Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-28@04:51:24 GMT

فواید مصرف آدامس بدون قند چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۹۶۴۷

فواید مصرف آدامس بدون قند چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، این مطالعه در مالاوی آفریقا، که یکی از بالاترین نرخ‌های زایمان زودرس در جهان را دارد، انجام شد. کارشناسان هشدار می‌دهند که هنوز خیلی زود است که بگوییم همه زنان باردار باید جویدن آدامس زایلیتول را برای جلوگیری از زایمان زودرس شروع کنند.

هر ساله حدود ۱۵ میلیون نوزاد قبل از هفته سی و هفتم بارداری متولد می‌شوند و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این تعداد در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوزادانی که خیلی زود به دنیا می آیند در بدو تولد و در اواخر زندگی نسبت به نوزادانی که کامل به دنیا می آیند، مشکلات سلامتی بیشتری دارند.

دکتر «جرستی آگارد»، سرپرست تیم تحقیق از کالج پزشکی تکزاس، در این باره می‌گوید: «زایلیتول برای کاهش التهاب و بهبود سلامت دهان و دندان شناخته شده است. سلامت دهان و سلامت بقیه بدن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. زایمان زودرس یک مشکل چالش برانگیز است و این یک مداخله ساده علمی واقعاً خوب می‌تواند باشد.»

این مطالعه بیش از ۱۰ سال بطول انجامیده و بیش از ۱۰۰۰۰ زن از هشت مرکز بهداشتی در مالاوی را شامل بوده است. همه زنان در مورد مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان و سایر راه‌های جلوگیری از زایمان زودرس آموزش دیدند. همچنین از نیمی از زنان خواسته شد در طول بارداری خود یک یا دو بار در روز آدامس زایلیتول را به مدت ۱۰ دقیقه بجوند.

زنان بارداری که آدامس می‌جویدند، در مقایسه با زنانی که فقط آموزش دیده بودند، کمتر با احتمال زایمان زودرس روبرو بودند- ۱۲.۶٪ در مقابل ۱۶.۵٪.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که تعداد کمتری از نوزادان متولدشده از مادرانی که آدامس جویده بودند، در هنگام تولد ۲.۵ کیلوگرم یا کمتر وزن داشتند. همچنین بهبودهایی در سلامت دهان و دندان زنان مشاهده شد.

آگارد می‌گوید: «مردم گاهی فکر می‌کنند هیچ کاری نمی‌توانیم درباره زایمان زودرس انجام دهیم، اما این درست نیست. ما یک گلوله جادویی نداریم، اما ترک سیگار و درمان بیماری‌های زمینه‌ای همه مواردی هستند که می‌توانند نرخ تولد زودرس را کاهش دهند و به نظر می‌رسد جویدن آدامس زایلیتول نیز برای زنان باردار در مالاوی تفاوت ایجاد کرد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «مطالعات در ایالات متحده به بهبود سلامت دندان در دوران بارداری با تمیز کردن عمیق دندان‌ها یا جرم گیری و پلانینگ برای از بین بردن پلاک و جرم روی دندان‌ها و زیر لثه‌ها پرداخته اند، اما به نظر می‌رسد که این کار به اندازه جویدن آدامس زایلیتول موثر نیست.»

به گفته محققان، زایلیتول ممکن است میکروبیوم دهان را تغییر دهد و منجر به لثه‌های سالم‌تر، التهاب سیستمیک کمتر و در نتیجه زایمان زودرس کمتر شود.

به گفته محققان گام بعدی انجام مطالعات مشابه در سایر نقاط جهان است. این مسئله به تعیین اینکه آیا این مداخله در مکان‌هایی که ممکن است نرخ پایین‌تری از زایمان زودرس مرتبط با سلامت دهان و دندان وجود داشته باشد مفید است یا خیر کمک می‌کند.

منبع: مدیسن نت

انتهای پیام/

کد خبر: 1128659 برچسب‌ها دانستنی ها

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانستنی ها زایمان زودرس سلامت دهان دهان و دندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۹۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت گفت: مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع را در مینای دندان ایجاد کند، خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

الهام فقیهیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نشانه‌های دندان آسیب‌دیده اظهار کرد: درد دندان یکی از نشانه‌های دندان آسیب‌دیده است، اما بیمار باید دقت کند مراجعه به دندان‌پزشک نباید تنها زمانی که درد دندان وجود دارد اتفاق بیفتد، اگر بیمار در مراحل اولیه پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه کند، هزینه کمتری را از لحاظ مالی و آسیب به دندان می‌پردازد تا اینکه در مراحل انتهایی پوسیدگی دندان به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: وقتی که دندانی پوسیدگی سطحی دارد با ترمیم و پر کردن ساده بهبود پیدا می‌کند که هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان ریشه و عصب‌کشی که دندان پوسیده به بیمار تحمیل می‌کند، دارد.

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت تصریح کرد: در پوسیدگی سطحی بافت دندان کمتر تخریب می‌شود، اما وقتی که دندانی عصب‌کشی یا مورد درمان ریشه قرار گیرد، دیگر بیمار درد را حس نمی‌کند و بافت دندان بسیار شکننده می‌شود و نیاز به درمان روکش و پروتزهای دندانی دارد، از این جهت حائز اهمیت است زمانی که بیمار احساس پوسیدگی دندانی داشت، سریع به دندان‌پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به حساسیت دندان‌های پوسیده به بعضی مواد غذایی گفت: دندان‌ها وقتی در معرض پوسیدگی قرار دارند، نخستین حساسیتی که نشان می‌دهند نسبت به خوردن مواد غذایی شیرین و سرد است، هنگامی که بیمار مواد غذایی شیرین را می‌خورد، این مواد لابه‌لای شیارهای دندان می‌رود و موجب شروع یک درد تیر کشنده می‌شود که پس از مدتی این درد تسکین پیدا می‌کند.

فقیهیان ادامه داد: این درد غیرقابل تحمل نیست و بیمار سریع به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کند، به همین دلیل وقتی بیمار یک ماده غذایی سرد مانند یک لیوان آب خنک را مصرف می‌کند، این نوع احساس درد شکل می‌گیرد و سریع هم آرام می‌شود، در این مرحله احتمال دارد دندان دچار پوسیدگی شده و نیاز به درمان ریشه و عصب‌کشی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پوسیدگی خود به خود درمان نمی‌شود، ادامه داد: بسیاری از اعضای بدن هستند که وقتی دچار بیماری می‌شوند، سیستم ایمنی بدن می‌تواند آن را درمان کند، اما بافت دندان از این مورد تبعیت نمی‌کند، وقتی که مینای دندان پوسیده شد، دیگر بهبودی در کار نیست.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: پوسیدگی‌های دندان را در بعضی از موارد با رعایت نکاتی می‌توان کمتر کرد، اما بهبودی توسط بافت بدن صورت نمی‌گیرد، همچنین لازم است بدانیم پوسیدگی شروع به پیشرفت می‌کند تا به عصب دندان برسد، در این مرحله بیمار یک درد غیرقابل تحمل و شبانه‌روزی را تجربه می‌کند و شدت درد شب‌ها بیمار را از خواب بیدار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد بیمار یک لیوان چای داغ مصرف کند و درد شدید و تیر کشنده‌ای را داشته باشد، وقتی که بیمار درد دندان را تجربه می‌کند، دندان او نیاز به عصب‌کشی دارد، یعنی درد طولانی‌مدت با محرک‌های بیشتری صورت می‌گیرد، بسیاری اوقات احتمال دارد پوسیدگی به عصب دندان برسد و دندان نیاز به عصب‌کشی داشته باشد، اما بیمار هیچ دردی نداشته باشد و درمان ریشه بدون وجود درد برای بیمار تجویز شود.

کدام مواد غذایی پوسیدگی سریع در دندان ایجاد می‌کند؟

فقیهیان با تاکید بر اینکه مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع را در مینای دندان ایجاد کند، گفت: خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، بنابراین مدت زمان استفاده از این مواد غذایی حائز اهمیت است، برخی افراد عادت دارند لیموترش را با دندان فشار دهند؛ این حرکت می‌تواند پوسیدگی و آسیب به بافت مینای دندان را برای بیمار ایجاد کند.

وی در خصوص اهمیت مراجعه زودهنگام به دندان‌پزشک تصریح کرد: مراجعه به دندان‌پزشک وابسته به رعایت بهداشت دهان بیمار است، افرادی که رعایت بهداشت دهان آن کمتر است و مصرف مرتب سیگار و محرک‌ها را دارند، باید هر شش ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند، اما افرادی که بهداشت دهان را به‌خوبی رعایت می‌کنند و از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه‌های فلوراید استفاده می‌کنند، مراجعه آن‌ها به دندان‌پزشکی می‌تواند در زمان طولانی‌تر و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک‌بار انجام شود.

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی بر اساس ارزیابی و بروز پوسیدگی دندان‌های بیمار است، پیشگیری بهتر از درمان است، مراجعه کودکان به دندان‌پزشک باید هر شش ماه یا سالی یک‌بار انجام شود، به دلیل اینکه دندان‌های کودکان تازه روییده است و مداخله زودتر، هزینه‌های درمانی کمتر و نتیجه بهتری را به دنبال دارد و اگر نیاز به فلورایدتراپی باشد، توسط دندان‌پزشک صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم اگر در موارد انتهای پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنیم، هزینه‌های بیشتری به ما تحمیل می‌شود، در واقع وقتی که یک دندان ترمیم می‌شود، نسبت به زمانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، استحکام بیشتری خواهد داشت، اما با درمان ریشه‌ای دندان استحکام آن کمتر می‌شود و نیاز به درمان‌های جانبی مانند روکش دندان نیز ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 748407

دیگر خبرها

  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • تاثیر سلامت دهان و دندان بر تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود