Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@04:47:19 GMT

تسلط زبان فارسی بر اقوامی که ایران را اشغال کردند

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۹۷۰۲

تسلط زبان فارسی بر اقوامی که ایران را اشغال کردند

به گفته محمدعلی اسلامی ندوشن، زبان فارسی توانسته است بر تمام اقوامی که ایران را اشغال کرده بودند، مسلط شود.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر با به میان آمدن پای برخی رسانه‌های خارجی، اختلاف نظرهایی درخصوص قیاس زبان فارسی با زبان‌های بومی و قومی که پیش‌تر نیز گاهی موجب شکل‌گیری بحث‌هایی می‌شد، شکلی دیگر گرفته و موجب ترند شدن هشتگ‌هایی همچون «منوفارسی» شده است؛ صفحه العربیه فارسی در توییتر چند روز پیش لینک کارزاری توییتری با عنوان «رنج به دلیل زبان مادری با هشتگ #منوفارسی» را به اشتراک گذاشت و انگار خاکستر ماجرایی کهنه بار دیگر شعله‌ور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی بود که پس از اظهارنظرهای گوناگون، پای بی‌بی‌سی فارسی هم به ماجرا باز شد. 

در پی این ماجرا، کانال تلگرامی دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و مترجم مطلبی را در این خصوص به اشتراک گذاشته که در ادامه می‌خوانیم:

"بسیاری از قوم‌های مختلف که به ایران حمله کردند، فرهنگ، خط و زبان و ادبیات فارسی را پذیرفتند. حتّی خود اعراب هم نتوانستند در برابر زبان و ادب فارسی مقاومت ورزند و زبان خودشان را وارد ایران کنند. حدود یکهزار و دویست سال از پیدایش زبان فارسی می‌گذرد. سرّ آن چیست؟¹

منظور فارسیِ دَری است که با فارسیِ گذشته‌ پهلوی در زمان ساسانی‌ها فرق دارد. یک تفاوت آن، این است که خطّ عربی را پذیرفته و تعدادی هم لغات از ریشه‌ بیگانه و از جمله عربی دارد. این اتّفاقی که در ایران رخ داد، در واقع یک استثنا بود؛ زیرا زبان کشورهای دیگری که اعراب به آن‌ها حمله کردند و بر آن‌ها پیروز شدند، تغییر یافت و به عربی تبدیل شد؛ مناطقی چون مصر، سوریه، لبنان، فلسطین و شمال آفریقا. تمام این‌ها کشورهایی بودند که همراه با اسلام، زبان و خطّ آن را نیز پذیرفتند و تنها ایران توانست زبان مستقل داشته باشد. به طور کلّی زبان فارسی توانسته است بر تمام اقوامی که ایران را اشغال کرده بودند، مسلّط شود. سیاست کشور در آن زمان زیر نفوذِ خلفای بغداد و پیش از آن خلفای دمشق، یعنی بنی امیّه بود و حکّام محلّی تا چندی زیر نفوذ بغداد و دمشق بودند؛ ولی فرهنگ و زبان ایران مستقل ماند. حاکم، مهم نبود که چه کسی است. فرهنگ و زبانِ ایرانی حسابِ جداگانه‌ای برای خود باز کرده بود و در واقع از آن زمان، ایرانی باقی ماند ولی عنوانِ بعد از اسلام بر خود افزود. عصر سامانی شاعران زیادی در خود پدید آورد و کتاب‌های متعدّد به فارسی دَری نوشته شد.
..............................
1. طرح سؤال از روزنامه‌ «جامعه»، از جانب فرزانه نوری مقدّم و مهسا روحانی (شماره‌ ۱۹ مرداد ۱۳۸۱).»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زبان فارسی زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۹۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ‌افروزی دشمنان در منطقه برای تسلط بر خلیج فارس است

معاون پارلمانی و امور مجلس رئیس جمهور گفت: امروز تمام اتفاقات منطقه بی‌ارتباط به مسئله خلیج فارس نیست و جنگ‌افروزی و تلاش دشمنان دشمنان برای سلطه بر این منطقه مهم است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی خلیج فارس اظهار داشت: از دولت دهم تاکنون به این جشنواره تعلق خاطر دارم و دوست دارم در این محفل گرم و صمیمی حضور داشته باشم. 

وی افزود: درباره بحث خلیج فارس نظریه پردازان از ایام قدیم به علت منابع انرژی به این منطقه هارت لند می گفتند و باور داشتند تسلط بر این منطقه یعنی فرمانروایی بر جهان و بر همین مبنا در سده های گذشته پرتغالی ها و در عصر کنونی آمریکایی ها در این منطقه حضور دارند. 

معاون پارلمانی و امور مجلس رئیس جمهور گفت: امروز تمام اتفاقات منطقه بی‌ارتباط به مسئله خلیج فارس نیست و جنگ‌افروزی و تلاش دشمنان دشمنان برای سلطه بر این منطقه مهم است. 

وی با اشاره به چند سند تاریخی در ارتباط با نام خلیج فارس و تعلق این خلیج به ایرانیان اظهار داشت: یک محقق غربی به نام ژان ژاک پرینی در کتاب خود اعتراف کرده که ملل و طوایف مختلفی بر خلیج فارس استیلا یافتند و فرمانروایی کردند و روزگارشان سپری شد و منقرض شدند اما تنها ایرانی ها هستند که با هوش و درایت خود از این میراثشان نگهداری کرده و می کنند. 

حسینی با اشاره به فرهنگ 8 هزار ساله خلیج فارس گفت: پرتغالی ها 117 سال بر این منطقه تسلط داشتند اما امام قلی خان با یارانش توانستند این استعمارگران را از منطقه اخراج کنند بر همین مبنا روز 10 اردیبهشت در شورای عالی فرهنگی به نام روز خلیج فارس نامگذاری شد. 

وی با اشاره به لزوم شناخت و صیانت از تاریخ و هویت ملی تاکید کرد: استکبار در هر کجا ورود کرد به دنبال تغییر زبان و فرهنگ آن منطقه بود اما ملت ایران در تمام دوره ها از هویت ایرانی خود دفاع کردند و استکبار ستیزی خود را نشان دادند. 

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به پیشینه راه‌اندازی جشنواره خلیج فارس گفت: در دولت دهم این جشنواره با محوریت بندرعباس با نگاهی بین المللی ایجاد شد و امید داریم پس از فراز و نشیب های برگزاری این جشنواره ابعاد جهانی پیدا کند و ایرانی ها در سراسر جهان با آن ارتباط برقرار کنند. 

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد دریا پایه از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: برای اجرایی شدن این سیاست‌ها، دولت و سایر قوا باید در کنار هم باشند و اقدامات عملی برای بهره وری کامل از ظرفیت ساحل و دریا انجام دهند و توسعه کشور را در سواحل خلیج فارس رقم بزنند. 

وی افزود: استان هرمزگان هم برنامه‌های خود را در مورد اجرای این سیاست‌ها به تهران ارسال کند تا با جمع بندی و بررسی و کار کارشناسی در نهایت بتوان از این مزیت خدادادی بهره لازم را برد. 

انتهای پیام/864

دیگر خبرها

  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • جنگ‌افروزی دشمنان در منطقه برای تسلط بر خلیج فارس است
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش