Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در جریان بازدید از زیرساخت‌های اقتصادی بندر عباس و جزیره ابوموسی، اظهار کرد: منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به لحاظ اهمیت در دنیا کم نظیر است.

سردار صفوی با بیان اینکه استراتژی جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ زمینی (برّی) بوده و کشورهای شرق مانند چین و روسیه و هند نیز راهبرد برّی و زمین پایه دارند، بر ضرورت تدوین استراتژی بحری در کشور تاکید کرد و گفت: ایران با داشتن ٢٧٠٠ کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور باید استراتژی دریایی (بحری) را در ابعاد اقتصادی، دفاعی و امنیتی در دستور کار ملی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما باید از خلیج فارس و دریای عمان به سمت اقیانوس هند و دریاهای دوردست برویم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه با تحلیل دلایل اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز گفت: یکی از دلایل اهمیت این منطقه مسائل فرهنگی و اعتقادی است. منطقه خلیج فارس قلب جهان اسلام است و به لحاظ فرهنگی و تمدنی با هیچ منطقه دیگری قابل مقایسه نیست.

وی اهمیت ترانزیتی و نقل و انتقالات دریایی را از دلایل اهمیت منطقه خلیج فارس بیان کرد و با اشاره به سهم تجارت دریایی در نمودار تجارت و ترانزیت جهانی تصریح کرد: تجارت دریایی و کشتیرانی، ٨٠ درصد تجارت جهان را شامل می‌شود و این منطقه یکی از مسیرهای مهم تجاری جهان محسوب می‌شود که علاوه بر ٨ کشور پیرامونی و ساحلی خلیج فارس، بسیاری از کشورهای جهان مانند ژاپن، چین و اروپا به این منطقه وابسته هستند و خلیج فارس محور ترانزیت جنوب به شمال به شمار می‌رود.

سرلشکر صفوی داشتن منابع آبزیان را از دیگر منابع اهمیت خلیج فارس دانست.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: البته وجود منابع عظیم نفت و گاز در این منطقه از نظر بسیاری از کارشناسان، شاید مهمترین دلیل اهمیت منطقه خلیج فارس باشد اما از نظر من اهمیت جغرافیایی و موقعیت ژئواستراتژیک خلیج فارس از مباحث نفت و گاز و منابع ژئواکونومیکی مهمتر است.

وی با اشاره به تاریخ ٥٠٠ سال گذشته منطقه خلیج فارس یادآور شد: پرتغالی‌ها اولین قدرت دریایی بودند که در سال ١٥٠٧ میلادی به این منطقه آمدند و ابتدا در بندرعباس و سپس در جزایر بخصوص جزیره هرمز مستقر شدند و قلعه‌هایی ساختند که هنوز هم آثاری از آن باقی است و بعد از آنها هم انگلیسی‌ها در این منطقه سلطه پیدا کردند در حالی که آن زمان نفت و گاز کشف نشده بود بنابراین این منطقه به لحاظ موقعیت جغرافیایی ذاتاً برای قدرت‌های جهانی دارای اهمیت است.

سرلشکر صفوی افزود: پس از پرتغالی، انگلیسی‌ها تا سال ١٩٦٨ میلادی در این منطقه سلطه پیدا کردند و از سال ۱۹۷۱ میلادی هم آمریکایی‌ها در این منطقه حضور پیدا کردند و استراتژی دو ستونه نیکسون در این منطقه شکل گرفت. من به عنوان یک جغرافیدان سیاسی و یک فرمانده نظامی می‌گویم این منطقه تا یکی دو دهه آینده، کانون رقابت‌های جهانی خواهد شد.

کد خبر 5419054 هادی رضایی

منبع: مهر

کلیدواژه: اقیانوس هند خلیج فارس تنگه هرمز سید یحیی صفوی دریای عمان مجلس شورای اسلامی انقلاب اسلامی ایران ایران محمد باقر قالیباف دهه فجر رحیم زارع سازمان تبلیغات اسلامی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی مهر انقلاب سیدابراهیم رئیسی هیئت دولت مذاکرات وین حجت الاسلام محمد قمی منطقه خلیج فارس خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۲۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش فارس در ۸ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، ساره جوانمردی ورزشکار استان فارسی تیم ملی در جام جهانی پاراتیراندازی و در بخش تپانچه بادی بانوان با کسب ۲۴۱ امتیاز در رده سوم ایستاد و صاحب گردن آویز برنز شد.

این مسابقات با حضور ۱۲۵ ورزشکارِ زن و مرد از ۲۷ کشور جهان به میزبانی کره جنوبی برگزار در حال برگزاری است.
****
مصطفی حسن زاده، ووشو کاراستان در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ با کسب ۲نشان طلا و یک نقره جواز حضور در مسابقات جهانی استرالیا را کسب کرد.

در این پیکار‌ها که در شهر جیانگ بین چین برگزار شد ۳۰۰ ورزشکار با هم رقابت کردند.
****
۳ مدال فرنگی کاران استان فارس در جام پهلوان تختی، رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی و انتخابی امید‌های جهان با حضور کشتی گیرانی از ایران، ارمنستان، سوریه و عراق در اهواز برگزار و با قهرمانی تیم کشورمان به پایان رسید.

محمدمهدی کشتکار و غلامرضا تختی از فارس در وزن‌های ۶۳ و ۷۷ کیلوگرم صاحب مدال طلا شدند و علی درابی در ۷۲ کیلوگرم گردن آویز نقره را از آن خود کرد. ساسان سالاری، سیامک گودرزی و غلامرضا امیرنژاد داوران استان فارسی این مسابقات بودند.
****
مسابقات فوتسال دانش آموزان مقطع ابتدایی جنوب استان یادواره شهدای دانش آموز و ۱۵ هزارشهید استان فارس با حضور ۶ تیم به میزبانی شهرستان مهر آغاز شد و در نخستین دیدار این مسابقات تیم منتخب اشکنان با نتیجه پرگل ۱۰ بر صفر برابر تیم بیرم به پیروزی رسید.
****
در شهرستان بختگان هم مسابقات فوتسال مدارس با حضور ۹ تیم برگزار و در پایان تیم آموزشگاه امام علی به مقام قهرمانی رسید و تیم شهید میرشکاری در مکان دوم ایستاد.
****
همایش پیاده روی گرامیداشت هفته سلامت در شهر بیضا برگزار شد.
****
فرهنگیان هفت استان جنوبی کشور به مناسبت بزرگداشت هفته معلم و به یاد ۱۵ هزار شهید استان فارس، به قله چهار هزار و ۵۰ متری بلِ صعود کردند. بِل بلندترین قله استان فارس در جنوب شهرستان اقلید قرار دارد.

دیگر خبرها

  • دریا منبع قدرت و ثروت است/ ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • علی‌عسکری: استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج فارس است
  • بسته‌های مکالمه پرتخفیف همراه اول به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • تجمع دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در حمایت از خیزش ضد صهیونیستی
  • مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس: تصمیم ما برای حمایت از استقلال جدی است
  • ورزش فارس در ۸ اردیبهشت
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست