Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@20:10:29 GMT

اولویت‌های مدیریت شهری اراک در بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۰۰۳۶

اولویت‌های مدیریت شهری اراک در بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

بار دیگر فصل بودجه‌ریزی شهرداری ها آغاز شده و در این روزها مدیران شهری درگیر تنظیم هزینه و درآمد شهرداری ها هستند، این موضوع از چالش‌های اقتصاد شهری بوده و به گفته کارشناسان تنها با اتخاذ نگاهی جامع و بلندمدت در ایجاد منابع درآمدی پایدار شهرداری‌ها می توان به آن فایق آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه یکی از مهم‌ترین ابزارها در مدیریت مالی آئین نامه مالی شهرداری‌ها است و مفهوم آن همگام با تکامل دولت‌ها و پیچیده‌تر شدن وظایف آنها، تغییر و تکامل یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بودجه‌ریزی همواره یکی از چالش‌های نظام‌های اقتصادی بوده است از این رو شهرداری‌ها نیز به عنوان مؤثرترین نهاد شهری که وظایف و خدمات گسترده‌ای را بر عهده دارند به منظور رفع نیازهای نامحدود و منابع محدود ناگزیر به مدیریت منابع مالی هستند که این مسئله وجود بودجه را اجتناب ناپذیر کرده است.

بودجه یک سند و برنامه مالی است که برای یک‌سال تنظیم و فعالیت‌های شهرداری را در دو بخش اعتبارات جاری و عمرانی تقسیم می‌کند، لذا شهرداری‌ها از نیمه دوم سال درگیر فرایند تدوین بودجه می‌شوند و این موضوع همه قسمت‌های شهرداری و شورا را با خود درگیر می‌کند.

در واپسین روزهای دی‌ماه امسال "علیرضا کریمی" شهردار اراک لایحه پیشنهادی بودجه ۱۶ هزار میلیارد ریالی سال ۱۴۰۱ را تقدیم شورای اسلامی این کلانشهر کرد که رقم آن نسبت به بودجه ۱۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریالی امسال افزایش قابل توجهی داشته است.

در بودجه سال آینده شهرداری اراک، سهم هزینه‌های جاری مدیریت شهری حدود پنج هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال و سهم هزینه‌ای تملک دارایی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال لحاظ شده و حدود ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای تملکات مالی پیش‌بینی شده است.

در حالی که شهردار اراک رویکرد شهرداری را تقویت فعالیت‌های عمرانی عنوان کرده، اما به نظر می‌رسد اعضای شورای اسلامی این شهر سیاست‌های دیگری را در تصویب بودجه سال آینده در نظر گرفته‌اند.

اتمام پروژه‌های عمرانی در اولویت

سیدوحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک در این باره می‌گوید: شورای ششم در حوزه عمرانی به اتمام پروژه‌های فعلی اکتفا خواهد کرد و در تصویب بودجه سال جدید اولویت‌های دیگری را در زمینه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی، زیست‌محیطی و تفرجگاهی در نظر خواهد داشت.

وی می‌افزاید: در حال حاضر به پروژه‌های سخت‌افزاری مانند پروژه‌های عمرانی و تقاطع‌های غیرهمسطح به میزان کافی توجه شده و بسیاری از این پروژه‌ها به تازگی آغاز شده است، لذا باید بر اتمام این پروژه‌ها تمرکز داشته باشیم و بکوشیم کاستی‌های تفرجگاهی را برطرف کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: محله محوری از مهم‌ترین مواردی است که جهت‌گیری شورای اسلامی شهر را در تصویب بودجه سال جدید مشخص می‌کند و تقویت محله‌ها و افزایش تاب‌آوری در محلات شهر از اولویت‌های مدیریت شهری در تصویب بودجه سال آینده به شمار می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه بودجه باید واقع بینانه و با توجه به درآمدهای شهرداری تحقق‌پذیر باشد و به گونه‌ای تنظیم شود که شهرداری را در ایجاد درآمد فعال کند، ادامه می‌دهد: مدیریت شهری نمی‌تواند خود را به مالیات بر ارزش افزوده و سهم پرداختی عوارض آلایندگی صنایع دلخوش کند و شهرداری باید در راه ایجاد منابع درآمدی پایدار گام بردارد.

میرنظامی خاطرنشان می‌کند: طبق قانون درصدی از بودجه به پژوهش‌های علمی مبتنی با نیازهای شهر تعلق خواهد گرفت و در این زمینه شهرداری مطالعات علمی را در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام می‌دهد و چنانچه عوارضی در این زمینه دریافت شود، برای توسعه فضای سبز، کاهش بار ترافیکی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه خواهد شد.

وی می‌گوید: در سال‌جاری بیش از ۹۰ درصد صنایع از پرداخت کامل عوارض آلایندگی شانه خالی کردند چرا که اداره محیط زیست استان در ارائه لیست کاملی از صنایع آلاینده اهتمام لازم را نداشته است؛ این مساله باعث تضییع حق شهروندان شد که امیدواریم در سال آینده این مشکل برطرف شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: با توجه به شاخص‌های رصد شده و پایش‌های صورت گرفته، شور و نشاط اجتماعی در بین شهروندان اراک در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، لذا توجه به این موضوع از اولویت‌های تصویب بودجه در سال آینده خواهد بود.

بودجه، یک برنامه مالی زمان‌بندی شده است

مهدی مسعودی آشتیانی، یک کارشناس اقتصاد شهری نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بودجه تصویب شده برای شهرداری یک برنامه مالی زمان‌بندی شده خواهد بود که بر اساس آن مدیریت شهری زمان اتمام طرح‌ها و پروژه‌های شهری، همچنین میزان اعتبارات لازم برای اجرایی شدن این طرح‌ها را مشخص خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مواردی همچون هزینه‌های جاری شهرداری اعم از حقوق کارکنان طبق آئین‌نامه‌های مربوطه در بودجه لحاظ خواهد شد، تصریح می‌کند: در بودجه شهرداری باید دو ردیف منابع و مصارف درآمدها را مشخص کرد و در صورتی که درآمدزایی شهرداری به میزان مطلوبی نرسد این مجموعه نمی‌تواند خدمات با کیفیتی به شهروندان ارائه دهد.

این کارشناس اقتصاد شهری ادامه می‌دهد: برای افزایش درآمدهای شهری در بودجه‌ریزی شهرداری باید نگاه بلند مدت داشت در صورتی که مدیریت‌های شهری تابع شوراهای اسلامی شهرها بوده و مدت فعالیت چهار ساله دارند که این مساله به طور غیرمستقیم مانع از برنامه‌ریزی بلندمدت خواهد شد، از همین رو در بودجه‌ریزی شهری کمتر پیش می‌آید برای طرح‌هایی که در چندین سال بعد از منابع درآمدی شهرداری محسوب شود، اعتباراتی در نظر گرفته شده باشد.

وی اظهار می‌کند: برای حل این مشکل مدیریت شهری باید در تصویب بودجه از مشاوران مختلفی کمک بگیرد زیرا در غیر این صورت بودجه تمام شهرها به مجموعه مواردی محدود خواهد شد که در آئین‌نامه‌های کلی ابلاغی سالانه اشاره شده است.

آشتیانی می‌گوید: به عنوان مثال یکی از مأموریت‌های شهرداری که در ردیف بودجه باید لحاظ شود، فعالیت‌های زیست محیطی این مجموعه است که شهرداری برای انجام این مأموریت نیاز به منابع درآمدی دارد.

کد خبر 553615

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر اراک اراک شهرداری اراک شورای اسلامی شهر اراک علیرضا کریمی شهردار اراک بودجه بودجه و اعتبارات شهر برنامه ریزی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تصویب بودجه سال شورای اسلامی شهر منابع درآمدی مدیریت شهری بودجه ریزی شهرداری ها سال آینده خواهد شد پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۰۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است

شهردار مبارکه گفت: بخش عمده‌ای از پیشرفت‌های اخیر مدیریت شهری در اجرای پروژه‌ها و خدمت‌رسانی به شهروندان، نتیجه تعامل موثر اعضای شورای شهر و شهرداری است.

محمدمهدی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان با تبریک به مناسبت فرارسیدن روز شورا به همه منتخبین مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار کرد: پیشرفت و جهش سرانه‌های شهری نتیجه تنها بخشی از تلاش و همدلی اعضای شورای شهر با مدیریت شهری در دوره ششم است.

وی دغدغه‌مندی و کوشش مجدانه برای رفع نیازهای عمومی شهروندان را از مشخصه‌های اجتناب‌ناپذیر شورای شهر مبارکه در دوره ششم عنوان کرد و افزود: مدیریت شهری مبارکه در سال‌های اخیر به موفقیت‌های کم نظیری دست پیدا کرده و بطور قطع اگر در زمینه‌های عمرانی و فرهنگی شانه به شانه شهرهای بزرگ می‌زنیم نتیجه درایت و دقت عمل نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر است.

شهردار مبارکه، وفاق، همدلی، برادری و پرهیز از حاشیه‌ها را رمز موفقیت شوراها دانست و خاطرنشان کرد: شوراها نماد بارز مردم سالاری دینی در کشور هستند و اهمیت روز افزون شوراها در عرصه مدیریت شهری بر هیچ کسی پوشیده نیست.

احمدی با اشاره به اینکه اتکا به آرای مردمی به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی نظام اسلامی در شوراها متجلی می‌شود، اضافه کرد: مجموعه شورای اسلامی و شهرداری همواره برادرانه و بر اساس اصول و موازین قانونی به حرکت خود برای رسیدن شهر به شرایط ایده آل حرکت می‌کنند.

وی با تبریک روز شوراها به اعضای شورای اسلامی شهر مبارکه ابراز امیدواری کرد: در سایه بهره‌مندی از خرد جمعی برای تحقق اهداف توسعه شهر و خدمت بیش از پیش به شهروندان، گام‌های بلندی برداشته شود.

کد خبر 748773

دیگر خبرها

  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • مدیریت «بازار دارو» یکی از اولویت‌های دولت است
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • برخی به دنبال تضعیف دستاوردهای مدیریت شهری هستند
  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری