Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز یکشنبه ششم فوریه ۲۰۲۲ (هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۰)

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل در گزارشی، صحبت های مقامات ایرانی بعد از برداشته شدن برخی از تحریم های مربوط به فعالیت های هسته ای ایران توسط آمریکا را بازتاب داده است. این روزنامه به انتقاد از ایران پرداخته که بعد از برداشته شدن این تحریم ها اعلام کرده که هنوز فعالیت آمریکایی ها در این رابطه کافی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جروزالم پست همچنین به زمین نشستن اولین گروه از جنگجویان آمریکایی در لهستان را منعکس کرده و در گزارشی دیگر از احتمال توقف پروازهای اسرائیل به دوبی به دلیل عدم رسیدن طرف ها به توافق های امنیتی در این قضیه خبر می دهد.

نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز با توجه به آغاز مسابقات المپیک زمستانی در پکن، در پرونده ای اصلی ترین نگرانی های ورزشکاران حرفه ای در این رده را مورد بررسی قرار داده است. این روزنامه در مصاحبه با المپین های آمریکایی حاضر در مسابقات پکن، و با این سوال که از چه چیزی بیشتر در ورزش خود می ترسند؟ جواب های متفاوتی را دریافت کرده است؛ جواب هایی مانند از دست دادن مسابقات المپیک، نا امیدکردن خانواده و دوستان و ...  ؛ اما اصلی ترین ترس که بین تقریبا تمامی وزشکاران مشترک بود ضربه فیزیکی خوردن و مصدومیت را شامل می شد.

استارتریبون

روزنامه استارتریبون در گزارشی به کشته شدن یک سیاهپوست دیگر در مینیاپلیس آمریکا پرداخته است. در حالی که هنوز مرگ جرج فلوید به دست افسر پلیس آمریکایی فراموش نشده، در اتفاقی دردناک دیگر افسر پلیس در همین شهر، فردی سیاهپوست به نام امیر لاک را به ضرب گلوله به قتل رساند تا تظاهرات گسترده ای در این شهر شکل بگیرد. این روزنامه همچنین در گزارشی از اخطار مقامات آمریکایی به ورزشکاران شرکت کننده این کشور در المپیک زمستانی پکن خبر می دهد که از آن ها خواسته شده اگر می خواهند اتفاقی برایشان نیفتد در مورد هیچ موضوعی صحبت نکنند.

هارپر

ماهنامه هارپر در تازه ترین شماره خود در پرونده ای، به شکست خوردن بسیاری از تلاش ها برای محدود کردن خرید و استفاده از سلاح در آمریکا می پردازد. این نشریه در پرونده خود با عنوان «تندروهای جدید سلاح» از نفوذ بسیاری از افراد قدرتمند در مراکز قانون گذاری ایالات متحده خبر می دهد که با استفاده ار نفوذ خود بسیاری از تلاش ها برای اعمال قانون در قضیه حمل با مجوز سلاح در این کشور را بی اثر کرده اند. نشریه هارپر همچنین در پرونده ای زندگی هنری نیکولاس کیج بازیگر مشهور هالیوود را زیر ذره بین برده است.

آریزونا ریپابلیک

روزنامه آریزونا ریپابلیک در گزارشی به نزدیک شدن ایالت آریزونای آمریکا به قانون ممنوعیت سقط جنین پرداخته است. در حالی که اخیرا ایالت میسیسیپی این قانون را به اجرا گذاشت، اکنون بعد از ۱۵ هفته وقفه برای بررسی مجدد قانون ممنوعیت سقط جنین، این ایالت یک قدم دیگر به تصویب آن نزدیک شده است. این روزنامه همچنین با انتشار عکسی از مراسم افتتاحیه مسابقات المپیک زمستانی پکن، می گوید در حالی که چین خود را در عرصه سیاست جهانی آماده قدرتنمایی دیگری با استفاده از برگزاری این مسابقات کرده، ورزشکاران برای کسب مدال در مسابقات آماده می شوند.

تورنتو سان

روزنامه تورنتو سان چاپ کانادا در تازه ترین شماره خود، آخرین تحولات اعتراضات خیابانی در پایتخت این کشور را منعکس کرده است. تظاهرات ضد اجباری شدن زدن واکسن که توسط هزاران نفر از مردم کانادا که از اقصی نقاط این کشور خود را به اوتاوا رسانده بودند برگزار شده، برای اولین بار با واکنش پلیس همراه شد. تورنتو سان در این گزارش خود با عنوان «تظاهرکنندگان به دیوار آبی برخورد کردند»، سد کردن راه تظاهرکنندگان که قصد داشتند به پارک کوئین اوتاوا برسند توسط پلیس را پوشش داده است.

آبزِروِر

روزنامه آبزرور در گزارشی به هفتادمین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت بر بریتانیا اشاره کرده که او را تبدیل به پر قدمت ترین فرمانروای بریتانیایی تاریخ می کند. این روزنامه همچنین معرفی کامیلا همسر پرنس چارلز توسط الیزابت به عنوان ملکه بعدی در زمان تاج گذاری چارلز را لحظه ای تاریخی لقب داده است. آبزرور همچنین در گزارشی، کنار گذاشته شدن بوریس جانسون از مقام نخست وزیری را غیر قابل اجتناب لقب داده است.

نیویورکر

هفته نامه نیویورکر در تازه ترین شماره خود، در طراحی جلد که یکی از اصلی ترین ارکان این مجله را تشکیل می دهد، به بازآفرینی یکی از صحنه های معروف تاریخ ورزش پرداخته است. با شروع مقطع حساس فصل لیگ هاکی روی یخ، طراح کانادایی نیویورکر که مانند بسیاری از کانادایی ها علاقه زیادی به این رشته ورزشی دارد، در طراحی خود، صحنه ای از مسابقه بوکس مشهور بین دمپسی و فیرپو در سال ۱۹۲۴ را با ورزش هاکی روی یخ ترکیب کرده تا به خشونت حاضر در این رشته بپردازد.

ساندی تلگراف

روزنامه ساندی تلگراف نیز ماند تمامی روزنامه های انگلیسی، انتخاب کامیلا به عنوان ملکه بعدی بریتانیا توسط الیزابت را به عنوان اصلی ترین مطلب صفحه نخست خود کار کرده است. این روزنامه همچنین به انتقاد از انتخاب افرادی که اصلی ترین نقش را در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا داشتند به عنوان دستیار جانسون پرداخته است. ساندی تلگراف همچنین در مقاله ای به انتقاد از عدم تلاش کافی برای رسیدن به انرژی سبز در بریتانیا می پردازد.

هرالد

روزنامه هرالد چاپ اسکاتلند در گزارشی وضعیت اطلاعات جعلی در بحث های داغ سیاسی کنونی در جهان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. این روزنامه می گوید به عنوان مثال در بحران اوکراین، اطلاعات جعلی حرف اول را در تحریک طرف های دعوا در این بحران می زند. هرالد همچنین در مصاحبه با دیوید پرات یکی از مقامات مهم دولتی اسکاتلند، از نگرانی او از «تبدیل شدن صحبت ها به اسلحه ها» در التهابات اوکراین خبر می دهد.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: روزنامه های جهان تیترروزنامه ها روزنامه همچنین خبر می دهد اصلی ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۸۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت

ابراهیم حافظی، رئیس اداره مطبوعات این سازمان، به نمایش بیش از 50 عنوان روزنامه، سالنامه و مجله از قدیمی ترین و نفیس ترین منابع موجود در این نمایشگاه اشاره کرد که در معرض دید عموم مراجعان، محققان، پژوهشگران و علاقه مندان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرهنگ مکتوب از دیرباز پایدارترین و ماندگارترین جلوه گاه فکر و دانش بشر بوده، مطبوعات هم از آغاز پیدایش خود بخشی از فرهنگ مکتوب به شمار می‌روند، به طوری که از آن به عنوان یکی از مواد مهم اولیه نگارش تاریخ و بررسی رویدادها نام می‌برند و در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و ساختن افکار عمومی نقش مهمی بر عهده دارند. 
حافظی بر این اساس، نشریات قدیمی و نفیس را دارای جایگاهی ویژه برای معرفی میراث مکتوب و ارزشمند تاریخی یک کشور توصیف کرد که شاکله هویت فرهنگی هر جامعه را تشکیل می دهد.  
جمیله جهانی، کارشناس مطبوعات، آثار به نمایش درآمده را معرفی کرد و گفت: «کاغذ اخبار»(اولین نشریه ایران)، «وقایع اتفاقیه»(نخستین روزنامه رسمی ایران)، «زاهریر دباهرا»(به معنای پرتوی روشنایی): نخستین نشریه غیرفارسی ایران و دومین نشریه ایران و کهن‌ترین نشریه آسوری زبان دنیا و چاپ ارومیه، «سالنامه شرق ایران» منتشر شده در سال 1316 توسط عبدالباقی و قاسم طهرانیان با قطع 17×10 و چاپ سربی، «روزنامه شرف»اولین روزنامه گرافیکی ایران منتشر شده در محرم 1300 قمری با چاپ سنگی، «سالنامه تمدن» که توسط احمد تمدنی در سال 1314 توسط چاپخانه خراسان به شکل سربی در قطع 21×16 به چاپ رسیده، ازجمله مطبوعاتی است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.


وی همچنین «روزنامه صوراسرافیل» در تهران به مدیریت میرزاجهانگیرخان شیرازی و میرزاقاسم خان تبریزی در  ربیع الثانی 1325 قمری، «دانش» اولین نشریه آموزشگاهی در رجب 1299 قمری در تهران و مطبعه خصوصی مدرسه دارالفنون به خط نسخ منتشر شده، «مکتب تشیع»، «مجله فلاحت و تجارت»، روزنامه «تربیت» و «مجله الکمال»: نخستین مجله دینی چاپ مشهد را از دیگر این منابع عنوان کرد.  
این نمایشگاه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از 2 لغایت 15 اردیبهشت 1403 برای بازدید علاقه مندان برقرار است.
آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با موجودی بیش از 2 میلیون نسخه روزنامه، مجله و سالنامه، یکی از غنی ترین آرشیوهای ایران محسوب می‌شود که از قدیمی‌ترین روزنامه های چاپ شده و نفیس تا منابع روز را در بردارد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • صفحه نخست روزنامه‌های قم یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه نهم اردیبهشت ماه
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - یکشنبه ۹ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌های استانی - یکشنبه ۹ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌ها _ یکشنبه ۹ اردیبهشت
  • عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • روزنامه‌های اقتصادی یک‌‎شنبه ۹ اردیبهشت
  • روزنامه‌های اقتصادی شنبه ۸ اردیبهشت
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت