Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:17:54 GMT

تلفات دام در خراسان شمالی به یک سوم کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۱۴۵۱

تلفات دام در خراسان شمالی به یک سوم کاهش یافت

دکتر حسن علمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شاخص تلفات دام در بین گله در این استان بیش از ۶ درصد بود اما با مدیریت علمی و مشارکت دامدارن به کمتر از ۲ درصد رسیده است.

وی گفت: در راستای کاهش هزینه های تولید در بحث تامین تغذیه دستی خوراک دام برای اقدامات تحقیقاتی با کشت و صنعت‌ آستان قدس و اداره کل امور عشایری استان تفاهم‌نامه و قراردادی منعقد شد که با بررسی ها و بازدیدها و مدیریت صحیح پرورش دام به یافته های تحقیقاتی دست یافتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محقق علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی به شاخص ترین دستاوردهای تحقیقاتی مرکز در طول دو سال اخیر که به عرصه اجرا انتقال یافته است پرداخت و اظهار داشت: با اقدامات علمی و اصولی ضریب تبدیل خوراک به گوشت در دام سبک در این استان کاهش یافت در دامداری سنتی به ازای هر کیلوگرم تولید گوشت قرمز، مصرف خوراک ۵۰ درصد کاهش یافت.

علمی گفت: در دامداری های سنتی به ازای هر ۱۲ کیلوگرم علوفه یک کیلوگرم گوشت قرمز حاصل می شد که هم اینک به  ۶ کیلوگرم خوراک برای تولید یک کیلوگرم گوشت رسیده است.

وی اظهار داشت: این شاخص در دامداری صنعتی نیز به ازای هر ۸.۵ کیلوگرم علوفه یک کیلوگرم گوشت بود که بعد از اجرای طرح های تحقیقاتی پنج کیلوگرم علوفه به یک کیلوگرم گوشت قرمز رسیده است.

وی افزود: همچنین طول مدت پروار نیز از ۱۸۰ روز به ۸۰ روز کاهش یافته است، طول مدت شیرخوارگی نیز از ۱۳۹ روزه به ۶۰ روز کاهش یافت.

علمی با بیان اینکه در مجموع در حدود ۴۰ درصد کاهش هزینه خوراک دام حاصل شده است گفت: با این اقدامات هزینه های تولید گوشت نسبت به گذشته کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا کاهش هزینه های تولید با یافته های تحقیقاتی در حالی است که خشکسال های پیاپی و کاهش تولید علوفه و همچنین افزایش تغذیه دستی دامداران را با مشکل جدی مواجه کرده است، یافته های تحقیقاتی در راستای کاهش ضریب تبدیل خوراک به گوشت قرمز توانسته بخشی از مشکلات این قشر را بکاهد.

این محقق که دکتری تغذیه دام نیز است در بخش دیگری از سخنانش در خصوص فرموله کردن جیره کارخانجات خوراک دام استان نیز گفت: با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوراک خام دامی فرموله شد.

علمی اظهار داشت: مقدار کنسانتره تولیدی یارانه ای این استان در حال حاضر ۱۳ هزار تن است که تمامی جیره ها و مشاوره های فنی کارخانجات از طریق این مرکز انجام می شود.

وی یکی از دلایل توفیق در این حوزه را جایگزین کردن خوراک های نوین دامی به جای شیوه های سنتی تغذیه عنوان کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی امسال ۱۴۰ هزار تن انواع علوفه دامی شامل کنسانتره، جو و کنجاله ذرت و سویا به منظور تغذیه دستی دام‌ها بین دامداران این استان توزیع شد.

از مجموع این میزان نهاده دامی ۱۱۰ هزار تن کنسانتره و ۳۰ هزار تن نیز نهاده دامی به صورت خام بین دامداران این استان در سال جاری توزیع شده است.

نهاده های دامی به صورت خام به استان اختصاص داده می شود اما بخشی از نهاده ها در اختیار کارخانجات خوراک دام برای تبدیل به کستانتره داده می شود.

۴۲ هزار و ۳۸۱ بهره بردار استان در بخش دام فعالیت دارن، بیشتر دامداران استان سنتی هستند و همراه نگهداری دام، کشاورزی خرده مالکی نیز دارند.

در سال های عادی تنها در فصل کوچ عشایر در فروردین ماه و در زمستان نیز در سه تا چهار ماه بعضا علوفه دستی به دامداران اختصاص می یافت اما در سال جاری حتی در فصل بهار نیز بهره برداران، بخش بیشتری از نیاز خوراک دام را با تعذیه دستی جبران کردند.

خشکسالی تولید علوفه در مراتع را بیش از ۵۰ درصد نیز کاهش داده است و دام سبک برای خوراک نیاز به مراتع دارد اما مراتع فقیر استان علوفه مورد نیاز دام را تامین نمی کند.

در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

همچنین در خراسان شمالی ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

برچسب‌ها بجنورد دام و طيور خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد دام و طيور خراسان شمالی بجنورد دام و طيور خراسان شمالی یک کیلوگرم گوشت خراسان شمالی خوراک دام گوشت قرمز کاهش یافت هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۱۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت

مهدی رشیدی در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده و در دیدار با رییس امور طرح‌های کلان سازمان برنامه و بودجه که مدیریت اعتبارات سفر رییس جمهور به استان‌ها را بر عهده دارد، ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی تخصیص یافت.

وی در ادامه افزود: از این میزان، ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر است که به صورت نقدی به خراسان شمالی تخصیص داده شد و ۲۵۰ میلیار تومان نیز از اعتبارات استانی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی ادامه داد: ۱۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات تخصیصی، ویژه تکمیل طرح محور بجنورد به جنگل گلستان است.

رشیدی بیان کرد: علاوه بر اعتباری که برای محور بجنورد گلستان منظور شده است، برای محور بجنورد_سنخواست، محور جاجرم میامی، محور بجنورد اسفراین، سد گلمندره، تاسیسات فاضلاب بجنورد و دانشگاه علوم پزشکی (دانشکده داروسازی) از این اعتبارات بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر 6092543

دیگر خبرها

  • راز صاحب سینما می‌شود
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران