Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس اصفهان؛ مردان و زنانی که گذر زمان گرد سپید بر موهایشان نشانده است، چونان گنجینه‌هایی هستند که برگ برگ خاطرات‌شان تاریخ ما را ساخته است. جوانان بیست و چند ساله سال ۵۷، امروز برای ما نسل پنجمی‌های انقلاب بزرگ‌ترهای شیرین زبانی شدند که بی‌منت تجربه‌هایی که به سختی و به ازای خون‌های ریخته شده در این راه بدست آمده را به رایگان و با آغوش باز در اختیار ما قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بالاخره پیش از ما نسلی بودند که نه فقط به جرم همراه داشتن و خواندن کتاب‌های سیاسی مذهبی سال‌ها زندان شدند و برای شرکت در مراسمات مذهبی پایشان به ساواک و شکنجه‌ها باز شد.

«مرتضی آرسته» نامی آشنا برای اصفهانی‌ها است که در تمام چهل سال گذشته در هر جایگاهی در مسیر انقلاب انجام وظیفه کرده و حالا در چهل و سه سالگی پیروزی، بدون منت مقابل ما نشست و برایمان ساعت‌ها از آن دوران خفقان گفت.

مرتضی آرسته دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی است، تشکلی که از دهه بیست تأسیس شده و قدمت ۸۰ ساله دارد. می‌گوید: سیزدهم ماه رجب در اصفهان متولد شدم و نامم را مرتضی گذاشتند، به سال شمسی اردیبهشت‌ماه سال ۲۸ محسوب می‌شد. در نوجوانی اولین ملاقاتم را با امام خمینی در قم داشتم. در دبیرستان نمونه دیپلم گرفتم و رشته شیمی دانشگاه اصفهان قبول شدم و چهار سال لیسانس را اصفهان گذراندیم.

فارس: چه شد که به مسیر انقلاب و مبارزه وارد شدید؟

آرسته: عشق به امام باعث شد تا رساله ایشان را تهیه کنم و مقلدشان شوم، از همان دبیرستان در جلسات مذهبی شرکت می‌کردم که به صورت مخفیانه برگزار می‌شد، چون پیش از انقلاب روی مجالس مذهبی و به خصوص امام خمینی (ره) بسیار حساس بودند.

ساواک کاملا روی افراد شناخت کامل داشت و اعتقادات مردم را می‌دانست، مکان جلسات را هر هفته تغییر می‌دادیم.

**وقتی مجازات خواندن یک کتاب، چندین سال زندان بود

نسل جوان امروز راحت هرچه می‌خواهند در گوشی و فضای مجازی می‌خوانند و می‌نویسند اما ما اجازه نداشتیم حتی یک کتاب انقلابی بخوانیم چون مجازاتش چندین سال زندان بود.

فارس: با جوانان و مردم فعال و مبارز چگونه برخورد می‌شد؟

آرسته: ساواک کاری با مردم کرده بود که حتی بین خانواده‌ها هم بدبینی و شک درست کرده بود و حتی پدر و پسر هم از یکدیگر می‌ترسیدند که همدیگر را لو دهند. شاه یک شیوه حکومتی داشت که به او گفته بودند اگر میخواهی علما را شکنجه و مجازات کنی بین‌شان اختلاف بینداز و امام را هم طوری به نجف فرستاد تا ابهت ایشان خورد شود و ضعیف شوند اما تدبیر امام اجازه این کار را نداد.

فارس: از دوران دانشجویی‌تان بگویید.

آرسته: معتمدی رئیس دانشگاه اصفهان بود که از وابستگان رژیم بود و تفکر غربگرا داشت؛ در دانشگاه تفکرات مختلفی از کمونیست تا مسلمان وجود داشت. یک اتاق کوچک ۶×۴ برای نمازخانه داشتیم که بین دو نماز سخنران دعوت می‌کردیم، با آقایان مهدی، جواد، اکبر اژه‌ای نیز هم دوره بودیم. آن زمان دل و جرئت می‌خواست که سخنرانی کنی و کمتر کسی قبول می‌کرد چون شب که نشده کارشان به ساواک می‌کشید.

در آن سال‌ها سخنان دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد در دانشگاه‌ها طرفدار داشت و ما هم این کتاب‌ها را در نمازخانه می‌گذاشتیم، هرکسی کتاب می‌خواند را ساواک تحت نظر می‌گرفت.  به بهانه ۱۶ آذر که روز دانشجو بود هم تظاهراتی در دانشگاه داشتیم، دانشجویان را پس از آن بسیار شکنجه و اذیت کردند و مامور گذاشته بودند و بعضاً چندین ماه آن‌ها را زندانی می‌کردند.

در نقشه دانشگاه جای مسجد مشخص بود اما کسی اعتقاد نداشت تا آن را بسازد، به همین دلیل به دفتر آقای همدانیان که خیری بود می‌رفتیم و درخواست ساخت مسجد داشتیم. او برای کلنگ زنی به دانشگاه آمد و صحبت‌هایی شد که به مهندس ملک گفت یک مسجد تمام و کمال برایشان بسازید.

قاسم معتمدی، رئیس دانشگاه اصفهان

**دانشجویانی که به جای سالن رقص، مسجد می‌خواستند

در همان مراسم رییس دانشگاه به اطرافیانش به زبان انگلیسی برای آنکه ما متوجه نباشیم گفت که ما برای این دانشجویان عقب‌ افتاده سالن رقص ساختیم اما این‌ها به دنبال مسجد و نماز هستند. اکثریت بچه‌های انقلابی مسلمان بودند اما برخی هم افکار انحرافی داشتند.

فارس: پس از گذراندن دوره دانشگاه به کجا رفتید؟

آرسته: دوران خدمت هم به دانشگاه علوم پزشکی رفتم، به بچه‌ها و دانشجویان در پخش اعلامیه کمک می‌کردم که حراست دانشگاه ما را خواست و گفت که اگر در لباس نظامی کار خلاف کنید جرم‌تان اعدام است و هشدار داد که اگر اقدامی انجام دهی اعدام در انتظارت است و واقعا تعدادی از دانشجویان اعدام شدند و زندان رفتند. سال‌ها بعد در دوران بعد از انقلاب مسجد بزرگی کنار آن مسجد قدیمی ساختند اما آن مسجد همدانیان هنوز پابرجاست.

همدانیان، خیر اصفهانی

 

فارس: در طول تاریخ اصفهان و اصفهانی‌ها همواره پیشگام و بعضاً آغازکننده راه و الگو برای سایر هموطنان در مواقع مختلف بوده‌اند، این مسأله در روند پیروزی انقلاب اسلامی هم تکرار شد.

آرسته: بله، اصفهان برای کلیه شهرهای دیگر الگو بود یعنی اکثر مسایل از اصفهان برمی‌خاست که امام و رهبری هم بارها روی این مسأله تاکید داشتند، حرکات انقلاب در اصفهان از مردادماه که مصادف با ماه رمضان بود به نوعی آغاز شد. در زندان شورش شد و آن ها را زدند، خانواده‌ها در منزل آیت‌الله خادمی تحصن کردند، از ۵ روز قبل از ماه رمضان تا پنج روز بعد تحصن ادامه داشت، آن روزها در کوچه آیت‌الله خادمی و تمام دیوارهایش بیانیه چسبیده بود.

شهرهای دیگر خبری نبود، بنابر‌این از جاهای دیگه هم جمعیت می‌آمد و بازدید می‌کرد، سخنرانی های آتشین در این چند روز در منزل آیت‌الله خادمی انجام می‌شد که بررسی می‌کردند و دیدند بقیه هم از اصفهان الگو می‌گیرند، تصمیم گرفتند شبانه حمله کنند.

تحصن مادران و زنان زندانیان در منزل آیت‌الله خادمی

**پنج نفر را در یک کوچه به شهادت رساندند

در آن حمله چهار پنج شهید، در همان شب داشتیم از جمله شهید نوری، شهید دوازده امامی و... که با کمال تعجب در منزل و کوچه شهید شدند و اینطور تحصن را شکستند.

ناجی رییس حکومت نظامی در اصفهان بود و اولین حکومت نظامی کشور در اصفهان بود، این جا بود که علما پیام دادند که کار انقلاب شروع شد، البته قبل از آن هم بحثی داشتیم که در قم تظاهرات بود اما این حکومت نظامی آغاز نهضت بود.

تیمسار ناجی، فرماندار نظامی اصفهان

فارس: پس از گذراندن دوران خدمت به استخدام آموزش و پرورش در آمدید، آن‌جا چگونه مبارزات خود را ادامه دادید؟

آرسته: آبان ۵۶ معلم دبیرستان بودم و فرهنگیان هنوز تشکیلاتی پیدا نکرده بودند بعدا در ناحیه‌ها به عنوان جامعه معلمان تشکیلاتی ایجاد شد که هفت نفر هیأت اجرایی شدند و آقای جلیلی، حسینی، مرتضوی، نیلفروش‌زاده، خانم بتول عسگری و من بودیم، مثلا آقای جلیلی در دبیرستان ادب ناظم بود و مخفیانه اعلامیه‌ها را چاپ می‌کرد.

اوایل آبان تصمیم گرفتیم در سالن آموزش و پرورش همه معلمان را تجمیع کنیم و به بهانه اینکه دستور اداره است، آن‌ها را دعوت به حضور کردیم تا اینکه متوجه شدند و دیگر دعوت را ادامه ندادیم.

در آن مجلس یک قطعنامه دادیم که در آن خط مشی امام را آوردیم و آن زمان آقای پرورش در زندان بود، با ایشان در هنرستان صفاکار همکار بودیم، من شیمی و ایشان ادبیات درس می‌دادند، ما هم همراه با دانش‌آموزان حرکات انقلابی داشتیم و شعار می‌دادیم و آزادی پرورش را می‌خواستیم.

 

فارس: از چهره‌های بسیار موثر در پیروزی انقلاب اسلامی مرحوم پرورش بود که شما با ایشان خاطرات زیادی دارید.

آرسته: بله با آقای پرورش خیلی خاطره داشتیم، یک روز ساعت ۱۰ شد و دیدیم که نیامد، او آدمی نبود که کلاس درس را معطل کند، تا اینکه دیدیم با دستی بر پهلو وارد مدرسه شد و فهمیدیم ساواک شب تا صبح او را کتک زده است اما او با همین وضعیت خودش را به کلاس درس رساند. با استاد پرورش همکار بودم و خاطرات زیادی از او دارم و تا زمانی که وزیر شد به او مشاوره می‌دادم.

** فرهنگیان و بازاریان اصفهان دست در دست هم در راه انقلاب

فارس: اقشار مختلف هم پا به پای معلمان در مبارزات شرکت داشتند؟

آرسته: ما پایگاه‌مان هنرستان شاه عباس بود که الان البته تغییر نام داده است، مدارس در تاریخ ۲ آبان قطعنامه فرهنگیان را امضا کردند و مورد اول آن خط مشی امام بود، بازاریان نیز با فرهنگیان هماهنگ بود و بازار ۴ ماه تعطیل بود.

کارمان این شده بود که هر روز یک مراسم برگزار کنیم و‌ در این شرایط انقلاب اوج می‌گرفت؛ امام هر شب در فرانسه بیانیه‌ای می‌داد و ما هم آن‌ها را تکثیر می‌کردیم.

تحرکات در اصفهان از همان حکومت نظامی آغاز شد و هر روز داغ‌تر می‌شد، محرم ماه یک ستاد مخفیانه ایجاد شد و معلوم می‌کرد که فردا مراسم در چه مکانی باشد، جامعه معلمان هم ده شب مراسم داشتیم و آنجا وصف امام می‌گفتند.

 

میدان انقلاب اصفهان شب‌ها روضه ما خیلی شلوغ می‌شد، مرحوم جدیدی هم مجری برنامه شد و در سالن آموزش و پرورش مجلس گرم بود که خبر دادند مجسمه شاه را در میدان انقلاب به پایین کشیدند و چون ریشه این اقدامات همین مراسمات بود جلسه را پایان دادیم تا قبل از حمله به مراسم مردم خارج شوند.

فارس: این اتفاقات که تعریف می‌کنید در چه تاریخی رخ داد؟

آرسته: اینجا به دی ماه ۵۷ رسیدیم و هر روز در مساجد و محلات مراسم داشتیم، مردم شغل‌هایشان تعطیل بود و همه به این مراسمات می‌آمدند.

**ماجرای یک تجمع غافلگیرکننده در مسجد حکیم اصفهان

یک روز تصمیم گرفتیم مراسم در مسجد حکیم برگزار شود، شب قبل حکومت نظامی شد و اعلام کردند تمام راه‌های منتهی به مسجد حکیم بسته شوند، صبح که شد مسجد غرق جمعیت بود و نفهمیدند از چه راهی این‌ها آمدند.

آن روز آقای احمدی، امام جمعه خمینی‌شهر سخنران بود و سخنرانی بسیار آتشینی داشت، آقای احمدی مبارزی بود که هیچ‌گاه سکوت نمی‌کرد و بسیار شکنجه شد و زندانی کشید.

مسجد سید را هم برای مراسم هفتم محرم تدارک دیدیم که آقای بهشتی‌نژاد سخنران جلسه بود که سال‌ها بعد به دست منافقین به شهادت رسید.

از مسجد سید راه افتادند تا به چهارراه تختی بروند اما به دلیل حکومت نظامی مسیر را تغییر دادند و به سمت چهارراه وفایی رفتند که آنجا هم حکومت نظامی بود و آقای خادمی هم حضور داشت.

فرمانده حکومت نظامی گفت که اگر کسی جلو بیاید تیراندازی می‌کنیم و او را می‌کشیم، چند جوان وقتی این حرف را شنیدند جلو رفتند و گفتند هرکاری می‌خواهید انجام دهید، آیت‌الله خادمی درخواست کرد که اجازه دهند مردم به آرامی حرکت خود را پایان دهند.

** فلسفه نام‌گذاری چهارراه هفتم محرم

روز خونینی بود و وقتی جوانان جلو رفتند چندین نفر را به شهادت رساندند، شهدای ابتدای انقلاب بسیار مظلوم هستند و گمنام.

اینطور بود که اصفهان تأثیر زیادی در پیروزی انقلاب داشت و نسبت به دیگر شهرها و استان‌ها تحرکات مهم‌تری داشت؛ اصفهان در همه حال پیشگام بود.

تجمع مردم اصفهان

فارس: دیگر استان‌ها هم همگام با اصفهان تنور انقلاب را داغ‌تر می‌کردند.

آرسته: بله اما تحرکات دیگر استان‌ها محدود بود، مثلا آیت‌الله کافی که فوت کردند فرصت مراسم تشییع را غنیمت شمردند و شعار مرگ بر شاه سر دادند، ما هم آن روز مشهد بودیم و دیدیم که جمعیت پراکنده شد، استاندار وقت که خون مردم زیادی را ریخت همان روز با هلیکوپتر در صحن گوهرشاد نشست و به حرم آمد، مشهد هم اینطور تحرکاتش آغاز شد، شهید هاشمی‌نژاد و مقام معظم رهبری از فعالان انقلاب بودند.

تشییع مرحوم آیت‌الله کافی

فارس: به طور خاص از اقدامات ساواک و جنایاتش بیشتر برایمان بگویید.

آرسته: تیمسار ناجی مسوول حکومت نظامی بود، اما نادری و شهیدی ماموران ساواک بودند در اصفهان که همه ما را می‌شناختند، شب تا صبح پای بچه‌ها را به سقف می‌بستند و آویزان می‌کردند، تعدادی از بچه‌ها را هم به شهادت رساندند.

مسعود شهیدی یکی از دوستانی بود که بسیار شکنجه‌اش کردند و بعد از انقلاب با ما در شورا بود که قانون شورا را باهم نوشتیم و پس از آن به دست شهید دیالمه دادیم و تصویب شد.

فارس: از اختلاف افکنی ساواک میان خانواده‌ها گفتید، دلیل آن چه بود؟

آرسته: می‌خواستند همه بهم شک داشته باشند و خانواده‌ها از هم بپاشند و همدیگر را لو بدهند.

آن زمان کتابخانه‌ای داشتم که در صفحه اول آن مهر اسم خودم را می‌زدم.

**از ترس دستگیری، تمام کتاب‌هایم را آتش زدم

یک پسردایی داشتم به نام احمد که برادر سردار شهید محمدحجازی بود و بسیار فعال بود و کتاب‌های شریعتی را دوست داشت.

کتاب‌های شریعتی را از کتابخانه‌ام به او می‌دادم، یک بار او را به همراه کتاب‌هایم دستگیر کردند و دایی‌ام به من خبر داد و مجبور شدم تمام کتاب‌هایم را بسوزانم چون اگر پیدا می‌کردند چندین سال زندان داشت و آن شب، شب سختی برای من بود که با ترس تمام کتاب‌هایم را سوزاندم.

فارس: برای خواندن کتاب در چه موضوعاتی مشکل داشتید و ساواک به آن حساس بود؟

آرسته: حتی با خواندن نهج‌البلاغه هم مشکل داشتند، به شریعتی بسیار حساس بودند و یک بار که برای سخنرانی او به تهران رفته بودم هنوز وارد نشده بودم که من را دستگیر کردند اما چون لهجه اصفهانی داشتم گفتم که برای مسافرت و سر زدن به اقوام آمدم و نهایتا مرا آزاد کردند.

حسینیه ارشاد

**دانشجویانی که به لطف ساواک لیسانس گرفتن‌شان ۱۰ سال طول می‌کشید

بیشتر مخاطبان شریعتی دانشجویان بودند که بسیار او را دنبال می‌کردند، بیشتر هم دانشجویان دانشگاه شریف بودند و سالیان سال حتی تا ده سال دوره لیسانس آن‌ها طول می‌کشید چون بارها به زندان می‌رفتند و از درس عقب می‌افتادند.

فارس: تا دی‌ماه سال ۵۷ را برایمان گفتید، ادامه آن و وقایع منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی را برایمان تعریف کنید.

آرسته: به دی‌ماه رسیدیم و فرار شاه با چمدان‌های طلا و جواهرات، هیچ کشوری هم او را قبول نمی‌کرد و آواره شده بود.

مردم بسیار خوشحالی کردند و آن وقت بود که امام پیام دادند و گفتند که من هر چه سریع‌تر به ایران می‌آیم.

۲۹ دی‌ماه بود که در روز اربعین امام اعلامیه دادند افرادی که موافق اسلام هستند به خیابان بیایند و نوعی رفراندوم برگزار کرد و جمعیتی که آن روز به خیابان‌ها آمد تکرارنشدنی بود.

امام گفتند که امام جماعت نماز روز اربعین میدان امام اصفهان آیت‌الله خادمی باشند، جمعیت از محراب مسجد امام تا بازار قیصریه بود و اصلا به حدی جمعیت زیاد بود که نمی‌شد صفوف را هماهنگ کرد‌، سخنران آن روز هم آقای پرورش بود و جمعیت بود که موج می‌زد.

راهپیمایی مردم اصفهان روز ۲۹ دی‌ماه ۵۷ مصادف با اربعین حسینی

این جمعیت بهترین رفراندوم بود و صبح روز بعد امام پیام دادند که عازم ایران هستم و شورای سلطنت برگزار شد و خواستار صحبت با امام شدند که امام قبول نکرد و گفتند باید اول استعفا دهند.

فارس: مردم اصفهان هم این روزها به پایتخت رفته بودند و مثل شما نقش مهمی در مراسمات استقبال داشتند.

آرسته: بله، پس از آن بختیار فرودگاه را بست و اینجا بود که نقش اصفهانی‌ها بار دیگر مشخص شد، اقشار مختلف مردم اصفهان به تهران رفتند و مستقر شدند.

بازاریان در حسینیه اصفهانی‌ها تهران جمع شدند و پنجم بهمن بود که همه در دانشگاه تهران تحصن کردند و کارمان این بود که از مهدیه راهپیمایی می‌کردیم و می‌گفتیم که ما از اصفهان آمده‌ایم، راه را باز کنید وگرنه جنگ مسلحانه آغاز می‌کنیم.

**استقرار ۲۰ اتوبوس معلم اصفهانی در مهدیه تهران

ستاد استقبال از ورود حضرت امام خمینی(ره) در تهران و با مسوولیت شهیدان بهشتی، مفتح و باهنر تشکیل گردید. اعضای این ستاد که با ما مدام در ارتباط بودند، از ما خواستند که برای استقبال از امام (ره) به تهران برویم. ما هم ۲۰ اتوبوس از جامعه معلمان را راهی کرده و در مهدیه تهران مستقر شدیم.

البته ۸ روزی آنجا بودیم ولی آقا موفق به حضور در کشور نمی‌شدند. تا اینکه شب ۱۲ بهمن اعلام شد، حضرت امام فردا به طور قطعی و صد در صد وارد تهران می‌شوند. خدا می‌داند آن شب در تهران چه خبر شد و چقدر همه خیابان‌ها و کوچه‌ها دیدنی بود. 

 

تمام جوانان آن شب تا صبح، با اشک چشم خیابان‌ها را برای ورود امام شستند و جایی نبود که گلی زده نشود.

فارس: ستاد مراسم اصفهان چه نقشی در ستاد استقبال امام خمینی(ره) داشت؟

آرسته: ستاد استقبال از ورود حضرت امام خمینی(ره)، وظیفه انتظامات و نظم بخشی منطقه حساس بهشت زهرا را به دست اصفهانی‌ها داده بود و این گونه شد که جامعه معلمان اصفهان، انتظامات سرتاسر خیابان بهشت زهرا و خود بهشت زهرا را به دست گرفته بود. 

فارس: قبول انتظامات بهشت زهرا آن‌هم با آن حجم زیاد جمعیت سخت نبود؟

آرسته: از همان ابتدا، سیل جمعیت انتظامات را با خودش برد و موقع سخنرانی آقا هم کسی به کسی نبود. آن موقع بود که من به این حرف رسیدم؛ اگر خدا بخواهد می‌تواند، شیشه را بغل سنگ نگه می دارد. با این که تمام جمعیت پر از ساواکی و ضد انقلاب بود ولی حضرت آقا را خدا حفظ کرد و گرنه احتمال وقوع هر اتفاقی برای ایشان وجود داشت. 

جوانان ۳۳ کیلومتر از خیابان های تهران تا فرودگاه را رفت و روب کرده و عاشقانه منتظر دیدار امام(ره) بودند، زیرا امام ۱۵ سال از این مردم دور بود و نهایتا ۱۲ بهمن امام وارد ایران شدند. برای استقبال از امام هم ۴ نفر کاندید شده بودند و فردی که از امام استقبال کرد فردی به نام آقای شاهنوش اصفهانی بود.

خیل عظیمی از مردم در استحکام پایه های انقلاب سهیم بودند و ارتباطات قوی دوستان با یکدیگر باعث شد تا برنامه هایمان به شکل بهتری دنبال شود، به عنوان مثال پس از ورود امام(ره) به ایران با توجه به اینکه مرکز خبر جایی بود که ایشان حضور داشتند من هم تا ۲۲ بهمن ماه در تهران بودم و اخبار دست اول را به دوستان می‌رساندم.

فارس: پس از ورود امام به کشور چه وقایعی رخ داد؟

آرسته: این روندی بود که هر روز قشری از مردم با ایشان بیعت می کردند؛ روزی بود که «همافر»ها به صورت رسمی به دیدار امام(ره) آمدند و به شکل رسمی مقابل ایشان رژه رفتند و عکس این مراسم در روزنامه کیهان به چاپ رسید که بختیار می‌گفت این عکس مونتاژی است.

در آن زمان جوانان به وسیله موتور اخبار را در سطح شهر پخش می کردند و خبری که از بیت رهبری اعلام می‌شد، جوانان به سرعت آن را در شهر پخش می‌کردند.

فارس: برخورد رژیم وقت با این اقدامات مردم و امام چه بود؟

آرسته: ۲۱ بهمن ماه سپهبد رحیمی حکومت نظامی اعلام کرد و گفت هیچ کس حق ندارد شب از خانه بیرون بیاید، در آن روز آیت الله طالقانی هم با توجه به اینکه درگیری و خونریزی نشود فرمودند که از منازل خود خارج نشوید.

**ماجرای اختلاف نظر آیت‌الله طالقانی و امام 

پس از آن، آیت الله طالقانی به منزل امام(ره) مراجعه کردند و گفتند که باید صحبت امام(ره) عملی شود، دستور امام هم این بود که همه مردم از خانه های خود خارج شوند؛ آن شب رژیم پهلوی تصمیم داشت که فاتحه انقلاب را بخوانند ولی با پیام امام(ره) مبنی بر خروج مردم از خانه‌هایشان این کار به سرانجام نرسید و این در حالی بود که رادیو مدام صحبت‌های بختیار مبنی بر عدم خروج مردم از منازل را می‌خواند.

این مسأله هم فقط به همت جوانان بود و امروزه جوانان ما باید این مسائل را بدانند که انقلاب به راحتی بدست نیامده است.

اعلامیه هایی که در تهران پخش می شد شب همان روز به اصفهان برده و تکثیر می‌شد، در مکان‌های مختلف هم جلسات مختلفی برگزار می‌شد و تمام خانواده‌ها از آخرین پیام‌های امام مطلع می‌شدند.

فارس: از نقش بانوان در پیروزی انقلاب و پس از انقلاب بگویید.

آرسته: در همه مراحل انقلاب بانوان نقش عظیمی داشتند، در دفاع مقدس پشت جبهه را بانوان هدایت می‌کردند.

در دانشگاه هم خانم‌های دانشجو بودند که فعالیت سیاسی داشتند و در پیروزی انقلاب نقش اساسی داشتند و دستگیر هم می‌شدند.

نقش ویژه بانوان هم همان بحث پرورش نسل انقلابی بود و بعد از انقلاب هم در ادارات مسوولیت‌های مهمی گرفتند.

فارس: از دوران پس از انقلاب بگویید، پس از آن هم در آموزش و پرورش مشغول بودید؟

آرسته: پس از فعالیت در مدرسه، سه سال قائم مقام نهضت سوادآموزی بودم و یک‌بار هم که در مکه بودیم آقای قرائتی حکم ستاد اقامه نماز استان را به من دادند، ده سال آخر خدمتم را هم به دانشگاه رفتم و اواخر دهه هفتاد خودم را بازنشسته کردم، البته حکم بازگشت به کار برایم زدند اما مجدداً بازنشسته شدم.

فارس: شما که قبل و بعد از انقلاب را دیدید، می‌دانید که وضعیت و واقعیت جامعه چه بوده و چه هست؛ به نظر شما مشکل اصلی کشور در حال حاضر چیست؟ 

آرسته: اگر کسی بگوید کاش انقلاب نکرده بودیم، چون از دوران پیش از انقلاب خبر ندارد و یادش رفته چه وضعیتی داشتیم، ثروت‌هایی که پهلوی‌ها از کشور خارج کردند را از یاد برده‌اند.

ده سال امام رهبری کردند و تکرارناپذیر بودند، پس از آن هم به دست مقام معظم رهبری دادند که ۳۲ سال است کشوری را رهبری می‌کنند که دنیا جرئت ندارد گوشه چشمی به آن داشته باشند و حتی دشمنان هم نقطه تاریکی در کارنامه و زندگی ایشان پیدا نکردند و به پاکدستی او اقرار می‌کنند، این رهبران را دیگر دنیا به خود نمی‌بیند.

**توصیه‌ای به تشکل‌های سیاسی

در تشکل پیشگامان هم تنها اصل ما حرکت روی مدار ولایت فقیه و رهبری است و تشکل‌هایی که صلاح تشکل را بر حرف امام خود ترجیح می‌دهند خطا می‌روند. منافقین هم همین‌طور بودند و با عمل نکردن به حرف امام خود به گمراهی کشیده شدند، مشکل ما از ابتدای انقلاب تا حال همین گروه‌گرایی است که صحبت امام خود را محور قرار نمی‌دهند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: آرسته ساواک اصفهان انقلاب اصفهان انقلاب در اصفهان انقلاب اسلامی اصفهان تمام کتاب هایم پیروزی انقلاب آیت الله خادمی انقلاب اسلامی بعد از انقلاب آموزش و پرورش جامعه معلمان حکومت نظامی مردم اصفهان امام خمینی اصفهانی ها خانواده ها بهشت زهرا خیابان ها پس از آن آن زمان امام ره بچه ها دی ماه آن روز سال ها ده سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۰۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: فراخوان ایده‌ها در هفته فرهنگی اصفهان اعلام شده است و شهروندان می‌توانند پیشنهادات خود را برای معرفی بهتر مجموعه تخت‌فولاد و رونق‌بخشی آن در حوزه گردشگری با شماره‌گیری ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ مطرح کنند.

ابراهیم عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن گرامیداشت هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: فرارسیدن این هفته بهانه‌ای شد تا ظرفیت‌های گردشگری و زیارتی تخت‌فولاد را به‌عنوان گنجینه ارزشمند و معنوی در مناسبت‌های مختلف معرفی کنیم.

وی با اشاره به یکی از رویدادهایی که به‌طور مستمر در مجموعه تخت‌فولاد برگزار می‌شود، افزود: «نشست در محضر» یکی از این رویدادها است، در هفته فرهنگی اصفهان ما در محضر آیت‌الله سید محمدباقر درچه‌ای هستیم که یکی از شخصیت‌های بارز در مجموعه تخت‌فولاد است.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با بیان اینکه دو نشست تخصصی در هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود، تصریح کرد: نشست بررسی ابعاد سیاسی و اجتماعی آیت‌الله سیدمحمد باقر درچه‌ای در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود و اساتید حوزه و دانشگاه حول شخصیت این فرد با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، همچنین نشست دیگری حول محور بررسی ابعاد کلامی و اعتقادی آیت‌الله سیدمحمد باقر درچه‌ای در خیابان عبدالرزاق، بازار نیماورد در مدرسه نیماورد برگزار شد.

عمرانی با اشاره به رویداد ایده‌کاپ در بعد گردشگری تخت‌فولاد ادامه داد: تخت‌فولاد ظرفیت ایده‌پردازی بالایی دارد، ما سعی کرده‌ایم با مشارکت شهروندان در هفته فرهنگی اصفهان فعالیت این مجموعه را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: زمانی که شهروندان ما را با خلاقیت‌های خود را در ایده‌پردازی برای مجموعه تخت‌فولاد یاری کنند، ما در شرایط بهتری این سرمایه عظیم را معرفی می‌کنیم.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اضافه کرد: مجموعه تخت‌فولاد برای تشویق مشارکت شهروندان در ایده‌پردازی، علاوه‌بر جوایز ویژه، آن‌ها را برای تحقق آن ایده حمایت می‌کند.

وی گفت: فراخوان ایده‌ها در هفته فرهنگی اصفهان اعلام شده است و شهروندان می‌توانند پیشنهادات خود را برای معرفی بهتر مجموعه تخت‌فولاد و رونق‌بخشی آن در حوزه گردشگری با شماره‌گیری ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ مطرح کنند.

عمرانی خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم بیست‌وششم خرداد به‌مناسبت «روز نکوداشت تخت‌فولاد» ایده‌های برتر را معرفی و اختتامیه ایده‌کاپ را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: یک رویداد دیگر به‌عنوان «تکیه‌گرد» در تخت‌فولاد برگزار می‌شود که تکیه‌های این مجموعه در آن معرفی می‌شود، همچنین به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان روز سیزدهم اردیبهشت، شهروندان می‌توانند در تکیه خاتون‌آبادی حضور پیدا کنند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: خاتون‌آبادی از تکیه‌های کمتر دیده شده در مجموعه تخت‌فولاد است که مدت‌ها درِ آن به روی شهروندان بسته بود، اما به‌تازگی بازگشایی شده است، همچنین شهروندان می‌توانند از عناصر گردشگری و زیارتی این مجموعه استفاده کنند.

کد خبر 748141

دیگر خبرها

  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • حمایت جمعی از بانوان اصفهانی از طرح نور
  • فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!