Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با بیان اینکه براساس اطلاعات لایحه و نگرش مجلس قرار است تفویض اختیار به استان داده شود، گفت: قطعاً سال آینده یکی از اولویت‌های استان در تامین و اختصاص بودجه منابع آبی و محیط زیست است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازشیراز، مسئله محیط زیست و حفظ آن از مهم‌ترین موضوعاتی است که مردم و مسئولان باید به آن توجه داشته باشند و این امر در فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان یک مسئله حیاتی یاد شده که براساس همین فرمایشات حفظ و رعایت محیط زیست یک وظیفه‌ حاکمیتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این مسئله تا آنجا اهمیت دارد که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است.  تدوین اطلس زیست بوم کشور، مقابله با تهدیدات محیط زیست، گسترش صنعت سبز و محصولات کشاورزی ارگانیک، بهره‌گیری از توانمندی‌های محیط زیستی، بهینه‌سازی مصرف آب و ترویج مواد سوختی متناسب با محیط زیست، تعادل‌بخشی برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، کنترل ورود آلاینده‌ها، حمایت و تشویق‌ سرمایه‌گذاری‌های محیط زیست و تشویق اخلاق محیط زیستی از جمله مباحث موارد مطرح شده در ابلاغ گام دوم انقلاب اسلامی است. 

در این میان تالاب‌ها نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارند چراکه نه تنها به عنوان یک حوزه آبریز کشاورزی و معیشت یک منطقه را تحت تاثیر دارند بلکه سبب تنوع زیستی و جانوری نیز می‌شوند. در روز جهانی تالاب که با حضور معاون رئیس‌جمهور در شهرستان بختگان برگزار شد به انحا مختلف بر حراست و حفظ تالاب‌ها و تعیین حقابه‌ آنها از سدهای بالادست تاکید شد. 

در همین راستا محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس  اجرای بسیاری از اقدامات برای حفاظت از محیط زیست را نیازمند اعتبار دانست و نمایندگان مجلس درخواست کرد که  برای تامین اعتبار آن کمک کنند.

به گفته ایمانیه برای انجام طرح‌های حفاظت از محیط زیست از جمله احیای تالاب‌ها همه اعضای دولت باید پای کار بیایند، چراکه احیای تالاب‌ها امری نیست که فقط توسط سازمان محیط زیست انجام شود و باید همه پای کار باشند.

یک جهت تامین اعتبار و بودجه برای انجام اقدامات محیط زیستی به نمایندگان و بخش دیگر به ویژه در استان‌ها به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برمی‌گردد که در تقسیم بودجه استانی به این مهم توجه کنند. 

احمدعلی افکاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در این زمینه در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: اگر نگاه بلندمدتی به موضوعات داشته باشیم حتما توجه به محیط زیست یک موضوع اساسی خواهد بود. وقتی برنامه‌ریزی را یک برنامه‌ریزی پایدار براساس توسعه پایدار ببینیم حتما توجه به محیط زیست یکی از اصول اساسی است. 

به گفته وی گاهی اوقات فقط توجه به محیط زیست است که در آن صورت توسعه آسیب می‌بیند و اگر توسعه را با محیط زیست در کنار هم ببینیم توسعه پایدار شکل می‌گیرد و این یکی از اصول اساسی برنامه‌ریزی بلندمدت است که باید در استان به آن توجه شود. 

افکاری درباره تعیین بودجه برای اقدامات محیط زیستی در استان گفت: اکنون در مرحله بررسی لایحه بودجه هستیم اما براساس اطلاعات لایحه و نگرش مجلس قرار است تفویض اختیار به استان داده شود تا شورای برنامه‌ریزی بودجه را توزیع فصلی کند. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس افزود:  قطعا سال آینده یکی از اولویت‌های استان در تامین و اختصاص بودجه توسعه پایدار به ویژه در منابع آبی و محیط زیست استان خواهد بود که تالاب‌ها نیز جزئی از آن است. 

اختصاص حقابه برای تالاب‌ها، تامین اعتبار برای اجرای برنامه‌های حفظ و حراست از تالاب‌ها، اصلاح روش‌های کشاورزی و نظارت بیشتر بر برداشت‌های آب‌های زیرزمینی از جمله مواردی است که سبب می‌شود تالاب‌ها احیا شوند. 

افزایش بودجه فرهنگی و اجتماعی مناطق کم برخوردار در سال آیندهدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: دولت سیزدهم به بودجه‌ریزی حوزه فرهنگ توجه ویژه داشته باشدعضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: به دنبال ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید در لایحه بودجه 1401 هستیم

به تعبیر کارشناسان  تاکنون در بحث تالاب‌ها نگاه انتزاعی بوده و صرفا خود تالاب دیده می‌شده بدون اینکه عواملی که بر تالاب تاثیر می‌گذارد دیده شود، در حالی که تالاب در یک حوزه آبریز انتهایی‌ترین حوزه است و در واقع خشک شدن تالاب یک هشدار برای وضعیت حوزه آبریز حساب می‌شود.

بر این اساس مدیریت در حوزه تالاب‌ها خوب نبوده و نیست و باید مدیریت جامع اجرا شود تا همه ارکان یک حوزه آبریز در وضعیت مناسبی قرار بگیرند. 

انتهای پیام/424 /ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان مدیریت و برنامه ریزی محیط زیستی حوزه آبریز استان فارس محیط زیست تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۹۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادارات لرستان سهم اعتبارات وزارتخانه‌ای را تا پایان اردیبهشت مشخص کنند

 ابوطالب شفقت در نشست با رییس و کارکنان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان اظهار داشت: تمام دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه خدمات‌رسان‌ها به همراه معاونت عمرانی استانداری، حداکثر تا پایان ماه جاری فرصت دارند در این خصوص اقدام نمایند.

وی افزود: در این راستا سازمان مدیریت و برنامه ریزی به همراه معاونت‌های عمرانی و اقتصادی استانداری باید هرچه سریعتر وضعیت قانون بودجه و تمامی اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای را مشخص کنند.

استاندار لرستان بیان کرد: باتوجه به دستورات مکرر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر رسیدگی به مناطق محروم، تمامی نقاط استان اعم از محروم و غیرمحروم باید مشخص شوند تا برای انجام خدمات و اقدامات در مناطق مختلف برنامه ریزی شود.

شفقت افزود: هر دستگاهی باید قانون بودجه را به خوبی مطالعه نماید تا بداند چه وظایفی را در نحوه خدمات‌رسانی و جذب اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی از وزارتخانه مربوطه دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • شوک بزرگ به کمیته المپیک در سال المپیک!
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه
  • ادارات لرستان سهم اعتبارات وزارتخانه‌ای را تا پایان اردیبهشت مشخص کنند
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است