Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از فردیس، مصلی فردیس در دو طبقه طراحی شده و هر طبقه به مساحت ۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع است. گفته شده مصلی جدید فردیس سازه ای مستحکم است و در سال ۹۷ در انجمن بتون ایران به عنوان سازه برتر شناخته شده که تحمل زلزله ۸ ریشتری را دارد و در مواقع بحران می‌تواند بیش از ۸ هزار نفر را در خود جای دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پروژه سنگین مصلی فردیس در چندقدمی تنها بیمارستان شهر واقع شده که علیرغم نبود حتی یک تخت بیمارستانی در شهر ۷۰۰ هزار نفری فردیس، سال‌هاست در حرکتی لاک پشتی به سمت خط پایان حرکت می‌کند. در سال‌های ابتدایی پیشرفت پروژه مصلی چشمگیر بود به طوری که از سوی رسانه‌ها مورد مقایسه با پروژه دولتی بیمارستان قرار گرفت. اما ظاهرا تغییر منبع تامین بودجه از شهرداری کرج به شهرداری فردیس با استقلال فردیس از کرج، روند تامین اعتبار برای احداث و عملیات اجرایی پروژه مصلی را با مشکل مواجه کرد.  

روند تامین بودجه مصلی از کرج تا فردیس

روند تامین اعتبار مصلی فردیس به گفته امام جمعه وقت، به این شکل بوده که از سال ۹۱ هر ساله معادل حدود ۵۰۰ میلیون تومان میلگرد از سوی شهرداری کرج به پروژه مصلی اختصاص داده شده و در سال ۹۵ با فروش میلگردها و کمک‌های دیگر، طبقه زیرزمین احداث شده است.

 پس از آن شهرداری کرج برای هر سال مبلغ ۲ و نیم میلیارد تومان اعتبار برای مصلی فردیس در نظر گرفت که فقط سال ۹۶ این مبلغ جذب شد و در سال ۹۷ با جدایی فردیس از کرج این بودجه قطع شد. در سال ۹۷ برای پرداخت بدهکاری ۴ میلیاردی به پیمانکار مصلی، دفتر و منزل امام جمعه فروخته شد و همچنین احداثات مصلی فعلی فردیس با مبلغ ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به شهرداری فردیس واگذار شد. در سال ۹۸ شورای اسلامی شهر فردیس تغییر رویه داد و ۲ میلیارد تومان و در سال ۹۸ نیز ۵ میلیارد تومان برای کمک به احداث مصلی در بودجه شهرداری پیش بینی کرد. اما در سال ۱۴۰۰ و در روزهای پایانی عمر اولین دوره شورای فردیس در لایحه ای جنجالی توسط سرپرست وقت شهرداری این شهر، ۸ میلیارد تومان از بودجه نردبان آتش نشانی و ۶ میلیارد تومان از بودجه پارکینگ طبقاتی فلکه چهارم برای کمک به مصلا به شورا ارائه و توسط شورا تصویب شد که باتوجه به نیاز فردیس به نردبان آتش نشانی و ضرورت وجود پارکینگ طبقاتی برای کاهش معضل ترافیک در بلوار اصلی فردیس، این اقدام شورا نشینان مورد انتقاد بسیاری از اهالی رسانه قرار گرفت. 

در مبحث همیشه حاشیه ساز بودجه مصلی، از نگاه برخی‌ها، با توجه به نیاز مبرم شهر به وجود مرکز درمانی، مسؤولان و مدیران شهری به جای کمک به احداث مصلا، باید تمام همتشان را صرف راه اندازی بیمارستان کنند؛ در حالیکه طبق بند ( ز) ذیل ماده ۱۷۴ قانون پنجم توسعه کشور، شهرداری نمی‌تواند به بیمارستان فردیس که یک پروژه دولتی است، کمک کند.  

و حالا امام جمعه جدید فردیس، ضمن ایجاد تغییر در هیات امنای مصلای در حال احداث فردیس، شیوه ای دیگر و بدون حاشیه را برای تکمیل این پروژه فرهنگی در نظر دارد.   

برای احداث مصلی از بودجه شهرداری استفاده نمی‌کنیم 

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی، امام جمعه فردیس ضمن بازدید از پروژه مصلی با اشاره به اینکه مصلی جدید فردیس فقط مکانی برای برگزاری نماز جمعه نیست، گفت: مصلی امام خمینی فردیس در صورت تکمیل بخش‌های مختلف، مجتمعی فرهنگی در خدمت مجموعه شهرستان خواهد بود. تکمیل این پروژه سنگین به بودجه کلانی نیازدارد که پیش از این بر اساس وعده‌های داده شده، برای احداث پروژه بر روی کمک‌ها و بودجه شهرداری و استانداری حساب شده بود. اما با توجه به مشکلات خاص دولت و مشکلات اقتصادی کشور، وعده‌ها عملی نشد و ادامه پروژه را با مشکل مواجه کرد. علاوه بر این برخی اختلافات نیز موجب توقف پروژه شد و مدت هاست فقط هزینه نگهداری این پروژه سنگین و متوقف شده را می دهیم.  

وی با بیان اینکه قصد داریم از این به بعد پروژه مصلی را با استفاده از کمک‌های خیرین پیش ببریم، افزود: بودجه شهرداری باید برای شهر هزینه شود. اگرچه شهرداری حتی اگر برای احداث مصلی کمک نکند، نمی‌تواند برای بیمارستان هزینه کند. اما ما در شهر مشکلات جدی تری داریم که شاید نسبت به احداث مصلی اولویت داشته باشد. من اعتقاد دارم که باهمدلی می‌توان شهر را ساخت و ما توفیق داریم که در شهرستان فردیس بسیاری از کارشناسان در حوزه‌های مختلف، مهندسان و خیرین مسائل شهرستان را پیگیری می‌کنند که می‌توانیم از ظرفیت همه خیرین و دلسوزان شهر برای احداث مصلا استفاده کنیم.

ضرورت تسریع در بهره برداری و برگزاری نماز در مصلی جدید  

محمدرضا آژِیر شهردارفردیس که جزو اعضای جدید هیات امنای مصلی جدید نیز هست، در خصوص این پروژه گفت: اولین گام در اجرای پروژه مصلای فردیس، تسریع در بهره برداری است. باید جداره‌های بیرونی و کف سازی حداقلی انجام شود تا بتوانیم نماز را در این مکان برگزار کنیم. بازنگری در تقسیم بندی فضای زیرزمین برای تحقق مجتمع فرهنگی، فاز اول طراحی و اجرای این پروژه خواهد بود.  

وی تأمین پارکینگ برای مصلی فردیس را ضروری دانست و افزود: در این فضا پارکینگی برای استفاده روزمره تعبیه می‌شود که پاسخگوی مراسمات خاص مثل شب قدر نیست. ضمن اینکه متأسفانه بیمارستان فردیس هم برای پرسنل و مراجعین پارکینگ تامین نکرده است. باتوجه به ضرورت وجود پارکینگ برای هر دو مجموعه مصلی و بیمارستان، می‌طلبد که شهرداری در طرح باغ ۱۱۰ که قرار است در این منظقه اجرا شود، احداث پارکینگ را در اولویت قرار دهد.  

آژیر اظهار امیدواری کرد که پروژه مصلی در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد. 

۴۰ میلیارد؛ بودجه مورد نیاز برای تکمیل مصلی

بوذری، عضو هیات امنای مصلی امام خمینی(ره) فردیس که از گذشته نیز در این هیات امنا عضویت داشته است؛ در خصوص هزینه‌های پروژه مصلی فردیس، گفت: در مجموع سازه این پروژه از جمله طبقات مثیت و منفی، گنبد و تجهیز کارگاه به طور کلی تا کنون حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است. در حال حاضر نیز عملیات ساختمانی در این پروژه متوقف نیست وتوسط شرکتی به کارفرمایی شهرداری به مبلغ ۲ میلیاردتومان اقدام عملیاتی و تحویل موقت انجام شده است.  

وی افزود: شرکت دوم به کارفرمایی شهرداری با بودجه ۵ میلیارد تومان کار را آغاز کرده، اما در موعد مقرر تحویل موقت را انجام نداده است و با افزایش ۲۵ درصدی به مبلغ ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون مواجه شده است. در این موارد مبلغی پول به حساب مصلا واریز نشده است اما اگر تحویل موقت شرکت دوم به کارفرمایی شهرداری به اتمام برسد و صورتجلسه شود، هیات امنای مصلا می‌تواند مستقیما کار را شروع کند.  

بوذری اضافه کرد: برای تکمیل مجموع سازه و نیازمندی های داخل آن با تورم امروز حدود ۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است که امام جمعه محترم در نظر دارد با استفاده از ظرفیت خیرین پروژه را تکمیل کنیم. البته این پروژه سنگین به یکباره قابل انجام نیست و باید در فازهای مختلف به انجام برسد. اگر مصلی برای برگزاری نماز و ورود مردم آماده شود، امیدواریم با همت و کمک مردم پروژه را به اتمام برسانیم.  

همت خیرین و ساخت مصلی

احتمالا شهروندان با سابقه فردیس اولین روزهای مصلای قدیم را فراموش نکرده اند. وقتی با یک پرده مشمایی بخش کوچکی از فضای مصلی محدود شده بود تا با تنها بخاری موجود گرم شود و شب‌های قدر ماه رمضان برای روزه داران انگشت شماری که حضور داشتند به سحر برسد. اما پس از سالها باپیگیری مسؤولان و دست همت مردم، مصلا تکمیل و حتی حوزه علمیه هم در جوار مصلا احداث شد.  

اگرچه جمع آوری مبلغ مورد نیاز مصلا ازدست یاری رسان و همت بلند خیرین شهر فردیس دور از انتظار نیست؛ اما شاید زمانی طولانی را تا تکمیل پروژه بطلبد.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس البرز کرج مصلی فردیس شهرداری مدیریت شهری فارس نیوز خبر میلیارد تومان بودجه شهرداری پروژه سنگین احداث مصلی هیات امنای پروژه مصلی مصلی فردیس برای احداث مصلی جدید امام جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۱۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت امنیت شغلی کارگران را فراهم سازد/ کارگر رکن تولید

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد بارانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مهدیشهر در مصلای نماز جمعه این شهر، هفته کار و کارگر را گرامی داشت و ضمن اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع کارگران، تاکید کرد: معظم له فرمودند که حضرت محمد (ص) به دستان کارگران بوسه می‌زدند و این بالاترین قدردانی از مقام کارگران است.

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، اگر حال جامعه کارگر ما خوب باشد، حال نصف جامعه ما در ایران اسلامی خوب خواهد بود و این نشان می‌دهد که ۴۰ میلیون جامعه ایرانی را کارگران تشکیل می‌دهند لذا دولت باید توجه ویژه به این قشر داشته باشند.

امام جمعه مهدیشهر ضمن بیان اینکه دولت باید امنیت شغلی کارگران را فراهم سازد، بیان کرد: کارگری که حقوق ناچیز می‌گیرد، کمترین حق اش این است که با خیال جمع بر سر کار حاضر شود و امنیت شغلی دارد و این به آرامش کارگران هم کمک می‌کند.

بارانی خواستار توجه به معیشت قشر کارگر شد و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی رکن تولید را کارگر و کار آفرین دانستند و لذا برای اینکه شعار سال جاری یعنی جهش تولید با مشارکت مردم عملیاتی شود، نیاز داریم که کارگر و کارفرمایان دست به دست هم دهند تا تولید افزایش پیدا کند.

وی ضمن گرامی داشت هفته معلم و سالروز شهادت شهید مطهری بیان کرد: معلمی شغل انبیا است و هر پیشرفتی در کشور رخ می‌دهد، محصول کار یک معلم است. اگر امروز شاهد افتخار موشک‌های بالستیک بودیم، باید از مقام معلمان تقدیر کرد که دروس را به جوانان ما آموخته‌اند.

امام جمعه مهدیشهر با بیان اینکه نخبگان امروز تریبت یافتگان معلمان هستند، گفت: باید قدردان جامعه معلمان و فرهنگیان کشور بوده و وظیفه دولت مردان ما هم این است که به این قشر بیشتر توجه داشته باشند.

بارانی با بیان اینکه به میزبانی که برای قشر معلمان هزینه می‌شود همان میزان برای هویت بخشی به نسل جوان، تولید علم و تربیت نسل آینده ساز کشور هزینه خواهد شد، افزود: تقویت معلمان، اتفاقات بزرگی را در جامعه رقم خواهد زد.

وی همچنین به عملیات وعده صادق هم اشاره کرد و بیان کرد: آیت الله آملی در بیانیه‌ای که به مناسبت عملیات وعده صادق دادند اعلام داشتند که وعده صادق فتح غریب، فتح مبین و طلیعه فتح مطلق است که اشاره ایشان سرنگونی اسرائیل است که به زودی اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش مهر، دو هفته قبل از سوی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور اعلام شد که حجت الاسلام مهدی نژاد امام جمعه جدید مهدیشهر خواهد بود اما با پیگیری و مطالبه مردم مجدداً حجت الاسلام بارانی به عنوان امام جمعه مهدیشهر منصوب و نماز جمعه این هفته را اقامه کرد.

کد خبر 6089127

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)
  • رشد ۷۰ درصدی بودجه منطقه ۷ اصفهان در ۱۴۰۳‏
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران
  • ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد
  • دستور دادستان فردیس برای ساماندهی یک پارک
  • جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران
  • به حقوق قشر کارگر توجه شود
  • تأکید بر توجه معلمان به مسائل آموزشی
  • دولت امنیت شغلی کارگران را فراهم سازد/ کارگر رکن تولید