Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@14:04:36 GMT

خداحافظی با حس بویایی؟

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۱۴۳۶

خداحافظی با حس بویایی؟

دانشمندان با مطالعاتی که انجام داده اند، مدعی هستند انسان‌ها به تدریج حس بویایی خود را از دست می‌دهند.

به گزارش مشرق، حتی فکر کردن به روزی که دیگر نتوانیم بوهای اطراف مان را حس کنیم هم آزار دهنده است، با این حال دانشمندان مدعی شده اند ممکن است بشر به تدریج حس بویایی خود را از دست بدهد. در این مطالعه که توسط Bingjie Li از موسسه تغذیه و سلامت شانگ‌های رهبری شد، از ۱۰۰۰ چینی و ۳۶۴ نفر از مردم نیویورک خواستند تا ۱۰ رایحه را ببویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن چه آن‌ها پیدا کردند، از یک فرضیه قدیمی حمایت می‌کند که حس بویایی انسان ممکن است در طول زمان به دلیل تغییرات در ژن‌هایی که گیرنده‌های بویایی ما را رمزگذاری می‌کنند، تحلیل رفته باشد. باهم به مرور این ادعا و واکنش دیگر محققان پرداخته ایم.

کاری که بینی‌ها می‌کنند

گیرنده‌های بویایی، مواد شیمیایی موجود در هوا را که در بینی ما نفوذ می‌کنند، شناسایی می‌کنند، اما گیرنده‌های بویایی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. پیش از این، یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که هر دو نفر به طور متوسط در بیش از ۳۰ درصد از ژن‌های گیرنده بوی بد خود، تفاوت‌های عملکردی دارند. این یافته توضیح می‌داد که چرا برخی از افراد ممکن است بوی تند یا دلپذیری را درک کنند که شخص بعدی حتی نمی‌تواند آن را تشخیص دهد. محققان شدت و خوشایندی بوها را در مقیاس ۱۰۰ درجه‌ای ارزیابی و تنوع ژنتیکی در ژن‌های بویایی شرکت کنندگان را بررسی کردند، به این امید که تغییرات مرتبط با نحوه درک مردم از رایحه‌ها را پیدا کنند.

لی و همکارانش می‌نویسند: «با خلاصه کردن تمام تغییرات ژنتیکی منتشر شده که با ادراک بو مرتبط است، دریافتیم افرادی که از لحاظ ژنتیکی، گیرنده‌های بویایی مشابهی با اجداد خود دارند، بوها را شدیدتر درک می‌کنند». این محققان می‌افزایند: «اگرچه هدف پژوهش این مسئله نیست، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که مجموعه ژن بویایی پستانداران و مشخصاً انسان ها، در طول زمان تحلیل رفته است».

دیگر محققان چه می‌گویند؟

با این حال، این ادعا که حس بویایی انسان در طول زمان به آرامی محو می‌شود، به شدت مورد مناقشه قرار گرفته است. محققان دیگر قبلاً این موضوع را مطرح کرده اند که حس بویایی ما آن قدرها هم که فکر می‌کنیم بد نیست و به مطالعات تست بویایی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد حتی با وجود ژن‌های بویایی کمتر نسبت به حیوانات دیگر، توانایی تشخیص بوی انسان حتی از برخی حیوانات دیگر بهتر است.

جان مک گان، عصب شناس دانشگاه راتگرز، در سال ۲۰۱۷ نوشت: «مانند دیگر پستانداران، انسان‌ها می‌توانند تعداد بی نظیری از بوها را تشخیص دهند و حتی مسیرهای بویایی در فضای باز را دنبال کنند.» روی هم رفته هنوز میان دانشمندان اتفاق نظر جامعی در خصوص نظریه مشهور از دست رفتن تدریجی حس بویایی بشر وجود ندارد، اما بینگ جی لی و همکارانش باور دارند که دانش ژنتیک این فرضیه را تا حدود زیادی تأیید می‌کند. نتیجه این مطالعه در نشریه PLOS Genetics به چاپ رسیده است.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو جشنواره فجر بورس قیمت حس بویایی اختلالات بویایی سلامت اخبار سلامتی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت گیرنده های بویایی حس بویایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۱۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز برای کاپیتان ایران مشخص است؛ خداحافظی در پایان فصل

به گزارش همشهری‌آنلاین، حدود یک ‌ماه پیش بود که باشگاه فاینورد اعلام کرد قرارداد علیرضا جهانبخش، وینگر ایرانی‌اش را تمدید نخواهد کرد. اتفاقی که این روزها هم در این تیم رخ می‌دهد، به وضوح تأییدکننده عدم‌نیاز فنی فاینورد به جهانبخش است؛ جایی که کاپیتان تیم ملی ایران تنها در دقایق پایانی مسابقات این تیم فرصت حضور در میدان را پیدا می‌کند.

در ۳بازی اخیر فاینورد، جهانبخش به‌ترتیب ۱۴، ۷ و ۵دقیقه به میدان رفته. او در حالی از دقیقه۸۵ بازی این هفته با ایگلز راهی زمین شد که نتیجه ۳بر یک به سود هم‌تیمی‌هایش بود و بازی با همین حساب به پایان رسید. در فاصله ۳هفته تا پایان رقابت‌های لیگ هلند، فاینورد با ۹امتیاز کمتر از آیندهوون در رده دوم قرار دارد و طبیعتا از شانسی برای قهرمانی برخوردار نیست.

کد خبر 847381 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ویژه ورزشی لژیونرهای فوتبال عليرضا جهانبخش

دیگر خبرها

  • خداحافظی 4 قهرمان توکیو با المپیک پاریس!
  • خداحافظی شوکه کننده سلنا گومز با ۴۲۹ میلیون کاربر
  • خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر
  • لحظات خداحافظی غم‌بار بستگان با شهدا در رفح+ فیلم
  • خداحافظی منچستر یونایتد با لیگ قهرمانان اروپا
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر
  • همه چیز برای کاپیتان ایران مشخص است؛ خداحافظی در پایان فصل