Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:54:25 GMT

گفت‌وگوهای مسئله محور

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۱۵۱۳

گفت‌وگوهای مسئله محور

در ادامه یادداشت ۱۸ بهمن روزنامه همدلی به قلم محمد علی نویدی مدرس دانشگاه می‌خوانیم: در تعاطی طرفین خردمند گفتگوها از فهم همدیگر بهره مند می شوند و جان ها و عقل های نحیف، فربه می گردند، تا بتوانند مسئله شناسی و راه حل یابی کنند. به تعبیر دیگر، گفت و گو در مرتبه و مرحله پر اهمیت و پر ضرورت خود تبادل نظر و تعاطی افکار خردمندان و دانشوران است برای اتخاذ نگرش و روش اثربخش در کاوشگری مسائل و معضلات و کشف راه حل های گره گشا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این مقدمه پرسش اینست که امداد و اعانت روش گفت و گو برای مسئله شناسی و راهکار یابی کاربردی و ریاضی مدار چیست؟ 

شاید بتوان موضوعات و مسائل اساسی زندگی انسان  را به سه قسم منقسم نمود: ۱- موضوعات و مسائل تفکری و اندیشگی. مراد موضوعاتی است که با مباحث آکادمیک و استدلالی و برهانی و تخصصی و تفسیری همراه باشد. مثل، توصیف و تبیین از موضوع تورم در سطح عاقلان و خردمندان و صاحب نظران و نظریه پردازان اقتصاد. این عرصه، ساحت اندیشه و علم و دانش و تخصص و تفکر و متفکران است نه قلمرو عمل بدون علم، نه میدان خودنمایی، نه صحنه رقابت و نه مدعیان دروغین. ۲- موضوعات و مسائل استراتژیک و راهبردی. به نظر نگارنده، این قسم مباحث و مطالب در میانه راه و تصمیم سازی و تصمیم گیری هستند نه در نقطه آغازین مسئله شناسی و راه حل یابی. یعنی، برای شناخت مشکلات و معضلات و مسائل اگر از وسط راه شروع کنیم، موفق نخواهیم شد. شاید، ناکامی بسیاری از جوامع در توسعه نیافتگی و عقب افتادگی همین نکته و دیدگاه باشد. بنابراین، شروع مسئله شناسی و راه حل یابی از مسائل و موضوعات استراتژیک و راهبردی نیست. دانش مدیریت، سیاست، روانشناسی، مهندسی، طب، حقوق، هنر، و سایر رشته‌های دانشگاهی، آغازین گاه مناسب و معقولی برای مسئله شناسی نیست. زیرا، طرح و تعبیه های آنان از سرچشمه و ریشه دور است. موضوعات و مسائل استراتژیک در تلو و تالی موضوعات  و مسائل تفکری هستند. چگونه بدون داشتن تحلیل و تفسیر خردمندانه و تبیین و توضیح عقلانی اثربخش، طرح راهبردی میدهند!؟. مثلاً، اول تفکر اقتصادی لازم است و آنگاه رهبردهای اقتصادی؛ ابتدا تفکر فرهنگی لازم است و سپس، سیاستهای فرهنگی. و ۳- مسائل و موضوعات برنامه ای و عملیاتی. منظور برنامه‌های اجرایی و عملیاتی و قابل سنجش و اعمال قدرت ریاضی است. به عنوان نمونه، مسئله محیط زیست. ابتدا تفکر ویژه حفظ محیط‌زیست لازم است تا امکان بقا و رشد زندگی تمهید گردد؛ و آنگاه استراتژی و سیاست های کلان طراحی می شود و سپس به مرحله برنامه و عملیات می رسیم. این دیدگاه و نگرش با استدلال و تجربه قابل تأیید و حمایت است.

لیکن، رویکرد و رهیافت مکمل نیز در مسئله شناسی و راه حل یابی مطرح شده است. « کتاب تفکراثربخش» و آن دیدگاه این است: در زندگی زمینی و واقعی « بنده از زندگی و انسان واقعی سخن می گویم نه ذهنی و انتزاعی» اصل و اصالت از آن انسان و زندگانی آدمی ست. بنابراین، موضوعات و مسائل این انسان واقعی، هم نیازمند و محتاج تفکر و نور خرد است، و هم حاجت به کاربرد و اثرگذاری و عمل آوری. بدین جهت، هم می توان از مسائل جزئی و واقعی و محدود و ویژه «مثل فلاکت مردم در گرانی و تورم» گفت و گو کرد و آغاز نمود، و هم از مسائل و موضوعات تفکری و نیز راهبردی. این یک جریان اندیشگی و عمل آوری و زندگانی است. مرتب و مستمر از مسئله و مشکل به خرد و عقل رجوع می شود و از تفکر به معضلات عطف توجه می گردد. این نگاه ما را از نگرش مکانیستی و مهندسانه و خطی و تک ساحتی، نجات می دهد و از رویکرد ناکارآمدی رهایی می بخشد. این نگرش و روش همان « تفکراثربخش» است. 

برچسب‌ها گفت وگوی تمدن ها معاونت حقوق مالکیت فکری مشارکت سیاسی موسسه گفت و گوی ادیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گفت وگوی تمدن ها معاونت حقوق مالکیت فکری مشارکت سیاسی گفت وگوی تمدن ها معاونت حقوق مالکیت فکری مشارکت سیاسی موضوعات و مسائل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام کارهای بی‌منت در گرو داشتن تفکر بسیجی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی صبح سه‌شنبه در همایش حکمت مطهر که به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه برگزار شد، سپاه را مجموعه‌ای که بر پایه اعتقاد و دین بنا نهاده شده است، عنوان کرد و افزود: بی‌تردی همین ویژگی‌ها و ساختارها باعث شده است تا این مجموعه در همه عرصه‌ها با قدرت وارد میدان شود.

وی با یادآوری اینکه در مجموعه‌ای چون سپاه پاسداران که با مولفه‌های قدرت‌آفرین شکل گرفته، افرادی چون سردار سلیمانی و شهید حججی تربیت یافته‌اند، تصریح کرد: بی‌تردید هر آنچه که بر پایه دین، اعتقاد و عقیده بنا نهاده شده باشد، در همه عرصه‌ها با قدرت وارد شده و انسان‌های ارزشمندی را با معیارهای والای انسانی تربیت خواهد کرد.

این مسوول یکی از نمادهای بارز این قدرت‌مندی را وجود تشکل مردمی بسیج عنوان کرد و یادآور شد: بسیج نماد واقعی یک تفکر و فرهنگ است که بر پایه عقیده بنا نهاده شده و هر جا ورود پیدا کرده، خدمات خود را بدون هیچ چشم‌داشتی انجام داده است.

مسوول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان در ادامه، به برخی از وظایف ذاتی حوزه نمایندگی در سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: حمایت و کمک با سایر مجموعه‌ها، ترویج معارف انقلابی و دینی و نیز تعمیق بصیرت و معرفت از جمله وظایف این حوزه به شمار می‌رود.

بیگدلی با اشاره به اینکه این حوزه در سال گذشته با کمک و همکاری هادیان سیاسی، روشنگران و روحانیون اقدام به برگزاری بیش از ۲۳ هزار جلسه بصیرتی کرده است، خاطرنشان کرد: هدف ما این است که بتوانیم پرچمی را که امروز در دستان ما قرار دارد را به دست صاحب اصلی آن حضرت حجت (عج) برسانیم.

کد خبر 6092850

دیگر خبرها

  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود
  • انجام کارهای بی‌منت در گرو داشتن تفکر بسیجی است
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • علی اصغر حسن زاده: تفکر ما سورپرایز کردن تیم ها در جام جهانی است!
  • پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند