رضا عطاران، از او اجازه گرفتم که نامِ کاراکترمان را رضا عطاران بگذاریم.

این کارگردان و نویسنده شاخص حوزه طنز در تلویزیون ابراز امیدواری کرد که تلویزیون بتواند در حوزه طنز بدرخشد و مخاطب را با خودش به دورانی ببرد که بهترین‌های طنز در تلویزیون کار می‌کردند و بسیاری از خیابان‌خلوت‌کن‌های تلویزیون جزو همین طنز‌ها و کمدی‌های سیما بودند.

دیگر خبرها

  • به بهانه روز معلم + فیلم
  • دریا در پی طلا ساختن از مس
  • اردبیل| پای کلاس درس معلمانی که عشق را تفسیر می‌کنند
  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • آغاز «ماه پنهان» با لیندا کیانی و آرمین رحیمیان
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • «ماه پنهان» در تهران کلید خورد
  • کنایه حسن روحانی به جنجال ساختن مسجد در پارک قیطریه/ مگر در انقلاب کسی را به زور باحجاب کردیم؟
  • اوزونیدیس: رتبه پنجم و هفتم تفاوت ندارد، مهم ساختن تیم است
  • ببینید | جنون صهیونیست‌ها صدای کارگردان آمریکایی را هم درآورد