Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی گردشگری گفت: افزایش قیمت عوارض خروج از کشور در بلند‌مدت موجب انحصار سفر در داخل کشور می‌شود که به دلیل حذف جریان‌های رقابتی، کیفیت خدمات سفر کاهش یافته و قیمت تمام شده سفرهای داخلی نیز افزایش پیدا می‌کند. - اخبار اجتماعی -

رحیم یعقوب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم با اشاره به گران بودن قیمت سفر در کشور از محقق نشدن پیش‌بینی‌های انجام شده در راستای رونق نسبی بازار گردشگری خارجی به دلیل شیوع سویه‌های جدید خبر داد و افزایش قیمت عوارض خروج کشور را مانعی مهم بر سر راه توسعه پایدار گردشگری دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ضرر و زیان گسترده کسب و کارهای گردشگری در طول دو سال گذشته گفت: در سال 99 و 1400 به واسطه شیوع ویروس منحوس کرونا و ایجاد محدودیت و ممنوعیت‌ها در راستای انجام سفر صنعت گردشگری وضعیت اسفناکی را تجربه کرد.

این کارشناس اقتصادی گردشگری ادامه داد: به واسطه همین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها ورود گردشگران خارجی در برهه‌هایی از سال گذشته عملاً به صفر رسید و هر بار با شیوع سویه‌های جدید نیز مجدداً از ورود گردشگران خارجی ممانعت به عمل آمد که این موضوع نیز مزید بر علت کسادی بازار گردشگری شد و از رهگذر این امر متأسفانه اعتبارات و بودجه در نظر گرفته شده برای بخش گردشگری به طور کامل محقق نشد و حتی درآمدهایی نیز که از محل ورود گردشگران پیش بینی شده بود حاصل نشد.

به اعتقاد یعقوب‌زاده، در ادامه سال جاری و به ویژه در نیمه دوم سال با توجه به گسترش واکسیناسیون عمومی و فروکش کردن بلندای موج پنجم همه‌گیری کرونا و همچنین لغو ممنوعیت صدور ویزا برای گردشگران خارجی انتظار می‌رفت که در طی چندماه اخیر در سال 1400 بازار گردشگری ایران حداقل رشدی نسبی را نسبت به دو سال گذشته را تجربه کند.

این فعال حوزه گردشگری با بیان این مطلب که علی‌رغم پیش‌بینی انجام شده در این زمینه، می‌توان به جرأت گفت در زمینه ورود گردشگران خارجی و رونق سفرهای خارجی نتوانستیم به شرایط پایدار حداقلی برسیم، بیان کرد: چراکه هربار با شیوع سویه‌های جدید از ویروس کرونا وضع مجدد محدودیت‌ها در ایران و سایر کشورها مانع از انجام سفر و رونق مجدد گردشگری شد که متأسفانه در نمونه اخیر نیز با شیوع سویه جدید اومیکرون مواجه شدیم.

وی توضیح داد: مطابق با پیش‌بینی انجام شده مبنی بر رونق گردشگری در نیمه دوم سال جاری، عملاً آنچه محقق شد صرفاً رونق نسبی گردشگری داخلی بود و این موضوع در حالی به وقوع پیوست که علی‌رغم گران بودن خدمات و امکانات چه در زمینه حمل و نقل و چه در امر اسکان و ...اما باز شاهد از سرگیری سفرهای داخلی به دلیل نیاز روحی مردم به سفر بودیم.

افزایش عوارض خروج از کشور می‌تواند عاملی بر افزایش قیمت و کاهش کیفیت سفرهای داخلی شود

این کارشناس اقتصادی گردشگری با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آینده بخشی از درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور به مبلغ 1500 میلیارد تومان پیش بینی شده  تصریح کرد: گرچه به دنبال اعلام ارقام ردیف‌های مختلف بودجه شایعاتی مبنی بر ده برابر شدن قیمت عوارض خروج از کشور مطرح شد اما در حقیقت این افزایش چندین برابری صرفاً ناشی از پیش‌بینی افزایش میزان سفرهای خارجی بود و به هیچ عنوان افزایش مبلغ عوارض خروج از کشور بیشتر از رویه مرسوم و مطابق با رقم تورم سالیانه در دستور کار قرار نداشت.

یعقوب‌زاده اظهار کرد: آنچه در این میان مسلم است این است که عوارض خروج از کشور قطعاً با افزایشی نسبی همراه بوده که این خود می‌تواند در دراز مدت و یا میان مدت اثرات نامناسب و سوئی بر توسعه صنعت گردشگری داشته باشد.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به این موضوع که هرچند افزایش عوارض خروج از کشور صرفاً افزایش حدود 23 درصدی داشته، تأکید کرد: زمانی این افزایش می‌تواند بر سفرهای خارجی هموطنان تأثیرگذار باشد که شخص بخواهد در طول سال چند نوبت از کشور خارج شده و به سفر بپردازد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر با در نظر گرفتن هزینه هنگفت و سرسام آور سفرهای داخلی در کشور، هرگاه شخص در مقام مقایسه بین مقصدهای خارجی مانند ترکیه و ارمنستان و سفر هوایی به مقاصد داخلی و اقامت در هتل چهار ستاره، قرار بگیرد، شاید انتخاب مقصد خارجی با توجه به امکانات و خدمات بیشتر آن نسبت به قیمت تمام شده هزینه‌های سفرهای داخلی برای شخص صرفه اقتصادی و جذابیت بیشتری داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی گردشگری تأکید کرد: به عبارتی با افزایش عوارض خروج از کشور شخص ناچار از انجام سفر به مقصد خارجی به دلیل افزایش قیمت عوارض خروج از کشور امتناع کرده و در حقیقت مجبور به انتخاب مقاصد گردشگری داخلی می‌شود.

یعقوب‌زاده معتقد است که شاید تصور شود که پیامد این اقدام می‌تواند موجب رونق گردشگری داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور شود؛ اما قطعاً این اقدام در بلند مدت و حتی میان مدت به دلیل حذف بازارها و جریان‌های رقابتی سبب افت کیفیت خدمات و امکانات سفر شده و حتی باعث افزایش بی حد و حصر قیمت تمام شده سفرهای داخلی می‌شود.

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان گفت افزایش قیمت عوارض خروج از کشور و پیامدهای آن درست تکرار نتایج نامناسب قضیه انحصار بازار خودرو در دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی است که به دلیل حذف رقبا از گردنه رقابت، شاهد هستیم عملاً قیمت خودرو علیرغم کاهش کیفیت در طول چندسال اخیر افزایش سرسام آوری داشته است.

گردشگری حلقه گمشده در استان کردستان؛ معرفی ظرفیت‌های نهفته سبب رونق صنعت گردشگری در کشور می‌شود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی افزایش عوارض خروج از کشور کارشناس اقتصادی گردشگری قیمت عوارض خروج از کشور افزایش قیمت عوارض خروج گردشگران خارجی گردشگری داخلی ورود گردشگران سفرهای داخلی یعقوب زاده شیوع سویه پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۰۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

ایسنا/فارس معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه شعار امسال ما «بهشت سرمایه‌گذاری با رویکرد زنجیره ارزش» است، از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت کرد تا در استان فارس سرمایه‌گذاری کنند.

حسن شیخ‌نیا امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه در حاشیه برپایی ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با حضور در غرفه استانداری فارس با یادآوری اینکه ششمین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های صادراتی با شعار توجه به زنجیره‌های ارزش آغاز به کار کرده است، گفت: استان فارس با ظرفیت‌های کم نظیر خود در این رویداد ملی حاضر شده و شعار توسعه زنجیره ارزش در فناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه استان فارس با ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۳۷ شهرستان به عنوان چهارمین استان پهناور کشور شناخته می شود، افزود: این استان در زمینه تولیدات باغی رتبه نخست و در زمینه تولیدات زراعی رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با تصریح اینکه فارس در تولید محصولات پروتئینی نیز رتبه سوم کشور را در اختیار دارد، گفت: در حوزه معدن نیز این استان جایگاه اول به لحاظ سنگ‌های تزیینی، سیمان و خاک نسوز کشور را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که در حوزه صنعت و صنایع مادر و اساسی نیز از جمله استان‌هایی هستیم که در زمینه سازه‌های فولادی در رده‌های برتر کشور قرار داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های بخش گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه توریسم سلامت، گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی و... می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

شیخ‌نیا مجموعه این ظرفیت‌ها را زمینه‌ساز کسب عنوان «بهشت سرمایه‌گذاری برای استان فارس» عنوان کرد و گفت: شعار امسال «بهشت سرمایه‌گذاری با رویکرد زنجیره ارزش» است و از همین‌جا از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم تا ضمن بازدید از ظرفیت‌های استان فارس، در این بهشت، سرمایه‌گذاری کنند.

وی جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را در توسعه بیش از پیش استان موثر دانست و گفت: این کار در تقوبت تولید تجاری نیز موثر خواهد بود.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، تولیدات استان فارس در کشورهای حوزه خلیج فارس و تعدادی از کشورهای اروپایی بازار مصرف مناسبی دارد.

وی، وضعیت بسیار خوب استان فارس در حوزه تولید گیاهان دارویی و لبنیات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تأمین زیر ساخت‌های صنعتی، معدنی، تجاری و مباحث گمرکی از عمده نیازهایی است که فعالان اقتصادی باید در این زمینه‌ها مورد حمایت قرار گیرند.

شیخ‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی استان فارس برای جذب مشارکت‌ها و توسعه بیش از پیش زیرساخت‌ها بر مبنای شعار سال خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ در بحث صادرات وضعیت بسیار خوبی داشتیم، در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی نیز تمام بسترهای لازم و زیرساخت‌ها فراهم شده است، کمااینکه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری برای نخستین بار در کشور در استان فارس راه‌اندازی شد تا بتواند نیازهای فعالان اقتصادی در خارج از کشور را پاسخگو باشد.

وی با تاکید براینکه آمادگی لازم برای تامین نیازهای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری وجود دارد، تصریح کرد: در نمایشگاه اکسپو امسال از ۲۰ محصول جدید در حوزه فرایندها و تولیدات رونمایی می‌شود که بخشی از این محصولات نیاز فعالان اقتصادی در داخل کشور را پوشش می‌دهد و بخشی نیز در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی کاربرد دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در پایان سخنان خود مجموعه اقدامات انجام شده را در راستای کمک به فعالان اقتصادی در زمینه اصلاح فرایندها و معرفی ظرفیت‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است