Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:53:36 GMT

دنیای برخط کودکان

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۱۵۵۶

دنیای برخط کودکان

کودکان امروز توقعاتی بالایی دارند و گویی هیچ چیز خوشحال شان نمی کند، زندانی محبس های آپارتمان، تبلت و گوشی شده اند و کودکانی مجهز و مرفه اما غمگین هستند که  بی پناهیِ اجتماعی و آماج مخاطرات رنگارنگ تکنولوژیک بودن را هم باید به این موارد افزود.

کودکان در دنیایی بر خط به سر می برند، از دواندن انگشت ها بر صفحه کلید گوشی ساده رنگ و رو رفته و همرسانی پیامی یا گرفتن ارتباطی با دیگری تا گوشی های هوشمند لمسی و برقراری ارتباط های برخط (Online) و زنده (Live) که دیگر هیچ حریمی را به رسمیت نمی شناسند و بی پروا همه کنج  و کنارهای زندگی را می کاوَند و برآفتاب می افکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود این امکان نوپدید (گوشی های هوشمند) همچون دیگر امکانات  ناشناخته دیگر به حضور غافلگیرانه مهمانی ناخوانده می ماند که در شبی زمستانی و در هنگامه برف و بوران به ناگاه دق الباب می کند، خواب شیرین اهل منزل را برمی آشوبد، تحفه ای با خود آورده است؛ شیئی  کوچک که فقط شیئی  کوچک و بی زبان نیست، بلکه زبانی پنهان و وسوسه انگیز دارد و تو را به ارتباط گرفتن با دیگران برمی انگیزد. 

"سلمان احمدوند " نویسنده و پژوهشگر اجتماعی در این خصوص به ایرنا گفت: ابزارهای نوین ارتباطی ، شمشیری دو لبه است و سودمندی آن در عین مصون ماندن از آسیب ها یا به حداقل رساندن آنها، مستلزم شناخت  و مهیا شدن برای میزبانی از آن است.

وی اظهار داشت: از این رو هرچه دیرتر به سروقت وجوه آسیب شناسانه این ابزارها برویم بر شمار قربانیان ناآگاه و گاه معصوم افزوده خواهد شد، قربانیانی که جامعه هدف آن از بزرگسالان تا جوانان و نوجوانان گسترده است.
احمدوند گفت: پیچیدگی های زندگی اجتماعی را در روزگار حاضر باید به رسمیت شناخت و برای شکافتن تار و پود آن سر از پای نشناخت و به موازات آن از پیچیدگی های شخصیت آدمی نیز هرگز نباید غافل ماند.

به گفته وی دنیای مجازی و ابزارهای ارتباطی نوین همچون گوشی های هوشمند ، معنایی تازه به جهان داده و در این میان ضرورت حیاتی مراقبت از خود و دیگران در مصاف تندباد بنیان کن تکنولوژی است که در جهان ما با هزار جلوه پدیدار شده و از طنازترین آن جلوه ها، گوشی هوشمند است؛ دلربایی  افسونگر که خود را به دستِ طفلان دبستانی هم رسانده است و دست و چشم و ذهن و زبان آنان را نیز در کار گرفته است.

کتابخوانی ؛ محافظی برای کودکان در دنیای مجازی

پژوهشگر مسایل اجتماعی ادامه داد: کودکان را باید با کتابخوانی از گزندهای بی شمار فضای مجازی ایمن نمود، هرچه آنان با کتاب انس و الفت بگیرند آسیب ها کاهش خواهد یافت و ظرفیت ها برای مقابله و رویارویی با مخاطرات، افزایش می باید.

وی اظهار داشت: پدر و مادر کتابخوان شوق کتابخوانی را در کودک بر می انگیرند و نهال همزیستی با کتاب را در باغ وجود او غرس می کنند؛ چندان عمیق که تا پایان زندگی پیوندشان با کتاب ناگسستنی است.
احمدوند ادامه داد: افرون بر این، بازی کردن با کودکان است که باید از سوی والدین مورد توجه قرار گیرد، شرط آن نیز اهتمام ایثارگرانه و مهربانانه پدر و مادر به صرف وقت کافی برای بازی کردن با کودک است.

به گفته وی هیچ رفتاری همچون بازی با کودک یا مدیریت بازی کودکانه در خانواده های دارای بیش از یک کودک، به رشد شخصیت، شکل گیری هویت اجتماعی و بلوغ عاطفی کودک یاری نمی رساند.

این جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: همچنین باید با یاددادن شیوه ها و رویه های استفاده هوشمند و بهینه از امکانات زندگی برخط که سبک غالب و جهان گیر زندگی در دنیای اینترنت است می توان از خطاها و خطرهای مواجهه با آن کاست و بر ظرفیت ها و مزیت های آن افزود.

کودکان امروز ، بالغ های فردا هستند که  بیم این می رود اگر بایسته های رفتاری واقعی را نیاموزند با ابزارهای قدرت مندی که در دست دارند به خود و جامعه پیرامون شان آسیب بزنند.

هر چند کودکانِ امروز  فرزندان فناوری هستند اما گرمای مناسبات حقیقی رونق بازار مَجاز را می شکند و چراغ امید به زندگی را در قلب ها  روشن می کند، همچنان که سرمای روابط انسانی و تاریکی چراغ رابطه ها حقیقت را به مسلخ مجاز می بَرد.پس هنوز هم می توان با مدد از  راهکارهایی جذاب کودکان را به عالم واقعی شان بازگرداند.

برچسب‌ها بروجرد لرستان فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد لرستان فضای مجازی بروجرد لرستان فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۱۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود

آفتاب‌‌نیوز :

«در رفح گورستان‌های جدیدی دیدم که مملوء از کودکان شده بود.» این عبارتی است که «جیمز الدر» سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد در یادداشتی که روزنامه «گاردین»، عصر امروز (چهارشنبه)، آن را منتشر کرده، از مشاهدات خود در غزه روایت کرده است.

سخنگوی یونیسف که سه بار از بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان اروپایی رفح (جنوب غزه) بازدید کرده، می‌گوید: «کودکان بسیاری را دیدم که از یک تخت استفاده می‌کردند.»

او در ادامه درباره تبعات حمله به منطقه پرجمعیت رفح در جنوب نوار غزه اشاره می‌کند و می‌گوید: «۶ ماه گذشته است و این جنگ سیاه‌ترین رکورد‌های بشریت را شکست» چراکه گزارش‌ها نشان می‌دهند بیش از ۱۴ هزار کودک کشته شده‌اند و «اوضاع در شرایطی که تهدید می‌شود این مسیر وحشتناک ادامه خواهد داشت، بدتر می‌شود.»

سخنگوی یونیسف اضافه می‌کند در منطقه کوچک رفح بیش از ۱.۴ میلیون غیرنظامی گنجانده شده‌اند و چنانچه اسرائیل به این منطقه حمله کند، وضعیت بسیار وخیم خواهد شد.

این مقام سازمان ملل با روایت مشاهدات خود از غزه می‌گوید فلسطینیان با کمبود شدید آب مواجه هستند، به‌نحوی که در رفح برای هر ۸۵۰ نفر یک دستشویی و برای هر ۳۵۰۰ نفر یک محل استحمام وجود دارد.

الدر این شرایط این گونه توصیف می‌کند: «تصور کنید که یک دختر نوجوان یا مردی مسن یا زنی باردار یک روز کامل در صف می‌ایستد تا فقط حمام کند.»

او بار دیگر حمله به رفح را فاجعه‌بار می‌خواند و اشاره می‌کند که در این منطقه ۶۰۰ هزار کودک وجود دارد.

این مقام ارشد سازمان ملل در ادامه به وضعیت بد بیمارستان اروپایی غزه اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی که در ماه آوریل از این بیمارستان بازدید کردم. جراح کودکان بالای سر کودک کوچک دیگری به نام محمود خم شده بود. بر اثر انفجار موشکی که خانه‌شان اصابت کرده بود، در سرش احساس درد می‌کرد. در حالی که داشت اشک می‌ریخت از من پرسید: مگر این پسربچه چه کار کرده است؟!»

الدر در ادامه اشاره می‌کند یونیسف ۳۱ اکتبر غزه را گورستان کودکان خوانده بود و «در ماه گذشته من گورستان‌های جدیدی دیدم که در رفح ساخته می‌شدند. هر روز، جنگ مرگ و ویرانی با خود می‌آورد.»

سخنگوی یونیسف می‌گوید طی بیست سالی که با سازمان ملل همکاری داشته است، هیچگاه ویرانی‌ای به اندازه ویرانی شهر‌های غزه و خان یونس ندیده است

دیگر خبرها

  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگترها ؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها
  • آموزش: ۵ نکته که تایپ کردن با گوشی هوشمند را آسان‌‌تر می‌کند
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • محدودیت دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان فرانسوی
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • گوشی هوشمند به "کنترل تلویزیون" تبدیل می‌شود
  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان