Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین گفت: ماجرای شهادت مظلومانۀ مأمور نیروی انتظامی در شیراز، تلنگری برای ما بود که در برخی از قوانین بازنگری داشته و زمینه‌های حمایت از مأموران و مدافعان امنیت کشور را تقویت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متأسفانه در ماجرای اخیر، طبق گفته‌های شاهدان با وجود آن‌که فرد جنایتکار ابتدا سرباز نیروی انتظامی را مجروح کرده و سپس به‌سمت مأمور ناجا حمله می‌کند، اما هم‌چنان تردید این شهید عزیز را برای استفاده از اسلحه گرم مشاهده می‌کنیم که این گویای وجود اشکال و تردید در درک صحیح از قوانین و آیین‌نامه‌های به‌کار بردن سلاح توسط عوامل نظم و امنیت دارد، لذا ضرورت دارد این قوانین مورد بازنگری قرار گیرند.

محمدبیگی اظهار کرد: برخی از مأموران به‌ویژه در کلانتری و پاسگاه‌ها از سخت بودن اثبات شرایط قانونی تیراندازی در مواقعی که باید در کسری از ثانیه درباره استفاده از سلاح تصمیم بگیرند سخن می‌گویند، این در حالی است که امروز می‌توان با مجهز کردن مأموران به ابزارهای ضبط مأموریت که امروزه به مدد تکنولوژی فراهم آمده، امکان حمایت و دفاع از مأموران را در موارد این‌چنین فراهم آورد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز با دیدن فیلم دوربین مداربسته به سادگی قضاوت می‌کنیم که این شهید عزیز می‌توانست از اسلحه استفاده کند و فرد شرور را هدف قرار دهد، اما اگر خود را جای این مأمور مظلوم قرار دهیم و نه تنها از وجود دوربین مداربسته بی‌اطلاع باشیم بلکه نگران اثبات دفاع از خود و هجوم فرد شرور باشیم، دچار تردید خواهیم بود؛ در واقع شاید اگر این مأمور شرور مجرم را هدف قرار می‌داد، چه بسا برای اثبات حقانیت تیراندازی خود به سختی می‌افتاد، لذا باید قوانین مربوطه مورد بازنگری و ترمیم قرار گیرند و تکنولوژی روز نیز در این زمینه باید به‌کار گرفته شده و به کمک مأموران ناجا بیاید.

این مسؤول عنوان کرد: از سوی دیگر لازم است به موضوع سلاح سرد و استفاده از آن نیز بپردازیم، متأسفانه با وجود آن‌که در سال 96، قانون الحاق دو تبصره به ماده 617  قانون مجازات اسلامی با هدف ممنوعیت حمل سلاح سرد به تصویب رسید، هم‌چنان ما شاهد هستیم که بخش مهمی از قتل و خشونت‌ها در کشور ما با سلاح سرد صورت می‌گیرد، لذا باید نقش مؤثر قوانین را در پیشگیری و کاهش جرائمی که با به‌کاربردن سلاح سرد اتفاق می‌افتد مورد ارزیابی قرار دهیم.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: متأسفانه چه در فضای حقیقی و چه به شکل فزاینده‌ای در فضای مجازی شاهد جولان فروشنده‌های سلاح سرد چون چاقو و قمه و غیره هستیم، این در حالی است که به همراه داشتن سلاح سرد، احتمال وقوع جرم و قتل به شکل ناخواسته را هم افزایش می‌دهد؛ قتل ناخواسته مواردی است که فرد از پیش قصد و نیت جنایت ندارد اما به شکلی وارد ماجرایی شده و رفتاری از خود بروز می‌دهد که باعث جنایت و قتل می‌شود، لذا ممکن است فرد عصبی یا جوان و نوجوان به غرور در اختیار داشتن یک سلاح سرد در کوچک‌ترین تنشی ناخودآگاه دست به جرح و یا قتل ناخواسته بزند.

وی تصریح کرد: در ماجرای متأثر کننده شهادت مأمور نیروی انتظامی در روزهای اخیر نیز گرچه نمی‌توان آن را نمونه‌ای از خشونت آنی و یا قتل ناخواسته عنوان کرد و مشخصاً فرد با هدف شرارت به مأموران حمله می‌کند، اما می‌توان آن را مصداق دیگری برای بازنگری قوانین ممنوعیت حمل سلاح سرد دانست، ما شاهد هستیم که فرد مجرم، با سلاح سرد به آن‌ها حمله می‌کند، این در حالی است که اگر قوانین به شکلی اصلاح شوند که به همراه داشتن برخی آلات و سلاح‌های سرد سختگیرانه‌تر و پرهزینه‌تر شود، افراد به سادگی به حمل این ابزارهای خطرناک مبادرت نخواهند ورزید.

محمدبیگی در پایان تأکید کرد: نظارت دقیق‌تر در فضای مجازی بر موضوع خرید و فروش شمشیر، قمه و چاقوهای غیرمتعارف ضروری است و این انتظار وجود دارد که دولت و دستگاه قضایی در این زمینه با جدیت ورود پیدا کند، از سویی دیگر چراغ هشدار آسیب‌های اجتماعی است که روشن شده و مسؤولین فرهنگی، اجتماعی و اجرایی کشور را بر آن می‌دارد تا به فکر اجرای برنامه‌های هدفمند در زمینه استحکام خانواده و تربیت انسان‌های سالم از لحاظ روحی و جسمی باشند.

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: فاطمه محمدبیگی قزوین مدافع امنیت شهید رنجبر سلاح سرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۲۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، محمد هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اهمیت حضور مردم در دور دوم انتخاب مجلس گفت: مجلس دو وظیفه مهم دارد یکی قانونگذاری و دیگری نظارت بر اجرای قانون است.

وی افزود: اکنون بسیاری از مشکلاتی که در کشور بخصوص در حوزه فساد به وجود می‌آید به دلیل عدم نظارت بر اجرای قانون است چراکه اگر نظارتی وجود داشت اینقدر فساد نبود. مشکلات کوچک و بزرگی که در حال حاضر در کشور وجود دارد اگر نیاز به قانون مناسب دارند، این قوانین باید تصویب شوند.

این فعال سیاسی نقش مجلس در اداره کشور را نقش بسیار بزرگ و بااهمیتی توصیف و خاطرنشان کرد: از این جهت اگر نمایندگان مجلس کسانی باشند که دانش و تعهد و نظارت بر اجرا داشته و کارآمد باشند و قوانین خوب تصویب کنند وضعیت کشور و مردم بهتر از این خواهد بود.

هاشمی ادامه داد: بنابراین به لحاظ تحلیلی بسیار مهم است که مردم با توجه به شرایطی که دارند نمایندگانی را انتخاب کنند که آنها را به‌ خوبی می‌شناسند و مطمئن هستند که در جهت رسیدگی به حل مشکلات مردم حرکت می‌کنند، قوانین مناسب تصویب و بر آن قوانین نظارت می‌کنند.

وی تصریح کرد: مشارکت و حضور پرشور مردم ‍پای صندوق‌های رای از این جهت مهم است که مجلسی روی کار بیاید که هم دغدغه و شرایط مردم را مدنظر قرار دهد و هم برای رفع گرفتارهای‌ مردم تلاش کند و از طرفی نظارت بر اجرای قوانین هم داشته باشد.

گفتنی است، دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۱ اردیبهشت در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • کشف ۱۹ قبضه انواع سلاح غیرمجاز در مشهد
  • تمهیدات لازم برای امنیت انتخابات دور دوم مجلس در آبادان اعمال شد
  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • تقویت سامانه بارشی در آذربایجان غربی/دمای هوا ۵ درجه کاهش می یابد
  • رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا: ۲۶۵۰۰ خودرو در انبارهای غیررسمی پیدا کردیم / مسئولان از خودروهای شوتی حمایت می‌کنند
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • زمینه فعالیت مشاغل خانگی را در اصفهان تقویت می‌کنیم
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • وزیر کشور: بازگشت ۱.۵ میلیون اتباع خارجی به کشور‌های خود/ اتباع جدید نمی‌پذیریم