Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@07:05:32 GMT

روایت رییس کل بانک مرکزی از وضعیت بازار ارز

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۹۷۱۹

روایت رییس کل بانک مرکزی از وضعیت بازار ارز

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار ارز وضعیت خوبی دارد و از ابتدای سال تاکنون ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز انجام داده ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب به سوالات زیر پاسخ داد:

بازار ارز روند کاهشی پیدا کرده دلیل این را چه می دانید؟

بازار ارز از ابتدای سال وضعیت خوبی داشته و در بخش حواله‌جات و اسکناس ارز عرضه‌هاس خوبی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز انجام دادیم که نسبت به سال گذشته که ۳۷ میلیارد دلار بوده ۳۱ درصد رشد داشته‌ایم.

عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز امسال نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر افزایش پیدا کرده است. میزان معامله اسکناس ارزی در ده ماهه امسال ۱.۶ میلیارد دلار بوده که در سال گذشته این رقم ۴۲۳ میلیون دلار بود.

با توجه به عرضه‌های انجام شده طبیعی بود که بازار ارز نوسانات چندانی نداشته باشد و شرایط متعادل باشد.

مشکلی در تامین ارز نداریم و چشم‌انداز بازار‌های جهانی و قیمت نفت وضعیت بسیار خوبی است که موجب افزایش عرضه ارز شده است.

از ابتدای سال ۲۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است و با توجه به اینکه عرضه در کل سال گذشته ۱۷.۶ میلیارد دلار بوده، نشان دهنده ۴۳ درصد رشد است.

روند کاهشی تا کجا ادامه پیدا می کند؟

 روند تورم نزولی بوده و انتظارات تورمی کاهش یافته است. تورم ماهانه مهر ۳.۱ درصد، آبان ۲.۴ درصد، آذر ۱.۸ درصد و دی ماه ۱.۳ درصد بوده است.

هیچ مشکلی از نظر عرضه ارز نداریم اما ارز ترجیحی در چارچوب مصوبات تامین می‌شود و برای تامین ارز ترجیحی هم مشکلی نداریم.

یکی از بحث هایی که همیشه مطرح بوده اصلاح نظام بانکی است که معمولا توفیقی حاصل نشده شما در حوزه بانکی چه اقداماتی را انجام خواهید داد؟

برای اصلاح نظام بانکی سه رابطه باید شفاف و درست باشد. رابطه دولت و بانک مرکزی باید منظم باشد و دولت از بانک مرکزی استقراض نکند که منوط به نداشتن کسری در بودجه دولت است. استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت سیزدهم است.

از مجلس درخواست داریم که اعداد تسهیلات تکلیفی را واقعی درنظر بگیرند تا اضافه برداشت و نارضایتی مردم را شاهد نباشیم.تسهیلات تکلیفی متناسب با منابع بانکی باید دیده شود همچنین منابع صندوق ملی مسکن مشخص است.

رابطه دیگری که باید اصلاح شود ارتباط بانک مرکزی و بانک‌هاست که ناترازی بانک‌ها تبدیل به اضافه برداشت از بانک مرکزی نشود. رابطه سوم ارتباط بانک‌ها با مشتریان اعم از سپرده گذاران و گیرندگان تسهیلات است.

 هدایت سرمایه‌ها به سمت بخش واقعی اقتصاد که از دغدغه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب هم بود بسیار مهم است. برای این مهم بانک‌ها و بانک مرکزی باید بر مصرف صحیح تسهیلات نظارت کنند.

اتصال سامانه‌های بانکی و مالیاتی نیز در هدایت اعتبارات بسیار موثر است. نظارت بر مصرف تسهیلات بدون سیستم و سامانه‌های هوشمند عملی نیست.

تامین مالی زنجیره‌ای تولید هم بر نظارت مصرف صحیح تسهیلات موثر است که درحال حاضر اجرایی شده است. اتصال سامانه‌های بانکی و مالیاتی نیز در هدایت اعتبارات بسیار موثر است. شفافیت و رصد وجوه اهمیت زیادی دارد که باید عملیاتی شود.

 واگذاری و فروش اموال مازاد بانک‌ها نیز در کفایت سرمایه بانک‌ها و درنتبجه اصلاح نظام بانکی بسیار حائز اهمیت است. اصلاح نظام کارمزدی در سیستم بانکی و کمک به بانک‌ها در کاهش معوقات از جمله برنامه‌های اصلی بانک مرکزی است.

حاکمیت ریال از موضوعات محوری در برنامه اصلاح نظام بانکی است. توسعه نظام اعتبارسنجی و دسترسی آسان مردم به منابع بانکی، تسهیل خواهد شد. ناترازی سیستم بانکی کشور در دولت سیزدهم به جد دنبال خواهد شد. حتما بانک‌ها بایستی در خدمت رشد و رونق تولید ملی باشند.

وزیر اقتصاد خواسته بودند که فهرست ابربدهکاران منتشر شود این اتفاق هر ماه می افتد؟

صورت مالی بانک‌های بورسی و بانک‌های دولتی در کدال منتشر می‌شود. بدهکاران کلان بانک‌ها در همین صورت‌های مالی به صورت شفاف قابل مشاهده است.

پیش بینی شما از وضعیت اقتصاد در سال آینده چیست؟

سال آینده وضعیت رشد اقتصادی، تورم و بازار ارز بهتر خواهد بود. با فرض تداوم شرایط موجود (تداوم تحریم) و با وضعیت صادرات و روند تورم سال کنونی ان‌شاالله سال آینده سال بهتری خواهد بود.

تعیین تکلیف کارت خوان ها به کجا رسید؟

تعیین تکلیف کارت‌خوان‌های بانکی به شفافیت فعالیت‌های اقتصادی کمک قابل توجهی خواهد کرد. در ۳ ماه اخیر با ارتباط بسیار خوب بین بانک مرکزی و سازمان مالیات ۸۰ درصد کارت‌خوان‌ها ساماندهی شده است.

۲۰ درصد مابقی نیز قطعا تا پایان سال ساماندهی شده و دارای پرونده مالیاتی خواهند شد.

اخیرا صحبت از رمزپول یا رمز ارز یا رمز ریا بانک مرکزی شده است. این اتفاق را توضیح می دهید؟

راه‌اندازی رمز پول ملی در دستور کار بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است. در رمز ریال ملی، اسکناس ریال تبدیل به رمز ریال می‌شود و ناشر آن بانک مرکزی خواهد بود.

رمز ریال با رمز دارایی‌های مرسوم متفاوت است و قابل سرمایه‌گذاری به عنوان دارایی نیست. رمز ریال ملی از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود. رمز ریال جایگزین اسکناس خواهد شد.

در خصوص شفافیت در نظام بانکی چه اقدامی شده است؟

جریان ریال در اقتصاد باید شفاف شود. از سوی دیگر، حاکمیت ریال می‌تواند در مبارزه با پولشویی کمک زیادی کند.

اصلاح قانون بانک مرکزی از جمله مسائلی است که اقتدار بانک مرکزی را دنبال می‌کند و شفافیت در نظام بانکی را رقم خواهد زد و اگر بتوانیم سامانه محور فعالیت‌ها را دنبال کنیم نظارت‌ها از حالت پسینی به‌موقع و هوشمند خواهد شد.

آخرین اخبار در خصوص پرداخت وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را اعلام کنید.

وام ۱۰۰ میلیون تومانی یک وام جدید نیست و در مورد تسهیلات خرد باید اطلاع رسانی دقیق تری صورت می‌گرفت. چرا که آسان‌کردن دسترسی مردم برای اخذ وام به معنی یک سرفصل جدید نیست.

درحال حاضر، سامانه اعتبارسنجی در سیستم بانکی وجود دارد اما نیاز به تکمیل و ارتقاء دارد.

خلق پول بانک ها منجر به رشد نقدینگی می شود راجع به این موضوع چه اقدامی انجام داده اید؟

در بحث خلق پول، بانک‌هایی که حد رشد ترازنامه را رعایت نکنند مشمول افزایش سپرده قانونی می‌شود. از این رو، سازوکارهایی را برای جلوگیری از خلق پول بدون پشتوانه به ویژه با استفاده از سامانه‌های هوشمند دنبال می‌کنیم.

بانکداری اسلامی جزو دغدغه‌های جدی مراجع و علما است و به حق از دوره‌های قبل گله‌مند بودند. شورای فقهی بانک مرکزی و حوزه نظارت مصوبات آن تقویت شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: صالح آبادی بازار ارز اصلاح نظام بانکی ۶ میلیارد دلار بانک مرکزی سال گذشته تامین ارز سال آینده بازار ارز خواهد شد رمز ریال بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۹۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

معاون پارلمانی رئیس جمهور طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، توضیحاتی را در پاسخ به اظهارات قالیباف در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز ارائه داد.

به گزارش ایسنا، متن نامه حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران

سلام علیکم.

پیرو جلسات ارزی برگزار شده در دفتر جنابعالی با حضور تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و بیانات جنابعالی پس از برگزاری جلسه و ابراز انتقاداتی در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز، موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

۱. دیدگاه‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص ارز و سیاست‌های اقتصادی در چارچوب قوانین دایمی، قانون بودجه و برنامه هفتم لحاظ شده است. بدیهی است این مصوبات به عنوان قوانین بالادستی در اعمال سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت مدنظر قرار گرفته است.

۲. سیاست‌های اقتصادی و ارزی سال ۱۴۰۳ در چارچوب شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم"، با همکاری سه دستگاه اصلی اقتصادی (وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه) تهیه شده و در حال نهایی شدن در دولت می‌باشد.

۳. در سال ۱۴۰۲، سیاست‌های اقتصادی و ارزی در چارچوب اسناد بالادستی کشور تهیه و اجرا شد. این سیاست‌ها موفق شدند نرخ رشد نقدینگی را از ۳۳.۱ درصد در فروردین به ۲۴.۳ درصد در اسفند ماه، تورم تولیدکننده را از ۴۴.۷ درصد به ۲۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه مصرف کننده را از ۵۵.۵ درصد به ۳۲.۳ درصد کاهش دهند. در سال ۱۴۰۲، بر اساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر ۲۰.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است. تحقق این موفقیت‌ها در کنار تحقق نرخ رشد ۶ درصدی برای سال۱۴۰۲ (رشد ۹ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶.۷ درصد) بوده است. طبق گزارشات بین المللی، در سال گذشته میلادی، ایران توانست بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه داشته باشد و جزو بالاترین نرخ‌های رشد کشور‌های جهان بوده است.

۴. در سال ۱۴۰۲، معادل ۶۹ میلیارد دلار ارز کالا‌های اساسی، مواد اولیه و تجهیزات سرمایه‌ای با نرخ مصوب به موقع تامین شده است که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط آن طی۴ سال قبل بوده است. بخش عمده این ارز‌ها به کالا‌های سرمایه و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص یافت. از طرف دیگر، اختصاص ارز ترجیحی به دارو معادل ۲۶ درصد افزایش یافت و تلاش شد ارز کلیه کالا‌های اساسی به سرعت تخصیص و تأمین گردد به گونه‌ای که هیچ وقفه‌ای در بارگیری و تخلیه کشتی‌ها صورت نپذیرد.

۵. به منظور بهبود نظام توزیع کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شوند از طرح کالابرگ استفاده شد و در حال حاضر بالغ بر ۶۰ میلیون نفر (۷ دهک درآمدی) از این طرح استفاده می‌کنند که طبق آن ۱۱ قلم کالای ضروری به قیمت سال ۱۴۰۱ عرضه می‌شود.

۶. علاوه بر این، بسیاری از نیاز‌های تأمین نشده در دهه ۹۰ از جمله واردات خودرو، سفر حج عمره، واردات کامیون و تاکسی‌های برقی در دستور کار دولت در سال ۱۴۰۲ قرار داشت و در سال جاری شاهد نتایج آن خواهیم بود.

۷. قانون جدید بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.

۸. یکی از دلایل اصلی آرامش بازار‌ها پس از اجرای عملیات موفق "وعده صادق" و عدم تحقق برنامه دشمنان برای ایجاد اختلال در بازار ارز و کالا، بسترسازی مناسب ارزی و اقدامات انجام شده در بازار کالا بوده است. دشمنان پس از شکست خوردن در این حوزه با تقویت تحریم‌ها و اقدامات رسانه ای، به دنبال تشدید

انتظارات تورمی و اختلال در حوزه‌های اقتصادی بویژه بازار‌های ارز و کالا می‌باشند. امیدواریم مجلس شورای اسلامی با درایت و زمان شناسی مناسب همیشگی، دولت را در تحقق شعار سال یاری نماید.

سیدمحمد حسینی. معاون پارلمانی رئیس جمهوری

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف