Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@03:47:22 GMT

سفر نمایشی مقامات ایرانی به چین

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۲۲۶۱

سفر نمایشی مقامات ایرانی به چین

  به گزارش تابناک، مسئولان رده‌بالای ورزش ایران چند روز گذشته را در پکن، محل بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ بودند. طبق روال همیشگی، در هر دوره از بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی، مقامات اول ورزش کشور‌ها میهمان ویژه مراسم افتتاحیه این دو رویداد بزرگ هستند. از ایران هم حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان و رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک جزء دعوت‌شدگان و حاضران در این مراسم بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر دو مسئول بالادستی ورزش ایران در این دوره از بازی‌های المپیک، اما قدری خبر‌ساز شد. البته این بازتاب رسانه‌ای را پیشاپیش خودشان به وجود آوردند؛ چر‌اکه گفته بودند با این هدف راهی پکن می‌شوند که مشکلات دیپلماسی ورزشی ایران ازجمله تعلیق فدراسیون جودو را مرتفع کنند. صالحی‌امیری قبل از سفرش به بازی‌های المپیک زمستانی گفته بود می‌خواهد به همراه سجادی، دیداری خصوصی با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) داشته باشد تا با رایزنی‌های لازم سایه تعلیق را از سر فدراسیون جودو بردارند یا اینکه تخفیفی در این حکم سنگین قائل شوند.

موضوع دیگری که رئیس کمیته ملی المپیک بر آن تأکید کرده بود، حاشیه‌هایی است که این روز‌ها حول فدراسیون‌های ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری می‌چرخد؛ حاشیه‌هایی که اگر به‌درستی مدیریت نشود، ممکن است مثل جودو، عواقب جبران‌ناپذیری نصیبش شود. حالا، اما در شرایطی که سه روز از مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن توکیو می‌گذرد، خبر رسیده که مسئولان ورزش ایران اصلا نتوانسته شخص باخ را که اصلی‌ترین سمت را در بالاترین نهاد اجرائی ورزش دنیا دارد، ملاقات کنند.

این دیدار برای امروز (دوشنبه، ساعت ۹:۳۰ به وقت محلی) پیش‌بینی شده بود، اما از آنجا که بلیت‌های بازگشت هیئت اعزامی ایران به تهران، یکشنبه‌شب گرفته شده، این دیدار لغو شده است.

صالحی‌امیری در‌این‌باره به مهر می‌گوید: «در کشور چین آمار مبتلایان به کرونا و گونه‌های جدید آن افزایش داشته و به همین دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌ای در تردد و رفت‌وآمد به کشور در نظر گرفته شده؛ طوری که پرواز‌ها از پکن و به پکن محدود شده است. به همین دلیل امکان تغییر زمان بلیت برگشت و جابه‌جایی زمان بازگشت به کشور خیلی راحت قابل انجام نیست».

حال سؤال اینجاست مسئولان ورزش ایران با علم به اینکه گونه جدید ویروس کرونا، پیک جدیدی را در سراسر جهان به وجود آورده و از برنامه‌های پروازی به چین هم مطلع بودند، چرا برنامه سفر خود را درست و دقیق به IOC اطلاع ندادند که این دیدار در زمان زودتری و پیش از بازگشت به تهران انجام شود. اما نکته مهم‌تر از کنسل‌شدن دیدار هیئت ایرانی با رئیس کمیته ملی المپیک، محور گفت‌وگوی آن‌ها بود که بعید به نظر می‌رسید با وجود انجام‌شدن این ملاقات، خروجی و نتیجه مثبتی داشته باشد.

بدون تردید دیدار با مقامات ورزشی بالارتبه دنیا تأثیرات زیادی برای ورزش کشور‌ها دارد، اما این خیلی دور از انتظار است که در رابطه با سه فدراسیون ایرانی، کاری از دست توماس باخ بربیاید؛ چرا‌که دغدغه‌هایی که فدراسیون‌های جودو، ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری با آن مواجه هستند، همگی مسائلی هستند که از دست رئیس IOC و تیمش خارج است. در واقع طرف اصلی ورزش ایران برای حل این معضلات فدراسیون‌های جهانی این رشته‌ها‌ست که نقش اصلی را در امور آن‌ها ایفا می‌کند. کمیته بین‌المللی المپیک تشکیلاتی است که به‌طور مستقیم با کمیته ملی المپیک کشور‌های عضو این نهاد و به‌طور غیرمستقیم با وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های ورزش هر کشور ارتباط دارد.

نکته مهم‌تر اینکه IOC منشوری دارد که همه فدراسیون‌های جهانی هم به آن پایبندند. برای نمونه یکی از مشهودترین و مهم‌ترین قوانین منشور المپیک ممنوعیت دخالت دولت و سیاست در ورزش است؛ موضوعی که درحال‌حاضر ورزش ایران به‌شدت با آن مواجه شده و هر سه فدراسیون مذکور، به طریقی با آن دست‌به‌گریبان هستند. با این شرایط پس نمی‌توان این توقع را داشت که شخصی مثل باخ که خودش باید مروج منشور المپیک باشد و آن را به اجرا بگذارد، پا پیش بگذارد و مثلا تخفیفی در حکم تعلیق فدراسیون جودو قائل شود.

حکم تعلیق چهار‌ساله جودو به دلیل عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با نماینده‌های اسرائیل است که از دید فدراسیون جهانی جودو به‌عنوان متولی اصلی این رشته، رنگ و بویی کاملا سیاسی دارد؛ بنابراین باید به‌صراحت گفت توماس باخ و همکارانش در این پرونده هیچ‌کاره هستند و اگر قرار بر این باشد رأی بدهند، همسو با فدراسیون جهانی جودو حرکت خواهند کرد؛ همان‌طور که پیش‌تر هم در نامه‌های تهدید‌آمیز به کمیته ملی المپیک، نسبت به ماجرای عدم مبارزه با اسرائیلی‌ها هشدار داده بودند.

در این شرایط اگر قرار بر قضاوت و داوری در چنین پرونده‌هایی باشد، این دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) است که باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند. البته در مورد دادگاه تعلیق فدراسیون جودو هم دیده شد که CAS پرونده را به فدراسیون جهانی جودو ارجاع داد که در نهایت به محرومیت چهار ساله این فدراسیون منجر شد.

دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش در نامه‌ای به فدراسیون جودو اعلام کرده است که حکم اعتراض به رأی این پرونده را تا ۲۵ فوریه، یعنی حدود ۲۰ روز دیگر اعلام می‌کند و طبیعی است که تا الان پیش‌نویس این حکم هم آماده شده است. با این شرایط دیدار با باخ چه تأثیری می‌تواند در این حکم داشته باشد؟ وقتی پرونده‌ای به این مرحله رسیده، موضوع از حیطه دیپلماتیک یا مراودات اداری خارج شده و فقط CAS تصمیم‌گیرنده است و هیچ نهاد بین‌المللی، حتی نهادی مثل IOC در این تصمیم‌گیری نمی‌تواند دخالت کند.

ضمن اینکه باخ در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی که جمعه‌شب برگزار شد، موضع محکم‌تری نسبت به قبل در ارتباط با استفاده سیاسی از ورزش داشت و گفت: «در دنیای شکننده ما که تفرقه، درگیری و بی‌اعتمادی به اوج رسیده است، به دنیا نشان خواهیم داد که می‌توان در کنار یک رقابت سخت، زندگی مسالمت‌آمیز و محترمانه‌ای داشت. از همه مقامات سیاسی در سراسر جهان می‌خواهم به آتش‌بس المپیک متعهد باشند و به صلح فرصت بدهند». حتی اگر فرصت باشد تا کاری صورت گیرد، این صحبت باخ نشان می‌دهد او در ارتباط با موضوع جودو، طرف ایران نیست و حرفش همانی است که قبلا گفته است.

در مورد فدراسیون‌های ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری نیز مسئله باز بین ایران و فدراسیون‌های بین‌المللی آنهاست. هر دو فدراسیون دغدغه امروزشان، اساسنامه‌شان است که باید به تأیید فدراسیون جهانی برسد. موضوع یک روال قانونی دارد و اصلا شرایط به این ترتیب نیست که کمیته بین‌المللی المپیک بتواند یا حتی بخواهد دخالتی انجام دهد. نگاه وزارت ورزش ایران، اما به این سمت است که اساسنامه فدراسیون‌ها باید مطابق با نگرش این مجموعه دولتی باشد. دوچرخه‌سواری اخیرا رئیس خود را به خاطر شائبه دخالت وزارت ورزش در انتخابات از دست داد و سرپرست ژیمناستیک هم با وجود رأی اعضای مجمع کنار گذاشته شد و گزینه وزارتخانه جایش را گرفت.

پس نتیجه این می‌شود که برای هیچ‌کدام از دغدغه‌های ورزش در ارتباط با رشته‌های جودو، ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری، در دیدار با توماس باخ، راه‌حلی وجود ندارد.

  منبع: روزنامه شرق

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر مقامات ایرانی صالحی امیری ویروس کرونا مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۲۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قایقران‌ها را با تمرین پشت سد به جنگ المپیک نفرستید

ملی‌پوشان قایقرانی با کمترین امکانات توانستند چهار سهمیه در المپیک پاریس بگیرند و اکنون تمام نگاه‌ها به سمت فدراسیون است که با چه شرایطی این نفرات را راهی پاریس می‌کند.

به گزارش ایسنا، قایقرانی ایران در مسابقات انتخابی المپیک نمایش خوبی داشت و حاصل آن دو سهمیه در آب‌های آرام (کانو و کایاک یک نفره ۱۰۰۰ متر مردان) و دو سهمیه در رویینگ (یک نفره و دونفره زنان) بود.

همچنین کسب سهمیه المپیک با تاریخ‌سازی همراه بود و قایقرانی توانست برای اولین بار در قایق دونفره صاحب سهمیه المپیک شود.

مسلما نمایش خوب قایقرانی نباید تنها صرفا به حضور در المپیک ختم شود بلکه انتظار می رود شاهد عملکرد متفات نسبت به ادوار گذشته باشیم.

گرفتن مدال المپیک در حال حاضر کار بسیار سختی برای قایقرانی ایران محسوب می شود و در پاریس کسی انتظار مدال از این رشته ندارد اما صعود به فینال A و B می‌تواند عملکرد خوبی برای قایقرانی باشد اما این نتیجه چگونه به دست می‌آید؟

قایقرانی سه ماه حساس را پیش رو دارد تا بتواند به بهترین نحو آماده شود اما کمبود برخی امکانات  شرایط سختی را برای ملی‌پوشان رقم زده است.

ملی‌پوشان رویینگ بارها از نداشتن پیست استاندارد (۲ کیلومتر) گلایه کرده‌اند اما  در این سال‌ها هیچ چاره‌ای اندیشیده نشده است. پاروزنان مجبور هستند در دریاچه آزادی که مسافت هزار متر دارد، تمرین کنند و یا پشت سدها بروند. در واقع بدون تمرین در شرایط نرمال به مسابقات رفته‌اند با این وجود توانسته‌اند همپای کشورهای دیگر رقابت کنند.

پس از بازگشت از انتخابی المپیک هم قایقرانان خواستار حمایت بیشتر شدند. آنها عنوان کردند نیاز به اسپانسر دارند چون مکمل‌ را هم از جیب خود تهیه می‌کنند و همچنین به تمرین در پیست استاندارد نیاز دارند و این مسئله با  اردو زدن در کشورهای دیگر که پیست استاندارد دارند، محقق می‌شود.

در واقع با توجه به شرایط موجود موفقیت قایقرانی در المپیک بستگی به فدراسیون دارد که در این سه ماه پیش رو چه شرایطی را فراهم می‌کند. المپیک رویداد بزرگی است و قطعا خیلی از کشورها با برنامه منسجم وارد آن می‌شوند بنابراین فدراسیون ایران نیز باید از فکر اینکه قایقرانان با تمرین در دریاچه آزادی که یک روز آب دارد و روز دیگر درگیر کم شدن عمق آب می‌شود، بیرون بیاید و در فاصله کمتر از سه ماه تا المپیک به فکر اردوی با کیفیت بلند مدت  در یک کشور خارجی برای  پنج پاروزن اعزامی به المپیک باشد.

ورزشکاران رویینگ، کانو و کایاک کار خود را با گرفتن سهمیه المپیک انجام دادند و اکنون دیگر وظیفه فدراسیون است شرایطی فراهم کند تا ورزشکار به جای اینکه دغدغه تمرین یا پرداخت هزینه مکمل از جیب داشته باشد، صفر تا صد تمرکز خود را روی تمرین بگذارد.

اکنون تمام نگاه‌ها به فدراسیون قایقرانی است که چگونه پنج ورزشکار خود را برای المپیک آماده می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشست مشترک کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی و مسئولین کمیته ملی المپیک
  • محمود خسروی وفا: می توانیم در المپیک ناگویا ژاپن شانس پنجمی داشته باشیم؛ کشتی امید اول ماست
  • خسروی‌وفا: توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست
  • برگزاری نشست کارگروه ورزش حزب موتلفه و کمیته ملی المپیک
  • اسبقیان خطاب به دوومیدانی‌کاران: عملکرد شما را تحت نظر داریم
  • مطیعی: دو و میدانی را با کمترین تنش به رئیس جدید تحویل می‌دهیم
  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان
  • قایقران‌ها را با تمرین پشت سد به جنگ المپیک نفرستید
  • یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد / تنبیه فوری فدراسیون جهانی
  • یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد | تنبیه فوری فدراسیون جهانی